Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Teefje castreren met 5 maanden?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

bekooij
Zeer actief
Mijn ras(sen): berner sennen, friese stabij
Aantal honden: 1

Teefje castreren met 5 maanden?

Ongelezen bericht door bekooij »

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening!

Een kennis van mij heeft een klein hondje, vraag me niet wat voor ras ongeveer ter groote van een chiuaua. Het hondje is nu 5 maanden en willen haar laten castreren. Er is geen medische oorzaak voor de enige reden is dat ze geen bende in huis willen en geen nestje. Dus de simpelste weg vinden ze castreren.
Ze zijn naar de dierenarts geweest met haar en die vond het prima, die heeft nu een afspraak voor woensdag staan. Dan wordt ze gecastreerd.
Nu hoorde ik dat gister en viel bijna van mijn stoel. Ten eerste vind ik het niet een goede reden maar dat moeten ze nog zelf weten maar ten tweede vind ik het hondje nog wel heel jong om te laten castreren.
Hoe denken jullie hier over?
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Teefje castreren met 5 maanden?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Kort en bondig:
zelf gekozen voor een teefje. Loopsheid hoort daarbij.
Alleen doen als er een (dwingende) medische/gedrags-noodzaak is, maar zeker NIET voordat het dier is uitgegeroeid en volwassen is.

Simpel: niet doen dus in geval van jouw kennissen, maar ja.. ze zullen het heus toch wel doen..

Jammer!

Suzanne
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja, wat moet je ervan zeggen,
er zijn best nogal wat DA`s die zeggen voor de eerste loopsheid castreren, ik neem aan dat deze mensen er ook zo eentje hebben.
zeker om mamma tumoren op latere leeftijd te voorkomen ( dacht ik, weet niet zeker hoor)
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 03 okt 2010 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
bekooij
Zeer actief

Ik zei gisteren precies het zelfde, dat ze er voor gekozen hadden om een teef te nemen en dat loopsheid enz. daar bij hoort. Ik kan er ook niet over uit.
Maar vooral de leeftijd vond ik zo ontzettend jong en of ze daar op latere leeftijd geen medische gevolgen daarmee krijgen.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

ik heb het even opgezocht, dit dus, zal misschien de reden zijn
Mammatumoren (borstkanker)

Mammatumoren zijn de meest voorkomende tumoren bij complete teven. Volgens een Noorse studie vormen mammatumoren 53% van alle kwaadaardige tumoren bij teven.

En 50 tot 60% van de mammatumoren is kwaadaardig en er is een aanzienlijk risico op metastasen. Uit onderzoek blijkt dat het risico op het ontwikkelen van mammatumoren bij gesteriliseerde teven afhankelijk is van het aantal loopsheden dat de teef had voor de sterilisatie. Had de teef nog geen loopsheid voor haar sterilisatie dan is het risicopercentage 0,005%. Had zij twee of meer loops heden voor de sterilisatie, dan is het risicopercentage 0,26%. Uit een andere rangschikking van deze gegevens blijkt dat bij een sterilisatieleeftijd jonger dan 29 maanden het risicopercentage 0,06% is en bij een sterilisatieleeftijd van ouder dan 30 maanden 0,40%. Het risico voor complete teven is 1%.

Boxers, Amerikaanse Cocker Spaniels, Engelse Springer Spaniels en Dashonden blijken rassen te zijn met een verhoogd risico op mammatumoren. Rashonden hebben een groter risico dan niet-rashonden en dat geldt ook voor rashonden met een hoog inteeltcoëfficient. Het steriliseren van teven verkleint het risico op mammatumoren aanzienlijk en hoe minder het aantal loopsheden was voor de sterilisatie, hoe lager het risico.
bekooij
Zeer actief

Top dank je, ik zal het eens aan ze vragen!
Afbeelding
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Bij ons adviseren ze een teef pas te laten castreren 3 maanden na haar eerste loopsheid.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Suzanne123 schreef:Kort en bondig:
zelf gekozen voor een teefje. Loopsheid hoort daarbij.
Alleen doen als er een (dwingende) medische/gedrags-noodzaak is, maar zeker NIET voordat het dier is uitgegeroeid en volwassen is.
Dat laatste ben ik helemaal met je eens maar het eerste niet. Reina was al gecasteerd toen ze hier kwam en anders had ik het zelf laten doen. Ik heb hier de eerste loopsheid van Sophietje meegemaakt en niemand werd daar vrolijk van, Soofje ook niet en zij wordt dus over 2 maanden gecastreerd. Voor een gezonde jonge teef waar niet mee gefokt wordt is het een betrekkelijk eenvoudige ingreep waar zowel hond als baas in dit druk behondste landje profijt van hebben. Voor reuen vind ik het een ander verhaal, niet castreren tenzij er medische noodzaak is :wink:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

