Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Witte Dobermann

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Re: Witte Dobermann

Ongelezen bericht door Lellibel »

Lin&Noa schreef:
maar, albino mensen hebben toch ook geen rode ogen? En waarvan kan het een verdunning zijn?
Jawel, mensen hebben ook rode ogen dan.
nee hoor, mensen hebben lichte ogen, lichtblauw , licht groen, licht grijs maar geen rood voor zover ik weet. Ik heb ooit een artikel gelezen over een albino meisje en die had lichtblond haar en lichtblauwe ogen, dus niet mouselike albino. Dit is een albino Afbeelding
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Nanna schreef:
Valerie schreef:Als je per se een wat apartere kleur wilt kun je ook voor een bruine dober gaan. Al snap ik de drang om iets aparts te hebben niet echt.
Tsja, sommigen moeten met alle geweld weer een stafford met een "piratenoog" :19: Beauty is in the eye of the beholder.
Maar een kleur willen waarvan je wéét dat je narigheid gaat krijgen zou mijn keuze ook niet zijn.

jep, wilde ik ook.. dat is sam geworden...

nummer 2 moest en zou een rooie zijn.. hoi lotje :smile:
Afbeelding
Lin&Noa
Zeer actief
Mijn ras(sen): JR x dwergpincher.

Ongelezen bericht door Lin&Noa »

Lellibel schreef:
Lin&Noa schreef:
maar, albino mensen hebben toch ook geen rode ogen? En waarvan kan het een verdunning zijn?
Jawel, mensen hebben ook rode ogen dan.
nee hoor, mensen hebben lichte ogen, lichtblauw , licht groen, licht grijs maar geen rood voor zover ik weet. Ik heb ooit een artikel gelezen over een albino meisje en die had lichtblond haar en lichtblauwe ogen, dus niet mouselike albino. Dit is een albino Afbeelding
Een écht albino mens heeft wit haar en rode ogen. Zo liep er vroeger iemand in het dorp tenminste.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

massam schreef:
Nanna schreef:
Valerie schreef:Als je per se een wat apartere kleur wilt kun je ook voor een bruine dober gaan. Al snap ik de drang om iets aparts te hebben niet echt.
Tsja, sommigen moeten met alle geweld weer een stafford met een "piratenoog" :19: Beauty is in the eye of the beholder.
Maar een kleur willen waarvan je wéét dat je narigheid gaat krijgen zou mijn keuze ook niet zijn.

jep, wilde ik ook.. dat is sam geworden...

nummer 2 moest en zou een rooie zijn.. hoi lotje :smile:

En ik wilde alles behalve wit :ugh: Maar ik heb wel een piraat nu :mrgreen:
Maar goed als de dobermann een ras is wat bij je past moet de kleur niet uitmaken, ook al heeft je buurman ook een black & tan.
Pino-Powerrr
Actief
Mijn ras(sen): kruising rottweiler

Ongelezen bericht door Pino-Powerrr »

@ valerie
nee het is geen must hoor, ik heb nu ook een kruising rottweiler de op een witte vlek op de borst na gewoon black and tan is en mijn dobermann was ook gewoon black and tan, kwam een witte tegen en vond het wel leuk maar als ik zo de nadelen lees wil ik het zeker niet. en een bruine vind ik weer minder mooi als een zwarte dus dat wordt hem niet tenzij je net tegen een hele mooie aanloopt natuurlijk :wink:
Afbeelding
Veni Vidi Vici
Lellibel
Zeer actief

Lin&Noa schreef: Een écht albino mens heeft wit haar en rode ogen. Zo liep er vroeger iemand in het dorp tenminste.
Dat zou best kunnen. Ik heb even wat opgezocht op wikipedia:

Bij andere vormen van albinisme is pigment ook verminderd of afwezig in huid en haar: oculocutaan albinisme (OCA). Deze erven alle autosomaal recessief over. De meest voorkomende vormen in Europa zijn: OCA1 (onderverdeeld in OCA1a: helemaal geen pigment; en OCA1b: nog enig pigment) en OCA2 (wel enig pigment). OCA3 komt vooral in Afrika voor. OCA4 is erg zeldzaam. Bij OCA1 worden mutaties gevonden in het gen TYR, wat codeert voor tyrosinase. Bij OCA2 worden mutaties gevonden in OCA2, voorheen het P-gen geheten. Dit gen is een belangrijke factor (90%) in de bepaling van oogkleur, en beïnvloedt ook de kans op melanoom.

