Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Help!!! Tapas wil opeens niet meer voorkomen...
Moderator: moderatorteam
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Help!!! Tapas wil opeens niet meer voorkomen...
Het is echt niet te geloven, sinds ik met Tapas aan de gang ben gegaan met gehoorzaamheid, is het voorroepen nooit een probleem geweest. Soms zat ze wat scheef, dat wel, maar ze kwam áltijd, en gewoon mooi snel ook.
Tot een paar weken geleden, toen we een extra training hadden in verband met een GG-wedstrijd/examen die komend weekend gehouden wordt op onze KC.
Toen deed ze het ineens niet meer, voorkomen.
Ik kan roepen wat ik wil, kan gek gaan doen op de plek vanwaar ik haar voorroep, kan met voer of speeltjes gaan staan om haar overduidelijk te lokken, maar ze komt gewoon níet.
Ik begrijp er allereerst geen zak van, en daarnaast weet ik niet goed hoe ik dit opeens opgetreden probleem kan aanpakken.
Wie heeft er de gouden tip?
Tot een paar weken geleden, toen we een extra training hadden in verband met een GG-wedstrijd/examen die komend weekend gehouden wordt op onze KC.
Toen deed ze het ineens niet meer, voorkomen.
Ik kan roepen wat ik wil, kan gek gaan doen op de plek vanwaar ik haar voorroep, kan met voer of speeltjes gaan staan om haar overduidelijk te lokken, maar ze komt gewoon níet.
Ik begrijp er allereerst geen zak van, en daarnaast weet ik niet goed hoe ik dit opeens opgetreden probleem kan aanpakken.
Wie heeft er de gouden tip?
- diana25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitseherder
- Aantal honden: 1
Re: Help!!! Tapas wil opeens niet meer voorkomen...
is het voorroepen vanuit de zit of af?
even een stapje terug doen. ( niet in de oefening dus maak er even een los momentje van) lijntje er aan, hond voor je laten zitten, stap achteruit doen , commando hier als ze niet gelijk komt even helpen met de lijn, en belonen. zelf zou ik een bal onder me kin doen die je dus zonder handen gelijk kan laten vallen als ze voor je zit of een brokje tussen je tanden houden die je gelijk kan spugen
.
dit kan je dan langzaam aan weer uit bouwen naar een grotere afstand.
wat ook nog wel eens wil helpen is dat iemand je hond vast hou aan haar halsband dan ren je weg een 15 meter draai om en roep hier , door de actie voor af zal ze waarschijnlijk snel komen. je kan hier bij eventueel zelf in spreidstand gaan staan als ze naar je toe komt en als ze vlak bij is de bal ( bal met touwtje) tussen je knieen laten hangen zodat ze door je benen heen haar beloning krijgt, maar tis wel wat riskant wat ze kunnen tegen je opbotsen.
soms snap je er nix van dat zo ineens bedenken dat ze niet gaan komen
. maar wees niet bang om een stapje terug te doen zodra het hierkomen er weer inzit kan je weer verder waar je gebleven was.
even een stapje terug doen. ( niet in de oefening dus maak er even een los momentje van) lijntje er aan, hond voor je laten zitten, stap achteruit doen , commando hier als ze niet gelijk komt even helpen met de lijn, en belonen. zelf zou ik een bal onder me kin doen die je dus zonder handen gelijk kan laten vallen als ze voor je zit of een brokje tussen je tanden houden die je gelijk kan spugen
dit kan je dan langzaam aan weer uit bouwen naar een grotere afstand.
wat ook nog wel eens wil helpen is dat iemand je hond vast hou aan haar halsband dan ren je weg een 15 meter draai om en roep hier , door de actie voor af zal ze waarschijnlijk snel komen. je kan hier bij eventueel zelf in spreidstand gaan staan als ze naar je toe komt en als ze vlak bij is de bal ( bal met touwtje) tussen je knieen laten hangen zodat ze door je benen heen haar beloning krijgt, maar tis wel wat riskant wat ze kunnen tegen je opbotsen.
soms snap je er nix van dat zo ineens bedenken dat ze niet gaan komen
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
In principe vanuit de af, maar ook vanuit de zit vertikte ze het.
