Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Van twee naar drie honden, wie heeft ervaring?
Moderator: moderatorteam
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
Van twee naar drie honden, wie heeft ervaring?
Ik zou erg graag er een derde hondje bij willen hebben. Ik weet ook al precies wat en waar, maar twijfel nog heel erg. Binnen mijn roedeltje van twee kan er beslist geen reu bij, dus wordt het een teefje. Maar gaat dat dan wel altijd goed? Laika vind alle honden leuk teef of reu maakt haar niets uit. Spikey wil geen reu in huis. In de tuin mag best maar niet hier binnen. Spikey is nu 3 en Laika 2. Wat is het verschil tussen 2 of 3 honden in huis hebben?
Ik ben erg benieuwd naar de praktijk ervaringen zoals uitlaten, eten geven, alleen laten enz.
De pup in kwestie moet nog verwekt worden, dus ik heb nog wel tijd.
Ik ben erg benieuwd naar de praktijk ervaringen zoals uitlaten, eten geven, alleen laten enz.
De pup in kwestie moet nog verwekt worden, dus ik heb nog wel tijd.
-
Job
- Zeer actief
Re: Van twee naar drie honden, wie heeft ervaring?
Hoe meer hoe gezelliger is mijn idee.
Heb geen verschil gemerkt tussen 2, 3 en 4 honden.
Ja ze moeten weer een nieuwe balans vinden,
maar dat staat los van het aantal.
Heb geen verschil gemerkt tussen 2, 3 en 4 honden.
Ja ze moeten weer een nieuwe balans vinden,
maar dat staat los van het aantal.
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
- Aantal honden: 2
Mijn ervaring is dat het makkelijker gaat, het uitlaten doe ik of per twee of alle vier tegelijk, ook doe ik dingen apart met ze
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Ik vond juist de overgang van 2 naar 3 honden groot. Met twee handen twee honden aai je makkelijker tegelijkertijd, laat je samen makkelijker uit, etc.
De overgang van 3 naar 4 honden vind ik daarentegen wel heel makkelijk. Drie of vier honden maakt geen verschil want je bent al gewend aan de onhandigheden van het jongleren met drie lijnen, drie etensbakken, drie maal snacks uitdelen, etc.
.
De overgang van 3 naar 4 honden vind ik daarentegen wel heel makkelijk. Drie of vier honden maakt geen verschil want je bent al gewend aan de onhandigheden van het jongleren met drie lijnen, drie etensbakken, drie maal snacks uitdelen, etc.

-
jelle
- Zeer actief
op zich merk ik het niet in veel praktische dingen, het verschil tussen 2, 3 of 4.
Je dagschema heb je toch al aangepast, en of je nu twee of drie of vier voerbakken moet vullen maakt (qua moeite en tijd) niet uit. Als je individueel wilt trainen of sporten met de honden is het wel een extra ding natuurlijk waardoor je ook er op uit kan komen dat je (af en toe) apart wilt wandelen oid. Sowieso trouwens wel gezond voor ze, om af en toe ook in wisselende samenstellingen mee en thuis te zijn.
Uitlaten heb ik ook prima aangeleerd met 3 tegelijk, daar word je vanzelf handig in en met drie kleintjes (even aangenomen dat er weer een klein formaat bij komt?) zal het ook sowieso niet zo'n ramp zijn. Die van mij zijn daarin wel relatief "opgevoed" dwz dat ze op de stoep redelijk op hun eigen plek lopen, niet trekken en niet teveel rondjes om ons heen hobbelen want dan wordt het met de riemen wel een puinhoop.
Grootste verschil zit hem wellicht in de perceptie van anderen. Twee honden is nog "normaal", drie is veel. En dat zal me op zich weinig schelen, maar het maakt wel uit als je nu bijvoorbeeld gewend bent ze wel eens mee te nemen op bezoek etc. Vraag je van te voren even af of dat ook zou kunnen/mogen als er nog eentje is. Ook voor uitbesteding bij vakantie zou ik daar even over nadenken.