Het kan dus allebei voorkomen. Misschien bij honden ook.
Afbeelding
Pino-Powerrr
Actief

inderdaad Nanna, ik vind niet als je een bijvoorbeeld graag een dobermann wilt dat dan opeens de kleur een reden zou zijn om hem juist niet te nemen maar een andere kleur kan wel weer een doorslag geven omdat je het net wat mooier vind als een andere kleur
Afbeelding
Veni Vidi Vici
Valerie
Zeer actief

Nanna schreef:
Valerie schreef: Maar goed als de dobermann een ras is wat bij je past moet de kleur niet uitmaken, ook al heeft je buurman ook een black & tan.
Ik zie niet waarom je geen voorkeur voor een kleur zou mogen hebben, als het de gezondheid van de hond verder niet schaadt.
Ik wil bijvoorbeeld geen Whippet met veel wit. Dat vind ik nl. minder mooi én minder praktisch.
Jij zegt nu dat ik die hond dan tóch maar moet nemen omdat kleur verder niet uitmaakt.
Ik denk dat zodra er meer dan twee kleuren in een ras zijn, mensen voorkeur hebben ;-) En ik vind ook dat dat mág.
Voorkeur is prima maar je moet je er niet blind op staren. Als er iemand bij mij komt voor een pup welke die en die kleur moet hebben, de vlek op die plek etc dan zwaai ik ze ook weer uit. Een hond is veel meer dan een kleurtje, karakter en gezondheid zou een stuk belangrijker moeten zijn dan of een kleurtje wel mooi oogt.
Pino-Powerrr
Actief

Voorkeur is prima maar je moet je er niet blind op staren. Als er iemand bij mij komt voor een pup welke die en die kleur moet hebben, de vlek op die plek etc dan zwaai ik ze ook weer uit. Een hond is veel meer dan een kleurtje, karakter en gezondheid zou een stuk belangrijker moeten zijn dan of een kleurtje wel mooi oogt.
daar ben ik het helemaal mee eens, dat is ook de reden waarom ik nu al helemaal van gedachten ben veranderd :engel:
Afbeelding
Veni Vidi Vici
Valerie
Zeer actief

Pino-Powerrr schreef:
daar ben ik het helemaal mee eens, dat is ook de reden waarom ik nu al helemaal van gedachten ben veranderd :engel:
Dit heeft verder ook niets met jou te maken hoor :wink: Bv staffords heb je in zowat elk mogelijke kleur, op populaire kleuren fokken word ook veel gedaan en daar zie je ook de resultaten van.
M@scha
Zeer actief

ik ben an sich heel makkelijk over kleurtjes, maar áls hier ooit een teckel komt en dat wil ik ECHT! dan komt er niets anders binnen dan een tijgerteckel :pffff: en dan maakt me lang of korthaar alweer veel minder uit. ook niet hoe groot het kreng is. en dan ook nog het liefst zo'n zilveren

van dittum dus:

Afbeelding

en liever niet van dittum:

Afbeelding
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Nanna schreef:Ik zie niet waarom je geen voorkeur voor een kleur zou mogen hebben, als het de gezondheid van de hond verder niet schaadt.
Ik wil bijvoorbeeld geen Whippet met veel wit. Dat vind ik nl. minder mooi én minder praktisch.
Jij zegt nu dat ik die hond dan tóch maar moet nemen omdat kleur verder niet uitmaakt.
Ik denk dat zodra er meer dan twee kleuren in een ras zijn, mensen voorkeur hebben ;-) En ik vind ook dat dat mág.
Helemaal mee eensch :ok:

Ik vond het wel grappig dat ik zag dat iemand met een witte herder zich afvroeg waarom iemand een witte doberman zou willen hebben :D

En ik hou niet van merle en schimmel en tijger enz, en al helemáááááál niet bij een tekkel :N: :mrgreen:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

en ík heb verdorie GEEN witte dobermanns met "wat-een-aparte-oren-nu-ze-niet-meer-geknipt-mogen-worden" :boos:

ik had toch de rode moeten nemen zoals ik aanvankelijk wilde, maar neeee moest weer verliefd worden op witte met klein beetje rood , stom stom stom
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
M@scha
Zeer actief

tekkel schreef: En ik hou niet van merle en schimmel en tijger enz, en al helemáááááál niet bij een tekkel :N: :mrgreen:

ik hou ook niet van merle, schimmel en tijger. écht niet :smile: maar wél bij een teckel :pffff: :cheer:
Afbeelding
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

tekkel schreef:
Ik vond het wel grappig dat ik zag dat iemand met een witte herder zich afvroeg waarom iemand een witte doberman zou willen hebben :D
Vond ik ook grappig.
Maar ik doe het omgekeerde. Ik houd eigenlijk niet van witte honden........Ik ben duidelijk gegaan voor het karakter.
Maar voor de goede orde: bij witte herders zijn geen kleurgebonden problemen.

Marjoleine: waarom eigenlijk niet?
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Valerie
Zeer actief

Volgens mij omdat ze geel zijn?
Lellibel
Zeer actief

Valerie schreef:Volgens mij omdat ze geel zijn?
ik heb ook hier op het forum gelezen dat witte herders eigenlijk hele lichte gele herders zijn. Zoals je bij de hond rechtsonder duidelijk ziet. Afbeelding
Afbeelding
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Lellibel schreef:
ik heb ook hier op het forum gelezen dat witte herders eigenlijk hele lichte gele herders zijn. Zoals je bij de hond rechtsonder duidelijk ziet. Afbeelding
Ach ja, dat klinkt heel logisch. Zappa is ook niet "mooi" wit, heeft zelfs vrij donkere oren. En in de sneeuw...is tie echt goor!
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
M@scha
Zeer actief

Nanna schreef:
massam schreef: ik hou ook niet van merle, schimmel en tijger. écht niet :smile: maar wél bij een teckel :pffff: :cheer:
Ik vind het ook heel mooi. Die heldere kleuren bij een fraai donker tanpatroon...likkebaardend mooi.
Afbeelding

daarom vind ik deze ook mooier dan die bruine omdat het daar licht en donker en heeeel licht bruin is met misschien wat zwart dacht ik, maar de kleuren steken veel minder scherp af daarbij dan bij bijvoorbeeld jouw plaatje wat ik dus een zilveren tijgerteckel noem, maar geen idee of dat klopt
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pino-Powerrr schreef:zover voor mij duidelijk, heb je ook echt witte en ipv albino's alleen vallen deze "in Nederland" niet onder het ras Dobermann omdat het geen goeie kleur zou zijn

Waarom een witte? ik vind het er mooi uit zien en is wat anders als de standaard black and tan of brown and tan
de gezondheid van de dober is al niet om over naar huis te schrijven dus waarom nog meer ellende nemen?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Nanna schreef:
Valerie schreef: Maar goed als de dobermann een ras is wat bij je past moet de kleur niet uitmaken, ook al heeft je buurman ook een black & tan.
Ik zie niet waarom je geen voorkeur voor een kleur zou mogen hebben, als het de gezondheid van de hond verder niet schaadt.
Ik vind ook dat je best wel in de eerste instantie voor een kleur gaat. Ik heb altijd sable collies gehad en wilde (nadat ik verliefd ben geworden op een buitengewoon mooie bm-pup die helaas al aan een ander toebehoorde :mrgreen: ) een blue merle.
Omdat ik altijd teven heb gehad, leek het mij leuk om eens een keer een reu te hebben. Een tri-halfbroer van mijn Kyra (een schát van een reu) dekte een mooie bm-teef en ik ging dus gericht voor een bm-reutje.
Het was een nest met ook tri's maar ik wilde per se een bm. Als er geen bm in had gezeten had ik rustig afgewacht tot er een ander nest was geboren met pups die ik wel wilde hebben. :wink:

(Nou dat heb ik wel geweten.... :N: :mrgreen: ).
Afbeelding
Pino-Powerrr
Actief

@ Malinois, dat wil ik niet daarom heb ik hier de vraag neer gelegd en nu ik dus op de vele gezondheids problemen ben gewezen is mijn intresse ook helemaal weg
Afbeelding
Veni Vidi Vici
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pino-Powerrr schreef:@ Malinois, dat wil ik niet daarom heb ik hier de vraag neer gelegd en nu ik dus op de vele gezondheids problemen ben gewezen is mijn intresse ook helemaal weg
:ok: verstandig!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Nanna schreef:
massam schreef: ik hou ook niet van merle, schimmel en tijger. écht niet :smile: maar wél bij een teckel :pffff: :cheer:
Ik vind het ook heel mooi. Die heldere kleuren bij een fraai donker tanpatroon...likkebaardend mooi.
Afbeelding
Oh wow :I:
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Witte Dobers (is dat hetzelfde als de isabel kleur?) zijn sowieso niet fci erkend dus in de buurt zal je ze niet vinden.
Verder ben ik het met de rest eens over de gezondheid.
Ga je nu op zoek naar een zwarte of bruine? Vertel, vertel :cheer:

Nanna schreef:Ik denk dat zodra er meer dan twee kleuren in een ras zijn, mensen voorkeur hebben ;-) En ik vind ook dat dat mág.
Ook als er maar twee kleuren zijn hoor. Ik wilde liever een zwarte Dober en geen bruine.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Pino-Powerrr
Actief

Ga je nu op zoek naar een zwarte of bruine? Vertel, vertel
als het een dobermann wordt dan wordt het weer een zwarte, vind ik veel meer charme hebben als een bruine

maar zijn er nog niet zeker van of het een dobermann wordt ( er zijn nog meer mogelijk heden :wink: ) als het aan mij ligt wel maar helaas beslis ik er niet alleen over :engel:
Afbeelding
Veni Vidi Vici
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ja, precies :ok:

Als je wilt weten wat voor kleur een hond is, genetisch gezien, moet je niet naar de vacht kijken maar naar de neus.
De eventuele patronen eroverheen kunnen pigmentverlies geven, maar de neus is hetgeen bepalend is.
Bij de Lhasa van de vorige pagina zie je dat er geen pigment is. De neus is namelijk pigmentloos.
Witte herders hebben gepigmenteerde neuzen. Sommige meer dan andere, omdat sommige bruin zijn onder het geel en andere zwart.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Lellibel
Zeer actief

Marjoleine schreef:

Als je wilt weten wat voor kleur een hond is, genetisch gezien, moet je niet naar de vacht kijken maar naar de neus.
De eventuele patronen eroverheen kunnen pigmentverlies geven, maar de neus is hetgeen bepalend is.
Bij de Lhasa van de vorige pagina zie je dat er geen pigment is. De neus is namelijk pigmentloos.
Witte herders hebben gepigmenteerde neuzen. Sommige meer dan andere, omdat sommige bruin zijn onder het geel en andere zwart.
maar labs hebben ook roze neuzen?
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Lellibel schreef:
Marjoleine schreef:

maar labs hebben ook roze neuzen?
Nee bruin. En soms wat ze noemen een wissel neus die kleurt mee met het jaargetij. Ik heb hier een coton met bruin en een met zwart pigment beiden zijn ze wit.
Afbeelding
gevni havanezers
Lellibel
Zeer actief

blacky schreef:
Lellibel schreef:
Marjoleine schreef: maar labs hebben ook roze neuzen?
Nee bruin. En soms wat ze noemen een wissel neus die kleurt mee met het jaargetij. Ik heb hier een coton met bruin en een met zwart pigment beiden zijn ze wit.
En dit, ook bruin? Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”