Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond los in de wijk

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: Hond los in de wijk

Ongelezen bericht door Emma »

kwam laatst nog een fietser tegen op een drukke kruising. de hond liep los, en liep 4 meter achter de fietser.
een automobilist zal dat hondje even niet zien, wat ik me goed voor kan stellen, is mooi je hondje plat.

wat een moeite om een riempje aan je hond te bevestigen :19:

iedereen moet het zelf weten hoor, maar zelfs met mijn supergoed luisterende Jack hussel, zou ik het risico niet nemen.

ook liep hier iemand met een jonge (pup) langhaar collie. het beest wordt geleerd om los bij de baas te lopen. en dat gaat nu ook goed, nu het ouder is. die mensen zullen vast meer verstand ervan hebben dan ik, maar met een pup een heel drukke weg oversteken zo los naast de baas, mij niet gezien. toen ik met Buster dan moest passeren, ging ik expres niet langs hun passeren. omdat ik bang was dat puplief naar mijn honden toe zou gaan, en dus de weg over zou steken. de pup keek namelijk heeel geinteresseerd in mijn honden.

maar met een andere hond, die zo nodig los moest lopen, die is dus ook aangereden. had een gebroken poot. die hond loopt nu nog steeds los, want door dat ongeluk blijft hij nu mooi uit de buurt van auto`s :19:

hondenverstand of gewoon laks. . .maar ik zou het niet doen.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

alm@ schreef:Mijn honden zijn niet geschikt om los door de wijk te struinen (heel veel katten) maar er lopen genoeg hond(jes)en keurig los achter hun baasje aan te struinen zonder andere honden een blik waardig te gunnen. Ik kan daar geen probleem mee hebben :wink:
Ik ook. :wink:
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Mijn honden lopen áltijd aan de lijn door de wijk. Ten eerste omdat het moet, ten tweede omdat het jachthonden zijn (in mijn ogen iets onbetrouwbaarder als er een konijn oversteekt) en ten derde omdat inderdaad niet iedereen gesteld is op honden.
Opzich heb ik er geen problemen mee dat andere mensen hun honden los laten lopen in de de wijk, míts ze ze bij zich houden en zorgen dat niemand er hinder van ondervindt.
En het moeilijke hieraan vind ik dat elke hond wel eens een keer een misstap kan maken, ook al luistert hij/zij normaal heel goed.
Het zijn en blijven honden en er hoeft maar een situatie voor de vallen dat ze enorm schrikken of ergens door getriggerd worden...één auto is dan voldoende..

Nee, ik hou ze lekker aan de riem. Daarnaast heb ik ook geen reden om ze los te laten in de wijk. :19: Ze mogen toch niet rennen, vliegen, springen door de straat, dus dan kan ik net zo goed dat riempje er aan laten.
Ze komen elke dag in het bos, dus rauzen moeten ze daar maar doen.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Hier mag je je honden niet los laten lopen..en als ik regelmatig iemand zie die zijn hond wel los laat lopen, dan ga ik dat ook aangeven bij meneer de wijkagent.
Omdat ik geen behoefte heb, dat er een loslopende hond op mijn aangelijnde honden(vooral James) komt af stormen..dan ben ik maar een vervelende trut..kan me niet zoveel boeien :F:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Nanna schreef: Ik ken mijn honden, die gaan loslopend snuffelen of er ergens iets te vreten ligt, of op zoek naar katten :N: En als er dan een kat wegvliegt heb ik 5 scheurende idioten door de wijk.
Dát gaan we dus niet doen ;-) :neenee:
Maar er zijn dus ook honden die dat allemaal niet doen. Ik had in mijn vorige buurt een Tervueren teef die altijd los liep. Die was niemand tot last. Dat is dan direct ook het enige voorbeeld dat ik ken van een loslopende hond in de wijk die echt veilig los kon :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Irisz schreef: Het zijn en blijven honden en er hoeft maar een situatie voor de vallen dat ze enorm schrikken of ergens door getriggerd worden...één auto is dan voldoende..
Pas liep ik door de wijk richting bos met de honden aangelijnd.
Zo'n grote luchtballon (die smiechten hoor je niet) vloog vlak achter me en had onvoldoende hoogte. Dus die gaf ereis een ferme dot gas. :N:
Ik schrok me het apezuur. De honden ook. Als ze nou hadden losgelopen hadden ze gerust een meter of wat opzij kunnen springen.
Recht onder die auto die er dan uiteraard aankomt... :ugh:
Waaróm zou ik ze los laten lopen? Stoerigheid? Kijk mij mijn honden es onder appèl hebben?
Precies, dat soort situaties heb je gewoon niks over te zeggen en hebben ook niets met appèl te maken. De perfect luisterende hond kan zich een ongeluk schrikken ergens van.
En je hebt er ook gewoon niks aan. Waarom zouden ze in de wijk los moeten lopen?
Lekker rennen mogen ze daar niet en als ze toch zo goed luisteren en netjes naast je lopen, merk je er niks van dat er een riempje aan zit. :19:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Dondersteen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondjes

Ongelezen bericht door Dondersteen »

Van mij mag er meer een boete worden uitgeschreven aan de baasjes van loslopende honden,ik kan niet eens in mijn parkje lopen omdat dat iemand loopt met haar hondjes en ze heeft ook nooit een riem bij zich,zijn al zoveel klachten over ,ben altijd blij als ze even op vakantie is dan kan ik daar weer lopen.

Ze vallen iedere keer mijn honden aan,sta ik dan met 2 honden aan de riem,en zij met 3 honden die aan komen stormen.

In een wijk als het moet aan de lijn en ga dan maar naar een losloop gebied en laat ze daar los. :D
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik had Tirsa hier in het dorp ook altijd aan de lijn langs de weg. De enige weg waar ze wel eens los was, was dan alleen op zondagochtend vroeg als iedereen nog ligt te slapen en de kans op 'n auto zo goed als nihil is. En als we op de terugweg weer in de straat waren, want dan liep ze recht naar huis, maar dan nog lette ik op of er toch niet net 'n auto aankwam, want dan ging ze weer aan de lijn.

En Yentle, die zit vast, mag alleen nog maar in het beschermde parkje los.

Ik ken al te veel mensen waarvan de hond ook altijd los liep want hij luisterde zo goed, zou nooit de weg oversteken. Jammer genoeg zijn die honden onverwachts de weg overgestoken en hebben het niet overleefd.
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Nou.. zelfs op zondagochtend heel vroeg doe ik het niet..
Zo is de hond van mn ouders doodgereden.. zondagochtend, in het bos, waar geen auto's mogen komen.. aangereden door de bezorger van de zondagkrant :piew:
En in dat bos mogen eigenlijk ook geen honden los, maar goed...dat doet iedereen toch..want wat kan er nu gebeuren he.. :wink:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Het blijft een hond en geen robot.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

_Inge_ schreef:Nou.. zelfs op zondagochtend heel vroeg doe ik het niet..
Zo is de hond van mn ouders doodgereden.. zondagochtend, in het bos, waar geen auto's mogen komen.. aangereden door de bezorger van de zondagkrant :piew:
En in dat bos mogen eigenlijk ook geen honden los, maar goed...dat doet iedereen toch..want wat kan er nu gebeuren he.. :wink:
Er wordt hier zelfs door de oudjes van het bejaardenhuis waar de stoep langs is, overdag op straat gelopen, omdat de stoep te smal/slecht is voor de rollators. Zo druk is de weg...... ook doordeweeks.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik kijk naar de hond en naar de situatie en als ik vind dat het kan, dan laat ik 'm loslopen. En dat geldt ook voor het uitlaatrondje in de wijk.
Frenk kennende is dat dus 's avonds heel laat of 's ochtends heel vroeg :engel: Hij zou inderdaad over kunnen steken of iets dergelijks en dat risico neem ik dus niet. In het bos of op de hei mag hij prima los. Hij loopt niet in 7 sloten tegelijk en houdt mij goed in de gaten, ook al loopt hij wat verder weg.

