Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond en kinderen
Moderator: moderatorteam
-
PattyB
Hond en kinderen
De afgelopen tijd komen er regelmatig groepen kinderen op Senna afstuiven om haar te aaien. Ze laat het toe, maar vindt het echt niet fijn. Vandaag zat ze zelfs te trillen van angst, omdat ze helemaal omringt werd door allemaal kinderen en al die handen om haar heen. Ze vond het helemaal niks.
Is er gewoon een kindje of 2 a 3 dan vindt Senna het leuk en gaat ze kwispelen en kusjes geven, maar meerdere kinderen is echt teveel van het goede voor haar.
Hoe kan ik haar aan meerdere kinderen laten wennen of doen jullie dat gewoon niet? Ze is echt super met kinderen, maar dan moeten het er geen 8 tegelijk zijn, want dan weet ze gewoon niet wat haar overkomt.
Zelf heb ik geen kinderen, maar hier in de buurt is ze dol op kinderen en ook in de familie op mijn nichtjes en neefjes is ze helemaal dol. Dat vindt ze geweldig, maar meestal zijn het er dan 'gewoon' maar max 2 a 3 die met haar spelen en knuffelen.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Is er gewoon een kindje of 2 a 3 dan vindt Senna het leuk en gaat ze kwispelen en kusjes geven, maar meerdere kinderen is echt teveel van het goede voor haar.
Hoe kan ik haar aan meerdere kinderen laten wennen of doen jullie dat gewoon niet? Ze is echt super met kinderen, maar dan moeten het er geen 8 tegelijk zijn, want dan weet ze gewoon niet wat haar overkomt.
Zelf heb ik geen kinderen, maar hier in de buurt is ze dol op kinderen en ook in de familie op mijn nichtjes en neefjes is ze helemaal dol. Dat vindt ze geweldig, maar meestal zijn het er dan 'gewoon' maar max 2 a 3 die met haar spelen en knuffelen.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
- iones
- Zeer actief
Re: Hond en kinderen
Je kunt een hond niet uitleggen dat hij niet bang hoeft te zijn. En over zijn grens heen gaan, is forceren.
Dat is feitelijk wat die kinderen doen. Je moet die kinderen echt duidelijk maken dat hun gedrag niet gewenst is. Ze brengen zichzelf daarmee in gevaar. Een hond die bang is, kan een keer gaan happen.
Dit geldt niet alleen voor jouw hond maar voor zoveel honden. Hier ligt dus een opvoedkundige taak voor jou: uitleggen aan kinderen hoe een hond te benaderen en hoe niet. Dus niet er naar toe rennen, niet er overheen buigen, niet die hand hoog boven de kop houden om perse te willen aaien (dat wordt vaak uitermate als bedreigend ervaren) en eerst even aan de hand laten snuffelen ter kennismaking.
Bovenal: vraag eerst aan baasje of de hond wel geaaid kan worden.
Deze les kunnen de kinderen ook meenemen naar andere honden.
Dat is feitelijk wat die kinderen doen. Je moet die kinderen echt duidelijk maken dat hun gedrag niet gewenst is. Ze brengen zichzelf daarmee in gevaar. Een hond die bang is, kan een keer gaan happen.
Dit geldt niet alleen voor jouw hond maar voor zoveel honden. Hier ligt dus een opvoedkundige taak voor jou: uitleggen aan kinderen hoe een hond te benaderen en hoe niet. Dus niet er naar toe rennen, niet er overheen buigen, niet die hand hoog boven de kop houden om perse te willen aaien (dat wordt vaak uitermate als bedreigend ervaren) en eerst even aan de hand laten snuffelen ter kennismaking.
Bovenal: vraag eerst aan baasje of de hond wel geaaid kan worden.
Deze les kunnen de kinderen ook meenemen naar andere honden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
heel veel kan eng zijn, zeker als ze het niet gewend zijn. 2 of 3 kinderen zijn al 2 of 3 hoofdjes en 2x zoveel handjes! moet je nagaan hoe intimiderend een groepje is!
ik zou het niet toelaten. als het te vaak gebeurt kan ze straks ook bangig gaan reageren op minder kinderen.
ik zou het niet toelaten. als het te vaak gebeurt kan ze straks ook bangig gaan reageren op minder kinderen.

- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
ik sluit me aan bij de rest, gewoon niet toelaten 
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
-
PattyB
Ben vanmiddag ook snel doorgelopen toen het kinderen bleef stromen.
Meestal komt er een die vraagt of hij/zij de hond mag aaien. Prima, want dat vindt Senna wel leuk, maar al snel volgen er dan 10 anderen..
Moet gewoon in situaties waar meer kinderen in de buurt zijn, dus doorlopen en niet een van de kinderen haar laten aaien, want ze vindt het gewoon niet leuk als er dan ineens een hele groep om haar heen staat (en het dus niet bij dat ene kindje blijft).
Senna doet helemaal niks, maar ze voelt zich gewoon alles behalve prettig en ik vind het toch voornaam dat ze goede ervaringen opdoet met kinderen en ze niet als eng gaat ervaren.
Meestal komt er een die vraagt of hij/zij de hond mag aaien. Prima, want dat vindt Senna wel leuk, maar al snel volgen er dan 10 anderen..
Moet gewoon in situaties waar meer kinderen in de buurt zijn, dus doorlopen en niet een van de kinderen haar laten aaien, want ze vindt het gewoon niet leuk als er dan ineens een hele groep om haar heen staat (en het dus niet bij dat ene kindje blijft).
Senna doet helemaal niks, maar ze voelt zich gewoon alles behalve prettig en ik vind het toch voornaam dat ze goede ervaringen opdoet met kinderen en ze niet als eng gaat ervaren.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
goed lilluk (lelijk) doen
als ze te dichtbij komen of met teveel zijn.
je wil niet dat je hond het voor je gaat regelen dus moet jij haar beschermen.

-
PattyB
Met een stabij des te meer: met een "De baas redt me wel"-mentaliteit.massam schreef:goed lilluk (lelijk) doenals ze te dichtbij komen of met teveel zijn.
Juist, ik mot (
Ik snap 't wel, Senna is ook hartstikke leuk
-
_Jules_
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Bij mij is het heel makkelijk, want James laat het wel merken dat hij het niet wil als ze dichtbij komen. Dus ik roep altijd al als ik ze zie aankomen dat hij kinderen niet leuk vind, klaar. 

-
bianca83
- Zeer actief
Als hier in de buurt kinderen Jara willen aaien (wat steeds minder is nu
) vind ik het goed maar gewoon 1 tegelijk. Zijn ze met meerdere kinderen ook goed maar niet allemaal tegelijk daar wordt Jara dan helemaal debiel van.

- iones
- Zeer actief
Gewoon helemaal niet meer laten aaien, omdat de rest er ook op af komt en wil aaien, met z'n allen tegelijk. Alleen laten aaien als ze niet met te velen zijn.PattyB schreef:Ben vanmiddag ook snel doorgelopen toen het kinderen bleef stromen.
Als je hond een keer bijt krijg je het grootste gezeik over je heen. Bescherm je hond en bescherm jezelf.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Contacteer:
ik laat kinderen eigenlijk maar sporadisch aaien, van mij hoeft dat niet zo
Ik denk dat je wat assertiever moet zijn en voor jezelf en je hond moet kiezen.. ik heb een klein mini/baby hondje zoals de kinderen het vaak noemen en willen allemaal aaien en oppakken... Dan zeg ik als ik er niet zoveel zin in heb of als ik merk dat Dana er weinig trek in heeft en de luchtjes om zich heen een stuk interessanter vind 'niet aaien' als mensen haar oppakken ben ik soms ook best lelijk en sneer ik ze 'ze heeft pootjes hoor, die zijn om op te staan' want mensen zijn soms echt brutaal (en niet alleen kinderen)
Met Escha heb ik er over het algemeen minder last van maar soms willen kinderen haar ook aaien, dan is het ook vaak maar 1 tegelijkertijd want anders kan ze het niet overzien..
het is jouw hond, geen gemeente goed
Ik denk dat je wat assertiever moet zijn en voor jezelf en je hond moet kiezen.. ik heb een klein mini/baby hondje zoals de kinderen het vaak noemen en willen allemaal aaien en oppakken... Dan zeg ik als ik er niet zoveel zin in heb of als ik merk dat Dana er weinig trek in heeft en de luchtjes om zich heen een stuk interessanter vind 'niet aaien' als mensen haar oppakken ben ik soms ook best lelijk en sneer ik ze 'ze heeft pootjes hoor, die zijn om op te staan' want mensen zijn soms echt brutaal (en niet alleen kinderen)
Met Escha heb ik er over het algemeen minder last van maar soms willen kinderen haar ook aaien, dan is het ook vaak maar 1 tegelijkertijd want anders kan ze het niet overzien..
het is jouw hond, geen gemeente goed

