Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

beschadigde spier

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

liljebo
Zeer actief

beschadigde spier

Ongelezen bericht door liljebo »

Sorry... ik wil nog een keer jullie forum misbruiken in de hoop wat wijzer te worden

Voor degene die geholpen hebben met het alesko-castratenvacht-probleem... dankzij de tips is het redelijk onder controle. Het blijft natuurlijk een bewerkelijke schapenvacht, maar tot nu toe werken de tips wel goed

Maar ons nieuw probleem....
Ruim een maand geleden rende onze daisy (kruising bordercollie/dalmatiner) door de wei, gaf plots een gil en liep vanaf dat moment op 3 pootjes.
Omdat het ernstig uitzag ben ik meteen met haar naar het dierenziekenhuis gegaan, 100 km verderop, waar vele röntgenfoto's zijn gemaakt, gewricht is getest etc.
Conclusie: geen fractuur, geen probleem met kruisbanden (gewricht was stabiel), knieschijf op de goede plaats... dus een letsel aan de dijbeenspier (ze leek vooral pijn te hebben in het gebied rondom zitknobbel.)
Het feit dat ze bij de DA letterlijk stijf staat van de stress en niets laat merken van pijn, maakte een onderzoek niet gemakkelijker, maar we gingen uit van wat we zagen en het feit dat ze thuis aangeeft dat het daar gevoelig is.
Advies: eerste 3 dagen rustig houden, alleen naar buiten aan riem voor de plassen en poepen, en zodra ze haar pijnlijke pootje beetje gaat neerzetten, activeren dmv opbouw in wandelingetjes aan riem. Ze kreeg ook pijnstillers/ontstekingremmers

Inmiddels ben ik een paar ziekenhuizenbezoeken, 3 dierenartsen en een dierenfysiotherapeut (verbonden aan zkh) verder, maar is de situatie nog exact hetzelfde.
Daisy gebruikt haar pootje wel regelmatig als ze rustig loopt (gedwongen,.. uit zichzelf loopt ze niet rustig) en loopt dan soms een klein beetje kreupel, soms erg. Ze trekt het pootje echter minstens net zo vaak, zo niet vaker, op en gebruikt het niet.
Ik heb alle mogelijke adviezen opgevolgd; rustig houden; activeren; gewoon ff gang laten gaan -ze rent dan veel-(slechts kort geprobeerd op advies), met pillen, zonder pillen etc.

Er is geen enkel verschil of ze nu langere tijd rustig aan doet of niet, of ze tabletten gebruikt of niet.
0,0 verschil
Alleen als ik volgens advies van therapeut doe stretchen en masseren lijkt het soms heel ff ietsje beter te gaan, altijd maar zeer kortstondig.
Ik heb het gevoel dat de Dierenartsen het ook niet weten.
Ze piekeren erop los als ik daar ben, voelen nog maar eens wat, doen wisselende voorstellen etc.
Kortom... ik kom geen stap verder

Zijn er meer mensen die iets dergelijks hebben meegemaakt en hoe ging dat/welke adviezen kregen ze?
Zijn er nog mensen met tips?
Ik weet het echt niet meer.

Hondje is overigens verder een en al leven en vrolijkheid met prima eetlust, piept niet met lopen, opstaan of wat dan ook... Ze lijkt er minder mee te zitten als ik.
Maar goed... gezien ze haar pootje niet gebruikt, moet ze wel pijn hebben, zelfs als ze dat niet laat merken.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Re: beschadigde spier

Ongelezen bericht door freskin »

Ik denk dat het tijd nodig heeft. Als het een spierscheurtje is kan dat enige tijd duren om goed te genezen. Je schrijft dat het ruim een maand geleden gebeurt is. Dat is nog vrij kort voor dit soort blessures om te genezen. Ik zou voorlopig doorgaan met haar zo rustig mogelijk te houden en masseren zoals de fysiotherapeut dat voorschreef. Dan moet het langzaam beter gaan. Maar het ze zal zeker wel een half jaar geen gekke dingen moeten doen zoals snel afremmen of abrupte bewegingen maken, want dan heeft ze zo weer last.

sterkte en beterschap met Daisy!
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Is het een achterpoot?
Afbeelding
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Weten ze heel zeker dat het geen afgescheurde kruisband is? Dat is nl. niet te zien op foto, en eigenlijk alleen maar als het open ligt.
Groetjes Lianne
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

alm@ schreef:Is het een achterpoot?
lees nog eens :wink:

Hopelijk krijg je goede tips want wij hebben iets soortgelijks, maar dat duurt ondertussen al veel langer :ugh:
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
alm@
moderator

Tulp schreef:
alm@ schreef:Is het een achterpoot?
lees nog eens :wink:

Hopelijk krijg je goede tips want wij hebben iets soortgelijks, maar dat duurt ondertussen al veel langer :ugh:
Achterpootje dus :mrgreen: Een van mijn herders had precies dezelfde klachten. De da hield het ook op een spierblessure omdat de knie zo te voelen goed was. Achteraf bleek het toch een kruisbandscheurtje en om een lang verhaal kort te maken: vorige week donderdag is er een nieuwe kruisband ingezet.
Afbeelding
liljebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door liljebo »

Bedankt voor de reacties.
Tja... idd achterpootje en ik dacht ook meteen aan kruisbanden.
Twee DA en therapeut hebben gewricht onderzocht en zeggen dat het zeer stabiel is.
Ik weet het ook niet...
Langdurige genezing van spier kan idd ook.
Het is ook erg lastig om een kruising border/dalmatiner, alias adhd hondje rustig te houden. Goed... wandelen aan de riem, dat doen we. Maar omdat ze niet meer uit kan rennen (we gaan dagelijks het bos in en ze rende echt kilometers) is ze nog meer hyper binnen. Lastig.

Alm...Hoe kwamen ze erachter dat het toch kruisbanden waren?

Als mijn antwoord even uitblijft... we krijgen dit weekend veel bezoek uit nl.... maar ik kijk zeker zo snel het kan weer hie.
alm@
moderator

liljebo schreef: Alm...Hoe kwamen ze erachter dat het toch kruisbanden waren?
:wink:
http://www.hondenforum.nl/plaza/medisch ... 96284.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”