Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

voor of na loopsheid steriliseren?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

°Vicky°
Actief

voor of na loopsheid steriliseren?

Ongelezen bericht door °Vicky° »

Hoi,

Op het internet is enorm veel informatie te vinden wat de voor en tegens zijn over sterilisatie voor de eerste loopsheid.
Door alle bomen zie ik het bos niet echt meer, dus vroeg ik me af wat jullie meningen daarover zijn?

Wat hebben jullie gedaan en waarom?
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Re: voor of na loopsheid steriliseren?

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Waarom wil je je hond laten steriliseren (is eigenlijk casteren)?
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Na, en liefst na een paar loopsheden als ze is uitgegroeid.

Berg je verder maar want straks ben je een slechte hondenbaas omdat je het uberhaupt overweegt. Hier op het forum mag je alleen maar je hond castreren als de dokter je op een papiertje heeft geschreven dat je hond in levensgevaar verkeerd. Verder is het not-done.
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Mijn vorige tekkel had ik vanaf dat ze 10 weken was. Die heb ik tussen de tweede en derde loopsheid laten castreren. Toen was ze helemaal uitgegroeid.
Mijn huidige tekkel kreeg ik toen ze al vijf was, die heb ik toen drie maanden na een loopsheid laten castreren.

Ik zou een teefje nooit voor de eerste loopsheid laten castreren, maar pas na de tweede of derde.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
°Vicky°
Actief

Of ik dit ook effectief zal doen moet nog afgewogen worden. Ben momenteel op zoek naar zoveel mogelijk informatie, voor, tegens, hoe of wat,...

Waarom ik het eventueel zou laten doen?
- Geen kans op baarmoederontsteking ed, alsook verminderde kans op melkkliertumoren
- Ik heb reeds een reutje in huis rondlopen :wink:
- De hond zal op hoog niveau agility en gehoorzaamheid doen. Loopsheid betekent dan ook een maand niet trainen en geen wedstrijden lopen. Oké, er zijn nog honderdduizend andere manieren om je hond geestelijk bezig te houden maar toch...

Waarom ik het niet zou laten doen?
- operaties brengen altijd risico's mee
- in een gezond lichaam snijden, is dat echt nodig?

Kunnen jullie het lijstje nog aanvullen?
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door rose »

In het onderstaande topic kun je genoeg lezen over de meningen van mede forummers :wink:

http://www.hondenforum.nl/plaza/discuss ... 97620.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Paddle schreef:Berg je verder maar want straks ben je een slechte hondenbaas omdat je het uberhaupt overweegt. Hier op het forum mag je alleen maar je hond castreren als de dokter je op een papiertje heeft geschreven dat je hond in levensgevaar verkeerd. Verder is het not-done.
Nou nou....zo erg is het nu ook weer niet.
Ik denk wel dat het verstandig is te beseffen dat castreren niet persé moet :wink: Je vermindert wellicht de kans op bepaalde aandoeningen als je je hond laat castreren, maar het is óók een operatie (en dat brengt risico's met zich mee).

Mijn eerste teefje heb ik voor de eerste loopsheid laten castreren. Zij was bij mijn ouders als ik werkte, daar liep nog een volle reu rond en ik wilde geen risico's wat dat betreft. Ik heb weinig nadelen gemerkt, wel heeft Nika altijd een "puppiehoofd" gehouden (maar ik weet natuurlijk niet of ze die niet had gehad als ze compleet was gebleven) en had ze wat last van incontinentie (maar dat is zowiezo een risico, met name bij gecoupeerde honden zoals Nika was).
Marouck is op 4,5-jarige leeftijd gecastreerd. Zij was om de 5 maanden loops en had rondom de loopsheid behoorlijke stemmingswisselingen (loopsheid zelf had ik geen moeite mee, ze was alleen nogal hitsig vanaf dag 2 :mrgreen: ). Bovendien werd ze steeds enorm schijnzwanger met nauwelijks te stoppen melkgift en tot 2x toe melkklierontstekingen. Marouck is na de castratie stabieler geworden in haar gedrag (geen stemmingswisselingen meer), verder merk ik geen verschil.
Biène is nu 5 jaar en is gewoon compleet en dat blijft ze in principe ook. Zij heeft geen last van haar loopsheid (ik ook niet) en raakt wel licht schijnzwanger maar niet met melkgift oid.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Persoonlijk zou ik niet castreren voordat een hond is volgroeid.
Tegen die tijd kan je ook nog eens bij jezelf nagaan of je dat dan wel zo nodig vindt. Je bent dan ook weer een stukje verder. Je weet dan ook of je hond wel geschikt is om op hoog niveau mee te draaien. Voor het zelfde geld gebeurt er iets in de tussentijd waardoor wedstrijden er helemaal niet in zitten.
Hou er ook wel rekening mee dat de vacht een "ramp" kan worden.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Job
Zeer actief