En "last" maar zeker niet "least": je moet het wel financieel kunnen dragen. En dan niet alleen de standaard kosten, maar ook als er eens wat is - en ook als er eens met twee tegelijk iets is. Zeker als je nu met hondjes van 2 en 3 een pup erbij gaat nemen heb je over tien-twaalf jaar dus 3 oude honden als het goed is. Daar kies je dan dus óók voor.
Verder geldt wat mij betreft (zolang we het over deze orde van grootte hebben): meer is leuker!
Je dagschema heb je toch al aangepast, en of je nu twee of drie of vier voerbakken moet vullen maakt (qua moeite en tijd) niet uit. Als je individueel wilt trainen of sporten met de honden is het wel een extra ding natuurlijk waardoor je ook er op uit kan komen dat je (af en toe) apart wilt wandelen oid. Sowieso trouwens wel gezond voor ze, om af en toe ook in wisselende samenstellingen mee en thuis te zijn.
Uitlaten heb ik ook prima aangeleerd met 3 tegelijk, daar word je vanzelf handig in en met drie kleintjes (even aangenomen dat er weer een klein formaat bij komt?) zal het ook sowieso niet zo'n ramp zijn. Die van mij zijn daarin wel relatief "opgevoed" dwz dat ze op de stoep redelijk op hun eigen plek lopen, niet trekken en niet teveel rondjes om ons heen hobbelen want dan wordt het met de riemen wel een puinhoop.
Grootste verschil zit hem wellicht in de perceptie van anderen. Twee honden is nog "normaal", drie is veel. En dat zal me op zich weinig schelen, maar het maakt wel uit als je nu bijvoorbeeld gewend bent ze wel eens mee te nemen op bezoek etc. Vraag je van te voren even af of dat ook zou kunnen/mogen als er nog eentje is. Ook voor uitbesteding bij vakantie zou ik daar even over nadenken.
En "last" maar zeker niet "least": je moet het wel financieel kunnen dragen. En dan niet alleen de standaard kosten, maar ook als er eens wat is - en ook als er eens met twee tegelijk iets is. Zeker als je nu met hondjes van 2 en 3 een pup erbij gaat nemen heb je over tien-twaalf jaar dus 3 oude honden als het goed is. Daar kies je dan dus óók voor.
Verder geldt wat mij betreft (zolang we het over deze orde van grootte hebben): meer is leuker!
Laatst gewijzigd door jelle op 18 sep 2010 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
- blacky
- Zeer actief
Dat van die opvoeding is een goede. Heb hier in huis twee zeer gehoorzame hondjes. Maar buiten :N: Ik ben nu weer met Laika op cursus omdat ze wat angst vertoond naar andere honden en Spikey dat op pikt. (grote honden). Spikey heeft dan nog zijn oversekste gedrag, waar we hard aan werken maar helaas weinig opleverd. Vooral nu gieren de hormonen werkelijk door zijn lijf. Ja en we wonen in een woonwijk dus aanlijnen. Tot we bij losloop gebied zijn waar het veilig genoeg is om los te lopen. (is overigens niet ver) En leggen we altijd af op comando volg en naast. Stevig doorstappen.Nanna schreef:Aan de ene kant maakt het weinig uit. Uitlaten moet je tóch en of je er dan met twee of drie loopt....wordt natuurlijk wel anders als je ze in de bebouwde kom moet uitlaten, aan de riem. Dan wordt het al gauw kantklossen met die riemen
Verder is het lastig met meenemen op visite of op vakantie. Met één of twee honden ben je nog wel welkom, met drie honden wordt er veel eerder bedenkelijk gekeken.
Dan het financiële plaatje. Je bent meer kwijt aan entingen, voer, eventuele DA kosten voor ziekte of ongeluk.
En je moet vrij zeker weten dat een nieuw hondje makkelijk in je bestaande roedel wordt opgenomen.
