Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sterker dan natuur? (intacte reu moet loopse teef negeren)

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

heppiedepeppie
Actief
Mijn ras(sen): Beagles

Re: Sterker dan natuur? (intacte reu moet loopse teef negeren)

Ongelezen bericht door heppiedepeppie »

Zelf heb ik 3 reuen en 3 teven (allen intact). Reuen zijn alleen in huis wat vervelend rond de "hoogtepunten" van de loopsheid van mijn eigen teven. Uiteraard zitten ze wel gescheiden en zijn ze NOOIT samen in één kamer zonder één van ons, ook al zitten ze in een bench. Meestal reuen in de garage en teven binnen of teven op zolder en reuen binnen. Zo wisselt het dan even lekker af rond die hoogtepunten. Mijn reuen reageren echt niet meer op teven in de buurt. Voorheen had ik alleen maar reuen. Hield ze niet weg van loopse teven, maar leidde ze op hoe ze zich moesten gedragen...

Als ik een loopse teef heb ga ik zelf niet na de cursus. Heeft ook weinig zin, want ik merk dat de teven ook niet altijd geweldig luisteren rond deze dagen :D
Kan me ook voorstellen dat dit erg moeilijk is voor reuen eigenaren. Verder komen ze ook absoluut niet los in deze periode... Vervelend voor mij,maar anders voor reuen eigenaren.

Echter we gaan wel naar shows. Ik ben blij dat ze die regel daar versoepeld hebben. Je betaalt voor een show nl. wel even gauw 50-60 euro die ik anders dus weg moet gooien... Ik heb nl ook van die heerlijke teven die niet echt "regelmatig" zijn...
Wel houd ik mijn teef zoveel mogelijk weg bij de aanwezige reuen. Ik laat ze NOOIT plassen in de ring (ik weet dat sommige teven eigenaren dit bewust vooraf wel laten doen om zo de reuen concurrentie het moeilijk te maken) en ik neem altijd spuitbusje "no love" mee en gebruik dit. Werkt toch wel iets.

Wel gemerkt dat reuen eigenaren ook soms erg "blond" zijn (niet persoonlijk bedoeld hoor mensen :wink: )
Een paar maanden geleden was ik aan het wandelen met één van mijn loopse teven. Gewoon aan de lijn, zoals altijd. Ik zie een reu aankomen die mijn teef nogal erg leuk vond. Vroeg de eigenaar daarom om zijn reu bij zich te houden. Helaas vond hij dit niet nodig. Reu zat dus bijna op mijn teef. Heb toen de eigenaar even duidelijk gemaakt dat ik niet alleen de hond, maar ook hem zou castreren als de hond mijn teef zou bestijgen. Ik wil niet zo'n "ongelukje". Ik fok volgens geldende regels en zelfs in huis gebeuren geen ongelukjes dus zeker ook niet tijdens de wandeling.
Tegen zulke mensen kan ik dus echt niet. Ik wil best rekening houden met het feit dat mijn teef loops is, maar van de andere kant kunnen die andere eigenaren ook een beetje meewerken.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
In loving memory
Wiljean's Branko (28 augustus 1995 - 16 maart 2010)
Geable v/d Oppershoeve (10 mei 2000 - 14 december 2010)
Mary Tudor of Geable's Pride (11 april 2010 - 22 december 2010)
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Overigens ben ik wel van mening dat wanneer een hondenschool of hondensportvereniging loopse honden toelaat, ze ook de kunde en ervaring in huis moeten hebben om reuen eigenaren te begeleiden in het handlen van hun reu in die omstandigheden. En daar vind ik het eerlijk gezegd nogal eens aan schorten...
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

bennie schreef:Overigens ben ik wel van mening dat wanneer een hondenschool of hondensportvereniging loopse honden toelaat, ze ook de kunde en ervaring in huis moeten hebben om reuen eigenaren te begeleiden in het handlen van hun reu in die omstandigheden. En daar vind ik het eerlijk gezegd nogal eens aan schorten...
Jij gaat er dus ook van uit dat iedere reu aan te leren is dat hij loopse teven moet negeren. Ik hoop voor je dat als je reu een jaar of twee is dat ook uitkomt. Het zou in mijn ervaring heel goed kunnen dat je het tegen die tijd echt wel kan vergeten...
Ik heb al gepost dat mijn ervaring is( 20 jaar reuen!) dat het de ene reu wel en de andere reu niet is aan te leren....
Waarbij ik wel de indruk heb dat herdershond-achtigen daarin wat gemakkelijker zijn. Bij de ander rassen speelt o.m. de zelfstandigheid van de hond en hoe dominant hij van nature is een rol.
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Border Collie

Mijn ervaring is ongeveer dezelfde als die van Minna. Op de hondensportvereniging heb ik nog geen honden meegemaakt die er last van hebben, nou kom ik daar pas een jaar, maar voordat ze loopse teven in hun beleid toelieten hebben ze dat eerst onderzocht, zonder de reueneigenaren op de hoogte te stellen of er wel of geen loopse teven aanwezig waren danwel waren geweest, om te kijken hoe de intacte reuen reageerden, daaruit kwam hetzelfde beeld naar voren zoals dat door Minna is geschetst. En er trainen btw bijna geen herders bij ons.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja de ene reu is de ander niet :19: :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

bennie schreef:Mijn ervaring is ongeveer dezelfde als die van Minna. Op de hondensportvereniging heb ik nog geen honden meegemaakt die er last van hebben, nou kom ik daar pas een jaar, maar voordat ze loopse teven in hun beleid toelieten hebben ze dat eerst onderzocht, zonder de reueneigenaren op de hoogte te stellen of er wel of geen loopse teven aanwezig waren danwel waren geweest, om te kijken hoe de intacte reuen reageerden, daaruit kwam hetzelfde beeld naar voren zoals dat door Minna is geschetst. En er trainen btw bijna geen herders bij ons.
Noem eens rassen die goed vertegenwoordigd zijn op de vereniging waar jij traint? :wink:

Ik heb geen idee of het echt rasafhankelijk is of een hond daar gemakkelijk mee om kan gaan of niet.
Bij mijn reuen (van hetzelfde ras) was het gewoon per hond verschillend.
Ik geloof niet dat er ooit een onderzoek naar is gedaan.
Ik ben wel benieuwd eigenlijk :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ranetje schreef:
bennie schreef:Mijn ervaring is ongeveer dezelfde als die van Minna. Op de hondensportvereniging heb ik nog geen honden meegemaakt die er last van hebben, nou kom ik daar pas een jaar, maar voordat ze loopse teven in hun beleid toelieten hebben ze dat eerst onderzocht, zonder de reueneigenaren op de hoogte te stellen of er wel of geen loopse teven aanwezig waren danwel waren geweest, om te kijken hoe de intacte reuen reageerden, daaruit kwam hetzelfde beeld naar voren zoals dat door Minna is geschetst. En er trainen btw bijna geen herders bij ons.
Noem eens rassen die goed vertegenwoordigd zijn op de vereniging waar jij traint? :wink:

Ik heb geen idee of het echt rasafhankelijk is of een hond daar gemakkelijk mee om kan gaan of niet.
Bij mijn reuen (van hetzelfde ras) was het gewoon per hond verschillend.
Ik geloof niet dat er ooit een onderzoek naar is gedaan.
Ik ben wel benieuwd eigenlijk :wink:
dat kan ook niet want de invloed van de geleider is wel degelijk van groot belang denk ik...
Wat ze bij de ene laten zien wil niet zeggen dat ze dit bij de ander ook durven.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
bennie
Zeer actief
Border Collie

Border Collies, Shelties, Ausies, dat soort spul. Maar daarnaast ook terriërs, herders en diverse varianten kruishonden.
Ik ben er overigens van overtuigd dat het met name komt omdat de baasjes op een hele andere manier met hun hond bezig zijn, waardoor de honden veel beter gehoorzamen. Met name de wedstrijdlopers, anders heb je tijdens wedstrijden gewoon een probleem en dat wil je niet.
Ik vond altijd dat mijn herders goed gehoorzaamden, voor herplaatsherders, en dat het geen border collies zijn. Inmiddels luisteren ze net goed als de border collies, omdat ik mijn lat heb moeten verleggen. Heeft dus weinig met het ras te maken en meer met de lat, maar dat is zoals ik het dus heb ervaren.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

bennie schreef:Border Collies, Shelties, Ausies, dat soort spul. Maar daarnaast ook terriërs, herders en diverse varianten kruishonden.
Ik ben er overigens van overtuigd dat het met name komt omdat de baasjes op een hele andere manier met hun hond bezig zijn, waardoor de honden veel beter gehoorzamen. Met name de wedstrijdlopers, anders heb je tijdens wedstrijden gewoon een probleem en dat wil je niet.
Ik vond altijd dat mijn herders goed gehoorzaamden, voor herplaatsherders, en dat het geen border collies zijn. Inmiddels luisteren ze net goed als de border collies, omdat ik mijn lat heb moeten verleggen. Heeft dus weinig met het ras te maken en meer met de lat, maar dat is zoals ik het dus heb ervaren.
Ik denk het ook hoor, kijk naar de africhting, daar lopen alleen maar intacte reuen en zo goed als allemaal intacte teven... en daar wordt er niet eens aandacht aan besteed... mensen weten het niet eens van elkaar over het algemeen.

Kan ook niet anders, reuen kunnen niet gecastreerd worden wil je wedstrijden lopen dus kun je simpelweg niks...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Het blijft wel op hetzelfde neerkomen: mensen met gedreven honden kunnen zich moeilijk een voorstelling maken van minder of niet gedreven honden :wink: Mensen die op wedstrijdniveau agility lopen of IPO doen, die doen dat niet met een reu die afgeleid is door loopse teven. Die honden zijn gewoon niet gedreven genoeg.

Hoeveel Nederlandse Kooikerreuen lopen nou waanzinnig in de agility? Ik geloof dat er twee in de C lopen. En dat terwijl er heel veel Kooikerhondjes op recreatief niveau aan agility doen. En nee, dat heel kleine aantal komt niet door afgeleid zijn door loopse teven specifiek, maar wel door gebrek aan drive bij de hond. En zo'n gebrek aan drive maakt dat de hond minder gevoelig is voor beloningen en sneller afgeleid is.

Ik was volgens mij de enige bij Trust met een reu die afgeleid was door loopse teven. Maar ik was dan ook de enige die doorzette met het soort hond dat Bram is. De handlers daar hadden al niet voor een Bram gekozen. En was dat wel zo geweest, dan waren ze al lang voor mij gestopt. Ik heb zo'n waanzinnig doorzettingsvermogen, dat is niet normaal.