Ongelezen bericht door Job »

in ieder geval 3 maanden na een loopsheid castreren en niet vlak daarna,
dan is er grotere kans op bloedingen.
Ja er zijn hier erg felle tegenstanders van castratie,
ik vind dat je het lekker zelf moet weten.
Als ik de topics van de ellende van een operatie
aan een ontstoken baarmoeder lees
(en al het verdriet)
gaat mijn voorkeur in het snijden in een gezonde baarmoeder,
daar knappe de teven veel sneller van op.
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik ben tegen onnodige castratie... zowel reuen als teven worden hier alleen maar gecastreerd indien er een medische reden is.

Hier staan genoeg nadelen:

http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Liesbeth
Zeer actief

Job schreef:in ieder geval 3 maanden na een loopsheid castreren en niet vlak daarna,
dan is er grotere kans op bloedingen.
Ja er zijn hier erg felle tegenstanders van castratie,
ik vind dat je het lekker zelf moet weten.
Als ik de topics van de ellende van een operatie
aan een ontstoken baarmoeder lees
(en al het verdriet)
gaat mijn voorkeur in het snijden in een gezonde baarmoeder,
daar knappe de teven veel sneller van op.
Teven moeten wel eerst iets mankeren voor ze ergens van op kunnen knappen :roll: .
Een teef (reu) die nergens last van heeft, hoeft niet per sé onder het mes.

Maar goed, eea moet je als eigenaar uiteindelijk zelf weten, maar ik ben voorstander van even afwachten hoe de hond en alles er omheen zich ontwikkelt en niet op voorhand al castreren.
Overigens is Tessa ook gecastreerd en ik zie er best de voordelen van, zeker met een reu in huis. Maar zij is gecastreerd toen ze 2 jaar was. (Ze was, per ongeluk, door Luuk gedekt en we stonden voor de keus om alles weg te laten halen of te laten aborteren via medicatie.)

~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Zeker bij shelties vind ik dat je het risico van de operatie zelf (de narcose) ZEKER in je overweging moet meenemen!!!
Denk hierbij aan MDR1-gen-defect uiteraard.

Suzanne
Job
Zeer actief

Liesbeth schreef: Teven moeten wel eerst iets mankeren voor ze ergens van op kunnen knappen :roll: .
Nee hoor ze kunnen ook opknappen van de operatie,
hoeven ze niks voor te mankeren.
Maar zie hier het begin van de welbekende discussie waar een ieder die tegen castratie is boven op iedereen duikty die er voor is.
De ervaringsdeskundigen van hoe een teef en reu na een castratie zijn
zul je hier weinig zien,
die zijn de reacties van de tegenstanders zat.
Mijn ervaring is dat ze niet veranderen, niet zielig zijn,
geen vreselijke vacht krijgen (is afhankelijk van het ras),
niet dik en sloom worden, geen gedragsverandering.
Maar dit is wel mijn bijdrage hier...
geen zin in de zoveelste discussie of je wel of niet in gezonde honden mag snijden. :roll:
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

ik zou het na de eerste loopsheid doen, zo'n drie maanden erna. dan weet je zeker dat je teef volgroeid is.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik heb mijn eerste hond na de eerste loopsheid laten castreren, Yentle wordt, na ruim beraad en overleg, voor haar eerste loopsheid gesteriliseerd. Dat is ook nog iets waar je je moet in verdiepen, wil je laten castreren of steriliseren. Vroeger werd er alleen gecastreerd (alles weggehaald) tegenwoordig kun je je teef ook laten steriliseren.