We zijn net met de honden gaan wandelen, en ik heb haar een paar keer laten voorkomen terwijl ik haar balletje in mijn handen had. Als ze netjes kwam gooide ik het balletje voor haar weg. Dat werkte dit keer gelukkig, dus dat is mooi.
Ga het op deze manier even een paar dagen volhouden zonder de oefening helemaal strikt zo te doen als op de training, en kijk wat ze woensdag op de training doet.
Ondertussen kan ik thuis de tips in praktijk brengen die jij gegeven hebt Diana, dus op korte afstand en aangelijnd. Een balletje onder mijn kin werkt denk ik het beste dan, dat ga ik in ieder geval proberen.
Bedankt voor je meedenken alvast!
We zijn net met de honden gaan wandelen, en ik heb haar een paar keer laten voorkomen terwijl ik haar balletje in mijn handen had. Als ze netjes kwam gooide ik het balletje voor haar weg. Dat werkte dit keer gelukkig, dus dat is mooi.
Ga het op deze manier even een paar dagen volhouden zonder de oefening helemaal strikt zo te doen als op de training, en kijk wat ze woensdag op de training doet.
Ondertussen kan ik thuis de tips in praktijk brengen die jij gegeven hebt Diana, dus op korte afstand en aangelijnd. Een balletje onder mijn kin werkt denk ik het beste dan, dat ga ik in ieder geval proberen.
Bedankt voor je meedenken alvast!
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
toevallig hadden wij het hier over onze laatste les
onze instructeurs waren naar een cursus geweest --in nieuwekerk aan de ijssel--en hadden hierover wat geleerd
voer beloning weg gooien -opeten- direkt roepen ,omdraaien en een voer beloning de andere kant op gooien- opeten en weer op nieuw
het was heel leuk om te zien, een oudere golden in onze groep die echt het klappen van de zweep kent en nu als voorbeeld moest dienen kwam de eerste keer wel maar langzaam
en niet netjes
tot ze door had dat het echt een leuk spelletje werd en huppel de huppel ja hoor dit was leuk
gaat dit goed weer langzaam op bouwen naar kom voor met snelheid
het 2e nieuwe op de cursus recht kom voor
kom voor werd nu gedaan met een stoel en de hond komt tussen je benen in
weer voertje weggooien en weer roepen en weer tussen je benen
je zit dus helemaal onderuitgezakt op de stoel met je benen net zo wijd dat de hond er nauwelijks tussen kan
onze instructeurs waren naar een cursus geweest --in nieuwekerk aan de ijssel--en hadden hierover wat geleerd
voer beloning weg gooien -opeten- direkt roepen ,omdraaien en een voer beloning de andere kant op gooien- opeten en weer op nieuw
het was heel leuk om te zien, een oudere golden in onze groep die echt het klappen van de zweep kent en nu als voorbeeld moest dienen kwam de eerste keer wel maar langzaam
tot ze door had dat het echt een leuk spelletje werd en huppel de huppel ja hoor dit was leuk
gaat dit goed weer langzaam op bouwen naar kom voor met snelheid
het 2e nieuwe op de cursus recht kom voor
kom voor werd nu gedaan met een stoel en de hond komt tussen je benen in
weer voertje weggooien en weer roepen en weer tussen je benen
je zit dus helemaal onderuitgezakt op de stoel met je benen net zo wijd dat de hond er nauwelijks tussen kan
Fenneke en Baloe

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Het met een stoel aanleren hebben wij inderdaad bij ons op de hondenschool ook gedaan.
Wat betreft het voertje weggooien, weet jij of dan alleen van de hond verlangd wordt dat ze naar je toekomt voor je het volgende voertje de andere kant uitgooit, of moet de hond eerst netjes vóór zitten?
Wat betreft het voertje weggooien, weet jij of dan alleen van de hond verlangd wordt dat ze naar je toekomt voor je het volgende voertje de andere kant uitgooit, of moet de hond eerst netjes vóór zitten?