Ik heb nu (wederom) de twee honden van mijn ouders te logeren en die groterd kan eigenlijk overal los, zo goed luistert hij en zo voorzichtig is hij. Maar omdat hij groot is, zijn veel mensen toch wel onder de indruk als ze hem zien. Zodra we dus ergens moeten lopen waar het wat drukker is, gaat hij aan de lijn. Niet omdat hij weg zou kunnen schieten, maar omdat mensen dat fijner vinden. Maar op het grasveld mag hij los. En in het bos of op de hei uiteraard ook.
Die kleine teckel is schrikachtig en stronteigenwijs. Die kan opeens besluiten dat het gras te nat is en zo rechtsomkeert maken en naar huis stiefelen :piew: . Die komt dus zelfs op de hei niet los. :19:

Ik heb geen enkel probleem met mensen die hun hond op straat los laten lopen als de hond in kwestie dat kan. :ok:
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

_Inge_ schreef:Hier mag je je honden niet los laten lopen..en als ik regelmatig iemand zie die zijn hond wel los laat lopen, dan ga ik dat ook aangeven bij meneer de wijkagent.
Omdat ik geen behoefte heb, dat er een loslopende hond op mijn aangelijnde honden(vooral James) komt af stormen..dan ben ik maar een vervelende trut..kan me niet zoveel boeien :F:
Ook als de de loslopende hond jouw honden niet boeit? Hier lopen verschillende honden braaf los achter hun baasje aan. Een Husseltje van 14 die op z'n dooie akkertje wat scharrelt en snuffelt, een wat oudere herder die niemand een blik waardig gunt en zo nog een paar. Ik kan er niet mee zitten :19: Leven en laten leven denk ik dan maar. Iets anders wordt het als loslopende honden overlast veroorzaken. Ik heb meer last van al die katten die alle kanten opschieten :ugh:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Irisz schreef:En je hebt er ook gewoon niks aan. Waarom zouden ze in de wijk los moeten lopen?
Lekker rennen mogen ze daar niet en als ze toch zo goed luisteren en netjes naast je lopen, merk je er niks van dat er een riempje aan zit. :19:
Verschilt dat ook weer niet per wijk? Het veldje hier is een behoorlijk veld, waar zelfs die grote logeerhond echt even kan rennen als 'ie zou willen. Waarom zou hij niet los over dat veldje mogen struinen, plasjes doen tegen de verschillende bomen die daar staan en dan weer mee naar binnen? Dat is toch net even lekkerder voor 'm dan aan de riem te moeten blijven.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

alm@ schreef:Iets anders wordt het als loslopende honden overlast veroorzaken.
Absoluut :ok:
Maar dat vind ik sowieso wel een goeie grens eigenlijk.. Ook in losloopgebieden moet je geen overlast veroorzaken.
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
Irisz schreef:En je hebt er ook gewoon niks aan. Waarom zouden ze in de wijk los moeten lopen?
Verschilt dat ook weer niet per wijk? Het veldje hier is een behoorlijk veld, waar zelfs die grote logeerhond echt even kan rennen als 'ie zou willen. Waarom zou hij niet los over dat veldje mogen struinen, plasjes doen tegen de verschillende bomen die daar staan en dan weer mee naar binnen? Dat is toch net even lekkerder voor 'm dan aan de riem te moeten blijven.
Oh, maar dat gebeurt hier ook hoor. Langs het kanaal en bij de uitlaatstroken mogen ze los, maar daar zijn dan ook geen auto's/fieters. Ik loop met ze aangelijnd naar het kanaal, daar kunnen ze even los en dan weer aangelijnd terug.
Ik bedoel met 'door de wijk' echt op de stoep, tussen de huizen, langs de scholen, etc. :ok:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Frenk
Zeer actief

