Dat had ik dus nooit gedacht. Op de kopfoto valt ze nog wel mee. Niet echt een retriever maar het kan best een niet zo heel typische toller zijn inderdaad

Moderator: moderatorteam
Dat is inderdaad dezelfde hondMARC_S schreef:Zijn dit dezelfde honden?![]()
Dat had ik dus nooit gedacht. Op de kopfoto valt ze nog wel mee. Niet echt een retriever maar het kan best een niet zo heel typische toller zijn inderdaad
Je mag mij op jouw lijst zetten want wij zijn zo'n vreselijke fokker die deze test hebben laten bij een teefje waar buff in de lijn zit. Ik ben eerlijk gezegd een beetje zat van de opvatting dat iemand die zo'n test laat doen de kleur belangrijker zou vinden dan gezondheid. Het een sluit het ander niet uit. Wij willen graag gezonde honden fokken met een prettig karakter die ook nog eens zo veel mogelijk voldoen aan de rasstandaard. Erg hè?Martijn schreef:Mijn god, wat een geneuzel.
Nee, ik zou het niet laten testen en om eerlijk t zijn hoef ik ook geen pup van een fokker die het uitsluiten van een bij het ras horende kleur belangrijker vindt dan werklust en gezondheid/genetische diversiteit.
Als het mijn ras was zou ik dergelijke fokkers op gaan schrijven en ze met hand en tand het fokkersleven zuur maken.
Dit soort mensen verzieken de rassen namelijk.
Het is gewoon een liver and tan, Marc.MARC_S schreef:Waar komt dit gen volgens de rasvereniging vandaan?
Ik zou het niet weten, maar de kans bestaat natuurlijk wel. Iedere pup uit zo'n nest heeft de kans op buff.yamie schreef:is dat wel eens voorgekomen? een heel nest met Buff'jes ?
Moeten??vero-janssen schreef:De Duitse pinschers moeten ook getest worden op Dilute!!
Niets mis mee lijkt mij, het gaat erom dat de kleuren die er zijn ook vererven op de pups.
Dilute is vervaging van de kleur, dus bij zwart zou dat blauw gaan worden met 2 dragers en dat is niet de bedoeling.
Maar weet je zeker dat het bij de Toller ook gedaan kan worden, die staat nog niet op het formulier van loboklin, waar de testen gedaan worden!
vero-janssen schreef:Maar weet je zeker dat het bij de Toller ook gedaan kan worden, die staat nog niet op het formulier van loboklin, waar de testen gedaan worden!
Marjoleine schreef:Moeten??vero-janssen schreef:De Duitse pinschers moeten ook getest worden op Dilute!!
Niets mis mee lijkt mij, het gaat erom dat de kleuren die er zijn ook vererven op de pups.
Dilute is vervaging van de kleur, dus bij zwart zou dat blauw gaan worden met 2 dragers en dat is niet de bedoeling.
Maar weet je zeker dat het bij de Toller ook gedaan kan worden, die staat nog niet op het formulier van loboklin, waar de testen gedaan worden!![]()
Dat vind ik raar. Dat maak je toch zelf uit?
het 1 heeft niet pertinent te maken met het ander, dus om een ras gezond te houden, moet je je houden aan regeltjes... is onzin en overtrokken.vero-janssen schreef:Marjoleine schreef:Moeten??vero-janssen schreef:De Duitse pinschers moeten ook getest worden op Dilute!!
Maar weet je zeker dat het bij de Toller ook gedaan kan worden, die staat nog niet op het formulier van loboklin, waar de testen gedaan worden!![]()
Dat vind ik raar. Dat maak je toch zelf uit?
Tja wil je een ras gezond houden en voldoen aan de rasstandaarden en fokregels, moet je voldoen aan bepaalde eisen.
Maar dat is bij elke fokker die fokt volgens een radvereniging.
Dus ja je moet het zelf weten, maar dan fok je niet volgens de regels!!
Al helemaal als het gaat om een kleur.yamie schreef:het 1 heeft niet pertinent te maken met het ander, dus om een ras gezond te houden, moet je je houden aan regeltjes... is onzin en overtrokken.vero-janssen schreef:
Tja wil je een ras gezond houden en voldoen aan de rasstandaarden en fokregels, moet je voldoen aan bepaalde eisen.
Persoonlijk vind ik het schandalig als een rasvereniging verplicht om te testen op een kleur als die kleur geen enkele relatie heeft met gezondheidsproblemen.sirene schreef:Al helemaal als het gaat om een kleur.yamie schreef:het 1 heeft niet pertinent te maken met het ander, dus om een ras gezond te houden, moet je je houden aan regeltjes... is onzin en overtrokken.vero-janssen schreef:Tja wil je een ras gezond houden en voldoen aan de rasstandaarden en fokregels, moet je voldoen aan bepaalde eisen.
Door die test worden er nu misschien meer honden gebruikt. Maar eigenlijk zegt dat dus dat er in jullie ras heel veel genen weg worden gegooid.under the red sky schreef:Ik zou het niet weten, maar de kans bestaat natuurlijk wel. Iedere pup uit zo'n nest heeft de kans op buff.yamie schreef:is dat wel eens voorgekomen? een heel nest met Buff'jes ?
