Dat bloedlijnenverhaal (de site dan in ieder geval) is een particulier initiatief om de mogelijkheid te bieden informatie openbaar te maken, meer niet. Er zit geen enkele koppeling aan vast naar gezondheidsinformatie of wat dan ook en er staan ook een heleboel honden niet op. Daarnaast kun je in het circuit natuurlijk informatie krijgen, maar dat zul je ook moeten filteren (er wordt ook wel onzin verteld). Net als overal hangt het maar net van de persoon af, ik zie niet in wat er nu zo goed geregeld is, en het lijkt me ook niet direct toepasbaar op het fokken van het type hond wat TS hier voorstaat.massam schreef:natuurlijk is daar veel geregeld. dat het niet van bovenaf geregeld is wil niet zeggen dat er niets is. je hebt toch dat bloedlijnenverhaal etc?Gos schreef: Er is daar helemaal niets geregeld(en ook daar is niet alles 100% zuivere koffie hoor), er is daar alleen een behoorlijke zelfregulatie door de "markt", die nogal wat praktische eisen heeft. De doelgroep is alleen nogal anders van aard dan die van de gemiddelde huishonden (met alle respect voor daar weer over gevallen wordt).
100% zuivere koffie in welke fokkerij dan ook heb ik allang opgegeven
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gelegenheids-nesten zijn goed!
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Re: Gelegenheids-nesten zijn goed!
-
- Zeer actief
Rashonden zijn toch ook niet per defenitie gezonder dan rasloze of boomloze honden?Valerie schreef:Als je ergens geen verstand van hebt kun je er ook beter gewoon niet over praten ipv dit soort leugens als feiten neer te zetten.Emma schreef:ik heb niks met (dure) rashonden. en ze zijn ook al niet ``gezonder``dan boomloze honden. dus daar hoef ik het ook niet om te doen.
vind gelegenheidsnestjes ( ik noem het hobbyfok) ook helemaal niks mis mee. en zal eerder een hond hieruit halen dan uit de rashonden.
of een asielhond, dat mag van mij ook wel veel meer gepromoot worden.
ik zal eerlijk zeggen, dat ik niet snel de bedragen zal betalen voor een rashond. maar dat komt ook omdat ik geen speciaal doel heb met mijn honden, dus ook niet een bepaald ras hoef te hebben. ik ben dus wel van het type: gewoon een hond. een kameraadje.
Ze drukt zich wat ongelukkig uit, maar het klopt wel.
In alle 'variaties' zitten zieke en gezonde honden.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Valerie schreef:Als je ergens geen verstand van hebt kun je er ook beter gewoon niet over praten ipv dit soort leugens als feiten neer te zetten.Emma schreef:ik heb niks met (dure) rashonden. en ze zijn ook al niet ``gezonder``dan boomloze honden. dus daar hoef ik het ook niet om te doen.
vind gelegenheidsnestjes ( ik noem het hobbyfok) ook helemaal niks mis mee. en zal eerder een hond hieruit halen dan uit de rashonden.
ik zal eerlijk zeggen, dat ik niet snel de bedragen zal betalen voor een rashond. maar dat komt ook omdat ik geen speciaal doel heb met mijn honden, dus ook niet een bepaald ras hoef te hebben. ik ben dus wel van het type: gewoon een hond. een kameraadje.
ik zeg de waarheid.
ALS het namelijk wel zo was, dat Rashonden WEL per definitie gezonder waren, dan zou ik het zeker overwegen. maar dat is dus niet zo. net zo dat bastaarden of kruisingen gezonder zouden zijn, dat is ook nog nooit bewezen.
als jij kunt bewijzen dat het wel zo is, ga alstublieft je gang.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Paulala schreef:Rashonden zijn toch ook niet per defenitie gezonder dan rasloze of boomloze honden?Valerie schreef:Als je ergens geen verstand van hebt kun je er ook beter gewoon niet over praten ipv dit soort leugens als feiten neer te zetten.Emma schreef:ik heb niks met (dure) rashonden. en ze zijn ook al niet ``gezonder``dan boomloze honden. dus daar hoef ik het ook niet om te doen.

