Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wondjes in de voetzolen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Wondjes in de voetzolen

Ongelezen bericht door Yai »

Boris en ik zijn net terug van een lange wandeling. Tijdens het wandelen was alles prima, veel apporteren, lekker rennen en zwemmen. Nu was ik hem aan het afdrogen en opeens zag ik bij zijn voetzolen allemaal bloed. Ik heb net al zijn voetzolen bekeken en in alle vier zijn voetzolen zitten allemaal sneetjes. Variërend van een halve centimeter tot twee centimeter.

Ik vermoed dat Boris tijdens het wandelen/zwemmen in iets is gestapt, al heb ik geen idee wat. Ik heb zojuist de wondjes ontsmet en gecontroleerd op glas. Maar kan niks vinden.

Boris ligt nu lekker op een kleedje en is continu zijn pootjes aan het likken. Zo net liep hij even rond en toen liep hij heel langzaam en voorzichtig (en tilde zijn pootjes een stuk hoger de lucht in dan normaal).
Het bloed nog een klein beetje, maar is duidelijk minder aan het worden.

Wat is nu het beste om te doen? Ik heb het net ontsmet.
Is het verstandig om er een gaasje omheen te doen? Of is het beter om het gewoon open te laten?
Zal ik morgenochtend even langs de dierenarts gaan?

Ik vind het altijd zo vervelend als er iets met hem is...
Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Re: Wondjes in de voetzolen

Ongelezen bericht door pooh »

ik zou een sopje maken van biotex groen en water en proberen om de hem zoveel mogelijk af te leidden van zelf likken aan de pootjes.

typo gecorrigeerd
:pop:
Yai
Zeer actief

pooh schreef:ik zou een sopje maken van biotex groen en water en proberen om de hem zoveel mogelijk af te leidden van zelf likken aan de pootjes.
Dankje voor de tip!
Ik heb hem gisteravond inderdaad afgeleid van het likken aan zijn pootjes. Eerst liet ik het hem een tijdje doen, maar op gegeven moment heb ik hem steeds afgeleid en ging hij lekker ontspannen in zijn mand liggen. De hele nacht heeft hij gewoon geslapen.

Vanochtend waren de wondjes dicht. Vanmiddag zouden Boris en ik jachtproef/examen doen. Aangezien vanochtend de wondjes niet meer bloedden en het er op leek dat Boris er niet veel last meer van had, hebben we gewoon meegedaan. Maar ik twijfel nu heel erg of dit wel goed geweest is..

Zojuist heeft hij een hele tijd geslapen en toen hij op stond, liep hij mank met zijn voorpoot en dat bloed ook weer helemaal.

He bah, ik dacht echt dat het wel zou gaan..
Hij ligt nu weer lekker in zijn mand (en likt niet aan zijn pootjes). Even kijken hoe het morgenochtend is, hopelijk weer wat beter.. Sowieso ga ik het morgen even heel rustig aan doen met hem.
Afbeelding
jodi
Actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jodi »

De hond van mijn ouders heeft een hele tijd last gehad van een voetzooltje dat open was. Hiervoor hadden we een zalfje gekregen van de da, wat we er 3x daags op moesten smeren. Weet niet meer hoe de zalf heet. het zorgde ervoor dat het ontsmet werd en bevorderde de genezing. Ook moest om die voet daarna een schoentje gedaan worden ter bescherming omdat het anders steeds open bleef gaan.
Werkte :ok:
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

Ik zou hetzelfde doen als wat je al hebt gedaan. Ontsmetten dus, met groene biotex, soda of badedas classic en verder zoveel mogelijk afleiding bieden. Dat hij wat mankt als hij wat aan zijn voetzootljes heeft is logisch natuurlijk. Als je merkt dat het niet goed dicht gaat zou je voor dat pootje wat groene leem kunnen gebruiken. Daar maak je een soort klei van wat je op de wond doet. Maakt het goed schoon en bevorderd de genezing. Moet je wel extra opletten voor likken want vaak willen ze dat er wel aflikken. Maar ik zou dus eerst gewoon schoonmaken en er verder niet te veel opdoen. Succes :ok:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

als het slijtage is en je maakt kilometers kan het nog wel eens helpen om Stockholm teer op de zooltjes te smeren , vlekt als de ziekte dus uitkijken, maar het zorgt voor een soort van taaie laag en daaronder geneest het goed, heb ik me laten vertellen :F:
Yai
Zeer actief

Bedankt voor de tips! Ik ga morgen even de dierenarts bellen om te vragen of hij misschien iets van een zalfje heeft!

Het zou best wel eens kunnen zijn dat het gewoon gesleten is inderdaad! Daar had ik nog niet zo over nagedacht, maar dat is veel logischer dan dat hij ergens in is gaan staan. De sneetjes (of kloofjes) zitten op allemaal verschillende plekken en zijn variërend van diepte/groote. Daarbij is het me een tijdje geleden ook opgevallen dat hij zo'n droge/ruwe voetzolen had en dat er hele kleine kloofjes in zaten. Dat is toen gewoon weer over gegaan, maar het zou best kunnen zijn dat het nu hetzelfde is! Alleen dan allemaal een stuk dieper..

Op zich gaan de meeste wondjes heel goed en bloeden niet meer. Maar toch zijn ene voorpoot blijft niet lekker.. Om de tijd begint het te bloeden, ook als Boris er niet aan likt of niet gelopen heeft. Ik heb er zojuist even naar proberen te kijken (Boris trekt steeds zijn poot weg) en voor zover ik kon zien was het best een diepe snee.

Ook als Boris rondloopt hinkt hij ontzettend. Hij doet een paar stappen en gaat direct weer liggen. Of als hij echt moet blijven staan (bijvoorbeeld net toen hij eten kreeg), tilde hij steeds zijn poot in de lucht.
Wilde zonet een stukje met hem gaan wandelen. Maar ook buiten bleef hij staan met zijn poot in de lucht. Hinkte weer wat en ging toen maar weer liggen. Terwijl hij normaal echt niets liever wil dan buiten rennen en zwemmen.

Is het beter om hem nu maar gewoon binnen te laten liggen en hem enkel voor een plasje/poepje naar buiten te doen?

Ik heb zo straks een hele tijd denkspelletjes met hem gedaan, om er maar voor te zorgen dat hij iets van zijn energie kwijt raakt. En hij ligt nu lekker te kauwen op een kluif :D .
Afbeelding
jessica74
Zeer actief
Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door jessica74 »

ik zou met lopen schoentjes aandoen, ze zijn bij dierenwinkels ook te koop dan kan het een beetje genezen.

dan hoef je ook niet zo vaak in de biotex dat is wel goed hoor maar de kussentjes worden wel steeds zacht en gaat het weer snel open. als het schoon is en niet smet zo ik dat zo min mogelijk doen en zorgen dat het niet vies wordt.
Yai
Zeer actief

Gisteren had Boris nog steeds veel last van zijn voorpootje. Hij liep nog mank en het bloedde eens in de zoveel tijd nog. Heb hem de laatste dagen heel weinig laten lopen en hem vooral moe gemaakt met denkspelletjes en kluiven.
Maar sinds vanmiddag gaat het een stuk beter! :cheer:

Zijn wondje is iets dichter. Het bloed niet meer, nog wel wat vocht. En Boris loopt minder moeilijk en heeft een stuk meer energie. De afgelopen dagen bleef Boris de hele tijd maar op dezelfde plek liggen, maar nu moet ik moeite doen om hem niet constant te laten lopen.

Ik ben erg blij met deze ontwikkelingen!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”