In de medium ken ik overigens ook aardig wat gecastreerde reutjes vanwege afgeleid zijn door loopse teven, zelfs van bekende handlers. Dit terzijde :wink:

Om eerlijk te zijn, word ik er soms wel een beetje moe van. Het oordelen over andere honden en handlers terwijl je zelf met Borders en Mechelaars loopt. Ja, ik ben ervan overtuigd dat een hond gehoorzaam kan zijn in alle omstandigheden. Maar vraag niet van elke hond dat hij gedreven met de sport bezig is onder alle omstandigheden. Dat is precies waarom ik na Bram voor een hond heb gekozen die gefokt is om te werken. Nooit meer dat gedoe van 'zal hij wel of zal hij niet', zeg 'go' en Izzie gaat gewoon altijd. Er zal wel weer een medium reutje bij mij komen denk ik. Maar reken maar dat die dan geselecteerd wordt op werklust. Alhoewel ik uit jullie verhaal bijna zou kunnen afmaken dat het geen klap uitmaakt, elke hond kan op hetzelfde niveau sporten :denken:

Waarmee ik overigens niet zeg dat Bram niet heel veel wel kan. Hij leert snel als hij zin heeft. Hij kan ontzettend leuk samenwerken met mij. Hij is gehoorzaam. Maar vraag van hem niet dat hij in alle omstandigheden presteert. Dat heb ik wel een tijd van hem gevraagd en ik kan je zeggen dat ik daar erg ongelukkig van ben geworden. Nu alles voor de lol is, geniet ik weer van trainen met Bram. Wat een enthousiast, blij hondje.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
heppiedepeppie
Actief
Mijn ras(sen): Beagles

Ongelezen bericht door heppiedepeppie »

Zoek stok! schreef:Het blijft wel op hetzelfde neerkomen: mensen met gedreven honden kunnen zich moeilijk een voorstelling maken van minder of niet gedreven honden :wink: Mensen die op wedstrijdniveau agility lopen of IPO doen, die doen dat niet met een reu die afgeleid is door loopse teven. Die honden zijn gewoon niet gedreven genoeg.

Hoeveel Nederlandse Kooikerreuen lopen nou waanzinnig in de agility? Ik geloof dat er twee in de C lopen. En dat terwijl er heel veel Kooikerhondjes op recreatief niveau aan agility doen. En nee, dat heel kleine aantal komt niet door afgeleid zijn door loopse teven specifiek, maar wel door gebrek aan drive bij de hond. En zo'n gebrek aan drive maakt dat de hond minder gevoelig is voor beloningen en sneller afgeleid is.

Ik was volgens mij de enige bij Trust met een reu die afgeleid was door loopse teven. Maar ik was dan ook de enige die doorzette met het soort hond dat Bram is. De handlers daar hadden al niet voor een Bram gekozen. En was dat wel zo geweest, dan waren ze al lang voor mij gestopt. Ik heb zo'n waanzinnig doorzettingsvermogen, dat is niet normaal.

In de medium ken ik overigens ook aardig wat gecastreerde reutjes vanwege afgeleid zijn door loopse teven, zelfs van bekende handlers. Dit terzijde :wink:

Om eerlijk te zijn, word ik er soms wel een beetje moe van. Het oordelen over andere honden en handlers terwijl je zelf met Borders en Mechelaars loopt. Ja, ik ben ervan overtuigd dat een hond gehoorzaam kan zijn in alle omstandigheden. Maar vraag niet van elke hond dat hij gedreven met de sport bezig is onder alle omstandigheden. Dat is precies waarom ik na Bram voor een hond heb gekozen die gefokt is om te werken. Nooit meer dat gedoe van 'zal hij wel of zal hij niet', zeg 'go' en Izzie gaat gewoon altijd. Er zal wel weer een medium reutje bij mij komen denk ik. Maar reken maar dat die dan geselecteerd wordt op werklust. Alhoewel ik uit jullie verhaal bijna zou kunnen afmaken dat het geen klap uitmaakt, elke hond kan op hetzelfde niveau sporten :denken:

Waarmee ik overigens niet zeg dat Bram niet heel veel wel kan. Hij leert snel als hij zin heeft. Hij kan ontzettend leuk samenwerken met mij. Hij is gehoorzaam. Maar vraag van hem niet dat hij in alle omstandigheden presteert. Dat heb ik wel een tijd van hem gevraagd en ik kan je zeggen dat ik daar erg ongelukkig van ben geworden. Nu alles voor de lol is, geniet ik weer van trainen met Bram. Wat een enthousiast, blij hondje.
Helemaal mee eens...
Ik heb dan nu wel reuen die er geen aandacht aan besteden, maar dat komt vooral omdat ze "het gewend" zijn. Echter ik heb Beagles. jachthonden die ten alle tijden hun neus moeten volgen en lekker "eigenwijs" zijn. Probeer die maar eens niet achter een loopse teef te laten gaan als "doorsnee" eigenaar.
Ook in de vroegere tijden haalden de jagers niet voor niks de loopse teven uit de roedel en zette deze apart. Anders kon het tijdens de jacht nog wel eens een ander soort jacht worden :D Hoe gedreven ze ook waren richting vos/haas/konijn.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
In loving memory
Wiljean's Branko (28 augustus 1995 - 16 maart 2010)
Geable v/d Oppershoeve (10 mei 2000 - 14 december 2010)
Mary Tudor of Geable's Pride (11 april 2010 - 22 december 2010)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Linda, je hebt wel een heel eind gelijk, maar ook het overwicht van de geleider speelt wel degelijk mee... een hond die bij mij niet goed uit de verf komt, kan bij iemand anders kampioen worden... sommige mensen hebben een bepaalde natuurlijke overwicht op een hond (ik niet overigens) dat honden heel snel en makkelijk iets voor ze doen.
Ik zie dit zelfs bij mijn eigen honden.

