Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie heeft er hier een dominante hond?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Wie heeft er hier een dominante hond?

Ongelezen bericht door Caro. »

sTefaniA schreef:Ik lees hier ook veel reacties over rasgebonden eigenschappen die de manier van 'dominantie' beïnvloeden.
Hoe zit dat met het uiterlijk dan? Heeft dat een grote invloed op de dominantie van een hond? Dus als je bijvoorbeeld een dominante jack russel tegenover een zelfverzekerde rottweiler zet, delft de kleinste dan het onderspit? Zoja, dan heeft er ook veel met fysieke kracht te maken, en niet enkel met een blik of een houding? Dus de grootste heeft het meeste voordeel?
Hoe zit het met uiterlijke kenmerken die het idee van dominantie kunnen beïnvloeden? Zoals honden met rechtopstaande oren, krulstaarten, ridges? Zouden die sneller gecorrigeerd worden omdat een andere hond denkt dat bv die ridgeback naar hem borstelt? Of denkt dat die knorrende bull naar hem gromt?
De grootte heeft naar mijn ervaring totaal geen invloed op de dominantie van een hond. De kleinste zal dus absoluut niet automatisch het onderspit delven, behalve als het natuurlijk op een gevecht aankomt.
Maar qua pure invloed op dominantie heeft het volgens mij totaal geen invloed.

Uiterlijke kenmerken kunnen wel verkeerd geïnterpreteerd worden. Zo hoor je bv wel dat de Sharpei vaker dan gemiddeld aangevallen wordt, puur door het uiterlijk.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

hier denk je ok twee dominante reuen..
Zo begon de wandeling.. voorste reu in vreemd gebied andere reu erachter in eigen gebied
Afbeelding
Hier de staarthoudingen al wat anders.. voor nog steeds reu in vreemd gebied, de andere reu in eigen gebied
Afbeelding
ze waren redelijk ok met elkaar
Afbeelding
Afbeelding
toen ik de laatste foto klikte ging het fout.. ik zie geen aanleiding... op deze foto.. maar ze vlogen elkaar in de haren..
en met brul en bij de nek pakken en scheiden ging het goed
Van geen kwaad bewust.. watte dan.. we hadden een meningsverschil :19:
Afbeelding
De verdere wandeling verliep wat minder ontspannen.. even op blijven letten dat de heren elkaar niet weer gingen uitdagen of elkaar op gingen zoeken..
Het blijft dan wel gelegenheidsroedel in mijn ogen en gezellig wandelen.. wat het dus niet is als er geknokt wordt op een gegeven moment.. spanning blijft toch hangen..

Ik heb het wel eens vaker gedaan foto's plaatsen om gedrag te laten zien.. zelf vind ik dat namelijk veel duidelijker dan dat je het leest .. in bovenstaande foto's kan ik zelf niet echt een trigger zien waarom het escaleerde ineens.. we waren al ruim een half uur onderweg plus nog een mechel reu erbij met muilkorf en aangelijnt omdat die hond aggressief was
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

plekkie schreef:
Maar Bluf was denk de indringer.. die de stoorzender was tussen haar en Finn... en Bluf accepteerde het gedrag van die kleine overigens.. denk ook omdat Finn haar helemaal ok vond..
Ik weet niet of hij goed gekopieerd is, maar die laatste foto lijkt het in mijn ogen wel dat Bluf (is toch Bluf of niet?) er een klein beetje genoeg van krijgt... in ieder geval zo lijkt het. Alsof ze nu wel iets heeft van: nou kappen he!! Ik doe toch niks!!
Wel erg leuke foto's :lol1:
Ik heb de serie opeenvolgend.. dan kun je zien wat er gebeurd.. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En toen kwam finn :engel:
Afbeelding
Afbeelding

Goed even een illustratie... dat het allemaal wel kan.. en dat er soms dus geen verschil wordt gemaakt tussen klein groot en bepaald gedrag..want vriendinnetjes van Finn o.a. Noah wordt door Bluf dus niet zomaar welkom geheten.. op de hf dag
maakte ze dat even duidelijk.. en finn ging in haar energie mee.. dan is het toch weer echt een koppel samen
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Daisy@ schreef:Kelly heeft een tijdje binnen gewoond. (nu zit ze nog af en toe binnen)
Ze ligt graag op de bank. Maar willen wij erop dan moeten we haar er absoluut eerst afsturen. Anders geeft mw commentaar dat het háár bank is. Zou je lekker bij haar gaan zitten op de bank dat durft ze ook gerust een hapje te geven.
Zover komt het niet. Ze mag gerust op de bank, geen probleem. Maar willen wij erop dan gaat zij haar mand in. (staat nog een mand over in huis voor de 'af en toe binnenkomers')
Dat noem ik toch wel dominant.

Geen probleem voor ons, we kennen haar nu wel.

Zou een vreemde bij haar op de bank gaan zitten zou ze haar er echt niet af laten sturen, háár bank :pffff:
En nee, we gaan haar niet verbieden dat ze er niet op mag. Zolang ze nog, soms met tegenzin van haar kant, haar mand in laat sturen vind ik het prima. :wink: Ze is oud en mag van ons best genieten van wat luxe en aandacht. :ok:
Ik noem dat dan weer niet dominant , maar die ruimte geef je haar, als je het niet zou toestaan is het klaar.

