Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond los in de wijk

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

pepim
Zeer actief

Hond los in de wijk

Ongelezen bericht door pepim »

Ik lees weleens vaker op het HF dat iemand zijn/haar hond los in de wijk mee laat lopen en ik zie het hier in mijn buurt ook wel. Sommige lopen braaf mee met de baas, sommige komen op je hond afstieren en gelukkig heb ik hier dan tot nog toe geen echte problemen mee ondervonden.
Maar soms, zo ondervond ik vandaag, stormt zo'n loslopend hondje zo een drukke weg over :N: om bij jouw hondje te komen buurten. Pff, ik had hem al gezien en gekeken of ik zijn baasje zag, maar in eerste instantie niet gesignaleerd. Toen ik wat naar rechts keek zag ik het baasje wel (ik ken de hond), maar die was nog zo ver weg! :N:

Mies liep ondertussen te snuffelen, maar goed hond stak ineens over terwijl er een auto aankwam, ik schrok me gewoon dood, maar gelukkig ging het goed. Ik raakte wat in paniek, want een losse hond bij een beetje drukke weg is niet echt je dat.

Hond was een reutje en kwam vlak bij Mies snuffelen, ik wilde zijn halsband grijpen, maar ik was niet snel genoeg en ineens stak hij weer over, terwijl er weer een auto aankwam. :80: Het liep gelukkg goed af, maar ik was daarna best van slag.

De moraal van dit verhaal? Als dat hondje was doodgereden omdat ik zijn halsband niet had kunnen grijpen, had ik me nog schuldig gevoeld ook. Echt waar.
nusca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een mechelaar.

Re: Hond los in de wijk

Ongelezen bericht door nusca »

Zou me dan ook schuldig voelen denk ik terwijl het dan toch totaal je eigen fout niet is.
Heb je het baasje nog gesproken erover. Snap dat soort mensen nooit zo.

Een keer gehad met mijn vorige hond dat er een klein reutje los aan kwam en die drong zich helemaal op. Gelukkig was ik samen met iemand anders want die van mij wilde die hond alleen maar aanvallen.
Ik mijn hond thuis gebracht en daarna terug gegaan. Komt 5 minuten later de baas van dat hondje aan. Ik vraag of de hond ontsnapt was, nee zij deden altijd de deur open, de hond liet zichzelf uit en zij liepen er dan 15 minuten later achteraan. Die hond stak wel dan altijd een drukke weg over.
pepim
Zeer actief

nusca schreef:Zou me dan ook schuldig voelen denk ik terwijl het dan toch totaal je eigen fout niet is.
Heb je het baasje nog gesproken erover. Snap dat soort mensen nooit zo.

Een keer gehad met mijn vorige hond dat er een klein reutje los aan kwam en die drong zich helemaal op. Gelukkig was ik samen met iemand anders want die van mij wilde die hond alleen maar aanvallen.
Ik mijn hond thuis gebracht en daarna terug gegaan. Komt 5 minuten later de baas van dat hondje aan. Ik vraag of de hond ontsnapt was, nee zij deden altijd de deur open, de hond liet zichzelf uit en zij liepen er dan 15 minuten later achteraan. Die hond stak wel dan altijd een drukke weg over.
Ik heb haar op dat moment eventjes (de weg zat ertussen en ze leek niet echt van streek al zegt dat natuurlijk niets) gesproken en ze zei dat hij altijd wat liep te scharrelen en dat het altijd goed ging.
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Mijn hond loopt ook altijd los, maar steekt nooit over :ok:
Afbeelding
pepim
Zeer actief

sjaak-k schreef:Mijn hond loopt ook altijd los, maar steekt nooit over :ok:
Maar daar heb ik het toch niet over? :19:
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ja, zo ken ik er wel meer. Tot het mis gaat. Superbrave bordercollie, rand van de stoep was heilig en constant aandacht voor de baas. En ze ziet haar vriendje Jack aan de overkant van de straat, ze rent gewoon de straat over en ze stond naast me. :80: Gelukkig ging het goed.

Supergehoorzame herder, kan altijd los op de uitlaatstrook, laat zich nergens door afleiden en zag haar beste GR vriendje ook het laatste rondje doen aan de overkant van de weg. Rende ook zonder aarzelen over. Gelukkig ging het goed.

Superbrave GR loopt altijd keurig los naast de fiets en staat direct stokstijf sil op commando of als de baas stopt. En speerde gewoon de weg over toen hij een hondenvriendin zag. Ging gelukkig ook goed.