Daarnaast nogmaals kan ik me niet permiteren om bijv. nu mijn pup 'kwijt' te raken aan een loopse teef, ik heb mijn honden niet als huishond maar als sporthond. Met dat doel worden ze aangeschaft. Met dat doel train ik dus ook, en ik kan niet stapelen thuis. En ik weet zeker dat veel mensen dit niet hebben, die doen de sport erbij. Lukt het niet dan stoppen ze er mee.
Afbeelding
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

FF OT

[quote="Zoek stok!"]

quote]

Ik wil de uitdaging nog wel eens aangaan om met een niet-border of herder behenidgheid te lopen en dan ervoor te zorgen dat zijn drive net zo hoog is voor het spelletje als bij een border of herder. Waarom lukt het de Finnen wel bij de Kooikers???..je had ze moeten zien gaan!!! Waanzinnig. Ik geloof wel dat de lijn ook goed is....maar zij doen echt iets compleet anders in de trainigsopbouw....Dus mijn idee is ook dat het voor een heel groot deel aan de trainingsopouw ligt. Een kooiker, stabij of russel moet je niet trainen als een border collie......andere motivatie en ander gedrag (gevoeligheid). Sowieso afgelopen weekend genoten van zo veel verschillende rassen (in small en medium) tijdens het WK....en echt allemaal mega gedreven.

Hier Frodo de finse kooiker in actie
" onclick="window.open(this.href);return false;
uiteindelijk overal 3e geworden geloof ik. 1 van de 3 kooikers in actie...en allemaal goed gelopen.

Dit is de andere finse kooiker

Veel behenidgheidsmensen hebben totaal geen idee hoe een hond te motiveren. We zijn zo met onszelf bezig..in plaats met wat we aan de hond laten zien. Er zit toch wel een "aan" knopje bij de border...dus waarom verdiepen in gedrag / motivatie. Maar draai het eens om...hoeveel borders zie je wel niet naar de klote gaan mentaal op het veld...puur en alleen omdat mensen geen idee hebben van motivatietraining. Een border die niet loopt op een hoge snelheid, die stilvalt, of doordraait vind ik verschrikkelijk om te zien........net zo erg als een ander ras wat niet loopt.

Sowieso denk ik dat veel KC's eens moeten stoppen om GG te doen met de honden voordat er uberhaupt behendigheid gedaan mag worden....zeker met honden als een stabij of kooiker. Laat ze hollen, jagen, sjeesen, spelen op een behendigheidsveld....de motivatie zal dan al omhoog schieten.....dan denk ik ook dat de loopse teven iets minder aantrekkelijk worden.

als jij nu opnieuw met Bram zou mogen beginnen, met de inzichten die je nu hebt...zou jij het dan ook niet compleet anders aanpakken. Ik wel in ieder geval met Roef..qua trainingsopbouw.

Deze border terrier was ook mega gaaf trouwens...wat een snelheid...

....maar wat leren wij border terriers als eertse op het trainingsveld....ze mogen niet blaffen...maar het hoort bij hun motivatie en drift...raar he dat ze langzamer gaan lopen

De vraag is alleen of fysiek de hond dan nog kan winnen van de border (qua bouw, wendbaarheid en snelheid) maar dat is een ander verhaal.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Sepp schreef:Waarom lukt het de Finnen wel bij de Kooikers
Ja die was te verwachten natuurlijk :wink: Het gaat om 1 heel specifiek Kooikerhondje waar nu mee doorgefokt wordt. Denk je echt dat de handler die nu zo waanzinnig presteert met Frodo nu een willekeurig Kooikertje uit Nederland gaat halen, zonder enige bewezen drive? Even een telefoontje over de gezondheidsuitslagen, prestaties ouders maken niks uit, kom maar hier met die Kooiker? Ammehoela :wink:

Ja, trainingsopbouw maakt absoluut uit. Had ik het vanaf het begin af aan anders gedaan met Bram, dan was hij vast anders geweest. Maar dan kom je op het zijn van de hond en wat je aanleert. En ik ben van mening dat de grootste component in het ‘zijn’ ligt.

Jij hebt toch niet voor niks een Border genomen uit deze specifieke lijn? Met allemaal honden die 'toevallig' heel ver komen in de agility? Als je denkt dat alles aan te leren is, ook drive, dan had je een willekeurige andere Border of zelfs ras kunnen nemen.

In de medium lopen gelukkig meer verschillende rassen dan in de large, waar het natuurlijk wel een erg eentonige bedoening is. Maar in de medium stranden ook heel veel mensen op gebrek aan motivatie/drive van de honden. Er lopen goede poedels, maar ook een heleboel die op veel wedstrijddagen helemaal niet zo’n zin hebben. Er lopen goede terriers, maar ook terriers die het allemaal wel geloven. Etc etc. Je ziet nergens zoveel gedoe met motivatie als in de small en medium. En dat is onder andere omdat veel mensen met honden lopen die niet zijn gefokt op drive.

