Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kvv, welk, wanneer, hoeveel en combi brok?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Annette1986
Actief
Mijn ras(sen): beauceron
Aantal honden: 3

Re: kvv, welk, wanneer, hoeveel en combi brok?

Ongelezen bericht door Annette1986 »

ok, dus gewoon rundergehakt is goed spiervlees voor een hond :D wow nooit geweten :D haha
Zodra ik het ga voeren zal ik zeker even een updatetje geven hoor! :)
ben zelf ook erg benieuwd

iig alvast bedankt en tips en tricks zijn natuurlijk altijd welkom! :)
Afbeelding
Many people will walk in and out of your life, but only few will leave footprints in your heart
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

buster krijgt 2 keer per dag smuldier vlees compleet 400 gram per keer hij doet het niet goed op pens compleet :(
1 keer per week een kip en 1 keer per week een lap vuile pens erbij

verder staat er de hele dag een bak met brokken waar hij af en toe bij zit
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Annette1986
Actief

nog even een vraagje over de hoeveelheid.

Kan ik niet gewoon uitrekenen hoeveel Kcal Lee nu krijgt per maaltijd en dat dan zodra ik vlees ga geven, evenveel Kcal vlees ga geven?
dan krijgt hij iig evenveel energie en kalorieen binnen.

toch?
Afbeelding
Many people will walk in and out of your life, but only few will leave footprints in your heart
mamalou
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Cairnterriër Yuna, geborenop 16-05-2010

Ongelezen bericht door mamalou »

Ik hier aan het kwakkelen met cairntje van 5 maanden. Eet niet alleen brokken, laat ze staan.
Advies van diverse "kenners" gevraagd en toch verschillende gedachten.
FarmFood zegt dat je gewoon hun geperste brok kunt mengen met kvv. Prins adviseerde me 1 of 2 dagen kvv te voeren omdat vers nu eenmaal anders verteert dan brokjes.
Een ander zegt dat er mininimaal 8 uur tussen brokmaaltijd en versmaaltijd moet zitten.
Reactie van Prins: De geperste structuur wordt makkelijk in de maag afgebroken en valt op de bodem van de maag uiteen. Dit in tegenstelling tot een geëxtrudeerde brok die in de maag wat opzwelt als een sponsje en blijft drijven. Daarom is een geperste brok zeer geschikt voor actieve en jonge honden. Omdat de maag anders wordt belast en er dus minder kans is op een maagtorsie.
Omdat de geperste brok minder volume heeft en ook wat zwaarder is, raden wij u wel aan om de brok in het begin goed af te wegen. Anders geeft u ongemerkt wat te veel aan uw hondje.
• Geen meerdere soorten van voeding op een dag aan een hond, de spijsvertering is niet in staat om meerdere soorten op een dag optimaal te verwerken en te benutten (wel eten hoor). Er komt dan een verkeerde opname van grondstoffen en met name voor een hondje in de groei van belang om alles te benutten en niet alleen de eiwitten die het meest makkelijk opneembaar zijn. (ongeacht het merk)"
En mijn dierenartsassistente zei dat ik gewoon kon mengen als ze danwel haar brokken eet.
Blijf voorlopig maar vers geven, heb nu Naturis gehaald, en ze vindt het helemaal lekker.
Ze is nu ook aan het wisselen dus brok gaat gewoon even niet zo lekker denk ik.
Heb Prins Procare geperste brok, maar ze vind het gewoon niet lekker.
Heb van vriend van de dierenwinkel een zak Nutro Coice gehad, schijnen kieskuerige honden erg lekker te vinden.e
Afbeelding
Yuna Miley, 16-05-2010
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Annette1986 schreef:nog even een vraagje over de hoeveelheid.

Kan ik niet gewoon uitrekenen hoeveel Kcal Lee nu krijgt per maaltijd en dat dan zodra ik vlees ga geven, evenveel Kcal vlees ga geven?
dan krijgt hij iig evenveel energie en kalorieen binnen.

toch?
Het gaat niet alleen om calorieën maar ook om voedingsstoffen :wink:

Ik zou hem meteen overzetten op kvv, smuldier compleet is prima, en dan afwisselen met bijvoorbeeld carnibest lam/compleet of natuur, af en toe een kip of een vis, wat spiervlees (aanbieding runderlap), runderhart (ah vleesafdeling), yoghurt, groentemix enz. Brokken zijn echt niet nodig.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Annette1986
Actief

@tekkel

Ik snap dat als je kvv/verf voert dat brokken niet meer nodig zijn.
Maar die kleine gaat ook wel eens een dagje/weekendje naar mijn moeder of mee op visite en dan wil ik dat hij gewoon brok kan eten.
Vandaar dat ik m ook op brok erbij wil houden. Zodat hij daar wel aan gewent blijft.
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Annette1986 schreef:@tekkel

Ik snap dat als je kvv/verf voert dat brokken niet meer nodig zijn.
Maar die kleine gaat ook wel eens een dagje/weekendje naar mijn moeder of mee op visite en dan wil ik dat hij gewoon brok kan eten.
Vandaar dat ik m ook op brok erbij wil houden. Zodat hij daar wel aan gewent blijft.