Als je al moeilijkheden hebt om er twee qua opvoeding in het gareel te houden zou ik zéker niet aan een derde beginnen.
Verder geldt hier: hoe meer zielen hoe meer vreugd
- blacky
- Zeer actief
:N: jij ziet me lopen dat is niet eerlijkNanna schreef:Wil je straks met drie schreeuwerds door de wijk ipv met twee?blacky schreef: Heb hier in huis twee zeer gehoorzame hondjes. Maar buiten :N: Ik ben nu weer met Laika op cursus omdat ze wat angst vertoond naar andere honden en Spikey dat op pikt. (grote honden).
Nu durf ik het uitlaten nog wel aan de kinderen over te laten ze zijn 14 en 16 maar met drie niet dus dan is de ronde na het avond eten ook voor mij. Dit is nu standaard voor de kids.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
ik had precies datzelfde gevoellieke schreef:Ik vond juist de overgang van 2 naar 3 honden groot. Met twee handen twee honden aai je makkelijker tegelijkertijd, laat je samen makkelijker uit, etc.
De overgang van 3 naar 4 honden vind ik daarentegen wel heel makkelijk. Drie of vier honden maakt geen verschil want je bent al gewend aan de onhandigheden van het jongleren met drie lijnen, drie etensbakken, drie maal snacks uitdelen, etc..

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- mariaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): australian shepherd
Ons leven was met twee honden al helemaal op de honden ingesteld dus in dat opzicht vind ik de overgang naar drie honden niet zo groot. Alle vrije tijd, vakantieplanning, dagritme, geldbesteding
wordt al grotendeels door de honden bepaald.
Waar we nu wel extra rekening mee moeten houden zijn de extra wandelingen van de pup én dat we nu minder ver kunnen lopen met de kleine erbij, dus dat was in het begin even puzzelen.
Het lopen aan de riem met drie honden vind ik tot nu toe reuze meevallen maar dat komt ook dat Buck en Dolly niet trekken aan de rien, dus we hoeven alleen goed op Sybil te letten. Het is idd wel kantklossen met drie lijnen, ze gaan steeds door elkaar maar daar word je vanzelf handig in
We hebben gelukkig een relexte vrolijke pup die het leven zonnig inziet maar daarnaast is ze ook erg pittig dus dat vraagt wel weer tijd en energie om haar goed op te voeden, dat komt er nu extra bij maar daar stel je je natuurlijk van te voren op in.
Wat me ook opvalt aan de komst van een nieuwe hond is dat er weer opnieuw balans in de roedel moet komen, ze nemen elkaars (ongewenste) gedrag makkelijk over ...dus je moet meer inspanning verichten op een roedel onder controle te houden.
Ik zie het zo: één hond past zich aan het gezin, twee honden is een volwaardige hobby en drie honden is een way of live.
Waar we nu wel extra rekening mee moeten houden zijn de extra wandelingen van de pup én dat we nu minder ver kunnen lopen met de kleine erbij, dus dat was in het begin even puzzelen.
Het lopen aan de riem met drie honden vind ik tot nu toe reuze meevallen maar dat komt ook dat Buck en Dolly niet trekken aan de rien, dus we hoeven alleen goed op Sybil te letten. Het is idd wel kantklossen met drie lijnen, ze gaan steeds door elkaar maar daar word je vanzelf handig in
We hebben gelukkig een relexte vrolijke pup die het leven zonnig inziet maar daarnaast is ze ook erg pittig dus dat vraagt wel weer tijd en energie om haar goed op te voeden, dat komt er nu extra bij maar daar stel je je natuurlijk van te voren op in.
Wat me ook opvalt aan de komst van een nieuwe hond is dat er weer opnieuw balans in de roedel moet komen, ze nemen elkaars (ongewenste) gedrag makkelijk over ...dus je moet meer inspanning verichten op een roedel onder controle te houden.
Ik zie het zo: één hond past zich aan het gezin, twee honden is een volwaardige hobby en drie honden is een way of live.

