Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bizarre kruising

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Bizarre kruising

Ongelezen bericht door Irisz »

sirene schreef:Ik denk overigens niet dat een lange rug en DS iets met elkaar te maken hebben het zijn totaal andere aandoeningen.
Dat denk ik ook niet, volgens mij kan dat niet echt invloed op elkaar uitoefenen, omdat het inderdaad hele andere afwijkingen zijn.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ach maar de kleurtjes passen wel mooi bij elkaar. :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Irisz schreef: Het wordt ook nog onderzocht, maar feit blijft dat er weinig tot geen gevallen bekend zijn van ridgeloze pups met DS.
Ik weet er het fijne niet van, maar wel dat het in verband wordt gebracht met de ridge en dat er onderzoek naar wordt gedaan.
Ja, je hebt gelijk, ik had het verkeerd in mijn hoofd.

Overigens is er niks bewezen, alleen beredeneerd.

Maar (citaat uit mijn eigen artikel):

Dermoïd Sinus vererft niet zo simpel als een ridge, maar niettemin kwamen er enkele belangrijke resultaten uit de onderzoeken.
De onderzoekers redeneerden dat wanneer er een direct verband is met de ridge, DS bij honden zonder die ridge even weinig zou moeten voorkomen als bij rassen zonder ridge.
Uit het gedane onderzoek bleek dat van de twaalf honden die een Dermoïd Sinus hadden, er maar liefst tien fokzuiver waren voor de ridge, en dus genotype R/R hadden.
De overige twee hadden R/r en waren daarmee heterozygoot voor de ridge.
Er dient dus wel degelijk van te worden uitgegaan dat er een link is tussen DS en de ridge.

De conclusie van dit onderzoek is dat de frequentie van DS kan worden verlaagd door simpelweg honden zonder ridge toe te laten voor de fokkerij, zodat er meer dieren met R/r geboren zullen worden. Ook de combinatie van R/r x r/r zou een optie zijn, waardoor er dan weliswaar dieren zonder ridge geboren zouden worden, maar ook de frequentie van de DS zou dalen.
Doordat DS ook voorkomt bij rassen waar geen ridge aanwezig is, gaan veel Rhodesian Ridgeback-fokkers er van uit dat dit daarmee het bewijs is dat er geen verband is tussen DS en de ridge.
Het onderzoek van de Zweedse faculteit laat echter iets anders zien.
De vraag die fokkers zich hierdoor kunnen stellen is of zij het behoud van de ridge belangrijker achten dan het terugdringen van het aantal DS-gevallen middels de eerder omschreven selectiemethode, of dat zij wellicht bereid zijn het DS-probleem in de loop der tijd helemaal te elimineren door de mutatie die de ridge veroorzaakt toe te staan geheel te verdwijnen, aldus het onderzoeksteam.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Irisz schreef: Het wordt ook nog onderzocht, maar feit blijft dat er weinig tot geen gevallen bekend zijn van ridgeloze pups met DS.
Ik weet er het fijne niet van, maar wel dat het in verband wordt gebracht met de ridge en dat er onderzoek naar wordt gedaan.
Ja, je hebt gelijk, ik had het verkeerd in mijn hoofd.

Overigens is er niks bewezen, alleen beredeneerd.

Nee, ik weet dat er nog niks bewezen is. Volgens mij zijn ze er nu volop onderzoek naar aan het doen.
Maar ik ben er wel van overtuigd dat er een verband is. DS komt vrij geregeld voor bij de RR en toch zijn erg geen gevallen van ridgeloze RR met DS bekend (of misschien ergens een uitzonderlijk geval).
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Job
Zeer actief

Ongelezen bericht door Job »

toch vraag ik me wel iets af.
Als de DS gerelateerd wordt aan de ridge
en deze mixjes hebben een ridge
zouden ze er dan toch niet meer kans op hebben?
Ik bedoel er zijn dus geen ridgeloze rhodesians bekend met DS.
Er zijn nu wel teckelmixjes met een ridge,
zouden ze dan ook niet de extra aanleg voor DS hebben georven?

Marjoleine bedankt voor de info, ik heb het nog niet gelezen hoor,
dus wellicht domme vraag.
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Job schreef:toch vraag ik me wel iets af.
Als de DS gerelateerd wordt aan de ridge
en deze mixjes hebben een ridge
zouden ze er dan toch niet meer kans op hebben?
Ik bedoel er zijn dus geen ridgeloze rhodesians bekend met DS.
Er zijn nu wel teckelmixjes met een ridge,
zouden ze dan ook niet de extra aanleg voor DS hebben georven?

Marjoleine bedankt voor de info, ik heb het nog niet gelezen hoor,
dus wellicht domme vraag.
Ik denk wel dat dat kan. Ik ken een kruising Labrador x Ridgeback met ridge die ook DS had.
Neem aan dat dat ook van de kant van de RR is gekomen, want DS komt bij Labradors niet voor volgens mij?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
yvon
Zeer actief

Ongelezen bericht door yvon »

ik heb laats nog een bullmastiffxfransebulldog gezien moet zeggen ze zijn nog leuk ook :smile:
samzel
Actief

Ongelezen bericht door samzel »

wat een leuke kruising!!!
[color=#000080]Groetjes!
En pootjes ;)
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Er wordt nu wel gezegt dat DS niet veel bij andere rassen voorkomt, maar andere rassen worden daar toch ook niet specifiek op gecontroleerd? Een ridgeback wordt meestal toch meerdere malen in het nest gecontroleerd? Ook door iemand van de club toch? Soms kan je ze duidelijk zien/voelen, maar vaak ook niet volgens mij?
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Esther80
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther80 »

nathalie schreef:Er wordt nu wel gezegt dat DS niet veel bij andere rassen voorkomt, maar andere rassen worden daar toch ook niet specifiek op gecontroleerd? Een ridgeback wordt meestal toch meerdere malen in het nest gecontroleerd? Ook door iemand van de club toch? Soms kan je ze duidelijk zien/voelen, maar vaak ook niet volgens mij?
Inderdaad!! Ik ken Dalmaten, Duitse Doggen, Bullmastifs met een korte ridge in de nek, ook bij deze rassen komen sinussen voor. Boxers heb ik trouwens ook van gehoord. Deze rassen worden niet gecontoleerd, dus daarom vind men er ook niet zoveel.

Voor mij gaat het verband nog niet helemaal op hoor tussen R/R (dominant ridgedrager) en R/r (reccesief ridgedrager) en de DS. Volgens het zweedse onderzoek heb je minder kans op sinussen bij het kruisen van R/r x R/r is dus kans op ridgeloos en minder DS. Er zijn ZAT nesten waar ridgeloos en sinussen in voorkomen en dan tel ik niet 1 sinus, maar meerdere. Ook zijn er reuen en teven bekend die niet alleen ridgeloos dragen, maar ook in bijna elk nest DS geven terwijl de combi R/r x R/r is. Ik denk zelf dat ik en stijging zie van het aantal sinussen in nesten waar ook ridgeloos geboren wordt.

Dus nee, ik geloof er nog niet zo in. De DS en de RR zijn naar mijn mening onlosmakelijk met elkaar verbonden, natuurlijk doe je er alles aan om het te voorkomen (wij geven Foliumzuur), maar eruit fokken gaat naar mijn idee nooit lukken.

Groeten,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”