- fenneke
- Zeer actief
nee alleen naar je toe komen
jij draait dan en gooit het volgende voertje al
het gaat eerst om de snelheid
zit dat er weer in dan weer verder uitbouwen
morgen horen we het vervolg want vandaag zijn ze er weer heen voor een training
jij draait dan en gooit het volgende voertje al
het gaat eerst om de snelheid
zit dat er weer in dan weer verder uitbouwen
morgen horen we het vervolg want vandaag zijn ze er weer heen voor een training
Fenneke en Baloe

- diana25
- Zeer actief
ik wist niet zeker hoe jullie programma er uit ziet vandaar mijn vraag voor de zit of af.
ik zou met de zit alleen keine afstanden proberen en langere afstanden de af. anders loop je het gevaar dat ze vanuit de zit ook voorroepen gaat verwachten dan heb je dat weer
en als het kwartje weer valt ij haar heb je het voorroepen zo weer onder de knie
de manier wat fenneke bedoel ken ik inderdaad ook, maar wij gebruiken dat niet voor het hier komen alleen voor het leren heen en weer te springen over de haag ( bij ipo) .
maar er zijn zeker meer wegen die naar rome leiden en het belangrijkste vind ik dat je je zelf er goed bij voel
@ fenneke , ze zijn zeker bij brigite van its takes 2 op cursus ? is erg leerzaam
ik zou met de zit alleen keine afstanden proberen en langere afstanden de af. anders loop je het gevaar dat ze vanuit de zit ook voorroepen gaat verwachten dan heb je dat weer
de manier wat fenneke bedoel ken ik inderdaad ook, maar wij gebruiken dat niet voor het hier komen alleen voor het leren heen en weer te springen over de haag ( bij ipo) .
maar er zijn zeker meer wegen die naar rome leiden en het belangrijkste vind ik dat je je zelf er goed bij voel
@ fenneke , ze zijn zeker bij brigite van its takes 2 op cursus ? is erg leerzaam
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Vind de beloning weggooien dus niets, in elk geval al niet met voer, wil niet dat ze van de grond eten en dan zou ik dat wel goed vinden bij een beloning (speuren/zoeken aanleren doe ik dan ook niet met voer)
Verder wil ik voor oefeningen kort bij mezelf (voorkomen, volgen) dat de beloning duidelijk bij mezelf vandaan komt en ook bij mij (waar de hond braaf is) blijft en dus niet op afstand is, want ze zijn juist braaf bij mij en worden in die ruimte beloond.
Verder wil ik voor oefeningen kort bij mezelf (voorkomen, volgen) dat de beloning duidelijk bij mezelf vandaan komt en ook bij mij (waar de hond braaf is) blijft en dus niet op afstand is, want ze zijn juist braaf bij mij en worden in die ruimte beloond.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
De hond wordt in deze methode wel beloond voor het hierkomen. Ik weet niet precies wat ze beschrijft, maar heb zelf ook les van Birgit. We doen wel heel veel met voer weggooien om de hond uit de positie te krijgen.crutz schreef:Vind de beloning weggooien dus niets, in elk geval al niet met voer, wil niet dat ze van de grond eten en dan zou ik dat wel goed vinden bij een beloning (speuren/zoeken aanleren doe ik dan ook niet met voer)
Ik gooi voer, laat voorkomen, beloon bij mezelf, gooi voer, laat hierkomen etc etc. Het voer bij mij is lekkerder dan wat ik weggooi. Het is echt een spelletje waarbij de hond heen en weer rent. Bij Izzie moet ik nu eerst afstoppen omdat ze m'n been als stootblok gebruikt
Suzanne, je zou het vast opgeschreven hebben, maar ze heeft zich niet pijn gedaan bij het voorkomen? Omdat het zo opvallend in 1 keer veranderd is.

Linda, Izzie en Bram
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik heb me suf gepiekerd en het enige wat gebeurd zou kunnen zijn wat haar van slag heeft gemaakt (hoewel dat op het moment zelf niet te merken was) is dat ik tijdens de examentraining haar even kort bij haar halsband gepakt heb toen ze in plaats van voor te komen direct aan de voet wilde. Daar direct na en toen ik haar vastpakte heb ik niets aan haar gemerkt, maar wie weet heeft het wel een negatieve associatie teweeg gebracht.Zoek stok! schreef: Suzanne, je zou het vast opgeschreven hebben, maar ze heeft zich niet pijn gedaan bij het voorkomen? Omdat het zo opvallend in 1 keer veranderd is.