- blacky
- Zeer actief
En hoe zit het met vakanties? Wij zijn Noorwegen gangers. Daar heb ik gelukkig al gezien dat je max 3 honden mee mag nemen op de boot. Maar vakantie huisje? In de auto? En vliegen zoveel vragen door mijn hoofd. Zoals b.v. wat als het mis gaat? Het is iets wat ik heel erg graag wil, maar mijn verstand zegd steeds wat als? Financieel is geen probleem. Hoewel de aanschafprijs wel even heeft mee gewogen.
-
jelle
- Zeer actief
huisjes is wel een punt. Je keuze zal iets kleiner worden , maar zeker niet onmogelijk. Twee is op meer plekken toegestaan dan drie - maar die zijn er ook wel, en ik denk dat het ook nog wel uitmaakt of je met drie kleine honden of met drie grootformaat aan komt wandelen (als het bijvoorbeeld in overleg zou gaan).

- mariaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): australian shepherd
Meestal beslis je deze dingen op gevoelblacky schreef:En hoe zit het met vakanties? Wij zijn Noorwegen gangers. Daar heb ik gelukkig al gezien dat je max 3 honden mee mag nemen op de boot. Maar vakantie huisje? In de auto? En vliegen zoveel vragen door mijn hoofd. Zoals b.v. wat als het mis gaat? Het is iets wat ik heel erg graag wil, maar mijn verstand zegd steeds wat als? Financieel is geen probleem. Hoewel de aanschafprijs wel even heeft mee gewogen.

- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
mariaa, zo heb ik het ook ervaren.
Hier viel de overgang van 2 naar 3 (en later 4) ook mee. Het is nu wat meer werk omdat we echt appart uit moeten laten omdat het anders oorlog wordt. Maar ook dát went.
Ik laat er nu ook gerust 3 gelijk uit. Het is even uitvogelen hoe je het beste kan lopen met 3 riemen als je in de bebouwde kom loopt, maar het is goed te doen hoor.
Wij zijn een paar keer naar Landal Greenparcs geweest met 3 honden, jaja, illegaal... Nog nooit geen problemen gehad. Wel gezorgd natuurlijk dat niemand er last van had.
Wat aandacht en eten geven betreft.... ook dat went allemaal, het lost zichzelf vaak wel op.
Drie honden vind ik voor mezelf wel de max. Door omstandigheden nu 4, waarvan 2 oude besjes.
Als die 2 er niet meer zijn blijft het waarschijnlijk ook bij 2. Maar dat is meer omdat we heel veel trainen met die 2, en dan een derde hond tekort zou komen wat aandacht betreft.
Hier viel de overgang van 2 naar 3 (en later 4) ook mee. Het is nu wat meer werk omdat we echt appart uit moeten laten omdat het anders oorlog wordt. Maar ook dát went.
Ik laat er nu ook gerust 3 gelijk uit. Het is even uitvogelen hoe je het beste kan lopen met 3 riemen als je in de bebouwde kom loopt, maar het is goed te doen hoor.
Wij zijn een paar keer naar Landal Greenparcs geweest met 3 honden, jaja, illegaal... Nog nooit geen problemen gehad. Wel gezorgd natuurlijk dat niemand er last van had.
Wat aandacht en eten geven betreft.... ook dat went allemaal, het lost zichzelf vaak wel op.
Drie honden vind ik voor mezelf wel de max. Door omstandigheden nu 4, waarvan 2 oude besjes.
Als die 2 er niet meer zijn blijft het waarschijnlijk ook bij 2. Maar dat is meer omdat we heel veel trainen met die 2, en dan een derde hond tekort zou komen wat aandacht betreft.
-
_Jules_
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Ik vind 3 handiger, als je er eentje apart meeneemt, blijft de andere tenminste niet alleen achter
Als James of Jazz zou overlijden, zou ik er ook direct een nieuwe hond bijnemen, omdat Jules niet alleen kan zijn.
Vind het ook een fijner idee dat de hond niet alleen thuis zit.