Als er voor jouw rast extra risico's zijn voor de narcose, zou ik, als je ervoor zou besluiten, in ieder geval gaan voor een dierenarts die veel ervaring heeft met dit ras. Ik weet niet of die er ook zijn, net zoals er dierenartsen zijn die veel ervaring hebben met Franse Bulldogs.

Hetzelfdse als Job, laat ik liever een gezonde teef steriliseren, dan straks misschien in een zieke te moeten gaan snijden, als je dan al op tijd bent en dan met alle gevaren van dien.

Informeer jezelf goed en neem daarop je beslissing.
Liesbeth
Zeer actief

Job schreef:
Liesbeth schreef: Teven moeten wel eerst iets mankeren voor ze ergens van op kunnen knappen :roll: .
Maar zie hier het begin van de welbekende discussie waar een ieder die tegen castratie is boven op iedereen duikty die er voor is.
Zal wel aan mij liggen, maar volgens mij kan je alleen dán ergens van opknappen als je je voor de ingreep slechter voelde dan na de ingreep :19: . Ergo, dan mankeerde er blijkbaar iets aan.

Maar ook ik heb geen zin in een uitgekauwde discussie. Als je goed gelezen hebt ben ik niet tegen castreren, maar ik vind wel dat je er goed over na moet denken. Maar uiteindelijk is het de keus van de eigenaar.

Liesbeth
Zeer actief

Neeltje schreef:Ik heb mijn eerste hond na de eerste loopsheid laten castreren, Yentle wordt, na ruim beraad en overleg, voor haar eerste loopsheid gesteriliseerd. Dat is ook nog iets waar je je moet in verdiepen, wil je laten castreren of steriliseren. Vroeger werd er alleen gecastreerd (alles weggehaald) tegenwoordig kun je je teef ook laten steriliseren.

Als er voor jouw rast extra risico's zijn voor de narcose, zou ik, als je ervoor zou besluiten, in ieder geval gaan voor een dierenarts die veel ervaring heeft met dit ras. Ik weet niet of die er ook zijn, net zoals er dierenartsen zijn die veel ervaring hebben met Franse Bulldogs.

Hetzelfdse als Job, laat ik liever een gezonde teef steriliseren, dan straks misschien in een zieke te moeten gaan snijden, als je dan al op tijd bent en dan met alle gevaren van dien.

Informeer jezelf goed en neem daarop je beslissing.
Waarom heb je voor sterilisatie gekozen, als ik vragen mag??
Het enige wat je daar mee bereikt is dat je teefje geen pups meer kan krijgen, maar alle andere "ongemakken", loopsheid, kans op gerelateerde ziektes, etc blijven bestaan.

rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Job schreef:
Mijn ervaring is dat zij wel veranderd is, heel veel moeite heeft met haar spieropbouw, van de meest normale zaken zich de krampen schrikt en dan weg schiet, zij op ruim 3 jaar nog steeds een puppie kopje en vulva heeft, waarvan vooral de vulva ook nog voor de nodige problemen kan gaan zorgen, zij wel een verschrikkelijk vreemde vacht heeft (lang en kort haar door elkaar), en zij snel dik wordt en hierdoor dus maar erg weinig mag eten.
Dat is in de hand te houden, maar niet altijd leuk.

En wie weet wat er in haar lichaam gaande is door het gebrek aan hormonen die ook goede dingen doen he, laten we dat vooral niet vergeten!

Maar goed, dat is mijn ervaringdeskundigheid, en die staat lijnrecht tegenover die van jou.
Misschien het verschil in ras, wie zal het zeggen, maar het risico is er wel degelijk!

