De grootte heeft naar mijn ervaring totaal geen invloed op de dominantie van een hond. De kleinste zal dus absoluut niet automatisch het onderspit delven, behalve als het natuurlijk op een gevecht aankomt.sTefaniA schreef:Ik lees hier ook veel reacties over rasgebonden eigenschappen die de manier van 'dominantie' beïnvloeden.
Hoe zit dat met het uiterlijk dan? Heeft dat een grote invloed op de dominantie van een hond? Dus als je bijvoorbeeld een dominante jack russel tegenover een zelfverzekerde rottweiler zet, delft de kleinste dan het onderspit? Zoja, dan heeft er ook veel met fysieke kracht te maken, en niet enkel met een blik of een houding? Dus de grootste heeft het meeste voordeel?
Hoe zit het met uiterlijke kenmerken die het idee van dominantie kunnen beïnvloeden? Zoals honden met rechtopstaande oren, krulstaarten, ridges? Zouden die sneller gecorrigeerd worden omdat een andere hond denkt dat bv die ridgeback naar hem borstelt? Of denkt dat die knorrende bull naar hem gromt?
Maar qua pure invloed op dominantie heeft het volgens mij totaal geen invloed.
Uiterlijke kenmerken kunnen wel verkeerd geïnterpreteerd worden. Zo hoor je bv wel dat de Sharpei vaker dan gemiddeld aangevallen wordt, puur door het uiterlijk.