nou ik zou het zelf ook overwegen denk ik, dat als ik een teefje zou nemen( hopelijk ooit een leuke dochter van gillebil), dan toch ook wel redelijk vroeg ( laparoscopisch ) laten helpen.
aangezien ik zelf toch geen nest(en), en geen ongelukjes zou willen.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Shima schreef:Bij ons adviseren ze een teef pas te laten castreren 3 maanden na haar eerste loopsheid.
Had mijn DA dat destijds ook maar gedaan.
Overigens was voor ons ook duidelijk dat er met Laika niet gefokt zou worden. En we het risico op mamatumoren en baarmoederontstekingen wilden voorkomen.
Ieder zijn eigen mening hierover, maar ik laat liever mijn gezonde jonge teef castreren dan mijn zieke ouder teef.
Wel had ik het liefst gewacht tot na de 1e loopsheid.
Afbeelding
gevni havanezers
alm@
moderator

blacky schreef:Ieder zijn eigen mening hierover, maar ik laat liever mijn gezonde jonge teef castreren dan mijn zieke ouder teef.
Ook dat :wink:
Afbeelding
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Ik ben niet tegen castreren. Het is voor mij wel onduidelijk wat de beste leeftijd voor een hond om te castreren? Daar zijn zoveel verschillende meningen over :19:
Afbeelding
alm@
moderator

mariaa schreef:Ik ben niet tegen castreren. Het is voor mij wel onduidelijk wat de beste leeftijd voor een hond om te castreren? Daar zijn zoveel verschillende meningen over :19:
O.a. hierom zou ik een teef pas laten castreren als ze volledig uitgegroeid is:

BEWEGINGSAPPARAAT
De geslachtshormonen die worden geproduceerd in de eierstokken (teef) of testikels (reu) van de hond spelen een belangrijke rol bij de groei. Zo is in een aantal studies aangetoond dat bij vroege castratie de botten langer doorgroeien dan bij een intacte hond of een hond die op latere leeftijd gecastreerd wordt. Een hond die op jonge leeftijd gecastreerd wordt, zal dus langere maar lichtere botten krijgen. Het is niet zo moeilijk om te bedenken dat dit soort structurele veranderingen in de bouw van het skelet ook gevolgen kunnen hebben voor de gezondheid van het bewegingsapparaat. Er is zelfs een onderzoek gedaan in Texas, waaruit zou blijken dat gecastreerde honden (overigens wordt hier niet gekeken naar de leeftijd waarop de castratie wordt uitgevoerd) een grotere kans op een voorste kruisbandlaesie zouden hebben. En de kans op de ontwikkeling van heupdysplasie zou vergroot zijn ten gevolge van het op vroege leeftijd castreren van honden. Of deze studies daadwerkelijk valide genoeg zijn om deze conclusies te trekken, durf ik te betwijfelen. Maar dat vroeg castreren invloed heeft op de groei van het skelet is wetenschappelijk bewezen en dat dit mogelijk het ontstaan van bepaalde aandoeningen aan het bewegingsapparaat bevordert, is zeker niet ondenkbaar!
Afbeelding
DjockPuck
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Jack Russels

Ongelezen bericht door DjockPuck »

S@ndr@ schreef:tja, wat moet je ervan zeggen,
er zijn best nogal wat DA`s die zeggen voor de eerste loopsheid castreren, ik neem aan dat deze mensen er ook zo eentje hebben.
zeker om mamma tumoren op latere leeftijd te voorkomen ( dacht ik, weet niet zeker hoor)

klopt..... dit adviseerde mijn DA ook.
Ik had een reutje en kreeg er een teefje bij. Ik wilde ook geen oeps nestjes
en heb haar dus laten helpen.Ze is van 5 okt en ik heb haar 20 maart laten helpen.
Dus ze was 5 maanden.
Ik weet niet of het inderdaad de beste manier is, maar je gaat toch uit van wat je DA
je adviseerd en wat je zelf denkt dat het beste voor je eigen situatie is.
Dit was voor ons de beste oplossing.
Groetjes Willy, Djock en Puck