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Ik heb hier een rashond met FCI stamboom die zeker te weten een stuk gezonder is dan menig kruising die ik gezien heb.Paulala schreef:Rashonden zijn toch ook niet per defenitie gezonder dan rasloze of boomloze honden?Valerie schreef:Als je ergens geen verstand van hebt kun je er ook beter gewoon niet over praten ipv dit soort leugens als feiten neer te zetten.Emma schreef:ik heb niks met (dure) rashonden. en ze zijn ook al niet ``gezonder``dan boomloze honden. dus daar hoef ik het ook niet om te doen.
Ik zie hier ook kruisingen die hinken van de patella luxatie, krom lopen door de HD en op een leeftijd van 5 jaar overlijden aan kanker.
Je hebt erg ongezonde rashonden maar je hebt ook nog genoeg gezonde hoor. De gezondheid zit niet alleen vast aan een boompje.
-
- Zeer actief
quote="Valerie"]Ik heb hier een rashond met FCI stamboom die zeker te weten een stuk gezonder is dan menig kruising die ik gezien heb.
Ik zie hier ook kruisingen die hinken van de patella luxatie, krom lopen door de HD en op een leeftijd van 5 jaar overlijden aan kanker.
Je hebt erg ongezonde rashonden maar je hebt ook nog genoeg gezonde hoor. De gezondheid zit niet alleen vast aan een boompje.[/quote]
[quote="Emma"]
dat zeg ik ook niet.
maar eigen ervaring is niet zo van belang.
ik heb hier namelijk twee stamboomloze honden. die mankeren nooit wat. maar dat wil niet zeggen dat dan ALLE stamboomloze honden dus gezond zijn. Net zo als jou stamboomhond niets zegt over ALLE stamboomhonden.
en nu loop jij onwaarheden te verkondigen. WANT hoe kan jij weten dat jou stamboomhond gezonder is dan ALLE kruisingen die jij gezien hebt. misschien zet jij elke hond die jij tegen komt op een rontgenfoto ??
Je hebt erg ongezonde rashonden maar je hebt ook nog genoeg gezonde hoor. De gezondheid zit niet alleen vast aan een boompje.[/quote]
[quote="Emma"]
dat zeg ik ook niet.
maar eigen ervaring is niet zo van belang.
ik heb hier namelijk twee stamboomloze honden. die mankeren nooit wat. maar dat wil niet zeggen dat dan ALLE stamboomloze honden dus gezond zijn. Net zo als jou stamboomhond niets zegt over ALLE stamboomhonden.
en nu loop jij onwaarheden te verkondigen. WANT hoe kan jij weten dat jou stamboomhond gezonder is dan ALLE kruisingen die jij gezien hebt. misschien zet jij elke hond die jij tegen komt op een rontgenfoto ??
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Emma, er is wel een groot verschil tussen stamboomloos en totaal rasloos.
Jouw honden zijn kruisingen van verschillende rassen dat zijn niet gewoon stamboomloze honden. Die zijn over het algemeen gezonder omdat de kans dat slechte genen die elkaar treffen kleiner is. Onder stamboomloze honden versta ik honden die wel op een ras lijken maar geen stamboom hebben. Deze honden zijn over het algemeen dus niet gezonder dan hun rasgenoten met stamboom. Ouderdieren zijn niet getest en er is geen zorgvuldige afweging gemaakt qua combi, er is ook geen sprake van minder inteelt. Daar heb ik geen cijfers van maar weet ik stiekem toch zeker
Een stamboom maakt de hond absoluut niet beter, maar een verantwoorde fokker wel, en dat zijn meestal dus de fokkers die met stamboom fokken of zoals met werkhonden fokkers die heel selectief op bepaalde kenmerken fokken.
Jouw honden zijn kruisingen van verschillende rassen dat zijn niet gewoon stamboomloze honden. Die zijn over het algemeen gezonder omdat de kans dat slechte genen die elkaar treffen kleiner is. Onder stamboomloze honden versta ik honden die wel op een ras lijken maar geen stamboom hebben. Deze honden zijn over het algemeen dus niet gezonder dan hun rasgenoten met stamboom. Ouderdieren zijn niet getest en er is geen zorgvuldige afweging gemaakt qua combi, er is ook geen sprake van minder inteelt. Daar heb ik geen cijfers van maar weet ik stiekem toch zeker

Een stamboom maakt de hond absoluut niet beter, maar een verantwoorde fokker wel, en dat zijn meestal dus de fokkers die met stamboom fokken of zoals met werkhonden fokkers die heel selectief op bepaalde kenmerken fokken.
-
- Zeer actief
ja, dan krijg je dat gedoe weer. er zijn hier al zoveel topics over geweest. over wanneer je spreekt van bastaarden, wanneer van kruisingen en wanneer van rashonden, en wanneer van stamboom rashonden.sirene schreef:Emma, er is wel een groot verschil tussen stamboomloos en totaal rasloos.
Jouw honden zijn kruisingen van verschillende rassen dat zijn niet gewoon stamboomloze honden. Die zijn over het algemeen gezonder omdat de kans dat slechte genen die elkaar treffen kleiner is. Onder stamboomloze honden versta ik honden die wel op een ras lijken maar geen stamboom hebben. Deze honden zijn over het algemeen dus niet gezonder dan hun rasgenoten met stamboom. Ouderdieren zijn niet getest en er is geen zorgvuldige afweging gemaakt qua combi, er is ook geen sprake van minder inteelt. Daar heb ik geen cijfers van maar weet ik stiekem toch zeker![]()
iedereen interpreteerd dat toch weer anders. en in een ander topic, werd een stamboomloze rashond niet als rashond bestempeld. want daar waren vele mensen het niet mee eens.
en nogmaals, als je geen cijfers hebt, maar iets wel zeker weet. . . .