Iets anders kan ik niet bedenken.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Het gaat om het examenprogramma voor G&G B van Cynophilia.diana25 schreef:ik wist niet zeker hoe jullie programma er uit ziet vandaar mijn vraag voor de zit of af.
-
Wilm@
Koop iets wat Tapas nog nooit heeft gehad, bv hart. Ik heb dit gekookt en afgekoeld omdat ik Barca hiermee een beetje wilde plagen, vooraf een beetje lekker maken. Je huis stinkt enorm en je hond is behoorlijk van slag, die wil maar een ding. HART!
Laat Tapas zitten en stap zelf vier stappen achteruit, Tapas ziet dus wat je doet. Zet een big smile op en roep vrolijk 'voor' (of het commando wat je altijd gebruikt om voor te komen). Op het moment dat Tapas nog maar een stap van je verwijderd is stap je nog 2 stappen naar achter en sta stil. Hou je trainertje tegen je buik net boven navelhoogte. Zodra hij lui gaat zitten zet je twee stappen achteruit en roep je hem weer. Ik gebruik nooit het commando 'beter voor', want in mijn ogen zijn dit twee commando's. Dan krijg je, ach, als ik het niet in een keer goed doe dan mag het van mijn vrouwtje ook in tweeën.
Toen ik uit wanhoop, na de hartsuggestie, maar voor biefstuk had gekozen kwam Barca in een keer netjes voor zitten.
De week erna kwam ik erachter waarom hij ineens niet meer 'voor' wilde komen. Ik had mijn jas dichtgeritst en begon aan de training. Maar....ik heb ook drukknopen en die liet ik open waardoor mijn voorsluiting van mijn jas dus aan het vlaggen was. Kennelijk is een van die drukknopen toch tegen zijn snuitje gekomen. Nu sluit ik mijn jas volledig, de rits en de drukknopen!
Laat Tapas zitten en stap zelf vier stappen achteruit, Tapas ziet dus wat je doet. Zet een big smile op en roep vrolijk 'voor' (of het commando wat je altijd gebruikt om voor te komen). Op het moment dat Tapas nog maar een stap van je verwijderd is stap je nog 2 stappen naar achter en sta stil. Hou je trainertje tegen je buik net boven navelhoogte. Zodra hij lui gaat zitten zet je twee stappen achteruit en roep je hem weer. Ik gebruik nooit het commando 'beter voor', want in mijn ogen zijn dit twee commando's. Dan krijg je, ach, als ik het niet in een keer goed doe dan mag het van mijn vrouwtje ook in tweeën.
Toen ik uit wanhoop, na de hartsuggestie, maar voor biefstuk had gekozen kwam Barca in een keer netjes voor zitten.
De week erna kwam ik erachter waarom hij ineens niet meer 'voor' wilde komen. Ik had mijn jas dichtgeritst en begon aan de training. Maar....ik heb ook drukknopen en die liet ik open waardoor mijn voorsluiting van mijn jas dus aan het vlaggen was. Kennelijk is een van die drukknopen toch tegen zijn snuitje gekomen. Nu sluit ik mijn jas volledig, de rits en de drukknopen!
-
blondie
- Zeer actief
op de honden dag bij g en g werd ook dit principe gebruikt..op zich vond ik het heel logisch.. maar voor Bluf werkte het ook weer niet.. zij ging eerst speuren naar eventueel meer voertjes en mijn hier werd volkomen genegeerd toen..pas toen ik de bal toch maar tevoorschijn toverde kwam ze weer voor en was wat beter te motiveren..Zoek stok! schreef:De hond wordt in deze methode wel beloond voor het hierkomen. Ik weet niet precies wat ze beschrijft, maar heb zelf ook les van Birgit. We doen wel heel veel met voer weggooien om de hond uit de positie te krijgen.crutz schreef:Vind de beloning weggooien dus niets, in elk geval al niet met voer, wil niet dat ze van de grond eten en dan zou ik dat wel goed vinden bij een beloning (speuren/zoeken aanleren doe ik dan ook niet met voer)
Ik gooi voer, laat voorkomen, beloon bij mezelf, gooi voer, laat hierkomen etc etc. Het voer bij mij is lekkerder dan wat ik weggooi. Het is echt een spelletje waarbij de hond heen en weer rent. Bij Izzie moet ik nu eerst afstoppen omdat ze m'n been als stootblok gebruikt
Suzanne, je zou het vast opgeschreven hebben, maar ze heeft zich niet pijn gedaan bij het voorkomen? Omdat het zo opvallend in 1 keer veranderd is.