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

mariaa schreef:Ik ben niet tegen castreren. Het is voor mij wel onduidelijk wat de beste leeftijd voor een hond om te castreren? Daar zijn zoveel verschillende meningen over :19:
Als ik het had gedaan, had ik het na de tweede loopsheid gedaan. Dat zou dus nu zijn bij Izzie (1,5 jaar oud).
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Nika is 11 jaar geleden gecastreerd voor haar eerste loopsheid, ze was dus ook een maand of 5/6.
Ze heeft altijd een beetje een puppiehoofd gehouden, maar verder niets. Ze is ook niet groot geworden, ze was juist een klein teefje.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Jamey is voor de eerste loopsheid geholpen (7 maanden) en is gedragsmatig niet echt volwassen geworden... Als ik een volgend teefje zou laten helpen, zou dat pas na de eerste loopsheid zijn. En dat dus áls ik het zou doen.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Tessa is gecastreerd toen ze 2 jaar was en dan eigenlijk voornamelijk omdat Luuk haar gedekt had. Pups laten komen was geen optie (voor mij) en weg laten spuiten heb ik (na veel overdenken, lezen etc) ook laten vallen.
Zelf zou ik niet laten castreren voordat een hond (teef én reu) volwassen is en niet per sé na de eerste loopsheid. Zeker niet voor de eerste loopsheid :neenee: :neenee: .
Hormonen hebben een behoorlijk grote invloed op de ontwikkeling van het lichaam, zowel lichamelijk als psychisch.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Liesbeth schreef: Zelf zou ik niet laten castreren voordat een hond (teef én reu) volwassen is en niet per sé na de eerste loopsheid. Zeker niet voor de eerste loopsheid :neenee: :neenee: .
Hormonen hebben een behoorlijk grote invloed op de ontwikkeling van het lichaam, zowel lichamelijk als psychisch.
Hier sluit ik mij volledig bij aan.
Zelf heb ik ook mijn labradorteefje op advies van de da met 6 maanden laten castreren.
Nooit, maar dan ook nooit meer, ik vind het afschuwelijk wat ik haar aan heb gedaan :(

Ik zag hier eerder een stukje staan over het bewegingsapparaat, als ik het goed gezien heb komt dit uit een uitgebreider stuk waarin oa ook staat dat de kans op bot en hartkanker vele malen groter zijn dan bij niet gecastreerde teven.
Als ik dan mag kiezen kies ik eerder voor de mammatumoren, deze zijn toch echt beter behandelbaar dan hart of botkanker.
Het jammere is dat er nog weinig onderzoek is gedaan naar de gevolgen van castratie op (te) jonge leeftijd, zowel over de negatieve als positieve kanten is bitter weinig te vinden :(

En vlak inderdaad de geestelijke gevolgen van het wegnemen van de hormonen niet uit, de reu schijnt die in de opinie van de meeste mensen toch echt nodig te hebben om uit te groeien tot een stabiele, geestelijk volwaardige hond, waarom de teef dan niet vraag ik mij af?

Voor mijn teefje is het te laat, maar ik hoop echt dat mensen zich niet meer laten verleiden tot deze castratie.
Gelukkig lees ik steeds vaker op de site's van da's dat zij nu adviseren om de grote rassen te laten wachten tot na de 1e loopsheid (ivm de groeischijven), maar voor de kleinere rassen zullen de eventuele gevolgen niet minder zijn lijkt mij.
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

ik laat voor die 1ne procent kans op mamma tumoren niet in mijn teef snijden... hier word gekozen voor een teef dus ook voor de loopsheden er is nog te weinig studie gedaan naar de risico's van te vroeg steriliseren. Zou mijn teef in extreme schijnzwangerschap schieten is het een ander verhaal maar dan zal ik toch wachten tot minimaal na de 2e loopsheid. Als ik zie hoe mijn intacte teven na elke loopsheid nog in hun koppie en gedrag zijn veranderd kan ik het me echt niet voorstellen dat ik ze zo vroeg had gesteriliseerd. Escha is pas echt volwassen geworden na haar 3e loopsheid. Dana is pas gaan 'snauwen' naar opdringerige reuen die haar achterhand gewoon optilde na haar 2e loopsheid..
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Ik heb één keer een kooikerteefje gezien die al op de leeftijd van zo'n 5 maanden gecastreerd was (geexporteerd naar Amerika, daar is het gebruikelijk). Dit hondje was heel groot en grof geworden, echt heel lelijk, terwijl het een supermooi pupje was.
Ilse met haar witte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

De kans op incontinentie na castratie is zeker zij de grotere rassen niet voor de poes.