verantwoorde fokkers, die de ouders testen is nog steeds geen garantie voor een gezonde hond. ik ken dus verantwoorde fokkers die alles testen en ook de ouderdieren op elkaar uitzoeken. en toch komen daar dieren uit voort die toch iets mankeren. werkhonden fokkers is weer anders. die zijn namelijk veelal ook
stamboomloos.
maar, dit topic is gestart door @Marc_S. en het ging over gelegenheidsnestjes versus broodfok van honden uit het oostblok. dan zie ik eerder een nestje voor me van een kruising van hondje A met het hondje om de hoek, hondje B. dan dat ik twee zwarte op elkaar uitgezochte stamboomloze labradors nestje zie.
met andere woorden: ik zie dan meer nestjes van kruisingen of bastaarden voor me. als we het over gelegenheidsnestjes hebben.
-
- Zeer actief
Ik snap niet zo goed wat je punt is.Valerie schreef: Ik heb hier een rashond met FCI stamboom die zeker te weten een stuk gezonder is dan menig kruising die ik gezien heb.
Je hebt erg ongezonde rashonden maar je hebt ook nog genoeg gezonde hoor. De gezondheid zit niet alleen vast aan een boompje.
Volgens mij begrijp je niet wat ik bedoel te zeggen.
Zowel bij kruisingen als bij stamboomhonden zijn gezonde en ongezonde honden te vinden.
Net zoals jij een FCI hond hebt met een perfecte gezondheid, heb ik er dus 1 die een bagger gezondheid had.
En net zoals jij veel kruisingen kent met slechte gezondheid, ken ik er weer heel veel met een giga goede gezondheid die erg oud worden.
Dat is wat ik bedoel, dat het niet per defenitie gezonder of minder gezond is, en dat het dus niet zoveel verschil maakt.
Hierbij laat ik de broodfok even buiten beschouwing.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
sirene schreef:Emma, er is wel een groot verschil tussen stamboomloos en totaal rasloos.
Jouw honden zijn kruisingen van verschillende rassen dat zijn niet gewoon stamboomloze honden. Die zijn over het algemeen gezonder omdat de kans dat slechte genen die elkaar treffen kleiner is. Onder stamboomloze honden versta ik honden die wel op een ras lijken maar geen stamboom hebben. Deze honden zijn over het algemeen dus niet gezonder dan hun rasgenoten met stamboom. Ouderdieren zijn niet getest en er is geen zorgvuldige afweging gemaakt qua combi, er is ook geen sprake van minder inteelt. Daar heb ik geen cijfers van maar weet ik stiekem toch zeker![]()
Ja, het is toch ook belangrijk dat iedereen het over hetzelfde heeft.ja, dan krijg je dat gedoe weer. er zijn hier al zoveel topics over geweest. over wanneer je spreekt van bastaarden, wanneer van kruisingen en wanneer van rashonden, en wanneer van stamboom rashonden.
Een stamboom is een afstammingsbewijs. Een bewijs dat de hond afstamt van honden van hetzelfde ras.iedereen interpreteerd dat toch weer anders. en in een ander topic, werd een stamboomloze rashond niet als rashond bestempeld. want daar waren vele mensen het niet mee eens.
Heb je dat bewijs niet dan heb je dus geen rashond maar een look-a-like. Het kan best dat zo'n hond gewoon een volbloed iets is, maar het kan net zo goed een kruising zijn die er op lijkt.
Als mijn redenering niet klopt dan betekend dat dus dat de beste oplossing voor de problemen in de rashondenfok is dat fokkers wat minder hun best moeten doen. Niet moeilijk doen, gewoon een reu van hetzelfde ras die lekker in de buurt woont op je teef. Niets testen want dat maakt toch niet uit.en nogmaals, als je geen cijfers hebt, maar iets wel zeker weet. . . .![]()
![]()
![]()
verantwoorde fokkers, die de ouders testen is nog steeds geen garantie voor een gezonde hond. ik ken dus verantwoorde fokkers die alles testen en ook de ouderdieren op elkaar uitzoeken. en toch komen daar dieren uit voort die toch iets mankeren. werkhonden fokkers is weer anders. die zijn namelijk veelal ook
stamboomloos.
Je hebt nooit garantie op een gezonde hond, je hebt namelijk te maken met levende wezens. Het is kul om te doen alsof een zorgvuldige fokker niets uitmaakt.
[/quote]maar, dit topic is gestart door @Marc_S. en het ging over gelegenheidsnestjes versus broodfok van honden uit het oostblok. dan zie ik eerder een nestje voor me van een kruising van hondje A met het hondje om de hoek, hondje B. dan dat ik twee zwarte op elkaar uitgezochte stamboomloze labradors nestje zie.
En dat is het nu juist. Het gros van de mensen wil niet zomaar een hondje, mensen die uit de broodfok een pup kopen willen iets wat op een ras lijkt, of een boomer. Maar ze willen geen onherleidbare kruising. En juist het fokken van die look-a-likes is volgens mij juist niet gezonder want je hebt met precies dezelfde genenpool te maken.
- Maxine
- Zeer actief
Tja, ik zie het in mijn geval zo:
Ik heb totaal geen behoefte om shows te gaan doen met mijn hond, of er nestjes mee te fokken of eender wat. Het enige wat ik wil is een hond. Een leuke hond die gewoon een deel van het gezin word en met wie ik hopelijk hééééél veel jaren mag slijten en met wie ik gewone baas-hond dingen kan gaan doen.
Ik moet helemaal geen stamboomhond waarvan de grootvader crufts heeft gewonnen en de moeder een hele hoop medailles heeft en de vader een onderscheiding heeft op dit en dat,....
Zolang mijn hond later gezond en gelukkig is, ben ik dat ook.
Ik heb totaal geen behoefte om shows te gaan doen met mijn hond, of er nestjes mee te fokken of eender wat. Het enige wat ik wil is een hond. Een leuke hond die gewoon een deel van het gezin word en met wie ik hopelijk hééééél veel jaren mag slijten en met wie ik gewone baas-hond dingen kan gaan doen.
Ik moet helemaal geen stamboomhond waarvan de grootvader crufts heeft gewonnen en de moeder een hele hoop medailles heeft en de vader een onderscheiding heeft op dit en dat,....

