Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe snel laat je een hond loslopen?
Moderator: moderatorteam
- mim
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel
- Aantal honden: 2
Re: Hoe snel laat je een hond loslopen?
Bij mij gaan puppen gelijk los op plekken waarvan ik denk dat het kan. Met een herplaatser zou ik het niet weten, dat lijkt me per hond erg verschillend
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Duitse Staande Draadhaar
standaard Dashond Ruwhaar
mim schreef:jachthond schreef:Rannetje, dat klopt
Alleen train ik dit niet in het openbaar en ook niet op plaatsen waar de hond makkelijk in de fout kan gaan.![]()
Wat je niet verkeerd aanleert hoef je later niet weer af te leren. een hond die de kans heeft gehad om er vandoor te gaan ,zal het altijd weer proberen.
Onder loslopen , versta ik dan ook, een hond onaangelijnd laten lopen op voor het publiek toegankelijke plaatsen.
gr.Jachthond
Maar als de plaatsen niet voor het publiek toegankelijk zijn, mag jij er toch ook niet komen met of zonder aangelijnde hond?
Voor mij geen probleem , omdat ik in deze gebieden werkzaam ben en dus hiervoor toestemming heb.

Er word soms toestemming aan personen gegeven om hier met jachthonden te trainen.
Voor mensen die dit niet hebben. Je kunt altijd toestemming vragen aan een eigenaar. Denk hierbij aan afgesloten fabrieksterreinen , industrieterreinen of een ander omheind particulier terrein ed. In overleg is vaak heel veel mogelijk.
gr.jachthond
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Als een pup er vandoor gaat om met andere honden te spelen betekent dat niet dat hij altijd weer zal proberen om er vandoor te gaan.jachthond schreef:Rannetje, dat klopt
Alleen train ik dit niet in het openbaar en ook niet op plaatsen waar de hond makkelijk in de fout kan gaan.![]()
Wat je niet verkeerd aanleert hoef je later niet weer af te leren. een hond die de kans heeft gehad om er vandoor te gaan ,zal het altijd weer proberen.
Onder loslopen , versta ik dan ook, een hond onaangelijnd laten lopen op voor het publiek toegankelijke plaatsen.
gr.Jachthond
Dat is in ieder geval niet mijn ervaring

Hoe train je het betrouwbaar terugkomen met verleiding als je loslopen op een afgesloten terrein oefent?
Er is een merkbaar verschil zelfs tussen een niet afgesloten parkje met wat honden of bijvoorbeeld de uiterwaarden met hazen in het veld

-
- Vaste gebruiker
ranetje schreef:Als een pup er vandoor gaat om met andere honden te spelen betekent dat niet dat hij altijd weer zal proberen om er vandoor te gaan.jachthond schreef:Rannetje, dat klopt
gr.Jachthond
Dat is in ieder geval niet mijn ervaring![]()
Hoe train je het betrouwbaar terugkomen met verleiding als je loslopen op een afgesloten terrein oefent?
Er is een merkbaar verschil zelfs tussen een niet afgesloten parkje met wat honden of bijvoorbeeld de uiterwaarden met hazen in het veld
Het afgesloten terrein is het begin van de training. Dit doe ik de eerste weken/maanden totdat ik een band met de hond heb opgebouwd. In die periode heeft de hond dan ook al kennis gemaakt met wild. Is schotvast en er is een begin gemaakt met apporteren, zweetsporen en het creeren van afleiding. Pas als dit goed gaat, ga ik met de hond naar terreinen met nog meer afleiding. Dit bouw ik stapgewijs op, totdat de hond overal los kan.
Als ik een nieuwe pup heb , gaat deze trouwens direct op puppyjachtcursus .Gaat overal mee naar toe.Ook mee in de bus, de trein, een kinderboerderij een speelplaats, het winkelcentrum. Alles wat maar denkbaar is
Mijn pups spelen ook met andere honden en lopen er naartoe. Dat is niet wat ik bedoel met weglopen.
Het gebeurd alleen met mijn toestemming , als ik de pup heb vrijgegeven en niet anders.Dat is het verschil.
Consequent zijn, vanaf de eerste dag dat de pup in huis komt is mijn advies. het is soms moeilijk
Wat je in de eerste periode aanleert is het belangrijkste. Hier bouw je later op door.
Niet de pup dingen toestaan die hij later als volwassen hond niet meer doen mag.
Wil je de hond niet op de bank, dan moet je de pup ook al niet toestaan om op de bank te komen.
Met weglopen bedoel ik de honden, die zodra de riem afgaat als een haas er van door gaan en de bosjes induiken.De baas maar wachten totdat het de hond beliefd om terug te komen.
Probeer dat er maar later uit te trainen.Gevolg de hond komt niet meer los of de baas moet gebruik maken van een correctieband

gr.Jachthond
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Gesnapt 
Vergeleken met deze uitleg zie ik geen extreme verschillen met hoe ik bij mijn honden te werk ga.
Toch haal ik die 100% echt niet
Mijn pup ging ook meteen naar puppyjachttraining

Vergeleken met deze uitleg zie ik geen extreme verschillen met hoe ik bij mijn honden te werk ga.
Toch haal ik die 100% echt niet

-
- Vaste gebruiker
ranetje schreef:Gesnapt
Toch haal ik die 100% echt niet![]()
Misschien heb ik tot nu toe heel veel geluk gehad met mijn honden.

In de afgelopen 30 jaar heb ik nog maar 1 hond gehad, waarop ik niet voor 100% kon vertrouwen.
Dat was een DSD reu, top hond voor zweet, maar absoluut niet hazenrein.
gr.jachthond
- FrisianOutlawftVera
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse x Mechelse Herder ( Mei 2005 )
Hollandse x Mechelse Herder ( Dec 2013 ) - Aantal honden: 2
vera liep gelijk de eerste dag los mee
naja .... los maar op minder dan 5cm van me af
veels te eng allemaal baasje moest eerst maar en dan vera er achter aan
nu is het al meer dan 20 meter om me heen
naja .... los maar op minder dan 5cm van me af
veels te eng allemaal baasje moest eerst maar en dan vera er achter aan
nu is het al meer dan 20 meter om me heen
Frisian Outlaw ft Vera
Frisian Outlaw ft Fardau

Frisian Outlaw ft Fardau