Ondanks dat onze hond met haar enorme baarmoeder heel veel bloed verliest :wink: :N: laat ik haar echt niet helpen. dat ding heeft behalve pups werpen ( dus niet..) een hele grote functie. Weghalen grijpt in alle systemen van de teef zowel geestelijk als lichamelijk. Maar voor sommige mensen weegt het gemak zwaarder, dat kan. dan doen allerlei argumenten er niet zo veel toe. Enkel even wachten tot de eerst loopsheid lijkt me dan wel verstandig.
Groetjes Ilse
Afbeelding
jodi
Actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jodi »

5 maanden is veel te jong. Wacht tot de hond is volgroeid en dan pas..
Een teef heeft haar hormonen nodig om gezond op te groeien
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Een kruising Chi kan natuurlijk al vrij ver uitgegroeid zijn. Het is niet eens ondenkbaar dat dat hondje al tegen de loopsheid aan zat bij zo'n klein hondje. Wij laten Eva niet castreren omdat wij geen last hebben van loopsheid. Ik merk er niks van behalve dat ik het zie aan de vergrote vulva. Maar als ik een hond wel wil laten castreren dan zou ik dat eigenlijk net zo lief met 6 maanden doen als met 15 maanden. Als ik het toch deed, dan maar helemaal geen hormonen. :wink:
Afbeelding
heidie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier en kruising dalmatier
Always in my mind Beau, stacy en Breska
http://moteados.come2me.nl/
Contacteer:

Ongelezen bericht door heidie »

Mijn teven zijn allebei (bijna 14 en 2 jaar oud) niet geholpen. Zie ook geen enkele reden daarvoor.
Als ze loops zijn, zijn ze erg schoon en ruimen veelal alles zelf op.
Marie heeft mamaturmoren, nu een jaar of drie, maar ze groeien niet en ze heeft er geen last van. Marie wordt april 14, laat ze ook niet meer weg halen.

Een vriendin van mij heeft haar flatcoat (8maanden ongeveer) vorige week laten sterilieren. Ik vind het echt te vroeg. Maar ze zullen er wel hun redenen voor hebben.
Afbeelding
caira
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door caira »

Maar vergeet niet dat niet iedereen jullie voor en nadelen hoort. Ik hoor ze nml ook voor het eerst nu. Voor de grote meerderheid is castreren nog altijd doodnormaal. Ik ga me nu ik dit lees ook eens inlezen voordat ik Berre laat helpen, maar als ik dit niet gelezen had had ik daar nooit over nagedacht en was hij gelijk geholpen zodra hij 1 jaar werd. Misschien doe ik dat nog wel, ligt eraan wat ik erover te lezen krijg. Ik heb 1 hengst, nou je moest eens weten hoeveel mensen daar commentaar op hebben, simpelweg door het feit dat ze gewend zijn dat hengsten als levensgevaarlijk bestempeld worden. Nou geen zoeter dier dan mijn hengst hoor. Je moet alleen geen hengstige merrie voor zijn neus parkeren, maar dat moet je bij een intacte reu ook niet doen met een loopse teef.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

caira schreef:Maar vergeet niet dat niet iedereen jullie voor en nadelen hoort. Ik hoor ze nml ook voor het eerst nu. Voor de grote meerderheid is castreren nog altijd doodnormaal. Ik ga me nu ik dit lees ook eens inlezen voordat ik Berre laat helpen, maar als ik dit niet gelezen had had ik daar nooit over nagedacht en was hij gelijk geholpen zodra hij 1 jaar werd. Misschien doe ik dat nog wel, ligt eraan wat ik erover te lezen krijg. Ik heb 1 hengst, nou je moest eens weten hoeveel mensen daar commentaar op hebben, simpelweg door het feit dat ze gewend zijn dat hengsten als levensgevaarlijk bestempeld worden. Nou geen zoeter dier dan mijn hengst hoor. Je moet alleen geen hengstige merrie voor zijn neus parkeren, maar dat moet je bij een intacte reu ook niet doen met een loopse teef.
Waarom zou je je reu laten "helpen"? Je kan ook je hond gewoon "hengst" laten zijn hoor. Geen probleem. :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

alm@ schreef: Voor een gezonde jonge teef waar niet mee gefokt wordt is het een betrekkelijk eenvoudige ingreep waar zowel hond als baas in dit druk behondste landje profijt van hebben. Voor reuen vind ik het een ander verhaal, niet castreren tenzij er medische noodzaak is :wink:
Ik ben benieuwd waarom je het voor reuen een ander verhaal vindt dan voor teven?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik laat geen teven castreren en geen reuen... de enige reden zou een medische zijn.
Die hormonen hebben ze niet voor niets en hebben dus wel degelijk een belangrijke functie.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik zou het niet doen, veel te jong m.i.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”