Baco is niet dominant, maar wel heel stabiel en zelfverzekerd, zo was Freek ook, ik kan er geen dominant van maken. :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Caro. schreef:
Maar plaats Puchu bij de 2 zeer zachtaardige teven van Marloes en je ziet een andere Puchu.
Puchu markeerde eerst even binnenshuis, vervolgens waren alle speeltjes van hem (die hem geen drol interesseren) en mochten de dames zich nauwelijks bewegen. Hij veranderde totaal.
Volgens mij dacht Puchu "zo, nu ben ik aan de beurt" :smile: :mrgreen: En het idee was juist dat hij en Vera dan leuk konden spelen :oeps: Gaat Vera lopen miepen :roll:
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

billy schreef:
Daisy@ schreef:Kelly heeft een tijdje binnen gewoond. (nu zit ze nog af en toe binnen)
Ze ligt graag op de bank. Maar willen wij erop dan moeten we haar er absoluut eerst afsturen. Anders geeft mw commentaar dat het háár bank is. Zou je lekker bij haar gaan zitten op de bank dat durft ze ook gerust een hapje te geven.
Zover komt het niet. Ze mag gerust op de bank, geen probleem. Maar willen wij erop dan gaat zij haar mand in. (staat nog een mand over in huis voor de 'af en toe binnenkomers')

Zou een vreemde bij haar op de bank gaan zitten zou ze haar er echt niet af laten sturen, háár bank :pffff:
En nee, we gaan haar niet verbieden dat ze er niet op mag. Zolang ze nog, soms met tegenzin van haar kant, haar mand in laat sturen vind ik het prima. :wink: Ze is oud en mag van ons best genieten van wat luxe en aandacht. :ok:
Ik noem dat dan weer niet dominant , maar die ruimte geef je haar, als je het niet zou toestaan is het klaar.

Baco is niet dominant, maar wel heel stabiel en zelfverzekerd, zo was Freek ook, ik kan er geen dominant van maken. :wink:
Dat is ook zo. Wij geven haar die ruimte. Maar als we haar haar gang zouden laten gaan zou ze wel degelijk alles gaan regelen. Wij in de hondenmand en zij op de bank.
Denk ook dat iedereen het ook anders ziet.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Daisy@ schreef:
billy schreef:

Dat is ook zo. Wij geven haar die ruimte. Maar als we haar haar gang zouden laten gaan zou ze wel degelijk alles gaan regelen. Wij in de hondenmand en zij op de bank.
Denk ook dat iedereen het ook anders ziet.
Dat is hier ook zo hoor, als het aan Baco ligt was ik zijn slaafje :mrgreen: maar ik zie dat gedrag meer aan wat je toelaat als dominant, je geeft haar de ruimte om dat gedrag te laten zien.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Maar dan moet het er toch ook wel in zitten lijkt mij. Al sliep ik met Daisy bovenop me op de bank (gebeurde wel eens :D ), of met Spike, daar kwam/komt het niet in hun kop op om mij eraf te willen hebben. Het zit niet in hun.
Zou met Kelly toch niet echt gezellig worden om daar samen op de bank mee te gaan slapen. Gebeurt ook niet :wink:

Spike ligt tig nachten in de week naast me op bed, als Leon werken is. En hij vind het prima. Als hij Leon thuis hoort komen springt hij er al af. Het zit niet in hem om te proberen om te blijven liggen.
Scheelt denk ik ook ontzettend veel dat we hun vanaf pup hebben hoor, en Kelly niet. Plus dat het een ander type hond is.
plekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder, kruising cocker en ruwhaar en een cairn

Ongelezen bericht door plekkie »

blondie schreef:
plekkie schreef:
Maar Bluf was denk de indringer.. die de stoorzender was tussen haar en Finn... en Bluf accepteerde het gedrag van die kleine overigens.. denk ook omdat Finn haar helemaal ok vond..
Ik weet niet of hij goed gekopieerd is, maar die laatste foto lijkt het in mijn ogen wel dat Bluf (is toch Bluf of niet?) er een klein beetje genoeg van krijgt... in ieder geval zo lijkt het. Alsof ze nu wel iets heeft van: nou kappen he!! Ik doe toch niks!!
Wel erg leuke foto's :lol1:
Ik heb de serie opeenvolgend.. dan kun je zien wat er gebeurd.. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En toen kwam finn :engel:
Afbeelding
Afbeelding

Goed even een illustratie... dat het allemaal wel kan.. en dat er soms dus geen verschil wordt gemaakt tussen klein groot en bepaald gedrag..want vriendinnetjes van Finn o.a. Noah wordt door Bluf dus niet zomaar welkom geheten.. op de hf dag
maakte ze dat even duidelijk.. en finn ging in haar energie mee.. dan is het toch weer echt een koppel samen
Aha! Dus dat was eigenlijk foto 1!! Wat leuk om te zien hoe ze ermee omgaat! Een schat hoor! :I:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”