Inge O schreef:
en waarom zou dat in de diergeneeskunde zo moeten aangepakt worden en in de menselijke geneeskunde niet? nou even los van het feit of ik in alle gevallen zou factureren voor een problematische ingreep - er zullen best situaties zijn waarbij ik dat niet zou doen - maar om nu te stellen dat je dit als dierenarts standaard zo zou moeten regelen vind ik wel erg overdreven en ben ik het zeker niet mee eens. het dier sterft tenslotte niet door jouw schuld, dus de vergelijking met wat voor mislukte klus ook gaat niet op volgens mij.
Zo standaard is het natuurlijk ook niet. Mijn gevoel zegt echter dat je het niet kan maken om een factuur te sturen nadat iemand zijn dode hond opgehaald heeft met netjes open gemaakte ogen. Dat is me gewoon te wrang. Bij de humane geneeskunde worden die dingen vergoed. Ik vind de kosten van een dierenarts best wel hoog. Niks mis mee, mag, je hebt er lang voor geleerd en het kost ook veel. Maar die ene keer dat je iemands hond dood moet teruggeven kan je best wel zelf dragen. Hoe vaak gebeurd dat nu? En daarnaast, mijn dierenarts is zeg maar heel rijk. Zij hebben een monumentaal pand aan de duurste straat, een hele dikke volvo, prachtige spullen in hun huis en zeker geen spoortje van armoede. Dan doe even relaxt en draag de kosten zelf. Vergeet niet dat naast basiskosten ook gewoon flink winst wordt doorberekend. Dat vind ik eigenlijk niet kunnen.
Ik begrijp best dat het niet helemaal eerlijk is dat een dierenarts deze kosten moet dragen maar humaan is het wel. En je kan als dierenarts ook gewoon de risico's er heel erg dik bovenop leggen en goede afspraken maken. Dit is overigens wederom geen kritiek maar gewoon hoe ik er over denk. Mijn facturen van de dierenarts bestaan grotendeels uit kosten die ik betaal omdat de dierenarts daar zijn loon uit haalt. Een keertje een uurtje voor niks werken is niks mis mee als het verkeerd gaat toch? Bij elke andere beroepstak is het zo dat een ongelukje of een verkeerd gelopen procedure niet zomaar op de opdrachtgever verhaalt wordt. Stel dat je een hoveniersbedrijf inhuurt om je tuin te doen en zij graven door je riool. Enorm lek, geen water meer in je huis en overal poep in je tuin. Zou je het dan accepteren dat zij weggingen en zeiden, jammer maar helaas, hier de factuur voor de planten en het uurloon. Met vriendelijke groet Hoveniersbedrijf Huppeldepup. Dan ga je dat toch ook niet betalen? Al lag je riool hoger dan normaal. Al was het onverwacht dat daar de riool lag. Zover ik weet stel je dan het hoveniersbedrijf inderdaad aansprakelijk en dan komt de verzekering en die bepalen hoe en wat. Een rekening voor de mislukte tuinrenovatie sturen kan dan vind ik dus niet. Als je als bedrijf die kosten niet kan dragen dan moet je je daar tegen verzekeren.
Als je een klus aanneemt als dierenarts dan mag je best iets van een risico nemen. Niet alles wegzetten of bij de eigenaar laten. Dat is bij elk beroep dat klussen aanneemt zo. Als ik een schilderij voor iemand moet maken en op de laatste dag krijgen wij hier lekkage en is het kapot. Dan stuur ik toch ook geen factuur voor mijn uren? Ik begrijp heel goed dat je dit ook anders kan zien. Ik zou echter mijn uurloon niet vragen als de betreffende opdracht die ik zelf aannam in een dode hond eindigt.

Mijn gevoel zegt dat dat niet kan en dat een dierenarts genoeg verdient om dat kleine eens in de zoveel tijd risico maar te dragen.
OF je stelt een contract op en zegt, helaas ben ik genoodzaakt wel te factureren als Uw hond komt te overlijden. Uw ras is heel gevoelig en erg lastig te opereren. Maar dan weten de mensen ook echt dat dat risico er is. Dus geen standaard contractje oid. Mijn dierenarts zegt nl altijd, natuurlijk komt het goed, komt prima in orde etc etc. Daar ga ik dan ook vanuit aangezien hij de opdracht aanneemt. Zo zie ik dat dan tenminste. Gaat mijn hond dan dood dan wil ik niet nog even een dikke rekening van 500 euro achter die dode hond aangestuurd krijgen.

Ik heb immers geen geopereerde hond die hersteld is van het probleem dat hij had. Ik heb niks meer. Het is mislukt. De opdracht is aangenomen maar niet uitgevoerd op een manier die het gewenste resultaat geeft. Dus waarom moet ik dan betalen alsof ik mijn hond geopereerd en gezond terug gekregen heb?
Ik bedoel niks lulligs met hoe ik het zie en ik heb ook geen zin om er ruzie over te maken. Maar zo zie ik het wel. Het blijft een kwestie van opdracht aannemen en daarna uitvoeren. Betalen doe je nadat het succesvol is gedaan. Niet sowieso al gaat alles mis.

Kun je de kosten van je materiaal niet dragen dan moet je ook de opdracht niet aannemen. Of alleen opdrachten aannemen die wel goed gaan en dan als je genoeg geld hebt een keer een risico aangaan. Want elk bedrijf neemt risico's. Dus ook een dierenarts als je het mij vraagt. Nogmaals, afspraken maken kan ook, maar dan wel duidelijk en over die hond. Geen papiertje met teken maar. Dat geeft niet aan waar je rekening mee moet houden.