Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

6 mnd, hoe terug roepen ?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Siggy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): duitse herder / australian shepherd

6 mnd, hoe terug roepen ?

Ongelezen bericht door Siggy »

B2 is nu ca. 6 maanden oud (dove australian shepherd). Het gaat ontzettend goed met hem, als ik alleen met hem wandel, 'luistert' hij heel aardig naar mijn handgebaren om bij me te komen en hij houdt mij vrij goed in de gaten. Ik ben zelfs al een keer te paard met hem weg geweest en ook dat ging heel goed. Echter, als we onderweg andere mensen/honden/paarden/noem-maar-op tegenkomen (wat hier niet zo heel frequent gebeurt, we wonen nogal rustig), rent ie er luid blaffend met een noodgang op af. Mensen schrikken zich lam. Hij doet uiteraard niks, want hij is echt supervriendelijk en wat onderdanig naar andere honden. Hij gaat lekker spelen met de hond of laat zich schandalig kriebelen en masseren door de mensen. Hij heeft een trilband om (waar die nauwelijks op reageert), waarmee ik wel zijn aandacht kan krijgen door hem een schokje te geven. Maar als hij dus andere honden/mensen ziet reageert hij ook daar niet meer op. Ook proberen hem terug te roepen, heeft geen enkele zin. Hij loopt vrolijk met de andere hond mee en ik moet er dus echt naar toe om hem op te halen.
Heeft iemand tips of truukjes om hiermee om te gaan. Doen horende 6 mnd oude honden dit ook ?
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Re: 6 mnd, hoe terug roepen ?

Ongelezen bericht door Pepie »

Ranetje hier op het forum,heeft een heel handig boekje,en ik verwacht niet anders dan dat zij jouw zometeen een advies komt geven :pffff:
Ik wens je alvast veel succes :cheer:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Siggy schreef:Doen horende 6 mnd oude honden dit ook ?
Het is niet ongebruikelijk in ieder geval :mrgreen: :wink:
De trilband op zich is natuurlijk slechts een hulpmiddel, je zult het hierkomen met een dove hond net zo goed moeten trainen als met een horende hond. Alleen dan met een trillinkje in plaats van met je stem of een fluitje.
Ik hoop ook dat Ranetje je inderdaad wat meer advies kan geven. Heb je als eens op het dovehondenforum gekeken?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Siggy schreef:Doen horende 6 mnd oude honden dit ook ?
:mrgreen:

Probeer er een spelletje van te maken dat hij bij je terugkomt. Mijn jonge dober mocht op de parkeerplaats aangelijnd nog wat happen naar zijn tennisballetje. Dat was een extra leuk spelletje dat we alleen op dat moment en die plaats deden, en het had effect.

Een lange lijn kan ook heel goed helpen, voor de rest is het ook gewoon de leeftijd.
Siggy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): duitse herder / australian shepherd

Ongelezen bericht door Siggy »

Ranetje en het dove honden forum ken ik. Denk niet dat dit zozeer een opvoedingsprobleem is die echt met zijn doofheid te maken heeft. Hij 'luistert' heel netjes voor een hond van zijn leeftijd vind ik. Maar zodra er een 'stoorzender' in beeld (of in de neus :F: ) komt, is hij oost-indisch doof :scratch:
Een lange lijn heb ik een korte periode geprobeerd, maar is in het bos echt niet te doen. Hij zigzagt leuk om bomen heen, dwars dor struikgewas en springt door beekjes met dikke stenen erin: die lijn blijft elke 30 seconden wel ergens achter hangen...
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik lees je beginpost nog eens, en denk idd dat het los staat van de doofheid :wink:
Ik zou dan ook op dezelfde manier te werk gaan als met een horende hond, namelijk, concluderen dat de hond nog niet in alle gevallen los kan :mrgreen: :ok:
Je zult je ogen en overige zintuigen op steeltjes moeten zetten en hem vóór moeten zijn. Als hij al onderweg is, ben je te laat.
Je zult hem dus tijdig moeten roepen, op een moment waarop hij nog luistert.
En dan even aanlijnen.
Als je er écht op gaat letten kun je vast en zeker leren herkennen om de eerste signalen op te pikken, een veranderend loopje, neus in de lucht, oren gespitst, een bepaalde kwispel, etc.
Bijkomend voordeel van je nieuwe bijdehante houding is respectpunten voor de baas :ok: :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Waarom reageert hij niet op de trilband?
Hoe heb je dat ingetraind?

Dit is inderdaad verder gewoon het gedrag van een hond van 6 maanden :wink:
Maar wat die trilband betreft, dat verbaast me een klein beetje.
Ik weet dat er iemand is met een bordercollie waar de trilband niet leek te werken.
Daar zaten niet de goede contactpunten aan.

Overigens geldt voor "roepen" met de trilband hetzelfde als voor het met de stem roepen van een hond van die leeftijd.
Als je weet dat het eigenlijk vergeefse moeite is en dat hij toch zal gaan dan kan je beter niet roepen.
Je moet het op die leeftijd kunnen "afdwingen" en dan dus kunnen belonen om het komen betrouwbaarder te maken.
Kan je het niet afdwingen en loopt hij door het commando heen dan ben je bezig om een probleem te krijgen.
Je leert hem dan namelijk dat hij met je commando niks hoeft.

Ik zou terug gaan naar de lange lijn in gebieden met veel prikkels.
Zoek die gebieden geregeld op om er te oefenen.

Het lezen van je hond en hem vóór zijn, wat Jaap* benadrukt, geldt uiteraard ook tijdens het oefenen met een lange lijn.
Als mijn hond wat ziet waar ze naar toe wil, kan ik haar stoppen als ik reageer (naam + commando) voor ze de sprint heeft ingezet.
Dat is lopen met mijn ogen op steeltjes, maar het werkt.

Blijf het spontaan contact zoeken en op je letten door B2 goed blijven bevestigen en belonen!!!!!!!!!!!!!!!!
Dat is essentieel.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”