Wie weet ga ik het wel proberen met een Kooiker uit de Frodo lijn. En wie weet doet die het heel erg goed. Dat wil dan nog steeds niks zeggen over die 99,999999 % andere Kooikerhondjes die veel te weinig drive hebben om op hoog niveau te sporten. Ze zijn te snel afgeleid en zijn te weinig gedreven om er vol voor te gaan.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
bennie schreef: Ik vond altijd dat mijn herders goed gehoorzaamden, voor herplaatsherders, en dat het geen border collies zijn. Inmiddels luisteren ze net goed als de border collies, omdat ik mijn lat heb moeten verleggen. Heeft dus weinig met het ras te maken en meer met de lat, maar dat is zoals ik het dus heb ervaren.
heeft weinig met het ras te maken zeg je maar je hebt het nog wel steeds over hérders hè :19: ? probeer eens hetzelfde met een kaukaas, een lopende jachthond of een saluki en kom dán eens je ervaringen vertellen :idea: ?

tot zolang ga ik voor 200% met linda mee :ok: .
Ik ook :ok:

Ik ken een Labrador reu die op hoog niveau werkt in de jachtproeven.
Uitstekende verhouding met de baas.
Maar als hij een loopse teef ruikt is hij totaal van de kook.
Geen land meer mee te bezeilen.

@Malinois
Ik denk dat je het stokje soms, maar absoluut niet altijd kunt neer leggen bij de begeleiding door de baas.

Net zo min als het met mij te maken had dat al mijn drie reuen totaal verschillend reageerden.
En ze hebben alle drie getraind in groepen waar loopse teven mee deden.

@Sepp
Hoe zeer je misschien ook gelijk hebt voor wat betreft het motiveren van een hond.............
Hebben de Finnen dezelfde bloedlijnen bij de Kooikers als de Nederlanders?
Of hebben ze misschien anders geselecteerd bij de fok?
Net zoals bij andere rassen steeds meer geselecteerd gaat worden voor bepaalde sporten bijvoorbeeld.
Ook bij de honden waar malinois mee traint.

Ik vind het altijd weer buitengewoon frustrerend als iemand er zonder meer van uitgaat dat begeleiding door de baas het hele verschil uit zou maken.
Hoe veel mensen zadel je daarmee dan niet op met een gevoel van falen terwijl dat helemaal het geval niet hoeft te zijn?

Ik gebruik het ras niet als een excuus voor het wel of niet iets kunnen.
Dat accepteer ik ook niet van mijn cursisten.
Maar bij observatie kan je na een tijdje uitstekend zien waar de hoogste drive van een hond ligt.
En dat is soms gewoon alleen maar bij loopse teven (om het even bij dit topic te houden :wink: )
Laatst gewijzigd door ranetje op 06 okt 2010 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Zoek stok!
Zeer actief

malinois schreef:Linda, je hebt wel een heel eind gelijk, maar ook het overwicht van de geleider speelt wel degelijk mee... een hond die bij mij niet goed uit de verf komt, kan bij iemand anders kampioen worden... sommige mensen hebben een bepaalde natuurlijke overwicht op een hond (ik niet overigens) dat honden heel snel en makkelijk iets voor ze doen.
Ik zie dit zelfs bij mijn eigen honden.

Daarnaast nogmaals kan ik me niet permiteren om bijv. nu mijn pup 'kwijt' te raken aan een loopse teef, ik heb mijn honden niet als huishond maar als sporthond. Met dat doel worden ze aangeschaft. Met dat doel train ik dus ook, en ik kan niet stapelen thuis. En ik weet zeker dat veel mensen dit niet hebben, die doen de sport erbij. Lukt het niet dan stoppen ze er mee.
En juist vanwege dat laatste kijk jij toch naar het ras en naar de lijn? Of ga jij met een showlijn Mechelaar de IPO in onder het mom van 'drive kunnen ze allemaal leren'? Dacht het niet.

En mbt overwicht: ja dat maakt zeker uit als het om luisteren gaat. Bram heeft gewoon te luisteren als er een loopse teef op het veld loopt. Naar een andere hond rennen, no way. Maar dat is iets volledig anders dan een parcours lopen met drive. Bram doet gewoon hoog hoog door, paaltjes, hoog, slurf. Maar wel op halve snelheid :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sepp
Zeer actief

Inge O schreef:
Sepp schreef: Hier Frodo de finse kooiker in actie
uiteindelijk overal 3e geworden geloof ik. 1 van de 3 kooikers in actie...en allemaal goed gelopen.

Dit is de andere finse kooiker
die uitschieters vind je waarschijnlijk wel bij ieder ras (en in aantal natuurlijk nog meer als er in een land in die richting gefokt wordt) maar dat maakt ze toch niet gelijk tot de norm voor dat ras? mijn zus heeft ook een mega-gedreven kooikertje (in alles) maar dat maakt toch echt nog niet dat ik de kooiker ben gaan zien als het ultieme baasgerichte werkhondje.
Waarom moeten dit nu direct weer uitschieters zijn :scratch: :scratch:. Zo kunnen we heerlijk excuses blijven zoeken. Kijk eens kritisch naar ons hondenpopulatie...probeer er iets van te leren...in plaats van direct te zeggen dat het gewoon aan onze honden ligt en niet aan de manier van trainen. Als jij richting fokbeleid redeneert...vraag ik mij uberhaupt af of wij wel willen om van een kooiker een schoothond te maken (maar dat is een andere discussie).