Hey hoi Baas van miniLee :mrgreen:

Op zich hoeft dat niet hoor. Mijn oudste krijgt ook wel eens brokken als ze logeert. Bij mij altijd vers. Maar ik kan me wel voorstellen dat je gewoon nog even brokken wilt blijven voeren. Voer vooral wat goed voelt. Ook ik ben begonnen met half kvv, half brok en in mijn geval is dat helemaal vanzelf ge-evolueerd in volledig barfen.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Annette1986
Actief

heei hallo baas van mooie bijna mama Yanthe :)

Ja, ik ga ook echt niet zeggen dat het nooit anders zal gaan worden ofzo. Maar voor nu wil ik het ff 50/50 houden
Alleen nog wel een beetje uitvogelen hoeveel ik dan moet/kan gaan geven en waarvan.
Moeilijk hoor, want ben toch altijd wel opgevoed met honden eten brokken ala normaalste zaak van de wereld.

Maar zoek wel iets dat ik gewoon bij de supermarkt of Jumper kan halen, omdat mijn vriezer niet zo groot is. (een amerikaanse koelkast valt tegen kwa vriesvak;))
Afbeelding
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

om die reden heb ik dus een extra vriezer gekocht en in de schuur gedumpt :D
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

EschaenStefanie schreef:om die reden heb ik dus een extra vriezer gekocht en in de schuur gedumpt :D
Moet je wel een schuur hebben :F:
Afbeelding
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

_Inge_ schreef:
EschaenStefanie schreef:om die reden heb ik dus een extra vriezer gekocht en in de schuur gedumpt :D
Moet je wel een schuur hebben :F:
was het enige waar mijn ouders hem wilden hebben.. en hij staat nog bij mijn oma in de schuur ook (die woont toevallig naast ons) we hebben wel plek in huis ervoor al moestie in mijn slaapkamer :mrgreen: maar dat hadden mijn ouders liever niet
Afbeelding
Annette1986
Actief

haha, idd
wij hebben de ruimte nu niet voor een extra vriezer, dus moeten we het oplossen zonder :)
Afbeelding
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Eigenlijk is het heel simpel uit te rekenen hoeveel je waarvan moet voeren.
Als je half half wil voeren, dan kijk je gewoon op de verpakking brokken hoeveel je hond per dag zou moeten hebben en daar neem je de helft van.
En dan kijk je op de verpakking van vers vlees en neemt van dat gewicht ook de helft.
Simpeler kan niet :wink:

Persoonlijk zou ik een pup nooit brok voeren omdat daar ook onnatuurlijke calcium inzit en dat een risico vormt als hij er teveel van binnen krijgt.
Zou dan zeker het 1e jaar kiezen voor carnibest, energique, lotgering enz.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

May Linn schreef:Eigenlijk is het heel simpel uit te rekenen hoeveel je waarvan moet voeren.
Als je half half wil voeren, dan kijk je gewoon op de verpakking brokken hoeveel je hond per dag zou moeten hebben en daar neem je de helft van.
En dan kijk je op de verpakking van vers vlees en neemt van dat gewicht ook de helft.
Simpeler kan niet :wink:

Persoonlijk zou ik een pup nooit brok voeren omdat daar ook onnatuurlijke calcium inzit en dat een risico vormt als hij er teveel van binnen krijgt.
Zou dan zeker het 1e jaar kiezen voor carnibest, energique, lotgering enz.
tja ik heb 5 honden grootgebracht op alleen brok... daar is er geen enkele slecht van geworden hoor... slecht voer is er niet meer...
Nu voer ik Smuldier, volgens sommigen ook weer niet goed, weet je ik vind het wel best, ik kijk hoe de hond eruit ziet en dat zegt mij veel meer. :ok:
Ik heb nooit honden met groeipijnen, al mijn honden hebben goede heupen, ze sporten veel dus verbruiken veel energie, worden fysiek zwaar belast etc. etc. etc.
Dat zegt mij dat die brokken prima waren hoor, ook voor een pup.
Mijn pup groeit op dit moment zeer gelijkmatig, nergens last van, glimt als een spiegel dat zegt mij dus genoeg. :wink: En dat allemaal op Smuldier
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”