Dus een meisje van 12 doodmaken is net zo erg als zes puppies verdrinken in een rivierLothian schreef:Nou ja, ik vind het eigenlijk allebei behoorlijk erg, en wil daar geen rangorde van morele superioriteit in aanbrengen.

Moderator: moderatorteam
Dus een meisje van 12 doodmaken is net zo erg als zes puppies verdrinken in een rivierLothian schreef:Nou ja, ik vind het eigenlijk allebei behoorlijk erg, en wil daar geen rangorde van morele superioriteit in aanbrengen.
ehm ja, ik vind eigenlijk van wel ja.Ma-Rianne schreef:Dus een meisje van 12 doodmaken is net zo erg als zes puppies verdrinken in een rivierLothian schreef:Nou ja, ik vind het eigenlijk allebei behoorlijk erg, en wil daar geen rangorde van morele superioriteit in aanbrengen.
amber81 schreef:ehm ja, ik vind eigenlijk van wel ja.Ma-Rianne schreef:Dus een meisje van 12 doodmaken is net zo erg als zes puppies verdrinken in een rivierLothian schreef:Nou ja, ik vind het eigenlijk allebei behoorlijk erg, en wil daar geen rangorde van morele superioriteit in aanbrengen.
Lothian schreef:Maar dat is nou net de tegenstrijdigheid: je vindt dat je levende wezens niet zo moet behandelen. En vervolgens wil je precíes hetzelfde bij een ander levend wezen doen. Dat is toch niet logisch? Ik vind ook dat je levende wezens/puppies niet zo hoort te behandelen. En dat als je dat wel doet, daar (zware) consequenties aan mogen zitten. Maar wat geeft jou het recht haar dan wel te vermoorden, terwijl ze dat zelf niet mag doen?
En je zegt 'net als dat je niet scoort als je moedwillig een kind vermoordt'. Stel: iemand verzuipt het meisje uit dat filmpje. Heb je er dan opeens geen problemen meer mee dat er een kind gedood wordt? Geldt hier oog om oog, tand om tand?
Daar gaan we weer, wat is dit voor wedstrijdje?!Lothian schreef:Maar dat is nou net de tegenstrijdigheid: je vindt dat je levende wezens niet zo moet behandelen. En vervolgens wil je precíes hetzelfde bij een ander levend wezen doen. Dat is toch niet logisch? Ik vind ook dat je levende wezens/puppies niet zo hoort te behandelen. En dat als je dat wel doet, daar (zware) consequenties aan mogen zitten. Maar wat geeft jou het recht haar dan wel te vermoorden, terwijl ze dat zelf niet mag doen?
En je zegt 'net als dat je niet scoort als je moedwillig een kind vermoordt'. Stel: iemand verzuipt het meisje uit dat filmpje. Heb je er dan opeens geen problemen meer mee dat er een kind gedood wordt? Geldt hier oog om oog, tand om tand?
vind ik wel ja.Ma-Rianne schreef:Dus een meisje van 12 doodmaken is net zo erg als zes puppies verdrinken in een rivierLothian schreef:Nou ja, ik vind het eigenlijk allebei behoorlijk erg, en wil daar geen rangorde van morele superioriteit in aanbrengen.
Is niet nodig. MAar gedragstherapie zou voor jou ook niet verkeerd zijn.Martijn schreef:
Daar zou ik even mee langs de dokter gaan.
Er is gedocumenteerd wetenschappelijk bewijs van groepen dolfijnen die puur voor de pret, omdat ze het fijn vinden, andere soorten aanvallen, martelen en nadat ze het zat zijn uiteindelijk doden.amber81 schreef: Alleen hebben mensen dan weer de neiging als militair zijnde en sommigen, niet allemaal, dat het fijn is te kunnen doden. Hoe vaak hoor je dat wel niet? En dan kom je inderdaad op dat verstand: dat gedrag zie je dan niet terug in verstand.
Snap je nu waarom ik het vaak zo'n kul vind als mensen zo snel praten over "vermenselijken" of "menselijke eigenschappen toedichten"?Miranda schreef: Geen dierlijk gedrag is ons vreemd, en geen menselijk gedrag is dieren vreemd. De mens is niets meer en niets minder dan een dier.:
Nou-ou....volgens mij was dat 'naar de dokter toe moeten' meer gebaseerd op de stelling 'dat meisje moet dood'.iones schreef:Ik vind mensen ook niet belangrijker dan dieren. MAar als ik zo iets zeg, dan vinden sommige personen "dat ik naar de dokter moet".
Yep, dan wordt je ook vermoord, want dat hoort zoamber81 schreef:Daar gaan we weer, wat is dit voor wedstrijdje?!Lothian schreef:Maar dat is nou net de tegenstrijdigheid: je vindt dat je levende wezens niet zo moet behandelen. En vervolgens wil je precíes hetzelfde bij een ander levend wezen doen. Dat is toch niet logisch? Ik vind ook dat je levende wezens/puppies niet zo hoort te behandelen. En dat als je dat wel doet, daar (zware) consequenties aan mogen zitten. Maar wat geeft jou het recht haar dan wel te vermoorden, terwijl ze dat zelf niet mag doen?