Op tollerfora is hier al vaker over gediscussieerd. Eigenlijk zegt iedere tollerfokker wel dat hij niet staat te juichen bij de werpkist als er een buff uit rolt. Als je de keus hebt tussen een goede kleur en een buff, kies je de goede. In de afgelopen jaren werd er ook al rekening mee gehouden maar dan op basis van aannames. Als je een teef hebt met buff in de lijn, kies je bij voorkeur niet een partner waar ook buff in de lijn zit. En die mogelijkheid is er wel, want zo vaak komt buff niet voor. Wij hebben de laatste 10 jaar geen buff meer gehad.
Nu is er een simpel en goedkoop testje waardoor je kunt kiezen op basis van feiten en niet op basis van aannames. Ons teefje uit een bufflijn bleek vrij te zijn. Anders hadden we bij een partnerkeuze de voorkeur gegeven aan een reu zonder buffrisico; nu hoeven we ons niet te laten beperken op dat gebied. Als je zo redeneert, vergroot een test juist de diversiteit
Klopt. Soms vind ik dat wel jammer, hoewel je wel moet letten op dat honden er rastypisch uit blijven zien. Te veel wit bijvoorbeeld komt redelijk vaak voor bij de Toller, terwijl sommige van die honden qua bouw en gezondheid prachtig zijn. Als zo'n Toller bijvoorbeed een wit vlekje in zn nek heeft, mag er niet mee gefokt worden. Hetzelfde geld voor honden die witte poten hebben waarbij het wit tot boven de polsen komt. Kijk, een hele witte kraag is wel extreem, maar ik persoonlijk zou er niets tegen hebben om een Toller die iets te veel wit heeft in te zetten voor de fokkerij, zeker als daar een reu/teef tegenover staat met maar heel weinig wit. Maar goed, pups met teveel wit zijn meestal wel geliefd bij mensen die toch geen show en fokplannen hebben, het ziet er meestal heel leuk uit! Bij buffkleurtjes heb ik het idee dat pupkopers ze meestal ook minder leuk vinden. En dan moet een fokker soms pupkopers aanwijzen die zo'n buffkleurtje krijgen omdat niemand voorkeur heeft voor zo'n pupje. Daar zit wel een beetje mijn twijfel voor wat betreft het testen. Ik zelf doe niet moeilijk om een pup met buffkleur, maar als pupkopers dat wel doen is het handig om duidelijkheid te geven over het risico op buffkleurtjes in een bepaalde combinatie. Dan kunnen pupkopers zelf beslissen of ze dat risico willen nemen of voor een ander nestje kiezen.kitty schreef: Door die test worden er nu misschien meer honden gebruikt. Maar eigenlijk zegt dat dus dat er in jullie ras heel veel genen weg worden gegooid.
Wat is er mis met buff? Waarom worden er mooie gezonde honden niet gebruikt om een kleurtje?
In het land van oorsprong doen ze daar ook helemaal niet moeilijk over. Kijk bijvoorbeeld naar deze hond:Maeve schreef:Te veel wit bijvoorbeeld komt redelijk vaak voor bij de Toller, terwijl sommige van die honden qua bouw en gezondheid prachtig zijn. Als zo'n Toller bijvoorbeed een wit vlekje in zn nek heeft, mag er niet mee gefokt worden. Hetzelfde geld voor honden die witte poten hebben waarbij het wit tot boven de polsen komt. Kijk, een hele witte kraag is wel extreem, maar ik persoonlijk zou er niets tegen hebben om een Toller die iets te veel wit heeft in te zetten voor de fokkerij, zeker als daar een reu/teef tegenover staat met maar heel weinig wit.
Ik vind hem mooi!under the red sky schreef: In het land van oorsprong doen ze daar ook helemaal niet moeilijk over. Kijk bijvoorbeeld naar deze hond:
http://pets.webshots.com/photo/11579072 ... 2874JIqAfJ" onclick="window.open(this.href);return false;
Captain is Canadees kampioen en gewoon ingezet voor de fok. Let ook op het commentaar; hij heeft niet 'te veel wit' maar 'extra wit'Wij hebben in 2003 een zoon van Captain geïmporteerd; die bleek helemaal niet veel wit te vererven. Maar in Nederland zou je met zo'n witte poot nooit de benodigde 3 x ZG kunnen halen.
Hmz dan toch podenco/breton achtig misschien.. het typische vond ik namelijk dat hij precies de witte aftekeningen heeft zoals beschreven wordt namelijk :pMaeve schreef:Ik vind hem zeker wat weg hebben van een Toller. Oh en een witte kraag is een fout bij de Toller maar komt zeker wel voor. Ik vind het best mooi persoonlijkMaar in Spanje zijn naar mijn weten amper Tollers. Ik denk dat de kans heel klein is dat er ook echt Toller in zit.
Marjoleine schreef:Het is in elk geval een bruin sable met S/si, of zelfs si/si.
As je dat kunt volgen tenminste![]()
wat zie jij er voor ras inzitten dan?Martijn schreef:Nee, ik zie er geen toller in. Ik vind het wel een heel leuke hond!