En dat zijn allemaal honden die ik heel goed ken, en die echt prima luisteren, en die allemaal toch zonder blikken of blozen een weg over staken.

Mijn honden gaan niet los langs de weg. Als het heel hard regent wil ik Jack nog wel eens loslaten aan het begin van de wijk (dus alleen nog wandelpad), zodat hij naar huis kan rennen, en Jack kan bij ons achter op het pleintje ook wel los, maar dat is het dan ook. Ik geloof best dat ze in principe netjes bij me op de stoep zouden blijven lopen, maar ik ga die gein niet uittesten.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

Ik zie dat hier ook met regelmaat en hou mijn hart soms vast ...... het is en blijft een hond en kan zomaar getriggert worden om toch ineens over te steken (met eventueel alle gevolgen vandien). Kijk, als je in een dorp woont waar praktisch geen verkeer is kan ik me er wel iets bij voorstellen maar in de wat drukkere plaatsen/steden snap ik die mensen dus ook niet.
En ja, het gaat altijd goed ...... tot die ene keer dat het niet goed gaat :oeps:
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
jodi
Actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jodi »

Ik denk altijd leuk los in de wijk, ja tot het fout gaat!!!Ik zou dat risivo van verkeer zelf nooit durven nemen.
Hier lopen er meerdere los in de wijk en eigenlijk is er maar 1 waarvan ik denk, tja dat kan. Is een man met een herder en die heeft alleen oog voor zijn baas.Vind ik iedere keer prachtig om te zien.
Maar kom ook altijd een vrouw tegen met 2 rotweiler kruisingen en die lopen zowel te voet als op de fiets los mee, die honden lopen echt alle kanten op, ook midden op straat. Bovendien zijn die honden niet vriendelijk tegen andere honden. Houd altijd mijn hart vast als ik ze zie fietsen of lopen.
sjaak-k
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
Ja, zo ken ik er wel meer. Tot het mis gaat.

Gisteren nog getest, meneer rende hard vooruit (zo'n 100 meter) omdat zn enige hondenvriend daar liep, die staken net over en Max remde netjes af voor de straat, ik was trots :F:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb Lyndie en Kyra ook los in de wijk, maar ik hou ze natuurlijk wel altijd in de gaten. Ze steken niet over zonder commando en lopen trouwens altijd vlak bij me. Cody en Lisa heb ik wel aan de lijn omdat ik ze niet voldoende vertrouw.
Maar ik woon ook in een heel rustige woonwijk (30km zone) en we hoeven maar één straatje over te steken waar praktisch nooit iemand rijdt.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

sjaak-k schreef:
Hanneke2 schreef:
Ja, zo ken ik er wel meer. Tot het mis gaat.

Gisteren nog getest, meneer rende hard vooruit (zo'n 100 meter) omdat zn enige hondenvriend daar liep, die staken net over en Max remde netjes af voor de straat, ik was trots :F:
En volgende week heeft hij er een hondenvriendin bij, en die week daarop is die vriendin loops. Waarom zou je zo'n risico nemen als je ook gewoon met een lange flex ofzo kan lopen?

Ik vind het werkelijk bezopen hoor. Loop los waar het kan en aangelijnd waar het moet. Want als het echt goed misgaat ligt je hond aan gort en is het jouw stomme schuld. Kan je lekker trots zijn omdat hij wel weer direct terug kwam en overstak naar jou toe toen er net een auto aan kwam. :piew:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Gil loopt alleen los als het rustig is en al s het kan,dus `s morgens vroeg en op stukken die ik goed kan overzien :ok:
maar ik ken ze ook hoor die los lopers, en als het kan gooi ik mijn hond dan ook maar los, meestal geen problemen dan :19:
maar ik ben er niet blij mee :ugh:
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Ik zou het met Elmo niet durven, zo goed negeert hij andere honden niet :N:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik ken het helaas ook. Hondjes die de weg oversteken en bijna onder de auto komen. Ik word er best giftig van, want ik schrik me ook het apezuur. Mijn honden gaan nooit los langs een weg met auto's. Ik heb nu wel een rondje in de buurt waar ze grotendeels los gaan op een fietspad. Toch fijn dat Izzie het najagen van fietsen heeft afgeleerd :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Een paar maanden geleden zag ik hier iemand lopen met een nog echt jong puppy (8 á 9 weken) loslopend langs de weg :piew:
Hondje zag Puchu aan de overkant 'leukkkkk' en een paar mensen konden nog net het puppy pakken voordat hij overstak.
Echt niet wijs.

