Lopen we vanmorgen vroeg in het bos met onze 3 hondjes, zie ik in de verte een groep aankomen met 2 Groenendaelers en een Tervuerense herder. Daar ik Chester nog niet voor de volle 100% vertrouw als hij los is, lijn ik hem aan en laat hem netjes volgen. Dan heeft hij zijn volle aandacht bij mij en weet ik dat hij niet uitvalt naar andere honden. Ondertussen zie ik een van die honden gaan liggen in een houding van: "ik kom zo eens lekker hard naar je toe rennen" en ik waarschuw die mensen dat die van mij niet zo lief reageert. Onze andere 2 waren ondertussen ook aangelijnd, want ik weet dat zeker de jongste het soms eng vindt als zo'n grote hond ineens komt aangedenderd (ik wil niet dat ze dan in de vluchtmodus schiet en dan 3 van die grote achter haar aan krijgt) en daarnaast waren we bijna aan het einde van het pad en daar moeten de honden worden aangelijnd.
De hond komt inderdaad op die van mij afgerend en maakt kennis met Sas en Floor, niks aan de hand, ik hou dan gewoon een beetje afstand met Ches en blijf hem afleiden (het pad is niet zo breed, dus erlangs was lastig, omdat ze over het hele pad verspreid stonden). Ineens zie ik die hond weer gaan liggen, maar nu met Chester in het vizier, dus ik zeg weer, deze vindt dat echt niet leuk. Maar ik was al te laat, de hond kwam al. Chester was eigenlijk super braaf, bleef op mijn gericht en gromde niet. Totdat die hond zeer opdringerig boven hem ging staan, toen snauwde hij een beetje. Waarop ook de Tervuerense aan komt rennen, al grommend. Ik probeer gewoon door te lopen, maar die honden blijven grommend om me heen lopen. Baasje roept wel, maar er gebeurt vrij weinig.
Ondertussen was ik toch wel pissig en roep nijdig, hou ze gewoon bij je, dan is er niks aan de hand en kan ik er gewoon langs. Waarop het baasje zegt, ja maar, hij wil spelen en als hij naar andere honden wil, dan luistert hij nooit. Waarop ik antwoord, dan moet je hem misschien aangelijnd houden, doe ik toch ook als ik denk dat mijn hond niet luisterd.
Toen had je mevrouw moeten horen, ik mag daar niet lopen, want het is losloopgebied. Mijn hond hoort daar niet thuis als hij weleens lelijk kan doen. Ik zeg haar dat een losloopgebied niet betekend dat haar hond daar niet onder appel hoeft te staan, dat hij ten alle tijden moet luisteren en dat het al helemaal geen vrijbrief is om haar hond maar op alles en iedereen af te laten stormen. Dat het zelfs in de regels staat van het betreffende losloopgebied. Maar onderaan de streep was ik knetter gek en kon zij er niks aan doen
Ik word hier zo moe van (en eigenlijk ook verdrietig). Ik loop expres al op tijden dat er niet zoveel mensen lopen, omdat ik het voor mezelf, Chester en vooral ook andere hondenbezitters vervelend vind dat Chester soms kan uitvallen. Ik lijn hem aan en laat hem volgen, dan is er bijna nooit wat aan de hand en kan ik hem corrigeren als hij toch gaat grommen. Ik waarschuw altijd van te voren als ik zie dat een andere hond toch naar hem toe wil komen en als de mogelijkheid er is, dan loop ik even een stukje van het pad af, zodat ik zeker weet dat er niks gebeurt. Maar het lijkt wel, dat wat ik ook doe, het NOOIT goed is. Buiten dat baal ik hier van. Het gaat zo ontzettend goed de laatste maanden, maar na zo'n incident kost het me weer veel meer moeite om hem af te leiden en duurt het weer een paar dagen voordat we weer zo moeiteloos langs andere honden kunnen lopen. (het is overigens niet zo dat hij tegen alle honden lelijk doet, in de meeste gevallen gaat het goed, maar hij is bijna dood gebeten door 2 herders, dus hij kan niet zo goed meer met dat type honden, maar er is duidelijk verbetering zichtbaar)
Sorry, moest dit even van me afschrijven