IK heb niet gezegd dat ik haar ging vermoorden hoor. Maar om antwoord op je vraag te geven: ALS ik haar zou vermoorden, zitten daar toch ook consequenties aan vast? !
Nee, het stond precies onder mijn opmerking dat ik het vermoorden van pups niet minder erg vind als het vermoorden van een meisje (of jongen, man vrouw whatever).Miranda schreef:Nou-ou....volgens mij was dat 'naar de dokter toe moeten' meer gebaseerd op de stelling 'dat meisje moet dood'.iones schreef:Ik vind mensen ook niet belangrijker dan dieren. MAar als ik zo iets zeg, dan vinden sommige personen "dat ik naar de dokter moet".
Ik persoonlijk vind oog om oog ook een wat engige houding, hoor. Al hoor je mij niet zeggen dat je naar de dokter moet, ik denk niet dat het een medisch probleem is.
Nogmaals, ik begrijp de emotie. Maar niet dit soort dingen roepen.
Volgens mij is dat juist het punt. Niemand hier vind het prima dat iemand zo een levend wezen om zeep kan helpen. Ook niet uit wraak dusamber81 schreef:
Voor de rest:laat maar. Als men vind dat het prima is dat iemand zo een levend wezen om zeep kan helpen, het dus wel best vind en daar 1000 excuses voor kan vinden en dan ook nog eens vind dat je daar niet anders over mag denken, dan is de discussie een nergens naartoe leidend voorwerp in deze.
Waarop de rest van jouw familie dan weer het recht heeft om de familie van jouw moordenaar te vermoorden...flamme schreef:Yep, dan wordt je ook vermoord, want dat hoort zoamber81 schreef:Daar gaan we weer, wat is dit voor wedstrijdje?!Lothian schreef:Maar dat is nou net de tegenstrijdigheid: je vindt dat je levende wezens niet zo moet behandelen. En vervolgens wil je precíes hetzelfde bij een ander levend wezen doen. Dat is toch niet logisch? Ik vind ook dat je levende wezens/puppies niet zo hoort te behandelen. En dat als je dat wel doet, daar (zware) consequenties aan mogen zitten. Maar wat geeft jou het recht haar dan wel te vermoorden, terwijl ze dat zelf niet mag doen?
IK heb niet gezegd dat ik haar ging vermoorden hoor. Maar om antwoord op je vraag te geven: ALS ik haar zou vermoorden, zitten daar toch ook consequenties aan vast? !
Yep, dan wordt je ook vermoord, want dat hoort zoMa-Rianne schreef:
Daar gaan we weer, wat is dit voor wedstrijdje?!
Waarop de rest van jouw familie dan weer het recht heeft om de familie van jouw moordenaar te vermoorden...flamme schreef:Yep, dan wordt je ook vermoord, want dat hoort zoMa-Rianne schreef:
Daar gaan we weer, wat is dit voor wedstrijdje?!
Ik schreef:Daar gaan we weer, wat is dit voor wedstrijdje?!
IK heb niet gezegd dat ik haar ging vermoorden hoor. Maar om antwoord op je vraag te geven: ALS ik haar zou vermoorden, zitten daar toch ook consequenties aan vast?
Waarop de rest van jouw familie dan weer het recht heeft om de familie van jouw moordenaar te vermoorden...
Een vete ....
Alleen die landen? Hier toch ook?Casa La Luna schreef:
Weet persoonlijk niks van de wetgeving in die landen, maar zal me niks verbazen als ook daar de daders meer rechten hebben dan de slachtoffers die ze maken.
Fijne avond.
Ma-Rianne schreef:Wil je mij even goed quoten?? Ik heb dit niet geschreven. Ik wens ook niet met onderstaande uitspraak geassocieerd te worden!
Ik schreef:Daar gaan we weer, wat is dit voor wedstrijdje?!
IK heb niet gezegd dat ik haar ging vermoorden hoor. Maar om antwoord op je vraag te geven: ALS ik haar zou vermoorden, zitten daar toch ook consequenties aan vast?Waarop de rest van jouw familie dan weer het recht heeft om de familie van jouw moordenaar te vermoorden...
Een vete ....
Breek me de bek niet open, ben de rechters hier al veel langer spuug zat!iones schreef:Alleen die landen? Hier toch ook?Casa La Luna schreef:
Weet persoonlijk niks van de wetgeving in die landen, maar zal me niks verbazen als ook daar de daders meer rechten hebben dan de slachtoffers die ze maken.
Fijne avond.
Jij ook fijne avond.
Maar ook de wetgeving deugt niet. Ze hebben straks een hoop animalcops die niets kunnen uitrichten doordat de regelgeving veel te ruim is.Casa La Luna schreef:Breek me de bek niet open, ben de rechters hier al veel langer spuug zat!iones schreef:Alleen die landen? Hier toch ook?Casa La Luna schreef:
Fijne avond.
Jij ook fijne avond.