Kaya zou op zich goed los kunnen in de wijk, zij blijft op de stoep en ook netjes bij me. Maar waarom zou ik het risico nemen op die
ene keer dat haar net iets zou kunnen triggeren?
Ze loopt wel los op brede grasstroken naast rustige wegen, maar op een smal stoepje langs een wat drukkere weg,neem ik toch het zekere
voor het onzekere en lijn haar aan.
Puchu is een ongeleid projectiel :F: en zit in de wijk dus gewoon aan de riem.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
flatcoat
Zeer actief

Martijn schreef:Er is meer in het leven dan risico's vermijden.
Voorkomen is beter dan genezen toch? Bovendien geldt in de meeste dorpen, plaatsen toch ook nog een aanlijnplicht ..... dus waarom het dan toch zo nodig moet :19:
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

flatcoat schreef:
Voorkomen is beter dan genezen toch? Bovendien geldt in de meeste dorpen, plaatsen toch ook nog een aanlijnplicht ..... dus waarom het dan toch zo nodig moet :19:
Omdat sommige honden bezitters vinden dat hun hond los moet lopen. Anders kan hij zijn energie niet kwijt. Of moeten ze zelf wat meer meters maken :19:
zelf heb ik er een grote hekel aan. Gisteren twee Pekineesjes die een drukke weg over stoven om bij mijn honden te komen. Spikey is niet gezellig tegen reuen dus dat werd motten en zie dan maar eens als baas gauw genoeg bij je honden te komen. Roepen kan niet he want de weg is te druk :boos: En dan staan daar twee meisjes van 14 jaar die proberen de honden te vangen. Maar ja als je geen lijn bij je hebt dan loop je daarna gewoon met ze verder. :boos: Stelletje sukkels
Afbeelding
gevni havanezers
S@ndr@
Zeer actief

aan de andere kant als het rustig is en het kan waarom zou je het niet oefenen :19:
MarjaV
Actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door MarjaV »

Ja, maar een hond wint het meestal niet van een auto, dus het minste wat je kunt doen als baas is het voorkomen. Daarnaast vind ik dat je ook moet beseffen welke schade dit kan toebrengen aan de andere weggebruikers.

Wel eens tegen een Duitse Herder aangefietst, die vlak voor je de weg oversteekt?? Of met je auto achterop een andere geklapt, omdat er voor hem een hond overstak en zijn eerste reactie remmen was? Etc etc... Moet er niet aan denken wat er gebeurd als zo'n hond vlak voor een groepje fietsers oversteekt. Nou ja...je hebt het gezien in de Tour de France.

Dus stukje verantwoordelijkheid van de baas om dit te voorkomen en dat kan heel simpel door je hond aan te lijnen. Ik ben tegen de DH aangefietst en zijn baas kwam met het argument dat hij vond dat honden niet aangelijnd hoorden te zijn. Tja...toen heb ik hem aansprakelijk gesteld voor de (gevolg)schade, eigen schuld!
Marja, Kyara, Tisha & Ayoka
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief

S@ndr@ schreef:aan de andere kant als het rustig is en het kan waarom zou je het niet oefenen :19:
Waarom moet je oefenen als er een aanlijnplicht is?? Oefenen met loslopen kan ook in de losloopgebieden, veiliger voor de hond.
Afbeelding
Priscill@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Priscill@ »

Ik vind dit altijd zo eng. Bailey zou ook heel goed los kunnen bij de weg, die luistert buiten ook heel goed. Maar het blijft een hond die het gevaar niet ziet als ze ineens afgeleid wordt door iets. Ik zou er niet aan moeten denken dat ze onder een auto ligt terwijl ik het had kunnen voorkomen.
Nee hoor hier gewoon een lijntje.
Groetjes Priscilla en pootjes van Bailey, Breezer, Brandy, Bourbon en Bacardi

Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

flatcoat schreef:
S@ndr@ schreef:aan de andere kant als het rustig is en het kan waarom zou je het niet oefenen :19:
Waarom moet je oefenen als er een aanlijnplicht is?? Oefenen met loslopen kan ook in de losloopgebieden, veiliger voor de hond.
daar kom ik niet , wil ik ook helemaal niet zijn :wink: , heel simpel en er zijn echt wel stukjes losloop gebied in de bewoonde wereld , maar ik oefen gewoon met los naast blijven op de stoep in de bebouwde kom, en dat gaat prima :19:
kan best hoor op zondag ochtend om een uur of 8, en ik vind het wel prettig te weten dat mocht hij ooit door ( god verhoede het) toeval vluchten of weglopen( loopse teef), dat hij weet dat hij op die stoep moet blijven :klaar: voor de veiligheid :wink:
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

mijn RR teefje loopt bijna altijd los. Alleen van ons huis naar het uitlaatveld/parkje loopt ze wel aan de riem omdat daar veel mensen kunnen lopen. Het parkje is aanlijngebied, maar zij blijft bij mij, luisterd goed en gaat niet naar andere mensen of honden toe. Ook als we gaan fietsen naar het bos loopt ze altijd los. Dit betreft wel een fietspad langs een loslooppad en waar nergens autos kunnen komen en nergens stoplichten zijn. Anders zou ik het risico niet nemen.

Ik laat haar eigenlijk voornamelijk los omdat mevrouw poept en plast in bosjes, word zo lastig aan de riem. Plus dat ik dan alleen met mijn grote sterke herder aan de riem loop, zodat ik hem gewoon goed bij me kan houden, mocht er weer een vervelende loslopende reu komen klieren. Dan is een loslopend teefje een fijne afleiding :D
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik moet er niet aan denken om door zoiets stoms als mijn honden op straat niet aangelijnd te houden ik ze zou verliezen, dat zou ik mezelf nooit vergeven.
de mijne blijven in de wijk en in de buurt van straten of wegen gewoon aan de riem dus.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
sjaak-k
Zeer actief

In het begin heb ik midden in de nacht geoefend met loslopen, vanaf dag 1 al (aangelijnd) zitten bij de stoeprand etc. Max is nog nooit overgestoken zonder toestemming, zelfs als hij achter katten of honden aanrent stopt hij bij de straat. Ik vind het wel best, hij kan lekker zn eigen ding doen en ik heb geen last van 2 riemen :ok:
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief

Ik moet trouwens eerlijk zijn dat ik liever zoveel vertrouwen in m'n hond heb dat ie overal los kan, dan dat ik het zweet op m'n voorhoofd heb staan als hij per ongeluk eens losschiet...
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Martijn schreef: Je hond loslaten is niet hetzelfde als ongelukken veroorzaken. Laten we dat krampachtige gedoe maar eenb keer achterwege laten. Ik ben prima in staat om mijn honden van de lijn af te klikken zonder dat er meteen gebotst en gebeten wordt.
Daar zit nog een heel scala aan domme keuzes tussen.

Natuurlijk moet je opletten en voorzichtig zijn, maar dat betekent toch niet overal en altijd aangelijnd houden omdat het officieel genomen een wijk heet?
Van mij mag iedereen doen wat ie zelf wil, ook als je een onnodig risiko met je honden wil nemen omdat je tegen regeltjes bent.
Ik hou mijn honden liever heel, niet vanwege de regeltjes maar vanwege het feit dat een ongeluk in een klein hoekje zit en ik de kans daarop zo klein mogelijk wil houden.
Het zal mij een zorg zijn of ze het een wijk noemen, een buurt of gewoon een straat, als er een kans bestaat dat mijn honden op die plek onder auto's kunnen komen lijn ik ze aan.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Laat ik het zo zeggen: ik heb graag dat hier het aanlijngebod wordt gehandhaaft. Scheelt een hoop ongeleide projectielen die mensen voor de fiets rennen, net niet onder auto's komen of een bus die een noodstop moet maken omdat er een hond een totaal andere kant op gaat.

Ik kan me voorstellen dat als je in een wijk, buurt of straat woont waar weinig tot geen verkeer is dus er ook geen gevaar voor wie dan ook is, dat je hond los mee laat gaan. Maar in een doorsnee buurt is dat simpelweg niet te doen.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Mijn honden zijn niet geschikt om los door de wijk te struinen (heel veel katten) maar er lopen genoeg hond(jes)en keurig los achter hun baasje aan te struinen zonder andere honden een blik waardig te gunnen. Ik kan daar geen probleem mee hebben :wink:
Afbeelding
rubyred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.

Ongelezen bericht door rubyred »

De hond van mijn vriendin loopt altijd los, ze woont in A'dam en heeft nog nooit een ongeluk met hem gehad. Hij negeert fietsers, blijft uit de buurt van auto's etc. weet precies wat die doet.
Kom je in zuiderlijke landen dan lopen honden altijd los en zo was het in nederland vroeger ook.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”