Alle andere trucjes ken je wel denk.. op je hurken zwaaien met balletje.. of eventueel balletje door je benen gooien als de hond aan komt.. moeten ze wel komen natuurlijk
Balletje onder je kin doe je ook al..
En de hond tegen laten houden terwijl je hier roept na de oefening en je jezelf achteruit verplaatst? Heb je dat al eens geprobeert?
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat heb ik gisteren gedaan en dat werkte op zich ook wel.blondie schreef: En de hond tegen laten houden terwijl je hier roept na de oefening en je jezelf achteruit verplaatst? Heb je dat al eens geprobeert?
Het balletje is denk ik voor Tapas de grootste motivator, dus het lijkt me het verstandigst om daar de komende dagen mee aan de gang te gaan. En dan maar hopen dat ze woensdagavond op de training er ook gewoon weer zin in heeft.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Dat moet het wel geweest zijn. In ieder geval goed om te weten. Waarschijnlijk hing je ook over haar heen? Honden zijn soms aparte wezens. Zaken waarvan we denken dat ze het vervelend vinden, daar stappen ze zo overheen. En iets ogenschijnlijks onschuldigs, daar houden ze iets aan over.LongFields schreef:Ik heb me suf gepiekerd en het enige wat gebeurd zou kunnen zijn wat haar van slag heeft gemaakt (hoewel dat op het moment zelf niet te merken was) is dat ik tijdens de examentraining haar even kort bij haar halsband gepakt heb toen ze in plaats van voor te komen direct aan de voet wilde. Daar direct na en toen ik haar vastpakte heb ik niets aan haar gemerkt, maar wie weet heeft het wel een negatieve associatie teweeg gebracht.Zoek stok! schreef: Suzanne, je zou het vast opgeschreven hebben, maar ze heeft zich niet pijn gedaan bij het voorkomen? Omdat het zo opvallend in 1 keer veranderd is.
Iets anders kan ik niet bedenken.
Ik zou absoluut met een balletje gaan werken als dat haar favoriet is. Laat haar eerst maar weer blij zijn om bij je te komen (dus bal geven als ze richting jou komt en zo opbouwen). Daarna komen de details wel weer.

Linda, Izzie en Bram
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Nou, heb net een trainingssessie gedaan hier aan de overkant van de straat op een groot parkeerterrein/plein en ik ben niet ontevreden.
Gewapend met haar favoriete balletje én een zak vol met kip-knakworst-stukjes ben ik aan de gang gegaan, eerst volgen aan de lijn en daar tussendoor wat voorroepen op korte afstand, aan de lijn dus. En natuurlijk iedere keer als ze het goed deed een stuk knakworst erin, of even met de bal spelen.
Daarna de riem eraf en die op een centraal punt op het plein neergelegd. Gewoon alsof er niets aan de hand was weer verder gevolgd met wat oefeningetjes als zit, sta en af er tussendoor. Op een gegeven moment heb ik haar van een willekeurig punt vandaan naar het "vak" gestuurd (op haar riem is dat dus) en dat ging prima. Vanaf haar riem direct vrij gegeven, beloond en gespeeld.
Daarna heb ik haar een paar keer los laten voorkomen, zonder aan de voet te zetten erna, omdat ze dan vaak al weer naar haar riem wil gaan voor de vak-oefening. Het voorkomen ging steeds beter, omdat ze graag haar stukje knakworst wilde ophalen, en met de bal wilde spelen. Dus dat is alvast heel mooi!
Ik zal de komende dagen vaker per dag even een korte sessie op deze manier gaan doen met haar, zodat ze hopelijk woensdagavond en aanstaande zondag als de wedstrijd/het examen is gewoon weer als vanouds de voorkom-oefening zal gaan doen.
