Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Scheef zitten

Moderator: moderatorteam

Jacintha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Kruising Teckel
Aantal honden: 2

Scheef zitten

Ongelezen bericht door Jacintha »

Ik loop met Yoda gehoorzaamheid, we doen nu de B cursus, daarna kun je de club G&G gaan doen (dus even voor het niveau).
Hij doet alle oefeningen met de groots mogelijke lol, hij vind het werken geweldig en doet alles heel netjes, volgt heel mooi, doet een mooie vooruit, blijft als enige zitten of liggen als de rest van de groep gaat lopen keten ( "Mijn vrouwtje heeft gezegt dat ik moet blijven dus ik blijf" :pffff: " ), kortom, een hele goeie leerling.
We hebben alleen 1 probleem...... hij gaat scheef zitten. Zowel bij het voorkomen bij de oefening "Hier" als bij het "Voet" en "Naast"

Nou heb ik wel een klein idee waar het vandaan komt, door mijn visuele handicap (onder andere nystagmus) houd ik mijn hoofd scheef. Anouk heeft dezelfde tik en ging tijdens de cursussen ook altijd scheef zitten.

Heeft iemand enig idee hoe ik hem kan leren recht te gaan zitten?
Als ik hem probeer te sturen met koekjes gaat ie dansen op zijn achterpootjes. :19:
Afbeelding
Anouk, nooit uit gedachten, nooit uit het hart... 01-03-2005 ~ 28-04-2011
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Scheef zitten

Ongelezen bericht door ranetje »

Bij scheef naast zitten steeds oefenen naast een muur.
Als hij precies tussen jou en de muur past als hij recht zit ben je al een stuk verder.
Vooral vaak, maar kort, oefenen.

Heb je de oefening "voor" nooit geleerd met zitten op een krukje/stoelrand, je beide benen recht vooruit strekken met net genoeg ruimte voor de hond om er tussen te lopen, en dan je hond soort van "naar binnen lepelen"?
Als je daarmee begint en vervolgens wat rechter op, leunend tegen een muur, met je voeten iets voor je uit stekend, gaat oefenen en daarna staand ben je waarschijnlijk ook al een stuk verder.
Het kan zijn dat het schuinhouden van je hoofd invloed heeft, maar dat hoeft niet.

Ik heb trillende handen, maar het tanden laten zien e.d. wordt door mijn honden gewoon geaccepteerd.
Ze weten niet beter :wink:

Heel veel honden zitten schuin.
Ook en vooral omdat ze daar al zo vaak voor beloond zijn in de puppygroep of de direct daarop volgende groep, dat het kennelijk (voor hen) de goede plek is. :wink:

Dat kan je wel herstellen, maar dat kost even tijd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Bij het voorkomen heeft Nilo ook de neiging om scheef te zitten. Bij hem heb ik gewoon de goede positie uitgelokt. Zonder veel afstand een koekje in mijn hand houden die ik recht voor me hield. In het begin dus scheef zitten, maar daarvan gaan mijn handen niet open :mrgreen: Dus uiteindelijk probeert hij meer en zodra hij ook maar een seconde recht zit krijgt hij onmiddelijk het koekje. Dit een paar keer geoefend met goed timen, en de afstand maakt dan dus niets uit, gewoon dichtbij oefenen. Wat bij ons ook belangrijk was dat je daarna echt alleen voor recht zitten gaat belonen. Dus niet nog een keer belonen als hij scheef zit, dan moet het gewoon opnieuw.
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Maeve schreef:Bij het voorkomen heeft Nilo ook de neiging om scheef te zitten. Bij hem heb ik gewoon de goede positie uitgelokt. Zonder veel afstand een koekje in mijn hand houden die ik recht voor me hield. In het begin dus scheef zitten, maar daarvan gaan mijn handen niet open :mrgreen: Dus uiteindelijk probeert hij meer en zodra hij ook maar een seconde recht zit krijgt hij onmiddelijk het koekje. Dit een paar keer geoefend met goed timen, en de afstand maakt dan dus niets uit, gewoon dichtbij oefenen. Wat bij ons ook belangrijk was dat je daarna echt alleen voor recht zitten gaat belonen. Dus niet nog een keer belonen als hij scheef zit, dan moet het gewoon opnieuw.
Zo doe ik het ook. Erg leuk om te zien trouwens, dat kontje dat steeds 2 cm opschuift en dan die 'is het nu goed, vrouwtje?'-blik erbij.
Afbeelding
Iedere dag feest!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Oefenen terwijl je zelf wijdbeens zit op een bankje. Dan moet ie voorkomen tussen je knieën, en dat kan niet scheef :19:
Je kunt ze zo meteen heel strak voor leren komen, met het koppie helemaal tegen je aan, dat kan ook niet scheef.
Lob, mijn vorige wetter, vond dat zo geweldig dat ze met haar voorpoten op mijn voeten ging zitten, kon ze helemaal tegen me aan plakken ;)