@ Vicky
En zeker als je actief met jouw hond wil gaan sporten zou ik maar goed nadenken, hormonen heeft zij nodig voor de spieropbouw en de spieren kan zij neem ik aan goed gebruiken bij het sporten?
Er drie weken tussenuit zijn lijkt mij niet zo'n issue hoor, er zijn dan wel andere mogelijkheden toch om haar op niveau te houden?
Job
Zeer actief

rose schreef:
Job schreef: Mijn ervaring is dat ze niet veranderen, niet zielig zijn,
Mijn ervaring is dat zij wel veranderd is, heel veel moeite heeft met haar spieropbouw, van de meest normale zaken zich de krampen schrikt en dan weg schiet, zij op ruim 3 jaar nog steeds een puppie kopje en vulva heeft, waarvan vooral de vulva ook nog voor de nodige problemen kan gaan zorgen, zij wel een verschrikkelijk vreemde vacht heeft (lang en kort haar door elkaar), en zij snel dik wordt en hierdoor dus maar erg weinig mag eten.
Dat is in de hand te houden, maar niet altijd leuk.

En wie weet wat er in haar lichaam gaande is door het gebrek aan hormonen die ook goede dingen doen he, laten we dat vooral niet vergeten!

Maar goed, dat is mijn ervaringdeskundigheid, en die staat lijnrecht tegenover die van jou.
Misschien het verschil in ras, wie zal het zeggen, maar het risico is er wel degelijk!

Weet ik niet want ik heb er 4 die gecastreerd zijn en alle 4 geen veranderingen.
Gelijk zou ik het dan niet willen noemen. :denken:
Liesbeth
Zeer actief

Job schreef:
De ervaringsdeskundigen van hoe een teef en reu na een castratie zijn
zul je hier weinig zien,
die zijn de reacties van de tegenstanders zat.
Maar dit is wel mijn bijdrage hier...
geen zin in de zoveelste discussie of je wel of niet in gezonde honden mag snijden. :roll:
:denken: Opknappen van een operatie als er niks aan de hand is :19: ? Sorry, dat zie ik toch anders. Als er niks aan de hand is knapt een hond/dier/mens toch niet op, in het gunstigste geval wordt hij/zij er niet slechter van. Als die er beter van wordt, was er iets aan de hand :klaar: .

Persoonlijk heb ik, oppervlakkig gezien, geen super slechte ervaringen met castreren en toch ben ik voor terughoudendheid.
Mijn eerste twee reuen heb ik met 9 maanden laten castreren en ik stond daar toen achter. Veel minder last van hun hormonen, minder ontstekingen (groene spetters) en ook het idee dat wanneer ze toch een teef zouden pakken, dat daar iig geen pups van zouden komen. Oftewel behoorlijk relaxt wandelen. Ook geen vachtproblemen gehad, hoewel dat wel had gekund bij mijn ras. So far so good, zou je denken.

Maar nu heb ik Luuk, een volle reu, en ik zie de verschillen met de eerste twee. Niet alleen qua bouw, maar vooral ook qua karakter. Luuk is veel volwassener, stabieler terwijl hij een minder goede basis heeft mee gekregen dan die eerste twee.
Waar ik met de tijd ook achter ben gekomen is dat bv hypothyroidie vaker voor komt bij gecastreerde honden dan bij intacte.
Aangezien de schildklier van Kevin, mijn vorige Schnauz, helemaal niet meer werkte op een gegeven moment, ben ik toch echt een heel stuk minder enthousiast over castreren geworden.
Het ingrijpen in de hormoonhuishouding is niet altijd zonder risico en ik ben door mijn ervaringen een stuk minder positief.

°Vicky°
Actief

Suzanne123 schreef:Zeker bij shelties vind ik dat je het risico van de operatie zelf (de narcose) ZEKER in je overweging moet meenemen!!!
Denk hierbij aan MDR1-gen-defect uiteraard.