Uitlaten heb ik verder geen problemen mee, heb de kleintjes aan zon dubbele lijn en James aan een eigen lijn.
Is alleen wat lastiger met overal mee naar toe nemen. 2 kon ik nog meenemen in de trein, 3 honden krijg ik in mn eentje niet in de trein.
Als James of Jazz zou overlijden, zou ik er ook direct een nieuwe hond bijnemen, omdat Jules niet alleen kan zijn.
Vind het ook een fijner idee dat de hond niet alleen thuis zit.
Uitlaten heb ik verder geen problemen mee, heb de kleintjes aan zon dubbele lijn en James aan een eigen lijn.
Is alleen wat lastiger met overal mee naar toe nemen. 2 kon ik nog meenemen in de trein, 3 honden krijg ik in mn eentje niet in de trein.

- blacky
- Zeer actief
hoe gaat het met twee honden aan 1 lijn als er een moet poepen? Hoe groot is de ruimte tussen de twee honden dan?
Laika is zo'n echte draaikont die moet eerst 10x op en neer lopen voor ze gaat zitten.
Ik ben een echte piekeraar. En daar doe je weinig aan.
Laika is zo'n echte draaikont die moet eerst 10x op en neer lopen voor ze gaat zitten.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Ik vond van 2 naar 3 wel even wennen, ook omdat ik ze niet alle 3 tegelijk aan de lijn kon uitlaten. Dus dat was minstens 1 extra ronde per keer. Wel konden ze naar het bos met z'n 3-en en heel vroeg of heel laat (als er nog niemand op straat liep) liet ik ze ook wel alle 3 tegelijk uit, maar dan had ik Nika vaak loslopen.
Ik heb nu een jaar 2 honden, maar ik wil toch wel graag weer een derde. Heeft geen haast verder, ik heb me voorgenomen volgend jaar rond deze tijd. Dat wordt overigens wel een reu.
Ik heb nu een jaar 2 honden, maar ik wil toch wel graag weer een derde. Heeft geen haast verder, ik heb me voorgenomen volgend jaar rond deze tijd. Dat wordt overigens wel een reu.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Heb je het over 2 honden aan de lijn of 2 honden aan 1 lijn?blacky schreef:hoe gaat het met twee honden aan 1 lijn als er een moet poepen? Hoe groot is de ruimte tussen de twee honden dan?
Ik heb overigens geen probleem met 4 honden aan de lijn, want ook Lyndie en Kyra zijn wel eens aangelijnd. En soms moet de een poepen en de ander plassen en wil Cody de poot optillen om een interessant stukje te markeren. En Lisa is ook een enorme draaikont die er 10 minuten over doet om het ideale plekje te vinden.
Dat went vanzelf, hoor.

-
jelle
- Zeer actief
ik heb zelf een aversie tegen van die 2-aan-1 lijnen (met een koppelstukje). Ik zal direct toegeven dat ik het nooit in de praktijk heb geprobeerd maar feit is toch dat de honden niet anders kunnen dan continu in hetzelfde tempo dezelfde kant oplopen, omdat ze maar een klein stukje tussenruimte hebben. Staat de een stil, moet de ander dat ook of trekt nr 1 weer mee. Een links en een rechts snuffelen kan niet, moet aan dezelfde kant. Alleen als het puur is om tweehonderd meter te overbruggen voor ze los kunnen kan ik me er iets bij voorstellen, als het wandelen aan de lijn ook nog een echt onderdeel van de wandeling moet zijn lijkt het me echt helemaal niks. Was hier ooit iemand die er op die manier 4 aan een lijn had; ziet er schattig uit maar ze kunnen natuurlijk bijna alleen in een rechte lijn lopen en niks anders; als paarden voor een karretje.

-
_Jules_
- Zeer actief
Snuffelen doen ze in het hondenveld..als ze lopen, dan moeten ze lopen en niet alle kanten opvliegen.
De rest doen ze ook in het hondenveld....

- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Ik heb het wel geprobeerd met 2 honden aan 1 lijn maar dat werkt voor geen meter.
Honden willen ook graag wat privacy als ze moeten poepen.
Ik had altijd 2 riemen in de ene hand en 1 riem in de andere hand en dat ging prima.
Honden willen ook graag wat privacy als ze moeten poepen.
Ik had altijd 2 riemen in de ene hand en 1 riem in de andere hand en dat ging prima.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik loop regelmatig met drie honden aan de lijn, geen probleem.
Je bent er heel snel bedreven in
Ach, en jouw honden zijn klein, dat geeft weinig tot geen problemen, hoor.
Ik vond twee heel erg niks, moet ik zeggen (we gingen een tijd geleden opeens heel snel van vier naar twee).
Leuk, Blacky, ik ben best nieuwsgierig
Je bent er heel snel bedreven in
Ach, en jouw honden zijn klein, dat geeft weinig tot geen problemen, hoor.
Ik vond twee heel erg niks, moet ik zeggen (we gingen een tijd geleden opeens heel snel van vier naar twee).
Leuk, Blacky, ik ben best nieuwsgierig
- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Contacteer:
Het enige wat ik onhandig vind zijn de lijnen die soms in de knoop raken. Ik hou de lijnen van Iarik en Mukkie in mijn ene hand en de lijn van Benthor in mijn andere hand. Ik heb Benthor aan een flex, die kan ik makkelijk en snel met één hand bedienen. Ook is de kans op drie lijnen in de knoop dan kleiner. Iarik en Mukkie zitten aan gewone lijnen. Mukkie is nog geen ster in het recht vooruit lopen
dus Iarik moet soms touwtje springen.
We hebben Mukkie wel heel bewust gekozen met een vrij grote zekerheid dat ze bij onze reuen zou passen. En dat is gelukt.
We hebben Mukkie wel heel bewust gekozen met een vrij grote zekerheid dat ze bij onze reuen zou passen. En dat is gelukt.
-
jelle
- Zeer actief
ik denk dat dat een heel redelijke alternatieve verwoording is van wat ik bedoelde met "als het wandelen aan de lijn ook nog een echt onderdeel van de wandeling moet zijn"._Inge_ schreef:Snuffelen doen ze in het hondenveld..als ze lopen, dan moeten ze lopen en niet alle kanten opvliegen.![]()
Hier is het hondenveld leuk, maar niet genoeg (zeker niet voor Sirena) om genoeg energie kwijt te kunnen en vertier te zoeken. Wij wandelen dus ook nog hele stukken door het niet-losloopgedeelte van het park waarbij ze rustig overal mogen snuffelen, stilstaan etc. Ze lopen bij mij allemaal aan rollijnen van 8 meter en als de situatie dat toelaat (natuurlijk andere parkgebruikers in aanmerking genomen) kunnen ze dus nog aardig hun gang gaan, ook al zitten ze in principe nog aan de lijn.
Op de stoep van en naar huis lopen ze wel iets meer in het gelid maar ook dan mogen ze van mij best even een boom van dichtbij bekijken. "Alle kanten opvliegen" is natuurlijk weer schromelijk gechargeerd.

-
jelle
- Zeer actief
waarom niet alledrie aan een flex? Doen wij wel en dan kun je dus juist heel handig wisselen, achter je rug langs doorgeven, stukje binnenhalen etc. - inderdaad allemaal met een hand (of zelfs twee flexen in een hand) prima bedienbaar.EstherK schreef:Het enige wat ik onhandig vind zijn de lijnen die soms in de knoop raken. Ik hou de lijnen van Iarik en Mukkie in mijn ene hand en de lijn van Benthor in mijn andere hand. Ik heb Benthor aan een flex, die kan ik makkelijk en snel met één hand bedienen. Ook is de kans op drie lijnen in de knoop dan kleiner. Iarik en Mukkie zitten aan gewone lijnen. Mukkie is nog geen ster in het recht vooruit lopendus Iarik moet soms touwtje springen.