Irisz schreef:
Frenk schreef:Verschilt dat ook weer niet per wijk? Het veldje hier is een behoorlijk veld, waar zelfs die grote logeerhond echt even kan rennen als 'ie zou willen. Waarom zou hij niet los over dat veldje mogen struinen, plasjes doen tegen de verschillende bomen die daar staan en dan weer mee naar binnen? Dat is toch net even lekkerder voor 'm dan aan de riem te moeten blijven.
Oh, maar dat gebeurt hier ook hoor. Langs het kanaal en bij de uitlaatstroken mogen ze los, maar daar zijn dan ook geen auto's/fieters. Ik loop met ze aangelijnd naar het kanaal, daar kunnen ze even los en dan weer aangelijnd terug.
Ik bedoel met 'door de wijk' echt op de stoep, tussen de huizen, langs de scholen, etc. :ok:
Ah, dan snap ik 'm.
Kijk, ik loop de deur uit, moet 100m naar links lopen en sta dan op dat grasveld wat ik noemde. Dat stukje van 100m is geen doorgaande straat, dus daar laat ik Frenk 's ochtends vroeg of 's avonds laat al wel eens los. Ik kan verkeer namelijk ruim van te voren aan zien komen en hij luistert goed genoeg om dat te kunnen. Natuurlijk, hij kan schrikken, dat klopt. Maar ik geloof niet in 100% risico's vermijden.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

alm@ schreef:
_Inge_ schreef:Hier mag je je honden niet los laten lopen..en als ik regelmatig iemand zie die zijn hond wel los laat lopen, dan ga ik dat ook aangeven bij meneer de wijkagent.
Ook als de de loslopende hond jouw honden niet boeit? Hier lopen verschillende honden braaf los achter hun baasje aan. Een Husseltje van 14 die op z'n dooie akkertje wat scharrelt en snuffelt, een wat oudere herder die niemand een blik waardig gunt en zo nog een paar. Ik kan er niet mee zitten :19: Leven en laten leven denk ik dan maar. Iets anders wordt het als loslopende honden overlast veroorzaken. Ik heb meer last van al die katten die alle kanten opschieten :ugh:
En daarom loopt Bill eigenlijk altijd los (ook in de wijk, al is het maar een heel kort stukje naar het park). Hij scharrelt gewoon naast me mee, weet dat 'ie de stoep niet af mag, jaagt geen katten op etc.. en zit Sil wel aan de riem. Zij zou wel een kat op kunnen jagen en/of de weg oversteken omdat er iets interessants aan de overkant te zien is. :wink:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Sinds heel kort laat ik de honden los bij het laatste rondje;het is hier overal zo'n soms slecht verlichte zandbak dat ik ze liever los laat dan aangelijnd laat lopen.
Nu is dat een paadje waar ik goed verder een goed overzicht heb en is het meestal op een tijd dat het heel rustig is.Dat is de enige keer dat ze hier los lopen en daar hou ik het bij.
Voor de rest lopen hier te veel katten en is het te druk met verkeer om het risico te nemen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Zoek stok! schreef:
Nanna schreef: Ik ken mijn honden, die gaan loslopend snuffelen of er ergens iets te vreten ligt, of op zoek naar katten :N: En als er dan een kat wegvliegt heb ik 5 scheurende idioten door de wijk.
Dát gaan we dus niet doen ;-) :neenee:
Maar er zijn dus ook honden die dat allemaal niet doen. Ik had in mijn vorige buurt een Tervueren teef die altijd los liep. Die was niemand tot last. Dat is dan direct ook het enige voorbeeld dat ik ken van een loslopende hond in de wijk die echt veilig los kon :wink:
Ik ken hier ook twee honden, die altijd los zijn, en die niemand tot last zijn. :D

Het ging mij overigens niet om de regeltjes, ik zal ook niet iemand aanmelden ergens die zijn hond stelselmatig los laat lopen. Wat heb ik daaraan en daarbij ik ken die mensen helemaal niet.
En ik heb weleens wat dingen meegemaakt doordat honden losliepen in de wijk, maar goed dat is hooguit wat gemopper/irritatie van mijn kant. Ik kan er mee leven, zo vaak gebeurt dat nu ook weer niet.

Maar dat je denkt dat er voor je ogen een hond doodgereden gaat worden, nou dat wens ik niemand toe hoor en dat je dan ook nog tekort schiet omdat je naast zijn halsband grijpt. :N: :(
Daarom heb ik ook dit topic geopend. Ik was er misselijk van en heel gelukkig is het goed afgelopen. :cheer:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Martijn schreef:Er is meer in het leven dan risico's vermijden.
Oh, absoluut. En daarom doe ik ook niet heel moeilijk als mijn honden de voordeur uit lopen om leuke visite te begroeten, en loopt Jack achter gewoon los bij het grasveldje. Maar als je aan het wandelen bent langs een (drukke) weg blijf ik het bezopen vinden dat je dan niet de moeite neemt om die hond aan de lijn te houden. Wat loop je dan te bewijzen? Dat je hond zo netjes op de stoep blijft? Tot het misgaat?