Suzanne
Het betreft een Border die MDR1 vrij getest is :wink:

Goh jee! Zo veel reactie, veel stof om te lezen dus! Antwoorden doe ik morgen even. Ik zit toch met nog een aantal vraagjes.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

honden met een vacht als van een golden, newfoundlander, collie, díe krijgen last van hun vacht na castratie. Althans, wíj krijgen er last van qua uitzicht en onderhoud. Honden met een baard krijgen geen castraatvacht waar problemen mee te verwachten zijn.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Job schreef: Weet ik niet want ik heb er 4 die gecastreerd zijn en alle 4 geen veranderingen.
Gelijk zou ik het dan niet willen noemen. :denken:
Besef wel dat jij blijkbaar niet meer ziet dan je wil zien als je naar je honden kijkt. Want als jij geen veranderingen ziet dan ben je blind. Ook "zie" je niet elke verandering meteen op het eerste gezicht.

Daarnaast geef jij in een eerder bericht aan dat de mensen die tegen castreren zijn OP de mensen springen die voor zijn. Zie je ook in dat jij dat andersom doet? Dus dat jij op de mensen springt die tegen castreren zijn? Met mededelingen als "mijn honden hadden hun hormonen toch al voor spek en bonen en weghalen heeft dan ook geen effecten". :denken:

Op mijn honden had en heeft het wel effecten. Cleo eet de helft van Eva en is 2 keer zo dik. Cleo moet elke maand onder de douche om haar dode vacht kwijt te raken. Wuilus kon haar plas niet meer ophouden door castratie en plaste in haar slaap over zichzelf heen. Daarvoor moest ik haar hormoonpillen geven. Wuilus werd vechtlustig van de castratie. Ook dik en ook werd de ondervacht zo dun van structuur en zo dik van aantal dat die kon vervilten.

Dus ga er maar gewoon vanuit dat er wel gevolgen zijn al zie jij die niet. :wink: Het is gewoon het verschil tussen met hormonen leven en zonder. En dat maakt een behoorlijk verschil hoor.

Ik ben niet tegen castreren, helemaal niet. Ik ben wel tegen klakkeloos castreren en net doen alsof een hond geen enkele integriteit meer heeft. Hormonen? Ach, je merkt niets aan je hond als je die helemaal weg laat halen. Tuurlijk. :roll: Wedden dat jouw honden over enkele jaren veel en veel te dik zijn of vrijwel niets meer kunnen eten.... :N:

Ik vind het allemaal helemaal prima als mensen hun teven laten castreren. Moet je zelf weten. Maar niet omdat er mensen roepen dat je daar niks van zal merken. Dat is dan weer totale onzin. Lijkt mij zinniger om bewust te kiezen voor castratie en niet te castreren omdat dat toch geen verschil maakt voor de hond. Want dat maakt het wel en daarover kan je ook gewoon onderbouwde info vinden op internet. Doe het dus als je daar achter staat en de evt problemen voor lief wil nemen. Voer je hond minder en reken er op dat er spierafname en gewichtstoename kan komen. Reken er bij grote rassen ook op dat er urineverlies kan komen met de jaren en reken er ook op dat een pittig dominant teefje prima eens kan gaan knokken omdat ze wat minder zacht is en meer mannelijke hormonen krijgt relatief. Vindt je dat prima dan kan je castreren. Geen probleem. :ok: :wink:
Afbeelding
Job
Zeer actief

Jammer dat jouw honden er wel gevolgen van hebben,
jij mag zeggen wat je wil,
ga er maar van uit dat mijn honden er geen gevolgen van hebben. :ok:
Als ik zo voor castreren ben dan zou ik zeker niet zo veel volle reuen en teven opvangen of zou ik de baasjes altijd lastig vallen met het promoten van castreren.
Nee dat doe ik nooit, dus dat zal wel meevallen.
Waar ik wel tegen ben zijn de mensen hier die het niet kunnen respecteren
dat anderen een andere keus maken.
laeken
Zeer actief

