nance schreef:Femmel schreef:Om te beginnen met het hondje wat ik heb gezien... Het gaat om Siri van Stichting Aai.
Herkomst: Athene, Griekenland. Siri werd als jonge pup in de bergen gevonden, waar ze klaarblijkelijk als ongewenst hondje was achtergelaten. Vervolgens mocht ze -tot haar komst naar Nederland- bij een Grieks gastadres logeren met een paar andere honden en katten. Siri is geboren in februari, ze is op 12 september naar Nederland gekomen en wordt opgevangen bij een gastgezin in Arnhem.
Karakter: Siri is een actief, sociaal en intelligent hondje met een prachtige tekening en een slank en rank figuurtje (zou een prima hond zijn om naast de fiets mee te nemen en/of om behendigheid mee te doen). Siri is prima met alle mensen, dol op kinderen en gaat ook goed om met de andere honden en katten in huis. Vogeltjes en konijntjes vindt ze verleidelijk om mee te spelen / op te jagen (laat zich wel corrigeren). Siri loopt netjes aan de riem en is zindelijk.
bron : http://www.stichtingaai.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Onze Joy* heeft haar hele leven wel iets gemankeerd, was het het een niet dan was het wel het ander. Altijd moesten we haar bepaalde beperkingen opleggen en dan zorgen dat deze beperkingen haar kwaliteit van leven niet aan zouden tasten. Ik denk wel dat we het heel goed hebben gedaan met haar en dat ze een fijn leven heeft gehad. Maar voor mij was het vaak slopend. Haar goed in de gaten houden, maar ook zorgen dat je niet met elke scheet bij de DA zat.
Als ik het zo hoor van jullie dan is er best wel een redelijke kans op dit soort ziekten en ik weet niet of ik willens en wetens dat risico durf te nemen. Ik ga maar eens kijken op het buitenlandse hondenforum. Maar ga absoluut ook kijken in de nederlandse asielen. Siri zal wellicht al een baasje hebben tegen de tijd dat we hier aan uit zijn, maar dat gun ik haar ook van harte. Mochten we toch voor een buitenlandertje willen/durven gaan dan zal er vast wel weer zo’n kanjertje op ons pad komen.
Bij een hond uit NL heb je net zoveel kans dat hij ziek wordt...
Dat zijn dan alleen een ander soort ziektes, oa HD, ED, oogziektes en noem maar op.
Bij ons (SOS-Strays) worden de honden getest en alleen de neg geteste honden komen over.
Mochten ze het later alsnog krijegen, want ja die mogelijkheid is er, dan begeleidt de stichting je ook hiermee. Plus dat je, via ons, medi uit Spanje kunt krijgen waar het relatief goedkoop is.
Als je een hond haalt ergens, ben je nooit verzekerd van de gezondheid van de hond.
Het laatste ben ik volkomen met je eens, maar met het eerste toch echt niet.
Er is niet net zoveel kans, dat vind ik onzin. Een ziekte als Ehrlichia of Leishmania staat ook in geen enkele verhouding tot een aandoening als ED of zelfs HD en trouwens, ook dit laatste kunnen honden uit Spanje, Griekenland of waar dan ook ter wereld net zoveel krijgen als in Nederland. Het is dus niet zo dat omdat je een hond uit bv Spanje haalt, deze geen HD kan krijgen.
Juist van dit soort praat, gaan de nekharen me overeind staan. Mensen hebben het recht te weten over deze ziektes en eerlijkheid hierover.
Juist het verbloemen van de ernst hiervan, geeft veel meer narigheid, minder alertheid en enorm veel verdriet.
Ik snap absoluut dat het sommige mensen tegen kan houden dat ze een hond uit het buitenland halen en dat Stichtingen dit willen voorkomen, want natuurlijk hebben die honden ook recht op een fijn plekje.
Maar net zo goed hebben de nieuwe eigenaren recht op juiste informatie.
Sommige stichtingen halen honden met bakken uit het buitenland, zonder dat ze getest zijn. Nieuwe eigenaren krijgen geen enkele informatie over deze ziektes en hebben dus ook geen flauw benul wat het kan zijn als hun hond ziek wordt.
En ja, ook SOS-Strays heeft zich (in het verleden) hieraan schuldig gemaakt ism St. Hulp aan Buitenlandse Honden.
Mijn Moritz kwam in een vrachtwagen met 80 andere honden uit Griekenland, niet getest, geen enkele informatie kregen wij destijds van de genoemde stichtingen.
Nee Nance, zo rooskleurig als jij het voorstelt, is het niet.
Ik ben helemaal voorstander van de goede stichtingen en hoop dat SOS-Strays hier inmiddels ook onder valt, maar als je deze ernstige ziektes zo makkelijk aan de kant schuift, dan vrees ik het ergste.