Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bultje Nozem * update 04-11 pag 18

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Re: Bultje Nozem * update 20-10 niet goed...

Ongelezen bericht door Hutsje »

yuki schreef:Persoonlijk zou ik iedereen aanraden met zijn hond als hoofdbehandelaar (ingeval van kwaadaardige tumoren) om de Ottenhorst te kiezen boven Utrecht. Om meerdere redenen!!!!! Ik heb daar zelf goede ervaringen, en helaas een aantal bekenden van mij minder goede in Utrecht. Bovendien zijn er ook een aantal klinieken in NL die de behandelwijze van Johan de Vos (Ottenhorst) volgen. Andere klinieken volgen het protocol van Rutteman.
dat zou ik ook doen idd. de tweede lijn heeft ook veel contact met ottenhorst.
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Wat een rotnieuws.. :(
Hier ook duimen.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb de Ottenhorst-website opgeslagen in mijn favorieten en zal zeker met hen contact opnemen als ik meer weet over hoe diep en waar de tumor precies zit. Bedankt voor jullie meedenken en tips, heel fijn. :ok:

Het is echt allemaal nog heel onwerkelijk, je weet dat er gewoon iets potentieel heel ernstigs aan de hand is bij Nozem maar het is bij haar nergens aan te merken. Ze is niet ziek, oogt net als anders en is gewoon haar eigen vrolijke zelf.
Gisteravond heeft ze de hele tijd in mijn armen op de bank gelegen en ik heb geprobeerd hier van te genieten maar het enige wat ik kon denken was: hoe vaak zou ik dit nog kunnen doen met mijn Noossie, mijn eerste eigengefokte meisje.... :(:
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

LongFields schreef:Ik heb de Ottenhorst-website opgeslagen in mijn favorieten en zal zeker met hen contact opnemen als ik meer weet over hoe diep en waar de tumor precies zit. Bedankt voor jullie meedenken en tips, heel fijn. :ok:

Het is echt allemaal nog heel onwerkelijk, je weet dat er gewoon iets potentieel heel ernstigs aan de hand is bij Nozem maar het is bij haar nergens aan te merken. Ze is niet ziek, oogt net als anders en is gewoon haar eigen vrolijke zelf.
Gisteravond heeft ze de hele tijd in mijn armen op de bank gelegen en ik heb geprobeerd hier van te genieten maar het enige wat ik kon denken was: hoe vaak zou ik dit nog kunnen doen met mijn Noossie, mijn eerste eigengefokte meisje.... :(:
:knuffel: Suzanne ik snap zo goed je gevoel. Het is bizar je hondje in goede doen mee te maken en tegelijkertijd te beseffen dat er binnenin mogelijk iets helemaal verkeerds zit :cry:

Bij de Ottenhorst wordt meer gekeken naar de hond zelf en wat deze qua behandeling aankan, in Utrecht meer volgs protocol: deze vorm van kanker, hoort die behandeling bij.........
Johan de Vos heeft bovendien altijd als eerste de nieuwste medicatie ook als deze nog in de trial fase zit en verder nog nergens verkrijgbaar.

Maar nu eerst even afwachten en alles op je in laten werken..........
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

:roos: Meissie toch. Ik heb er geen woorden voor, wat een rotbericht. Ik hoop dat het allemaal nog mee zal vallen en je nog een hele lange en fijne tijd hebt met je Nozempje. Nondeju. Ze is nog veel te jong. Maar eerst even afwachten, dan duimen wij ondertussen. Heel veel sterkte lieffie, en denk ondertussen wel aan jezelf zodat jij niet ook in de lappenmand terecht komt hoor!
:knuffel1:
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

Wat een rotnieuws Suzanne :(
Duimpjes draaien voor Nozem
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

Jeetje Suzanne, dat slaat ff in als een bom, maar wil je toch proberen wat positiever te stemmen.
Onze Bink (toendertijd ± 6 jr.) had/heeft ook een bindweefseltumor. (Fibrosarcoom)
Lees het verhaal eens:
http://www.hondenforum.nl/plaza/medisch ... nk%20tumor" onclick="window.open(this.href);return false;
(met daarin een link naar het eerdere bericht)

