Is het dan niet simpeler om dan over een zelfverzekerde hond te hebben? Dan praat je in term van eigenschap, en wat mensen vaak zien als dominantie is een zelfverzekerde hond.Maar je kunt toch niet ontkennen dat de ene hond de andere niet is, en dat bepaalde honden nu eenmaal vrij stevig in hun schoenen staan.
De ene hond domineert nu eenmaal vaker over een andere hond dan de andere hond. En de eerste variant noemen we dan maar een dominante hond. Bij gebrek aan een betere, algemeen geaccepteerde, term
Hoewel er zijn ook mensen met een onzekere puberale kabaalmakende uitvaller aan de riem die dan trots vertellen dat ze een dominante hond hebben...
Eigenlijk alle onze honden zijn bvb heel zelfverzekerd in de omgang met andere honden, vreemde omgevingen en vreemde situaties en prikkels. Een hond is onzeker in de omgang naar vreemde mensen en dat uit zich in uitvallen, wat door een leerproces (niet bij ons) een soort blufpoker is geworden en uitziet als pure dominantie-aggressie als je even niet goed kijkt.
Hetzelfde hond is dus prima sociaal naar andere (ook vreemde) honden in huis, maar op vreemde terrein kan ze heel onverwachts en raar reageren.
Vaak is het ook hoe dat iets wordt gezien, ik heb een gedragstest gehad met mijn smoushondje en zij werd bestempels als dominant omdat ze met haar voorpoten tegen mensen op gaat staan.
Zij is eerder onzeker, maar dat opstaan is een trucje wat zij ook op commando kan en wat haar altijd veel lekkers oplevert. Ook bij vreemden op bvb wedstrijden. Dus ik vond het niet zo gek dat zij het deed.