Laten we hopen dat het zo zal gaan!
Gewapend met haar favoriete balletje én een zak vol met kip-knakworst-stukjes ben ik aan de gang gegaan, eerst volgen aan de lijn en daar tussendoor wat voorroepen op korte afstand, aan de lijn dus. En natuurlijk iedere keer als ze het goed deed een stuk knakworst erin, of even met de bal spelen.
Daarna de riem eraf en die op een centraal punt op het plein neergelegd. Gewoon alsof er niets aan de hand was weer verder gevolgd met wat oefeningetjes als zit, sta en af er tussendoor. Op een gegeven moment heb ik haar van een willekeurig punt vandaan naar het "vak" gestuurd (op haar riem is dat dus) en dat ging prima. Vanaf haar riem direct vrij gegeven, beloond en gespeeld.
Daarna heb ik haar een paar keer los laten voorkomen, zonder aan de voet te zetten erna, omdat ze dan vaak al weer naar haar riem wil gaan voor de vak-oefening. Het voorkomen ging steeds beter, omdat ze graag haar stukje knakworst wilde ophalen, en met de bal wilde spelen. Dus dat is alvast heel mooi!
Ik zal de komende dagen vaker per dag even een korte sessie op deze manier gaan doen met haar, zodat ze hopelijk woensdagavond en aanstaande zondag als de wedstrijd/het examen is gewoon weer als vanouds de voorkom-oefening zal gaan doen.
Laten we hopen dat het zo zal gaan!
- Trinand
- Actief
- Mijn ras(sen): Briard.
En ik zou héél graag een Pyrenees herdertje erbij willen :-) - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Hè gelukkig LongFields.
Misschien is het de plek geweest?
Misschien is het de plek geweest?
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik denk niet dat het de plek geweest is, aangezien ze hier thuis ook niet meer voorkwam, en we de laatste weken op verschillende velden getraind hebben op de club.
- Trinand
- Actief
- Contacteer:
Nee inderdaad, dan kan dat het niet geweest zijn.
Hoop dat het nu weer helemaal goed komt, het houd je zo bezig hè, het hoe en waarom.
Hoop dat het nu weer helemaal goed komt, het houd je zo bezig hè, het hoe en waarom.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Wat Zoek stok beschrijft is een leuke afwisseling (voer gooien > voor roepen en belonen en > meteen weer voer gooien om haar even uit positie te halen enz.). 
Maak vooral veel variaties in het oefenen van het voor komen.
Met een balletje, met iets lekkers enz.
Daarnaast kan je ook weer eens gewoon zelf voor haar gaan staan, dan het commando geven en meteen belonen
Dat laatste kan je ook gewoon doen met een balletje onder je kin
Wat fenneke bedoelt is het "voertjescircuit" denk ik?
Een soort van jackpot aan het einde van een goed uitgevoerde oefening.
Daar herken ik het in ieder geval van
Maak vooral veel variaties in het oefenen van het voor komen.
Met een balletje, met iets lekkers enz.
Daarnaast kan je ook weer eens gewoon zelf voor haar gaan staan, dan het commando geven en meteen belonen
Dat laatste kan je ook gewoon doen met een balletje onder je kin
Wat fenneke bedoelt is het "voertjescircuit" denk ik?
Een soort van jackpot aan het einde van een goed uitgevoerde oefening.
Daar herken ik het in ieder geval van
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Nou, het lijkt er sterk op dat haar tijdelijke dip bij het voorkomen weer voorbij is: vanavond op de training ging het prima in ieder geval.
Ik blijf het nog wel wat trainen de komende dagen, heel losjes en met flink wat spel en lekkers erna, en dan zien we het zondag wel.
Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken!
Ik blijf het nog wel wat trainen de komende dagen, heel losjes en met flink wat spel en lekkers erna, en dan zien we het zondag wel.
Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken!
-
Sita
- Zeer actief
Wat fijn Suzanne! Heel veel succes zondag. Ik ga voor jullie duimen 
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dank je Yvette, ik ben nu al zenuwachtig want dit is voor het eerst ever dat ik me op een gehoorzaamheidswedstrijd ga vertonen. 