We zijn nu 5 jaar verder en Bink is nog steeds een opgewekte vrolijke hond, zonder problemen.
(Ik weet niet of je hem gezien hebt op de Doe-dag, maar hij heeft zich prima vermaakt)
Hij is inmiddels 11,5 jr. en heeft inmiddels wel meerdere bulten (dus we weten dat hij uitzaaiingen heeft), maar vooralsnog gaat het goed.
De DA heeft aangegeven dat zolang de tumortjes zijn organen niet bereiken, het inprincipe goed gaat.
Nu ontdekte ik bij Bink ± 5 maanden geleden een bult in zijn gehemelte (vlak voor huig).
Meteen naar de DA gegaan om een ontsteking uit te sluiten. En inderdaad het was "helaas" geen ontsteking.
Bink had er gelukkig weinig last van met eten, verslikte zich heel soms, maar met 1x kuchen was dat weer over.
Vreemd genoeg is die bult na ± 2 maanden vanzelf weer verdwenen...
Wat het dus geweest is weet ik niet zeker, omdat we de bult niet hebben laten aanprikken,
omdat we sterk het vermoeden hadden dat het niet goed was en
de DA ook dit sterke vermoeden had. Hij zou dit uiteraard pas met zekerheid kunnen zeggen als we de bult hadden aangeprikt,
maar gezien zijn leeftijd en de plaats, hebben we dit niet gedaan.
(Narcose willen we niet meer voor een hond op zo'n leeftijd en met zijn "achtergrond")
Wij hadden nooit verwacht dat Bink de 10 jr. zou halen, maar kijk nu eens... Hij is inmiddels ruim 11,5 jr. en nog steeds vrolijk en opgewekt.
Natuurlijk is het een "oude" man aan het worden, maar dat is normaal voor zijn leeftijd.
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Eng hoor, je weet niet hoe het gaat lopen met die rotcellen.
Het kan alle kanten op.
Veel succes met beslissingen nemen over behandelingen. lijkt me niet makkelijk.
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

wat een rotbericht Suzanne. Nu maar hopen dat het niet verder zit.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Sandra, bedankt voor je verhaal over Bink, het is fijn om ook iets minder slecht nieuws over een gelijksoortige tumor te lezen, want wat ik op internet erover gelezen heb stemt me niet echt positief.
Maar het is afwachten natuurlijk, er zijn niet heel veel kwaadaardige cellen gevonden en in het rapport stond dat de kwaadaardigheidskenmerken laag zijn, dus wie weet geeft dat nog wat meer mogelijkheden op een goede prognose na behandeling.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

yuki schreef: :knuffel: Suzanne ik snap zo goed je gevoel. Het is bizar je hondje in goede doen mee te maken en tegelijkertijd te beseffen dat er binnenin mogelijk iets helemaal verkeerds zit :cry:
Voor jou is het ook allemaal nog niet zo lang geleden dat je iets vergelijkbaars hebt meegemaakt inderdaad.
Bedankt voor het delen van je ervaringen met de Ottenhorst, hier heb ik veel aan.
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

jemig Suzanne, wat een nachtmerrie ineens met Nozem. :(
Ik ga hier ook hard duimen dat je je meisje nog heel wat jaartjes bij je kunt houden hoor.
Dat moet gewoon.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

LongFields schreef:
yuki schreef: :knuffel: Suzanne ik snap zo goed je gevoel. Het is bizar je hondje in goede doen mee te maken en tegelijkertijd te beseffen dat er binnenin mogelijk iets helemaal verkeerds zit :cry:
Voor jou is het ook allemaal nog niet zo lang geleden dat je iets vergelijkbaars hebt meegemaakt inderdaad.
Bedankt voor het delen van je ervaringen met de Ottenhorst, hier heb ik veel aan.
Ik zat precies een jaar geleden in deze situatie en ben (ondanks de afloop) ontzettend blij geweest met mijn keuze voor de Ottenhorst. Middenin de behandeling belde Johan mij rustig op een zaterdag avond op om te bespreken hoe het met Yuki ging, die man was 24/7 bereikbaar en liet niets aan het toeval over!
Ook Gouda, waar Yuk de chemo's kreeg (in samenwerking met ottenhorst) kon ik dag en nacht (mobiel) bereiken! :ok:
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
summer07
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso

Ongelezen bericht door summer07 »

Getsie wat een rot nieuws :roos:

Hier gaan de duimen ook op volle toeren draaien hoor. :ok:
tibetaantje
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 tibetaanse spaniel
Locatie: (je kunt niet alle honden van de wereld redden maar je kunt wel de wereld van 1 hond redden!!)

Ongelezen bericht door tibetaantje »

jeetje wat een rotnieuws. heel veel sterkte hoor en een dikke knuffel voor nozem.
mijn duimen draaien ook
groetjes van monique en mijn vriendje voor het leven... Tibo.

Tara .....29~12~2001 19~9~2015
Misty ....08~04~2003 13~07~2003
:I: Allway's in my heart :I:

Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

verdorie suzanne! :roos:
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Ik ga keihard duimen Suzanne :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

wat een rotnieuws. Hopelijk zijn de snijvlakken wel schoon en mag je nog heel lang van je meisje genieten
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Heidi Jongen
Actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder ruwhaar en een Laekense herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Heidi Jongen »

De verhalen over een fibrosarcoom zijn idd wisselend. Maar ik heb toch ook een vrij positief verhaal, het betreft dan wel onze kater ipv een hond. Tis wel al wat jaren geleden, maar dat maakt niet uit.