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
En een stamboomhond waarop wellicht wel bovenstaande kenmerken van toepassing zijn kán niet gezond en gelukkig zijn???Maxine schreef: Ik moet helemaal geen stamboomhond waarvan de grootvader crufts heeft gewonnen en de moeder een hele hoop medailles heeft en de vader een onderscheiding heeft op dit en dat,....
Wat een rare gedachtengang houd jij er dan op na...

Ik vind dat in het hele topic wat vreemd, er worden zaken gesteld over honden die een stamboom hebben die gewoon enorm gechargeerd zijn en die in mijn ogen absoluut niet standaard zo gesteld kunnen worden.
Net zo min als het aanschaffen van een hond mét stamboom garandeert dat je nooit problemen met de gezondheid te verwachten hebt is het aanschaffen van een hond zónder stamboom een garantie dat je nooit gezondheidsproblemen te verwachten hebt.
Er zijn honden met stamboom uit geteste lijnen die wél problemen krijgen, en er zijn honden met stamboom uit geteste lijnen die géén problemen krijgen.
Evenzo goed zijn er stamboomloze honden die wél problemen krijgen, en stamboomloze honden die dit niet krijgen.
Gezondheid valt slecht te voorspellen, dat is niet alleen bij honden zo maar net zo goed bij andere diersoorten en ook bij mensen.
En het doen alsof rashonden rotlevens zouden hebben, altijd alleen maar mooi mogen zijn of weet ik wat ik nog meer gelezen heb in het topic vind ik al helemaal kolder. Mensen die dit schrijven neem ik eerlijk gezegd niet erg serieus.
Als bepaalde argumenten goed onderbouwd zijn, zoals de beginpost van Marc, dan kan ik daar een heel eind in meegaan maar als er maar wat geschopt wordt om het schoppen en gekwaakt om het kwaken, dan is dat nauwelijks serieus te nemen.
Overigens Maxine, ben jij nogal wispelturig in je mening. Een poos terug opende je het ene na het andere topic over allerlei rassen waar jullie als gezin en jij persoonlijk interesse in hadden om in de toekomst eventueel aan te schaffen, en daarbij kwamen al heel wat verschillende rassen waar interesse in was voorbij, en nu geef je zelf aan dat je eigenlijk helemaal geen rashond wil. Dat begrijp ik ook niet heel goed moet ik zeggen.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Net of die honden dat niet kunnen zijnMaxine schreef:Tja, ik zie het in mijn geval zo:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Ik lees iets heel anders in haar bericht
Ze zegt alleen maar dat ze niet persé een hond hoeft uit lijnen met kampioenen of die geschikt is om shows mee te lopen.
Ze zegt juist dat het haar allemaal niet zoveel uitmaakt, als het maar een leuke gezellige hond is die hopelijk gezond blijft.
Het lijkt wel of sommige mensen de reacties met een bepaalde bril op lezen, en ze onmogelijk iets anders kunnen zien daarin.