Job schreef:Jammer dat jouw honden er wel gevolgen van hebben,
jij mag zeggen wat je wil,
ga er maar van uit dat mijn honden er geen gevolgen van hebben. :ok:
Als ik zo voor castreren ben dan zou ik zeker niet zo veel volle reuen en teven opvangen of zou ik de baasjes altijd lastig vallen met het promoten van castreren.
Nee dat doe ik nooit, dus dat zal wel meevallen.
Waar ik wel tegen ben zijn de mensen hier die het niet kunnen respecteren
dat anderen een andere keus maken.
Jouw honden hebben er wel gevolgen van. Net zoals elk ander gevolgen zal hebben van het weghalen van de geslachtsorganen. Wat is dit toch voor vreemd redeneren?
Ik zeg helemaal niet dat jij voor castreren bent en ik zeg ook niet dat jij je honden niet had moeten castreren. Alleen moet je niet zeggen dat er geen verschil is. Dat is er wel en dat weet jij ook best. Dus ik mag best reageren in een topic waarin jij het doet voorkomen alsof het weghalen van de geslachtsorganen domweg zonder enige consequentie kan gebeuren. Daarmee laat je bewust alle nadelen weg en dat lijkt wel degelijk op promoten als je het mij vraagt. Tuurlijk, gewoon castreren want je zal niets aan je hond merken. Dat kan je echt niet zeggen wat mij betreft. Kies er bewust voor maar ga er geen verhaal van maken dat het domweg helemaal niks uitmaakt. :roll:

Ga nu ook niet het verhaal richting respect duwen als iemand het niet met je eens is. :neenee: Er is niets respectloos aan wat ik zeg. Dus laten we het gewoon inhoudelijk bespreken en er geen grotere zaken aan gaan verbinden dan nodig. Respect heb je voor iemands mening of keuze. Maar respect hebben is natuurlijk niet verplicht. Je hoeft niet voor elke keuze respect te hebben hoor. Dan betekent respect nl helemaal niks meer.
Afbeelding
Job
Zeer actief

Die reacties zijn zo voorspelbaar saai.
Dit bewijst maar weer wat ik in mijn eerste reactie schreef.
Ts heeft er niets aan en het is allemaal al duizenden keren gezegd.
Sommigen gaat het nooit vervelen mij wel,
gegroet en veel plezier met al het :blah:
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel

Ongelezen bericht door Tulp »

MoniqueDM schreef:Waarom wil je je hond laten steriliseren (is eigenlijk casteren)?
Nee hoor, steriliseren is zeker geen castreren. Castreren is wel steriliseren.
Steriel maken kan op diverse manieren en 1 daarvan is castratie wat inderdaad het meest toegepast wordt.

Persoonlijk kies ik er voor om een hond die niet voor de fokkerij ingezet wordt wel te castreren (inderdaad alles eruit :wink: ) na de eerste loopsheid. Wij castreren ook de teefjes waar wel mee gefokt is.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
laeken
Zeer actief

Job schreef:Die reacties zijn zo voorspelbaar saai.
Dit bewijst maar weer wat ik in mijn eerste reactie schreef.
Ts heeft er niets aan en het is allemaal al duizenden keren gezegd.
Sommigen gaat het nooit vervelen mij wel,
gegroet en veel plezier met al het :blah:
Gaan we weer....... :roll: Als het jou zo verveeld is het misschien een eerste stap om zelf je mening die nogal uitgesproken is voor je te houden. :wink: Als je op een forum post dat het niks uitmaakt om een teef te castreren krijg je weerwoord. En ga niet zeuren over dat weerwoord want dan kun je beter zelf beginnen met geen stellingen neer te zetten die op zijn zachtst gezegd nogal radicaal zijn. Begrijp wel dat je liever een rijtje mensen had gezien die je gingen beamen maar zo werkt het niet in het echte leven. :neenee: Dat heeft niets te maken met respect of voorspelbaarheid. Jij bent immers net zo voorspelbaar door voor de 100e keer deze stelling in een castratie topic te zetten.

Ik denk ook dat de TS meer heeft aan het maken van een afweging dan aan klakkeloos van jou aan moeten nemen hoe iets "is". :19: Blijkbaar heb jij allemaal jonge hondjes oid of heb je ze al heel jong laten castreren. Logisch dat je dan geen verschil merkt want je kent je hondjes niet met hormonen. :U:
Afbeelding
Job
Zeer actief

:blah:
laeken
Zeer actief

Job schreef::blah:

Ach gut, beledigde majesteit krijgt niet haar zin. :smile:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”