Onze Jupie van 12 bleek een knobbeltje te hebben aan zijn oksel. Weg laten halen en laten onderzoeken: fibrosarcoom. Mijn hart stond zowat stil.... ik werkte op dat moment als verpleegkundige op een oncologie-afdeling, dus ik dacht: K*T! De DA wist gelukkig te vertellen dat zo'n tumor zich bij dieren anders manifesteerd dan bij mensen en dat Juup nog een goede kans had. Toch konden wij de knoop toen niet doorhakken.... wat was nu best om te doen ...?
Uiteindelijk, omdat we toch te lang gewacht hadden met beslissen, moest zijn linkervoorpootje geamputeerd worden.
Heel sneu (met name omdat wij niet hadden kunnen beslissen :(: ), maar Juup had hier helemaal geen last van, kon hier prima mee overweg, ving de spinnen weg voor dat onze andere poes ze ook maar had kunnen zien.

Nou ja, Suzanne, de clou van dit verhaaltje: onze prachtige Juup is 17.5 jaar geworden en is door ouderdom overleden.

Ik hoop dat het bij jullie ook een verhaal met een positieve wending wordt en dat je nog heeeel lang van Nozem mag genieten.

(ter nagedachtis aan Jupile, *01-03-1984 †21-08-2001)
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

LongFields schreef:Allemaal bedankt voor jullie lieve reacties, die doen me goed.

De dierenarts heeft net weer gebeld, hij wacht nog op de reactie van de patholoog en hij heeft zelf al in zijn mail gevraagd of de snijvlakken schoon zijn, en of de tumorcellen in de diepte toe- of afnamen. Als ze afnamen, dan is de waarschijnlijkheid dat het ook in haar kaak zit kleiner dan wanneer ze toenamen. Dit hoop ik morgen te horen, hij belt me als dit vóór de afspraak is die ik met Sjefke heb om 14.00 uur. Ik neem Nozem zowiezo even mee, dan kan hij kijken hoe haar bekkie er nu uitziet want ik twijfel of er nu al weer iets aan het groeien is, of dat dat er gewoon normaal uitziet. Aan de andere kant is het tandvlees op die plek gewoon zwart en aan de geopereerde kant roze, dus misschien vertekent het door de kleur.

Voor de MRI-scan heeft hij me Dierenziekenhuis Drachten aangeraden, daar kunnen ze namelijk ook een CT-scan maken om te zien of het bot is aangetast en zo ja hoeveel bot er is aangetast. Dit kan dan direct aansluitend aan de MRI gebeuren. Op de MRI kan gekeken worden in hoeverre de weke delen zijn aangetast, indien de patholoog niet kan bevestigen dat de snijvlakken schoon waren.

Ik ga morgen zelf nog even bellen met Anubis in Antwerpen, want ik hoorde van een vriendin dat zij aanzienlijk voordeliger zouden zijn in de kosten van een MRI. Ik check dus even bij hen of dat zo is, en of zij inclusief CT-scan én verdoving inderdaad voordeliger zijn. Qua reistijd maakt het volgens mij niet veel uit.

Het blijft nog heel even afwachten op de verder te nemen vervolgstappen.
Mocht je naar Antwerpen gaan en een tussenstop willen maken, dan kan dat gewoon hier trouwens. Wilde ik je even meegeven voor het geval je de reistijd als bottleneck zou zien :wink:
:pop:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

pooh schreef: Mocht je naar Antwerpen gaan en een tussenstop willen maken, dan kan dat gewoon hier trouwens. Wilde ik je even meegeven voor het geval je de reistijd als bottleneck zou zien :wink:
Heel lief, maar best wel een eindje om als je inderdaad in Maastricht woont :wink:
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Hier wordt, heel maar dan ook heel hard geduimd voor een goede prognose.
Sterkte!
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

De kosten voor een gecombineerde MRI-CT waren in Antwerpen niet lager dan in Drachten, ik heb vanochtend gebeld. Wel bedankt voor het aanbod voor de tussenstop. :wink:

* update*
De tumor die Nozem heeft is een zogenaamde spoelcelcarcinoom, en kan zowel een fibrosarcoom zijn (hele grote kans) als een melanoom (hele kleine kans). Bij een melanoom is de kans op uitzaaiing veel groter en is de prognose minder goed dan bij een fibrosarcoom, dus laten we hopen dat het een fibrosarcoom betreft. Om dit te bepalen wordt een aanvullende test gedaan in het pathologisch laboratorium.