Small en medium op het laatste WK zit vol met andere rassen...en allemaal mega gedreven.......ook al zijn het geen herders en geen borders.

Ben ervan overtuigd dat als de programma's op hondenscholen qua behenidgheid (over andere sporten kan ik niet spreken uit ervaring) echt eens op de schop gaan...en zich gaan richten op motivatie van de hond (een jacht hond jaagt.....daar zit zijn passie...hoe vertaal je dit naar het parcours??) en stopppen met eerst GG te eisen alvorens behendigheid gelopen mag worden (GG creert meer afhankelijkheid en baasgerichtheid...bij behenidgheid is het juist gaan en vrijlaten en gerichtheid op toestellen ipv de baas)

En ja ik ben ervan overtuigd dat een groot deel echt ligt aan de mens zelf...hoeveel correcties krijgt een gemiddelde hond al voordat hij mag starten bij sprong 1.......al die rukken aan de halsband omdat hij te enthousiast naar de start loopt, duwen op de kont omdat hij moet zitten voordat hij mag starten, afgeknapt reageren wanneer hij te vroeg start, hoeveel honden worden ze aan de kant al niet gemaand tot stilte als ze blaffen uit plezier..... Bij een border kan dat miscshien niet zo veel kwaad...bij een gevoeliger ras...dodelijk voor de motivatie. Deze voorbeelden die ik hierboven noem zijn echt nog maar het topje van de ijsberg...de hond heeft nog geen enkele sprong gesprongen. Andere rassen zijn gewoon veel slimmer dan borders. Borders hebben een bord voor een kop....andere rassen hebben het al snel bekeken met zo veel geweld voordat er uberthaupt 1 sprongetje is gesprongen...ik zou dan ook kiezen voor snuffelen, loopse teven, en lekker klieren of het gewoon langzaam tergend ondergaan.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

ranetje schreef: Of hebben ze misschien anders geselecteerd bij de fok?
Net zoals bij andere rassen steeds meer geselecteerd gaat worden voor bepaalde sporten bijvoorbeeld.
Voor zover ik weet, gaat het om 1 lijn die nu succesvol is. Kennelnaam Lucky Nana's(http://personal.inet.fi/luonto/luckynanas/uutiset.htm" onclick="window.open(this.href);return false;) in Finland. Als ik het goed heb, zijn er drie honden heel succesvol. Maar aangezien ik geen Fins kan, blijft het een beetje raden hoor :wink: Ik ga er vanuit dat ze proberen om meer nakomelingen te fokken die dit kunnen. Wie weet reis ik daar wel naartoe over zes jaar. En dan inderdaad zoals Nanda zegt in de begintijd alleen maar trainen op motivatie en snelheid.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Sepp schreef: Waarom moeten dit nu direct weer uitschieters zijn :scratch: :scratch:
Omdat het uitschieters zijn :mrgreen: Ik vind dat je absoluut gelijk hebt mbt de training. Niemand kan hard maken dat het of aan het ene of aan het andere ligt. Ik denk aan een combinatie. Je moet in de basis een gedreven hond hebben en die ga je dan goed trainen. Nogmaals, jij hebt het nu over verschillende rassen op het WK bij de medium. Vraag die handlers eens of hun volgende hond een willekeurige andere medium hond wordt. Dus zonder dat de ouders zich bewezen hebben in de sport. Ik ben heel benieuwd wat je dan voor antwoord krijgt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

de leerprocessen geleden ook voor mensen, hetzelfde geld voor de driften :engel:

Jan
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Zoek stok! schreef:En mbt overwicht: ja dat maakt zeker uit als het om luisteren gaat. Bram heeft gewoon te luisteren als er een loopse teef op het veld loopt. Naar een andere hond rennen, no way. Maar dat is iets volledig anders dan een parcours lopen met drive. Bram doet gewoon hoog hoog door, paaltjes, hoog, slurf. Maar wel op halve snelheid :wink:
Zo ver ben ik niet met Frenk, die peert hem gewoon als ik hem net te ver bij me vandaan laat gaan. :N:

Even over dat gebrek aan aan overwicht of controle: ligt dat aan mij en hoe ik met hem om ga? Vast. Ligt het aan dat hij het spelletje en de eventuele beloningen die hij kan krijgen simpelweg niet leuker vindt dan dat loopse teefje? Ook zonder twijfel.

Als ik ervan uitga dat ras en karakter niet uitmaken en dat het dus alleen maar aan begeleiding ligt, dan zou je dus met elke hond alles voor elkaar moeten kunnen krijgen. Mits de baas maar goed genoeg is? Ras, aanleg en karakter tellen voor niks?
Quatsch!
Afbeelding
Sepp
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Sepp schreef: Waarom moeten dit nu direct weer uitschieters zijn :scratch: :scratch:
Omdat het uitschieters zijn :mrgreen: Ik vind dat je absoluut gelijk hebt mbt de training. Niemand kan hard maken dat het of aan het ene of aan het andere ligt. Ik denk aan een combinatie. Je moet in de basis een gedreven hond hebben en die ga je dan goed trainen. Nogmaals, jij hebt het nu over verschillende rassen op het WK bij de medium. Vraag die handlers eens of hun volgende hond een willekeurige andere medium hond wordt. Dus zonder dat de ouders zich bewezen hebben in de sport. Ik ben heel benieuwd wat je dan voor antwoord krijgt.