Mijn honden hebben helemaal geen neiging om over te steken als we gewoon over de stoep wandelen. Tot ze bijvoorbeeld een van de kinders aan zien komen. Lilo zou wellicht nog wel netjes op WACHT reageren, maar als Jack zoonlief in de verte ziet kan ik het schudden. En dan heb ik een aangereden Jack. En compleet zinloos.

Mijn honden gaan los waar ze lekker kunnen rennen zonder ongelukken te maken. En in de wijk hebben ze nul last van die lijn, en voorkomen we ongelukken.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Over dat aanlijnen trouwens... Als je langs een straat op de stoep loopt, je hond 5 meter voor je aan een flexi... dan kun je ook weinig beginnen lijkt me.
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Ik geloof dat er niemand is, die begrijpt wat ik die dag meegemaakt heb. :klaar:
Hanneke2
Zeer actief

Martijn schreef:
flatcoat schreef:
S@ndr@ schreef:aan de andere kant als het rustig is en het kan waarom zou je het niet oefenen :19:
Waarom moet je oefenen als er een aanlijnplicht is?? Oefenen met loslopen kan ook in de losloopgebieden, veiliger voor de hond.
Dat ligt er toch aan waar je loopt?
Er is toch meer aan een situatie dan alleen maar de naam van de plaats in het bestemmingsplan?
Maar dat ligt er dus aan waar je loopt. In heb in centrum Rotterdam gewoond, toen had ik nog geen honden, maar het was allemaal woonerf/15-30 km in de buurt en spelende kinders op straat. Daar had ik ook fluitend met mijn hond los over de stoep gelopen.

Hier voor de parkeerplaats is het officieel 30 km, maar voor dat sommige gekken de sluizen en hobbels zien rijden ze vaak dik over de 50, en dan heb je dus zomaar een dooie hond als het fout gaat. Dat kan ik een fout van de gemeente vinden, maar ik ga dat toch echt niet bewijzen door mijn hond aan te laten rijden. Mijn honden kunnen tien minuten verderop lekker veilig los, dus ik zie het hele probleem ook niet.
pepim
Zeer actief

pepim schreef:Ik geloof dat er niemand is, die begrijpt wat ik die dag meegemaakt heb. :klaar:
sjaak-k
Zeer actief

pepim schreef:
pepim schreef:Ik geloof dat er niemand is, die begrijpt wat ik die dag meegemaakt heb. :klaar:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

sjaak-k schreef:Ik moet trouwens eerlijk zijn dat ik liever zoveel vertrouwen in m'n hond heb dat ie overal los kan, dan dat ik het zweet op m'n voorhoofd heb staan als hij per ongeluk eens losschiet...
Ik vind dat iets compleet anders. Mijn honden hebben zich allebei wel eens uit de halsband gewurmd, en kwamen dan gewoon netjes naar me toe om weer aangelijnd te worden.

Als er een autoloze zondag zou worden georganiseerd, zou ik op het risico van boetes zeker een flink rondje los gaan lopen waar het anders aangelijnd is, en ik zou er best een hoop vertrouwen in hebben dat mijn stel nergens van de stoep af zou stappen tenzij op mijn commando.

Maar met auto's ga ik dat risico niet nemen. Want waarom wel?
pepim
Zeer actief

sjaak-k schreef:
pepim schreef:
Wel dan? Je kwoot me wel 2 keer zal wel laat op de avond zijn. :slaap:
sjaak-k
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Maar met auto's ga ik dat risico niet nemen. Want waarom wel?
Ik vind het risico niet groter dan zelf een verkeerde beslissing nemen of honden aan de flex die de straat op stappen. Het hangt van de hond af hoor, Nolan loopt absloot niet los in de wijk, Max altijd.
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief

pepim schreef:Wel dan? Je kwoot me wel 2 keer zal wel laat op de avond zijn. :slaap:
Ik dacht dat we een soort telepathisch contact hadden omdat jij jezelf quote en niets typt :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”