Bij het aan de voet kun je zorgen dat je hand ernaast zit, zodat hij niet de fout kan ingaan.
Veel honden vinden strak langs een muurtje niet prettig is mijn ervaring, maar sturen met je hand is over het algemeen geen probleem.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Voor een strakke 'aan de voet' of 'naast' (belangrijk bij het dirigeren) maak ik er een spelletje van.
Ik heb een paar brokjes in mijn hand en roep hem aan de voet, als hij dan scheef zit 'hup' ik een kwartslag (of minder :mrgreen: ) op dezelfde plek in de rondte, tegelijkertijd zeg ik weer 'aan de voet'.
Ik doe dat net zolang tot hij mooi recht naast me zit en deel dan een brokje uit, etc. Dat werkt voor mij heel goed.

Voorkomen doe ik niet aan dus daar kan ik niks over zeggen :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jacintha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Kruising Teckel

Ongelezen bericht door Jacintha »

Bedankt voor de tips, daar ga ik mee aan de slag!
Die tips kende ik helemaal niet.

@ Ranetje: Die trillende handen heb ik ook enorm, Yoda vond het ook erg eng als ik bij zijn kop kwam. Gelukkig gaat dit al steeds beter, maar af en toe heeft hij daar nog wel een terugval mee. Dan doen we gewoon weer een stapje terug in de training en dan gaat het weer goed. Hij is natuurlijk ook nog erg jong (13 maanden) dus we doen dat soort dingen rustig aan. Hij kan er niks aan doen dat ie een baasje heeft met gekke dingen.

@ Jaap: Als ik dat spelletje doe dan gaat Yoda springen om de koekjes te pakken denk ik :mrgreen:
Afbeelding
Anouk, nooit uit gedachten, nooit uit het hart... 01-03-2005 ~ 28-04-2011
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Kijk eens aan, twee oefeningen in één :mrgreen: :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Jazz zit en ligt ook scheef..ziet er niet uit :F: Ze gaat heel relaxt liggen..met dr achterkant schuin..ach ja..
En James moet plat netter doen..die gaat liggen met zn benen wijd :mann:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Jacintha schreef:Bedankt voor de tips, daar ga ik mee aan de slag!
Die tips kende ik helemaal niet.

@ Ranetje: Die trillende handen heb ik ook enorm, Yoda vond het ook erg eng als ik bij zijn kop kwam. Gelukkig gaat dit al steeds beter, maar af en toe heeft hij daar nog wel een terugval mee. Dan doen we gewoon weer een stapje terug in de training en dan gaat het weer goed. Hij is natuurlijk ook nog erg jong (13 maanden) dus we doen dat soort dingen rustig aan. Hij kan er niks aan doen dat ie een baasje heeft met gekke dingen
Hij vindt die dingen waarschijnlijk lang niet zo gek als jij denkt :wink:
Het is alleen maar een kwestie van wennen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Bij het scheef zitten bij naast en aan de voet kun je het brokje links van de hond aanbieden ipv rechts; kop volgt brokje naar links, kont zwaait naar rechts, et voila, je hond zit recht. Dit is denk ik voor jou het makkelijkst.

Verder voor het recht zitten voor, inderdaad oefenen met een gootje van je benen terwijl jij op een stoel zit. Benen zijn slechts dusver uit elkaar dat je hond er net tussen past.
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Stitch
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Stitch »

ik lees even mee heb hetzelfde "probleem"

Naast de muur doet hij het wel goed alleen dan wil hij iets achter me gaan zitten ipv echt naast mij. Iemand daar nog tips voor??
Kai
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Husky x Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Kai »

Wij hebben deze week ook de oefening voor gehad, en Kai gaat ook schuin zitten. Ze zeiden bij ons dat je dan je schouders moet draaien, maar heb niet echt het idee dat het wat uit maakt. Ik ga het eens zittend proberen zodat hij tussen mijn benen moet.
ranetje
Zeer actief

Stitch schreef:ik lees even mee heb hetzelfde "probleem"

Naast de muur doet hij het wel goed alleen dan wil hij iets achter me gaan zitten ipv echt naast mij. Iemand daar nog tips voor??
Het kan zijn dat hij de ruimte even te krap vindt dus net iets meer ruimte geven?

Je kunt ook iets zoeken dat wat minder masssief is zoals een hekwerk van gaas of spijlen.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ranetje schreef:
Stitch schreef:ik lees even mee heb hetzelfde "probleem"

Het kan zijn dat hij de ruimte even te krap vindt dus net iets meer ruimte geven?

Je kunt ook iets zoeken dat wat minder masssief is zoals een hekwerk van gaas of spijlen.
met Jan heb ik het geoefend naast een heg ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Stitch
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Stitch »

ok thnx ik ga het eens proberen.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”