Ze zegt alleen maar dat ze niet persé een hond hoeft uit lijnen met kampioenen of die geschikt is om shows mee te lopen.
Ze zegt juist dat het haar allemaal niet zoveel uitmaakt, als het maar een leuke gezellige hond is die hopelijk gezond blijft.
Het lijkt wel of sommige mensen de reacties met een bepaalde bril op lezen, en ze onmogelijk iets anders kunnen zien daarin.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik vind het ook een hele rare kant op gaan, ik zou me bijna moeten schamen dat ik stamboomhonden hebLongFields schreef:En een stamboomhond waarop wellicht wel bovenstaande kenmerken van toepassing zijn kán niet gezond en gelukkig zijn???Maxine schreef: Ik moet helemaal geen stamboomhond waarvan de grootvader crufts heeft gewonnen en de moeder een hele hoop medailles heeft en de vader een onderscheiding heeft op dit en dat,....
Wat een rare gedachtengang houd jij er dan op na...![]()
Ik vind dat in het hele topic wat vreemd, er worden zaken gesteld over honden die een stamboom hebben die gewoon enorm gechargeerd zijn en die in mijn ogen absoluut niet standaard zo gesteld kunnen worden.
Net zo min als het aanschaffen van een hond mét stamboom garandeert dat je nooit problemen met de gezondheid te verwachten hebt is het aanschaffen van een hond zónder stamboom een garantie dat je nooit gezondheidsproblemen te verwachten hebt.
Er zijn honden met stamboom uit geteste lijnen die wél problemen krijgen, en er zijn honden met stamboom uit geteste lijnen die géén problemen krijgen.
Evenzo goed zijn er stamboomloze honden die wél problemen krijgen, en stamboomloze honden die dit niet krijgen.
Gezondheid valt slecht te voorspellen, dat is niet alleen bij honden zo maar net zo goed bij andere diersoorten en ook bij mensen.
En het doen alsof rashonden rotlevens zouden hebben, altijd alleen maar mooi mogen zijn of weet ik wat ik nog meer gelezen heb in het topic vind ik al helemaal kolder. Mensen die dit schrijven neem ik eerlijk gezegd niet erg serieus.
Als bepaalde argumenten goed onderbouwd zijn, zoals de beginpost van Marc, dan kan ik daar een heel eind in meegaan maar als er maar wat geschopt wordt om het schoppen en gekwaakt om het kwaken, dan is dat nauwelijks serieus te nemen.
Overigens Maxine, ben jij nogal wispelturig in je mening. Een poos terug opende je het ene na het andere topic over allerlei rassen waar jullie als gezin en jij persoonlijk interesse in hadden om in de toekomst eventueel aan te schaffen, en daarbij kwamen al heel wat verschillende rassen waar interesse in was voorbij, en nu geef je zelf aan dat je eigenlijk helemaal geen rashond wil. Dat begrijp ik ook niet heel goed moet ik zeggen.

Nou dat doe ik niet hoor, overigens kerngezonde stamboomhonden... en in de lijnen zitten allemaal ergens wel kampioenen qua werk.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
Met andere woorden: een hond die geshowed wordt is pertinent niet gezond en gelukkig?Maxine schreef:Tja, ik zie het in mijn geval zo:

Typische gedachtegang

-
- Zeer actief
Dat zégt ze toch helemaal niet!ladybird schreef:Met andere woorden: een hond die geshowed wordt is pertinent niet gezond en gelukkig?Maxine schreef:Tja, ik zie het in mijn geval zo:
Zolang mijn hond later gezond en gelukkig is, ben ik dat ook.![]()
Typische gedachtegang

Ze wil gewoon een leuke en gezellige huishond.
Zij heeft geen interesse in een hond om mee te showen, dus voor haar is dat niet nodig al die winnaars als ouders etc.
Wat is er nou zo onduidelijk aan haar bericht?
Mensen voelen zich hier wel snel aangesproken op een negatieve manier zeg.
Zet die bril toch eens even af, en lees gewoon wat mensen bedoelen.

-
- Zeer actief
LongFields schreef:En een stamboomhond waarop wellicht wel bovenstaande kenmerken van toepassing zijn kán niet gezond en gelukkig zijn???Maxine schreef: Ik moet helemaal geen stamboomhond waarvan de grootvader crufts heeft gewonnen en de moeder een hele hoop medailles heeft en de vader een onderscheiding heeft op dit en dat,....
Wat een rare gedachtengang houd jij er dan op na...![]()
volgens mij bedoelen we allemaal in grote lijnen hetzelfde.
maar omdat een stamboomhond veel duurder in aanschaf is, zou er voor een aantal hondeneigenaren dus iets tegenover moeten staan, om dan voor een stamboom te kiezen, i.p.v een andere hond.
dat kan dus zijn, omdat je een bepaald ras helemaal te gek vindt (dat heb ik ook hoor), en dat kan zijn omdat je er een bepaald doel mee hebt, bijv. sport.
maar aangezien het dus niet zo is dat stamboomhonden gezonder zijn dan andere honden en je hond kan kiezen voor een maatje, en je niet specifiek valt op een ``ras``, waarom zou je dan per-se wel voor een hond met stamboom gaan ? wat is dan een meerwaarde van stamboom?
stel ik wil heel graag een kelpie. dan zou ik wel naar de ``rashond``Kelpie gaan kijken. met stamboom. want dan zoek je een specifieke hond. dan zou ik niet heel snel voor een look-a-like gaan. omdat je dan zeker wilt zijn dat de raseigenschappen waar je voor kiest zo veel mogelijk voorkomen in de hond van je keuze.
maar zoek je gewoon een leuke hond, als maatje, en kun je toch niet kiezen welk ras, en is er ook geen meerwaarde voor jou, in een ras ( welke zou je moeten kiezen?) dan stap je naar een asiel, of toevallig heeft iemand een heel leuk gelegenheidsnestje in de buurt. dat is dus veel beter als naar een broodfok/ puppyfarm te gaan, waar de ouderdieren in het oostblokland in kleine kennels zitten, in hun uitwerpselen en nooit het daglicht zien.
want volgens cijfers en de beginpost is dat dus wat er gebeurd. mensen kiezen niet voor een dure rashond. al helemaal niet omdat in de media het steeds vaker gaat over sommige rassen die niet meer gezond zijn, en willen dus gewoon een hond. dan is dat in mijn ogen ook veel beter om dan naar een gelegenheidsnestje te gaan kijken, dan een pup uit broodfok/dierenwinkels/puppyfarms te nemen.
en ik zeg alleen maar dat ik zelf, ( ik kan het ook gaan ontkennen, maar doe ik niet) ook een leuke kruising leuker vindt, dan een rashond met stamboom. ook omdat ik voor 1000 euro liever twee honden uit het asiel neem ( meestal boomloos dus), dan dat ik dat geld neertel voor een rashond, die waarschijnlijk evengoed wel een goed tehuis vindt.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
- Aantal honden: 2
Zo lees ik het ook eigenlijk.Paulala schreef:Ik lees iets heel anders in haar bericht![]()