De snijvlakken waren helaas niet schoon, wat gezien de locatie van het weggehaalde bultje (tussen 2 kiezen in en met heel weinig ruimte om extra weefsel weg te halen) ook niet heel erg waarschijnlijk was. De patholoog kon geen uitspraak doen of er naar onderen toe meer of minder kwaadaardige cellen gevonden zijn, daar was het stukje wat weggehaald is te klein voor.

Ik zou nu kunnen kiezen voor beperkte chirurgie zonder verder onderzoek, wat inhoudt dat de 2 kiezen aan weerszijden van het weggehaalde bultje getrokken worden en het zachte weefsel er omheen zo veel mogelijk wordt weggehaald.
Of ik laat een MRI/CT-scan maken zodat duidelijk wordt hoeveel weefsel er is aangetast en of dat alleen in het zachte gedeelte zit of ook in het bot (kaak), waarna overgegaan wordt tot chirurgie (het ruim weghalen van het aangetaste weefsel waarbij waarschijnlijk ook een deel van de kaak moet worden weggehaald; indien dit tot onderaan de onderkaak moet kan er een plaat worden gezet die de voorste en de achterste onderkaak-helft aan elkaar houdt).
Een derde mogelijkheid is om de CT/MRI te doen en dan beperkte chirurgie aanvullend met bestraling.

Deze drie opties hebben we uitgebreid besproken (ik ben bijna 3 kwartier in de spreekkamer geweest) en ik heb besloten om voor de tweede optie te gaan. Als de operatie 100% succesvol is, kan Nozem daarna (met wellicht een stukje onderkaak minder maar dat beperkt haar verder nergens in, hooguit hangt haar tong op die plek naar buiten als ze hijgt) gewoon oud worden net als iedere andere hond.
Ik vind dat ik haar deze kans moet geven.
Beperkte chirurgie en maar afwachten of en wat er dan misschien weer terugkomt is voor mij geen optie, en eerst een CT/MRI en dan alsnog alleen de kiezen weghalen en het zachte weefsel met bestraling erna ook niet.

Aanstaande dinsdag om 9.40 uur heb ik de afspraak staan om eerst de MRI en CT te laten maken, direct aansluitend zal ze worden geopereerd. Ik ben heel blij dat we al zo snel terecht kunnen want hoe eerder die kwaadaardigheid weg is, hoe beter.

Ik zou het heel erg waarderen als er nu niet een ellenlange discussie in dit topic zou komen van welke keus ik beter had kunnen maken. Mijn keus is gemaakt en weloverwogen ook, in samenspraak met de dierenarts en in alle vertrouwen dat de kliniek waar ik naartoe gaat er alles aan zal doen om Nozem goed te helpen.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Re: Bultje Nozem * update 21-10 pag 10

Ongelezen bericht door yamie »

pffff, niet niks Suzanne :( :(

idd wel heel prettig dat het allemaal zo vlot kan, zo heb je ook minder tijd om te malen :wink:
geef je krullebol maar een dikke knuffel en ik duim heeel hard voor jullie :ok:
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Fijn dat je zo snel terecht kunt. :ok:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Wat fijn dat je dinsdag al terecht kan.
Ik ga heel hard voor jullie duimen dat de operatie naar wens verloopt en jullie nog heel lang van elkaar kunnen genieten.
Sterkte met alles :roos:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Mensenkinderen wat een toestanden Suzanne, je hoofd zal tollen van alles :(

Ik ga kei- en keihard duimen voor je meisje!! :ok: :ok: Duimen dat de aantasting heel minimaal is en de operatie dus ook.
Dikke knuffels voor jou en Nozem en alle sterkte gewenst :knuffel1: (ik zit plaatsvervangend een traan weg te pinken hier... wat een zorgen allemaal voor je).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Je kunt mooi snel terecht :ok:
Ik had ook keuze twee gedaan, dus aan eindeloze discussies zal ik niet mee doen :wink:
Sterkte hoor!
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Fijn dat het zo vlot kan allemaal.
De duimen blijven draaien :ok:
:pop:
Heidi Jongen
Actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder ruwhaar en een Laekense herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Heidi Jongen »

Heftig hoor, meid! Wel fijn dat jullie zo snel terecht kunnen.
LongFields schreef: Ik zou het heel erg waarderen als er nu niet een ellenlange discussie in dit topic zou komen van welke keus ik beter had kunnen maken. Mijn keus is gemaakt en weloverwogen ook, in samenspraak met de dierenarts en in alle vertrouwen dat de kliniek waar ik naartoe gaat er alles aan zal doen om Nozem goed te helpen.
:ok: helemaal gelijk!

We blijven keihard duimen, volgende week heeft Nozem de operatie al achter de rug....
Nu ff bijkomen van alles. Hoe is het met Sjefke?

Dikke knuf voor jullie!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”