- fenneke
- Zeer actief
succes zondag
als jij ontspannen blijft en geen druk legt nu met oefenen komt het helemaal goed
dat weet ik zeker
als jij ontspannen blijft en geen druk legt nu met oefenen komt het helemaal goed
dat weet ik zeker
Fenneke en Baloe

-
Sita
- Zeer actief
Ik vind je ook heel dapper! Ik heb het voornemen om volgend jaar op een fhn wedstrijd het GG-B diploma te gaan halen met Sita. En wie weet wel een obediencewedstrijdje met Rowan. Maar jeetje, daar kan ik nu gewoon al wakker van liggen, hoe bedoel je last van wedstrijdstressLongFields schreef:Dank je Yvette, ik ben nu al zenuwachtig want dit is voor het eerst ever dat ik me op een gehoorzaamheidswedstrijd ga vertonen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- diana25
- Zeer actief
fijn dat ze het weer heeft opgepikt
en veel succes zondag 
- poembaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hoi, ik zag dat het probleem al was opgelost, maar toch nog iets (voor als iemand anders leest).
Ik werk ook veel met de clicker. Dus niet het hele eind roepen, maar gewoon eerst weer eens belonen voor het innemen van de juiste positie: Netjes voorzitten. Click, koek inderdaad bij mij en dan laat ik een stukje vallen naast mijn voeten. Hond komt dan overeind om het op te pakken en dan geef ik weer het commando. Als dat goed gaat, gooi je je tweede voertje verder weg.
Als je niet met eten wilt werken op de grond (kan ook) kun je je hond leren op commando om iets heen te lopen. Prullebak, boom, paaltje etc. Dus dan geef je click, voer, stuur om paaltje en weer netjes voorzitten. Je gaat dus zelf steeds verder van het paaltje staan (Als het goed gaat).
Dat gooien met eten (voedselcircuit) gebruik ik ook voor de positie, maar ook "gewoon" als beloning. Ik heb een hond die met name actie leuk vindt. Koud voer erin stoppen is dus een mindere beloning dan racen achter voer aan. Ik gooi dan wel met eten dat hij gemakkelijk ziet. Dus knakworst op een harde ondergrond (dat stuitert mooi) en kaas op gras. En heel eerlijk, deze hond is de enige die ik heb die niet (nog niet??) van straat eet. Die anderen allemaal wel en die heb ik nooit een voedselcircuitje gegeven. hmmmm, geeft te denken ....
Ik werk ook veel met de clicker. Dus niet het hele eind roepen, maar gewoon eerst weer eens belonen voor het innemen van de juiste positie: Netjes voorzitten. Click, koek inderdaad bij mij en dan laat ik een stukje vallen naast mijn voeten. Hond komt dan overeind om het op te pakken en dan geef ik weer het commando. Als dat goed gaat, gooi je je tweede voertje verder weg.
Als je niet met eten wilt werken op de grond (kan ook) kun je je hond leren op commando om iets heen te lopen. Prullebak, boom, paaltje etc. Dus dan geef je click, voer, stuur om paaltje en weer netjes voorzitten. Je gaat dus zelf steeds verder van het paaltje staan (Als het goed gaat).
Dat gooien met eten (voedselcircuit) gebruik ik ook voor de positie, maar ook "gewoon" als beloning. Ik heb een hond die met name actie leuk vindt. Koud voer erin stoppen is dus een mindere beloning dan racen achter voer aan. Ik gooi dan wel met eten dat hij gemakkelijk ziet. Dus knakworst op een harde ondergrond (dat stuitert mooi) en kaas op gras. En heel eerlijk, deze hond is de enige die ik heb die niet (nog niet??) van straat eet. Die anderen allemaal wel en die heb ik nooit een voedselcircuitje gegeven. hmmmm, geeft te denken ....
- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Gelukkig weer opgelost
succes zondag
succes zondag
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley

- Trinand
- Actief
- Contacteer:
Heel veel succes morgen samen met Tapas
Zet hem op, jullie kunnen het 
-
blondie
- Zeer actief
Hoe is het vandaag gegaan?