-
- Zeer actief
Schamen?? absoluut niet. JIJ kiest toch voor een herder. jij wilt toch dat je dus een hond hebt met eigenschappen van een herder? Dus kies je voor zo`n hond.malinois schreef: Ik vind het ook een hele rare kant op gaan, ik zou me bijna moeten schamen dat ik stamboomhonden heb![]()
Nou dat doe ik niet hoor, overigens kerngezonde stamboomhonden... en in de lijnen zitten allemaal ergens wel kampioenen qua werk.
jij zit niet te wachten (waarschijnlijk) op een typetje boerenfox, of kruising van het 1 en het ander. jij wilt een herder. dus neem je een herder

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
En toch Paulala, Maxine bedoelt het wellicht niet zo maar er zijn zat mensen die zo denken.
Van de week nog iemand, hij schreef me dat hij een nestje wilde fokken met zijn stamboomloze hondjes om leuke huis-tuin-en keuken hondjes te fokken voor mensen die niet wilden showen.
Dan gaat er toch iets mis met het begrip rashond. Een rashond is echt geen elitair ding, wat sommige mensen denken. Ik fok en show met mijn stamboomhondjes maar in de eerste plaats hoop ik toch echt dat het leuke huis-tuin-en keuken hondjes zijn en niemand hoeft van mij te showen (tenzij ik dat afspreek). Het één sluit het ander niet uit. Ik ga voor een goede gezondheid en bouw maar het moeten niet alleen qua uiterlijk goede honden zijn.
Wat die iemand mij schreef is wat ik zo vaak lees "ik hoef geen hond met stamboom want ik wil niet showen en fokken". In mijn ogen heeft het hebben van een stamboom daar dus niets mee te maken.
Van de week nog iemand, hij schreef me dat hij een nestje wilde fokken met zijn stamboomloze hondjes om leuke huis-tuin-en keuken hondjes te fokken voor mensen die niet wilden showen.
Dan gaat er toch iets mis met het begrip rashond. Een rashond is echt geen elitair ding, wat sommige mensen denken. Ik fok en show met mijn stamboomhondjes maar in de eerste plaats hoop ik toch echt dat het leuke huis-tuin-en keuken hondjes zijn en niemand hoeft van mij te showen (tenzij ik dat afspreek). Het één sluit het ander niet uit. Ik ga voor een goede gezondheid en bouw maar het moeten niet alleen qua uiterlijk goede honden zijn.
Wat die iemand mij schreef is wat ik zo vaak lees "ik hoef geen hond met stamboom want ik wil niet showen en fokken". In mijn ogen heeft het hebben van een stamboom daar dus niets mee te maken.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dit dus inderdaad.sirene schreef: Het één sluit het ander niet uit.

In mijn ogen ook niet. Maxine schrijft bijna letterlijk hetzelfde.sirene schreef:Wat die iemand mij schreef is wat ik zo vaak lees "ik hoef geen hond met stamboom want ik wil niet showen en fokken". In mijn ogen heeft het hebben van een stamboom daar dus niets mee te maken.
Overigens is het ook niet zo standaard als wat heel vaak gedacht wordt, dat alle rashonden met stamboom duurder zijn dan stamboomloze honden of kruisingen. Als je soms ziet wat óók broodfokkers nog vragen voor boomloze Chi's in kleurtjes die helemaal niet toegestaan zijn of van een formaat Cavia, of voor "bijzondere kruisingen" als Labradoodles...
Daar zijn de pups die ik mét stamboom verkocht heb nog goedkoop bij.
Waarmee ik dus wil zeggen wat ik hiervoor ook al schreef, en dat is dat het gewoon nooit zo standaard is als mensen denken. En dat bedoel ik dus alle kanten uit, voor zowel stamboomhonden als stamboomloze honden, rashonden zowel als kruisingen of onherleidbare bastaardjes.
-
- Zeer actief
Dat er veel mensen zijn die zo denken, ja dat weet ik.sirene schreef:En toch Paulala, Maxine bedoelt het wellicht niet zo maar er zijn zat mensen die zo denken.
Kijk, als je voor een rashond gaat (vooral een ras met gebreken) doe je er goed aan om te zoeken naar een goede fokker en dus heb je dan een hond met stamboom.
Maar wat ik begrijp uit het stukje van Maxine, is dat het haar om het even is.
Of ze nou een hond heeft die een kruising is van van alles, of een hond met stamboom, het maakt haar niet uit.
Dát is wat ik lees in haar bericht.
En er zijn ook genoeg hondjes met stamboom waarvan de ouders netjes zijn getest, maar waar geen honderden shows mee zijn gelopen, en ik denk dat Maxine vooral daarop doelt.