-
Benji83
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Beagle
Hier een gelijksoortige situatie.
Massa's kinderen in de buurt en een pup van 10 weken bij je hebben is geen goede combinatie.
Een aantal kinderen weet al dat ze moeten vragen of ze geaaid mag worden, omdat ik ze verteld heb dat ik haar ook moet leren om goed met me mee te lopen.
Maar er zijn er een paar die zodra ze haar zien in de overdrive gaan en op me af komen stormen.
Eentje maakt het zo bont dat wat ik ook zeg, hij rent gewoon door en roept 'daar is mijn hondje'. Dan gaat hij op zn knietjes bij haar zitten, pakt haar vast om vervolgens te gaan piepen als ze hem in zn hand of neus knauwt.
Het is een pup, wat wil je!
Heb hem al HEEL duidelijk gemaakt dat er niets van hem bij is en dat ik niet wil hebben dat hij dat nog doet.
Ik heb hem al een paar keer weggesnauwd, omdat ik niet wil hebben dat hij zo wild op haar af komt. Ze wordt er zelf ook helemaal wild van, dan zit ik met een pup die NIET rustig wil worden. Maar een dag later doet hij precies hetzelfde.
Hij weigert te vragen, weigert naar me te luisteren, echt een irritant rot jochie.
Met hem komt er dan altijd nog een hele groep anderen mee gerent, echt heel vervelend.
Wat moet je met zo'n geval?
Massa's kinderen in de buurt en een pup van 10 weken bij je hebben is geen goede combinatie.
Een aantal kinderen weet al dat ze moeten vragen of ze geaaid mag worden, omdat ik ze verteld heb dat ik haar ook moet leren om goed met me mee te lopen.
Maar er zijn er een paar die zodra ze haar zien in de overdrive gaan en op me af komen stormen.
Eentje maakt het zo bont dat wat ik ook zeg, hij rent gewoon door en roept 'daar is mijn hondje'. Dan gaat hij op zn knietjes bij haar zitten, pakt haar vast om vervolgens te gaan piepen als ze hem in zn hand of neus knauwt.
Het is een pup, wat wil je!
Heb hem al HEEL duidelijk gemaakt dat er niets van hem bij is en dat ik niet wil hebben dat hij dat nog doet.
Ik heb hem al een paar keer weggesnauwd, omdat ik niet wil hebben dat hij zo wild op haar af komt. Ze wordt er zelf ook helemaal wild van, dan zit ik met een pup die NIET rustig wil worden. Maar een dag later doet hij precies hetzelfde.
Hij weigert te vragen, weigert naar me te luisteren, echt een irritant rot jochie.
Met hem komt er dan altijd nog een hele groep anderen mee gerent, echt heel vervelend.
Wat moet je met zo'n geval?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
@Benji83
Met zo'n geval ga je met de ouders praten
In ieder geval zou ik dan doen.
Met zo'n geval ga je met de ouders praten
In ieder geval zou ik dan doen.
-
PattyB
Zoiets soortgelijks is hier dus ook (alleen niet zó opdringerig).
Wel zei ik v.d. week dat ze het niet leuk vond, dus dat ik door ging lopen (en dat deed ik dus ook) en dan nog komen al die kinderen gillend achter haar aan. Waardoor Senna helemaal niet meer weet waar ze moet blijven als er een groep op haar afgestormd komt en staat zielig met haar staart tussen haar benen mij aan te kijken, heel onderdanig/bang.
Heb toen nog een keer gezegd dat ze het niet leuk meer vond en dat ik verder ging. Gelukkig riep hun juf hun toen ook terug.
Wel zei ik v.d. week dat ze het niet leuk vond, dus dat ik door ging lopen (en dat deed ik dus ook) en dan nog komen al die kinderen gillend achter haar aan. Waardoor Senna helemaal niet meer weet waar ze moet blijven als er een groep op haar afgestormd komt en staat zielig met haar staart tussen haar benen mij aan te kijken, heel onderdanig/bang.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Praat eens met de juf.PattyB schreef:Zoiets soortgelijks is hier dus ook (alleen niet zó opdringerig).