![]()

- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Contacteer:
jelle schreef:waarom niet alledrie aan een flex? Doen wij wel en dan kun je dus juistbheel handig wisselen, achter je rug langs doorgeven, stukje binnenhalen etc. - inderdaad allemaal met een hand (of zelfs twee flexen in een hand) prima bedienbaar.EstherK schreef:Het enige wat ik onhandig vind zijn de lijnen die soms in de knoop raken. Ik hou de lijnen van Iarik en Mukkie in mijn ene hand en de lijn van Benthor in mijn andere hand. Ik heb Benthor aan een flex, die kan ik makkelijk en snel met één hand bedienen. Ook is de kans op drie lijnen in de knoop dan kleiner. Iarik en Mukkie zitten aan gewone lijnen. Mukkie is nog geen ster in het recht vooruit lopendus Iarik moet soms touwtje springen.
![]()
Iarik wil ik sowieso niet aan een flex. Ik vind hem daar te zwaar en sterk voor en daarbij hij loopt graag naast me.
In de hand waarmee ik Benthor vasthoud wil ik geen tweede hond vasthouden. Benthor heeft soms wat speciale instructies nodig.
- Ellepel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriers, een huis vol...
Gewoon doen.....het komt allemaal wel goed.Jouw twee honden zijn al gewend om te delen, en de pup past zich wel aan.
Ik loop zelf met alle honden tegelijk,reu en 1 teef links en de rest rechts, ik heb ze geleerd niet van links naar rechts en niet trekken,gewoon doorlopen.Werkt prima.
Het is zo gezellig met meer honden....als je de financiele kant denkt ana te kunnen, komen al die dingen als vakantiehuisjes enzo ook wel, je zal wat verder moeten zoeken maar het kan wel.
Ik loop zelf met alle honden tegelijk,reu en 1 teef links en de rest rechts, ik heb ze geleerd niet van links naar rechts en niet trekken,gewoon doorlopen.Werkt prima.
Het is zo gezellig met meer honden....als je de financiele kant denkt ana te kunnen, komen al die dingen als vakantiehuisjes enzo ook wel, je zal wat verder moeten zoeken maar het kan wel.

-
_Jules_
- Zeer actief
Mijn honden vliegen wel alle kanten op, dus tjajelle schreef:ik denk dat dat een heel redelijke alternatieve verwoording is van wat ik bedoelde met "als het wandelen aan de lijn ook nog een echt onderdeel van de wandeling moet zijn"._Inge_ schreef:Snuffelen doen ze in het hondenveld..als ze lopen, dan moeten ze lopen en niet alle kanten opvliegen.![]()
Hier is het hondenveld leuk, maar niet genoeg (zeker niet voor Sirena) om genoeg energie kwijt te kunnen en vertier te zoeken. Wij wandelen dus ook nog hele stukken door het niet-losloopgedeelte van het park waarbij ze rustig overal mogen snuffelen, stilstaan etc. Ze lopen bij mij allemaal aan rollijnen van 8 meter en als de situatie dat toelaat (natuurlijk andere parkgebruikers in aanmerking genomen) kunnen ze dus nog aardig hun gang gaan, ook al zitten ze in principe nog aan de lijn.
Op de stoep van en naar huis lopen ze wel iets meer in het gelid maar ook dan mogen ze van mij best even een boom van dichtbij bekijken. "Alle kanten opvliegen" is natuurlijk weer schromelijk gechargeerd.
Hebben hier 3 hele grote hondenvelden vlakbij, dus zat om te snuffelen.
En als ik ze apart meeneem gaan ze aan een lange lijn en kunnen ze wel overal heen waar ze willen.
Maar met zn 3en moeten ze gewoon rustig doen, aangezien ik ook 1 hond erbij heb die wat lastiger is qua gedrag en ik over een pad moet lopen waar altijd kinderen spelen en veel fietsers en scooters zijn.