Ik denk dat ik mij niet duidelijk verwoord...zolang wij blijven denken in uitschieters...zullen wij nooit kritisch kijken naar ons zelf en hoe wij behendigheid trainen.

Ik weet niet welke lijnen achter de finse kooiker of border terrier zitten. Waarschijnlijk honden die werken...maar ja ik hoop ik dat alle lijnen zo gefokt worden. En ja ik denk dat iedereen die al een hond heeft...voor de tweede hond gaat kijken naar een hond die actief is in de sport....maar ook die kan je mega slopen qua mentaal. Leuk hoor we hebben een goede hond uit een goede combi...maar wat gek hij presteert niet :piew:

Ben er ook van overtuigd zoals ik al eerder schreef dat sommige honden gewoon fysiek zich niet kunnen meten met een kroaat, een kelpie of een border maar de drive die ik heb gezien was indrukwekkend...bij heel veel verschillende rassen..het was eerder terleurstellend hoe sommige borders preseteerden :ugh: Trwouens waren de Herder (mechelaar en tervuren) uitermate teleurstellend.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Nog even uitgezocht hoe het zit met het werkvermogen van Frodo's ouders. Frodo's moeder is een Spaniel werkkampioen. Z'n vader een Fins agilitykampioen. Als ik het allemaal goed vertaal :wink: De lijn is dus duidelijk gericht op sportende Kooikers zoals ik al dacht. En dat Frodo dan vervolgens zo waanzinnig ver komt, dat is de verdienste van de handler. Maar de basis is er. En dat is wat ik bedoelde met mijn eerdere posts. Kijk, Izzie is ook niet uitgezocht specifiek op agility. Izzie's ma heeft nog nooit een agiltybaan gezien. Maar werken wil ze wel en daar ging het mij om.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief

janinca2002 schreef:de leerprocessen geleden ook voor mensen, hetzelfde geld voor de driften :engel:

Lol! Blijft mijn frustratie dat ik dus bij Frenk niet echt iets heb wat als zo'n beloning wordt ervaren. Hij vind niks echt leuk of lekker. :(
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Sepp schreef:Ik denk dat ik mij niet duidelijk verwoord...zolang wij blijven denken in uitschieters...zullen wij nooit kritisch kijken naar ons zelf en hoe wij behendigheid trainen.

Ik weet niet welke lijnen achter de finse kooiker of border terrier zitten. Waarschijnlijk honden die werken...maar ja ik hoop ik dat alle lijnen zo gefokt worden. En ja ik denk dat iedereen die al een hond heeft...voor de tweede hond gaat kijken naar een hond die actief is in de sport....maar ook die kan je mega slopen qua mentaal. Leuk hoor we hebben een goede hond uit een goede combi...maar wat gek hij presteert niet :piew:

Ben er ook van overtuigd zoals ik al eerder schreef dat sommige honden gewoon fysiek zich niet kunnen meten met een kroaat, een kelpie of een border maar de drive die ik heb gezien was indrukwekkend...bij heel veel verschillende rassen..het was eerder terleurstellend hoe sommige borders preseteerden :ugh: Trwouens waren de Herder (mechelaar en tervuren) uitermate teleurstellend.
Jij hebt toch ook enorm veel van een hond geleerd waarbij het wat nauwer komt hoe je traint? Dat het geen Bart Smit speeltje is waar je een muntje in gooit en dan moet 'ie het doen? Want ik vind inderdaad dat veel mensen wel zo met hun hond omgaan. Dan ligt het aan de enorme kwaliteiten van de hond dat ze toch nog presteren. Als je alleen maar werkkannonnen gewend bent, ga je het blijkbaar zo normaal vinden dat je het voor vanzelfsprekend neemt. Even algemeen, gelukkig geldt dit niet in het algemeen. Met een volgend medium hondje zou ik het heel anders doen dan met Bram.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef: Zo ver ben ik niet met Frenk, die peert hem gewoon als ik hem net te ver bij me vandaan laat gaan. :N:
Daarover verschillen we wel van mening. Ik denk dat het wel te doen moet zijn om een hond te laten gehoorzamen. Niet van de een op de andere dag, maar wel als je daar bewust mee aan de slag gaat.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Frenk schreef: Zo ver ben ik niet met Frenk, die peert hem gewoon als ik hem net te ver bij me vandaan laat gaan. :N:
Daarover verschillen we wel van mening. Ik denk dat het wel te doen moet zijn om een hond te laten gehoorzamen. Niet van de een op de andere dag, maar wel als je daar bewust mee aan de slag gaat.
We verschillen niet van mening. Ik denk ook dat dat te doen moet zijn, vandaar "zo ver ben ik niet". ;) Als ik daar serieus op ga trainen, dan krijg ik hem heus wel zover dat 'ie bij mij blijft. Maar daarmee heb ik hem dan nog niet zover dat 'ie ook een parcours loopt met enig enthousiasme. Ik denk echt dat dat bij hem teveel gevraagd is.
Maar goed, hij moet nog 3 worden, misschien verandert dat ook nog wel?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef:
Zoek stok! schreef:
We verschillen niet van mening. Ik denk ook dat dat te doen moet zijn, vandaar "zo ver ben ik niet". ;) Als ik daar serieus op ga trainen, dan krijg ik hem heus wel zover dat 'ie bij mij blijft. Maar daarmee heb ik hem dan nog niet zover dat 'ie ook een parcours loopt met enig enthousiasme. Ik denk echt dat dat bij hem teveel gevraagd is.
Maar goed, hij moet nog 3 worden, misschien verandert dat ook nog wel?
Dat kun je beter niet aan mij vragen :F: Bram bleef heel wisselvallig. Hij heeft wel prima lessen gedraaid met loopse teven, want er was altijd wel een loops. Maar eens in de zoveel tijd was het gewoon met de pet er naar gooien. De laatste keer dat het gebeurde, ben ik gewoon weer naar huis gereden. M'n creativiteit was op en die van m'n trainer ook :wink: Het enige wat ik me achteraf afvraag, is in hoeverre zijn fysiek er mee te maken heeft gehad. Hij heeft best een tijd rondgelopen met een knie die niet goed was.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief

Frenk schreef:
janinca2002 schreef:de leerprocessen geleden ook voor mensen, hetzelfde geld voor de driften :engel:

Lol! Blijft mijn frustratie dat ik dus bij Frenk niet echt iets heb wat als zo'n beloning wordt ervaren. Hij vind niks echt leuk of lekker. :(
En dat is bij hondjes als Frenk dan het moeilijkste punt.
Hoe kom je daar achter?

Misschien kan de "BLack Box" van Peter Beekman behulpzaam zijn.

De kans bestaat natuurlijk dat je na gondig onderzoek tot de conclusie komt dat zijn ultieme beloning bestaat uit een loopse teef :F:
En hoe je dat dan kunt inzetten bij zijn training weet ik nog niet precies :8):
Afbeelding
Sepp
Zeer actief

Inge O schreef:
kan je dan vanuit die context ook eens op linda's vraag antwoorden?
Zoek stok! schreef:
Jij hebt toch niet voor niks een Border genomen uit deze specifieke lijn? Met allemaal honden die 'toevallig' heel ver komen in de agility? Als je denkt dat alles aan te leren is, ook drive, dan had je een willekeurige andere Border of zelfs ras kunnen nemen.
Ik kan op linda's vraag antwoorden.

Ik wilde een border en geen ander ras..omdat ik altijd al een border wilde los van behendigheid. Daarnaast zal ik altijd voor werkende lijnen gaan en niet voor showlijnen.

Er zijn 3 redenen geweest waarom ik deze lijn heb gekozen

1) mega sociale & gave honden
2) goede werkers
3) onwijs leuke fokkers

Ik denk dat in Nederland er genoeg keuze is voor goede werklijnen. De Armatis lijn presteert vooral zo goed omdat de HANDLERS goed zijn (Neem nou de trainer van Linda :lol1: )....

ik denk dat al deze handlers honden uit de goede werklijnen goed rond krijgen.

want dat brengt mij tot het volgende...

Sepp is van wereldklasse...haalt 7 meter per seconde op lange lijnen, is onverschrokken en mega gemoitiveerd. Hij zal ongetwijfeld het WK kunnen halen met zijn tempo en drive....aleen wel met een andere handler :blauwoog:

Maar van hetzelfde nest zie ik honden echt langzamer gaan...die honden zijn al meer afgestopt en ruwer behandeld. Ja er is meer controle maar de drive is echt minder geworden. Dus voor mij een bewiijs dat je de hond mentaal al kapot kan maken door de manier waarop je traint. Ook omdat ik nu op andere plaatsen train zie ik echt honden die kapot gemaakt worden...jonge honden met in potentie mega drive...willen al niet meer lopen na 1 half jaar trainen...en nee hoor...het ligt aan de hond die heeft niet genoeg drive (terwijl broers en zussen heel goed preseteren) .. en dan praat ik niet alleen over het nest van Sepp.

In de foundation heb ik het echt goed gedaan met Sepp...daar ben ik van overtuigd. Training totaal anders aangepakt dan bij Roef. Maar de in potentie drive die bij Sepp erin zit is echt niet anders dan bij Roef. Ik ben ervan overtuigd dat de drive bij ROef vele malen hoger zou zijn als ik net zo zou zijn begonnen als bij Sepp. Roef zou alleen fysiek Sepp's tempo niet trekken...maar dat is een ander verhaal.

Ook al ben ik mega blij met Sepp....of ik door blijf gaan met behendigheid weet ik niet. IK als handler ben waarschijnlijk niet goed genoeg om met hem door te gaan. Voorlopig loop ik geen wedstrijden met Sepp (alleen oefenwedstrijdjes) en over een half jaar besluit ik wat ik ga doen. Of ik kan hem aan of niet....of ik leer hem beheersing (op een leuke manier) of niet.

Dus mijn conlusie is dan dat ik als handler kwalitatatief niet goed genoeg ben om zo'n tophond te hebben met zo veel kracht. ... ligt ook niet aan de hond maar aan de handler...

dus deze discussie kan je ook andersom gaan zien...moet iedereen wel willen werken met een hond met zoveel drive?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”