-
- Zeer actief
dat heeft het ook niet.sirene schreef: Wat die iemand mij schreef is wat ik zo vaak lees "ik hoef geen hond met stamboom want ik wil niet showen en fokken". In mijn ogen heeft het hebben van een stamboom daar dus niets mee te maken.
maar als je het omdraait, je wilt wel showen (en fokken) dan heb je wel een stamboomhond nodig.
mensen die dit zeggen bedoelen ermee dat voor hun er dus geen meerwaarde zit, aan een hond met stamboom. want wat is dan de meerwaarde van een stamboom? het is namelijk nooit bewezen dat een stamboomhond gezonder is. dus waarom dan voor een stamboomhond kiezen?
ikzelf kies dus voornamelijk voor een stamboomhond, ALS ik dus graag een specifiek ras wil. wil ik een naker, dan zal ik gaan kijken voor een naker. maakt het mijn niks uit, welk ras, dan ga ik ook niet naar een specifiek ras kijken.
dat is dus de meerwaarde van een ras. dat je weet dat je hond aan een bepaald beeld gaat voldoen. ( raseigenschappen en rasstandaard). maar maakt het je dus niet uit, zoals veel mensen, dan kies je gewoon voor een leuke en hopelijk gezonde hond.
-
- Zeer actief
Dat klopt idd allemaal.LongFields schreef:Dit dus inderdaad.sirene schreef: Het één sluit het ander niet uit.![]()
In mijn ogen ook niet. Maxine schrijft bijna letterlijk hetzelfde.sirene schreef:Wat die iemand mij schreef is wat ik zo vaak lees "ik hoef geen hond met stamboom want ik wil niet showen en fokken". In mijn ogen heeft het hebben van een stamboom daar dus niets mee te maken.
Overigens is het ook niet zo standaard als wat heel vaak gedacht wordt, dat alle rashonden met stamboom duurder zijn dan stamboomloze honden of kruisingen. Als je soms ziet wat óók broodfokkers nog vragen voor boomloze Chi's in kleurtjes die helemaal niet toegestaan zijn of van een formaat Cavia, of voor "bijzondere kruisingen" als Labradoodles...
Waarmee ik dus wil zeggen wat ik hiervoor ook al schreef, en dat is dat het gewoon nooit zo standaard is als mensen denken. En dat bedoel ik dus alle kanten uit, voor zowel stamboomhonden als stamboomloze honden, rashonden zowel als kruisingen of onherleidbare bastaardjes.
Voor mij maakt het om eerlijk te zijn ook niet zoveel meer uit of mijn volgende hond nou een stamboom heeft of niet, of het een kruising is of niet etc.
Maar dat is allemaal geheel afhankelijk van het soort hond.
Is het een kruising van twee zeer ongezonde rassen, dan hoef ik het al niet.
Is het een stamboomloos nestje bij iemand thuis van twee hondjes van het zelfde ras, maar een ras dat eigenlijk totaal geen problemen heeft, dan boeit het mij niet zoveel.
Dus ik zal niet het eerste het beste leuk uitziende pupje van mp afhalen.
Ik zou wel eerst goed onderzoek doen en er over nadenken, en dan hopen dat het een gezond hondje zal zijn en blijven.

-
- Zeer actief
LongFields schreef:Dit dus inderdaad.sirene schreef: Het één sluit het ander niet uit.![]()
en dat klopt dus ook wel. niet elk ras is aan de prijs. je moet dan wel voor dat ras vallen natuurlijk.
en voor sommige rassen is een hoge prijs gekoppeld aan het moeilijke voortplanten en in leven houden van de pups of omdat het geen alledaags gangbaar ras is. dus als je voor zo`n ras gaat, neem je de prijs voor lief.
voor elk wat wils.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik lees alleen maar dingen die er staan en er staat nergens dat het haar om het even is.Paulala schreef: Maar wat ik begrijp uit het stukje van Maxine, is dat het haar om het even is.
Of ze nou een hond heeft die een kruising is van van alles, of een hond met stamboom, het maakt haar niet uit.
Dát is wat ik lees in haar bericht.

Zo zie je maar weer dat ieders eigen referentiekader een bericht kan "kleuren" waardoor 2 mensen die exact dezelfde tekst lezen er toch beiden iets anders uithalen.

Dat staat er niet.Paulala schreef:En er zijn ook genoeg hondjes met stamboom waarvan de ouders netjes zijn getest, maar waar geen honderden shows mee zijn gelopen, en ik denk dat Maxine vooral daarop doelt.

Maar wat is er dan op tégen om een hond met stamboom te kopen waarvan de ouders wél shows hebben gelopen? Dat doet toch niets af aan de pup die je wil? Het maakt hem niet slechter, en ook niet beter lijkt mij.
Het is dan gewoon een pup waarvan je weet dat de ouders geshowd zijn.
Dat "honderden keren" is denk ik bij weinig ouderdieren van toepassing hoor. Als een hond al honderden keren op show geweest is voordat er voor het eerst pups komen, dan ben je wel de hele wereld over geweest om alle beschikbare shows te bezoeken, en dat lijkt me niet erg waarschijnlijk.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
[/quote]sirene schreef: Wat die iemand mij schreef is wat ik zo vaak lees "ik hoef geen hond met stamboom want ik wil niet showen en fokken". In mijn ogen heeft het hebben van een stamboom daar dus niets mee te maken.
Alleen als je het op een officiele manier wil doen.dat heeft het ook niet.
maar als je het omdraait, je wilt wel showen (en fokken) dan heb je wel een stamboomhond nodig.
Wat de meerwaarde is, is al zo vaak beschreven op het forum. En als ras of achtergrond iemand niet interesseert is dat voor mij ook geen probleem.mensen die dit zeggen bedoelen ermee dat voor hun er dus geen meerwaarde zit, aan een hond met stamboom. want wat is dan de meerwaarde van een stamboom? het is namelijk nooit bewezen dat een stamboomhond gezonder is. dus waarom dan voor een stamboomhond kiezen?
Als je niet gelooft dat een rashond met stamboom gezonder is dan zeg je dus eigenlijk dat de beste oplossing voor de rashondenfok is dat fokkers niet meer moeten selecteren maar gewoon Brutus van de hoek moeten gebruiken ? Geloof je dat dat de oplossing is ?
Nee, logisch. En niks mis mee. Wèl als het je niks uitmaakt en je gaat daarom maar naar een broodfokker.ikzelf kies dus voornamelijk voor een stamboomhond, ALS ik dus graag een specifiek ras wil. wil ik een naker, dan zal ik gaan kijken voor een naker. maakt het mijn niks uit, welk ras, dan ga ik ook niet naar een specifiek ras kijken.
Ja, en bovenal een kruising. Geen look-a-like.dat is dus de meerwaarde van een ras. dat je weet dat je hond aan een bepaald beeld gaat voldoen. ( raseigenschappen en rasstandaard). maar maakt het je dus niet uit, zoals veel mensen, dan kies je gewoon voor een leuke en hopelijk gezonde hond.
-
- Zeer actief
Daar is niets op tegen.LongFields schreef:Dat staat er niet.Paulala schreef:En er zijn ook genoeg hondjes met stamboom waarvan de ouders netjes zijn getest, maar waar geen honderden shows mee zijn gelopen, en ik denk dat Maxine vooral daarop doelt.![]()
Maar wat is er dan op tégen om een hond met stamboom te kopen waarvan de ouders wél shows hebben gelopen? Dat doet toch niets af aan de pup die je wil? Het maakt hem niet slechter, en ook niet beter lijkt mij.
Het is dan gewoon een pup waarvan je weet dat de ouders geshowd zijn.
Dat "honderden keren" is denk ik bij weinig ouderdieren van toepassing hoor. Als een hond al honderden keren op show geweest is voordat er voor het eerst pups komen, dan ben je wel de hele wereld over geweest om alle beschikbare shows te bezoeken, en dat lijkt me niet erg waarschijnlijk.
Waarschijnlijk zit het probleem hem in het woordje 'moet' in die ene zin van Maxine.
Dat woordje kan je op meerdere manieren interpreteren.
Ik lees haar zin als, ik hoef niet persé ... bla bla
En anderen lezen het waarschijnlijk als, ik mot dat niet... bla bla of ik wil dat niet.
En dat 'honderden keren' was uiteraard niet letterlijk bedoeld, maar een overdreven uitdrukking

- Maxine
- Zeer actief
Blijkbaar word ik verkeerd begrepen.
Ik heb helemaal niets tegen rashonden hoor! Zeker niet!
Maar mijn hond moet later niet per sé een stamboom hebben. En ik heb ook nooit ergens beweerd dat rashonden niet gezond kunnen zijn.
Wat mijn hond later ook word, van mij mag het zowel een zuivere stamboom hond zijn als een stamboomloze hond als een totale bastaard. Wat ik wil is gewoon een hond die bij me past.
En als dat een stamboomhond is, tja, dan is dat zo. Zo niet, dan niet. Simpel toch?
En ik vind het wel wat jammer dat ik hier word gewezen op mijn vorige meningen van enkele maanden terug. Mag ik mijn mening dan niet aanpassen?
EDIT: Wat Paulala net heeft geprobeerd uit te leggen is nu net wat ik bedoelde.
Ik heb helemaal niets tegen rashonden hoor! Zeker niet!
Maar mijn hond moet later niet per sé een stamboom hebben. En ik heb ook nooit ergens beweerd dat rashonden niet gezond kunnen zijn.
Wat mijn hond later ook word, van mij mag het zowel een zuivere stamboom hond zijn als een stamboomloze hond als een totale bastaard. Wat ik wil is gewoon een hond die bij me past.

En ik vind het wel wat jammer dat ik hier word gewezen op mijn vorige meningen van enkele maanden terug. Mag ik mijn mening dan niet aanpassen?
EDIT: Wat Paulala net heeft geprobeerd uit te leggen is nu net wat ik bedoelde.