Heb toen nog een keer gezegd dat ze het niet leuk meer vond en dat ik verder ging. Gelukkig riep hun juf hun toen ook terug.
Een uitleg (door jou?) in de klas kan best helpen
-
Sita
- Zeer actief
Alledrie vinden ze het heerlijk om aangehaald te worden, maar hele groepen tegelijk laat ik inderdaad niet toe. Dan laat ik de kinderen 1 voor 1 even aaien. Ik vraag de kindjes hoe ze hetzelf zouden vinden als er 10 mensen hun zouden willen aaien. Dan snappen ze wel hoe dat moet voelen voor de hond.
Dus inderdaad zelf de regie houden en als de kinderen dit niet kunnen/willen dan is het bij mij einde verhaal en loop ik door. Nu heb ik er gelukkig drie in de aanbieding, dus verspreiden ze zichzelf wel. Leuk ook om te zien welke hond wie aantrekt.
Dus inderdaad zelf de regie houden en als de kinderen dit niet kunnen/willen dan is het bij mij einde verhaal en loop ik door. Nu heb ik er gelukkig drie in de aanbieding, dus verspreiden ze zichzelf wel. Leuk ook om te zien welke hond wie aantrekt.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik liet Jan juist wel aaien door kinderen, maar hield zelf echt wel de regie in handen.
ze mochten hem één voor één alleen op zn rug aaien, gillen en dringen was er niet bij en ze moesten wel een beetje afstand nemen dus mijn hondje niet insluiten.
ik hield zelf altijd zijn kop vast en kriebelde onder z'n kin zodat hij wist dat ie niet aan vreemden was overgeleverd.
kinderen luisteren best wel als je de moeite neemt ze één en ander uit te leggen.
ze mochten hem één voor één alleen op zn rug aaien, gillen en dringen was er niet bij en ze moesten wel een beetje afstand nemen dus mijn hondje niet insluiten.
ik hield zelf altijd zijn kop vast en kriebelde onder z'n kin zodat hij wist dat ie niet aan vreemden was overgeleverd.
kinderen luisteren best wel als je de moeite neemt ze één en ander uit te leggen.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- iones
- Zeer actief
Is allemaal best maar je hond moet er WEL voor open staan. Dan kan dat. Maar als dat niet het geval is, moet je dit gewoon niet willen.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
dat kun je je pup ook leren dat ervoor openstaan of het in elk geval ondergaan zonder in de stress te schieten, scheelt een hoop eventuele trammelant later.iones schreef:Is allemaal best maar je hond moet er WEL voor open staan. Dan kan dat. Maar als dat niet het geval is, moet je dit gewoon niet willen.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
PattyB
Senna is geen pup meer
Die vindt kinderen altijd helemaal geweldig, maar de laatste tijd zijn het opeens steeds groepjes en dát vindt ze niet leuk. Maar ik weet niet hoe ik het aan kan pakken
Die vindt kinderen altijd helemaal geweldig, maar de laatste tijd zijn het opeens steeds groepjes en dát vindt ze niet leuk. Maar ik weet niet hoe ik het aan kan pakken
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Ik ben er heel terughoudend mee, vanwege kleine kinderen. Otto is vreselijk schattig, maar ook loeisterk. Vraagt een kind of hij de hond mag aaien (dat doen ze allemaal keurig netjes) zeg ik steevast nee. Straks wil kleine zusje van 3 ook. Ot springt bij ze op en duwt ze zo omver. Ik vind het dan lullig als grote broer wel en kleine zusje niet kan/mag aaien, dus trek ik er gewoon een lijn in.

Groetjes,
Sandra
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Misschien kan je tijdens de schoolpauze's een rond het schoolpleintje bij jullie lopen. Hele hordes kinderen, maar veilig achter een hekkie
Kan ze zo een beetje wennen. Misschien een ideetje?

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl