Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Psychiatrische hulphond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers
Aantal honden: 2

Re: Psychiatrische hulphond

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Inge O schreef: waar ik het in dit soort specifieke gevallen heel moeilijk mee heb is dat je vraagt aan een hond om zijn eigen stress te onderdrukken en normaal te reageren in omstandigheden waarin de baas zelf overduidelijk zwaar gestressed is en dus waarschijnlijk heel verwarde, beangstigende en voor de hond moeilijk netjes te interpreteren 'bevelen' geeft. ik vind dat gewoon niet fair - dat kan je amper van een mens vragen, laat staan van een dier dat zo gevoelig is voor onze stemmingen (vooral ook in negatieve zin = er stress van ondervinden) als een hond.

je vraagt immers niet : als het baasje heel duidelijk bevel x geeft moet jij zus of zo, nee, je vraagt aan de hond om ook door sterk emotioneel beladen boodschappen/bevelen niet in de war te raken en toch netjes als een automaat te reageren - ik vind dat echt erg, ja.

en dat nogal wat honden dit ook niet aankunnen blijkt al uit die eerste mismatch die in het startbericht aangegeven wordt. dat wás dan al een hond die al sterk gescreend was op geschiktheid én getraind was en nog woog de stress blijkbaar te zwaar.
Dit bezwaar kan ik heel goed snappen. Het zal ook zeker zwaar mee moeten wegen in de afweging of een (hulp)hond in zo'n situatie kan. Maar ik denk dat bijv epilepsiehonden in een zelfde situatie zitten en ik heb de indruk dat dat prima werkt. Je moet uiteraard er wel een geschikte hond voor vinden, die het gevraagde stressniveau goed aankan. Maar ik denk ook dat als de hond precies weet wat hij moet doen in een dergelijke situatie en het verbetert dan ook daadwerkelijk, dat het stressniveau wellicht weer lager wordt. Dat betekent ook dat het voor de hond redelijk voorspelbaar moet zijn wat er gaat gebeuren en wat er van hem verwacht wordt en dat het dan ook in korte tijd weer onder controle is.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Ik heb de aflevering van "jong" destijds gezien en ik vind het meer dan terecht dat zij een hulphond heeft gekregen. Ik vind het het bedrag ook dubbel en dwars waard. Reguliere hulp kost veel meer.

In de aflevering van "jong" kreeg ze een hond die uiteindelijk toch geen goede match was. Daarna kreeg ze een hond die zeer goed bij haar paste. Er wordt dus wel degelijk gekeken of de baas en de hond een goed team zijn. Daarbij reageert de hond niet op bevelen maar op gedrag van de baas. Dat doet een waak- en verdedigingshond ook. Als ik iemand niet vertrouw dan is Iarik alert.

Volgens mij was het deze aflevering van Jong: http://www.uitzendinggemist.nl/index.ph ... b4e0ad0b45" onclick="window.open(this.href);return false;
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik heb ook een hulphond hoor, hij houdt je bij de les,
en als je het echt zwaar hebt, zeker voor lange tijd, laten mensen je vaak vallen als een hete aardappel.
heeft een hond nog nooit bedacht, wat zijn ze toch trouw he :lief:
leuk stukje om te lezen
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Inge O schreef:
EstherK schreef: Er wordt dus wel degelijk gekeken of de baas en de hond een goed team zijn.
oh ja, vast wel, maar denk je ook aan de andere kant? de hond die het niet trok? hoe goed voelde dat team voor hem?
en hoevaak moet zo'n hond een 'mis match' doorstaan???
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Waarom zou het niet goed zijn voor een hond bij iemand met psychische problemen.?
En dat hij teveel voor zijn kop krijgt aan onvoorspelbaar gedrag. :denken:
Of "gewone "mensen zo lekker voorspelbaar zijn voor een hond.??
Er word heus wel gekeken wie wel en wie niet voor zo'n hond in aanmerking komt want niet iedere cliént is geschikt of komt hiervoor in aanmerking..
En ja soms dan is er een match die geen match blijkt te zijn.
Dat komt toch ook bij gewone gezinshonden voor.??
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
EstherK schreef: Er wordt dus wel degelijk gekeken of de baas en de hond een goed team zijn.
oh ja, vast wel, maar denk je ook aan de andere kant? de hond die het niet trok? hoe goed voelde dat team voor hem?
Ik weet niet meer exact wat de reden was maar er werd wel degelijk aan de hond gedacht.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Inge O schreef:ik ben doorsnee tegen een hulphond en jij bent altijd voor.
Ik ben, in principe, ook tegen een hulphond. Een geleidehond vind ik iets anders.
Doe mij maar iemand die 'iets' heeft met honden en de eigen hond functioneel inzet. Eventueel met hulp.
Er staan mij iets teveel slechte voorbeelden, van situaties die anders zijn dan bovengenoemde, voor ogen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Jaap* schreef:
Inge O schreef:ik ben doorsnee tegen een hulphond en jij bent altijd voor.
Ik ben, in principe, ook tegen een hulphond. Een geleidehond vind ik iets anders.
Doe mij maar iemand die 'iets' heeft met honden en de eigen hond functioneel inzet. Eventueel met hulp.
Er staan mij iets teveel slechte voorbeelden, van situaties die anders zijn dan bovengenoemde, voor ogen.
Waarom zou een hulphond voor een lichamelijk gehandicapte het zwaarder hebben dan een blindengeleidehond? Dat geloof ik helemaal niet, eigenlijk. Als ik kijk naar mijn eigen Fenna, welke leeft om te apporteren, deze zou niets liever doen dan de hele dag dingen aangeven of aan dingen sjorren. Of je in het algemeen tegen dergelijke honden bent is natuurlijk ieders vrije keus, maar ik snap je onderscheid niet zo goed. Maar goed, het is waar dat er zeer recentelijk al een dergelijke discussie geweest is. (waarbij ik al aangaf juist voor hulp/geleidehonden te zijn... :pffff: ) Dus ik zal niet die duscussie weer aanzwengelen...Psychische hulphonden ken ik onvoldoende. Maar ik weet niet of het percentage mismatchen hier hoger is dan onder de 'gewone' honden, wel denk ik dat 'reguliere' mismatchen vaak wel bij t baasje blijven. Dat is natuurlijk geen optie als t dier een hulphond is.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Inge O schreef:
bouvierpoedel schreef:Waarom zou het niet goed zijn voor een hond bij iemand met psychische problemen.?
niet het onvoorspelbare gedrag op zich moet per definitie zo'n probleem zijn (zolang het binnen de perken blijft natuurlijk) maar naar mijn gevoel vooral het moeten ingaan tegen de stress van de baas in. contact moéten maken met een gestresste baas (die heus wel niet altijd zo begripvol zal zijn op zo'n moment), normaal en betrouwbaar moeten reageren op zwaar gestresste bevelen enz.

maar daar zullen we het wel nooit over eens raken - ik ben doorsnee tegen een hulphond en jij bent altijd voor.
Zal je verbazen hoor.
Ik ben niet altijd voor. :ok:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
senna03
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested

Ongelezen bericht door senna03 »

bouvierpoedel schreef:
Inge O schreef:
bouvierpoedel schreef:Waarom zou het niet goed zijn voor een hond bij iemand met psychische problemen.?
niet het onvoorspelbare gedrag op zich moet per definitie zo'n probleem zijn (zolang het binnen de perken blijft natuurlijk) maar naar mijn gevoel vooral het moeten ingaan tegen de stress van de baas in. contact moéten maken met een gestresste baas (die heus wel niet altijd zo begripvol zal zijn op zo'n moment), normaal en betrouwbaar moeten reageren op zwaar gestresste bevelen enz.

maar daar zullen we het wel nooit over eens raken - ik ben doorsnee tegen een hulphond en jij bent altijd voor.
Zal je verbazen hoor.
Ik ben niet altijd voor. :ok:
Misschien vindt zo'n hond het helemaal niks, zo'n psychiatrische patient als baas en zou hij zijn baasje ook het liefst "een schop onder de hol wil geven" :wink:
(sorry kon het niet laten)
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

senna03 schreef:
Misschien vindt zo'n hond het helemaal niks, zo'n psychiatrische patient als baas en zou hij zijn baasje ook het liefst "een schop onder de hol wil geven" :wink:
Na zo'n opmerking wil ik jou ook het liefst een schop onder je hol geven. :wink:
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

Nou vind ik dat honden zeker niet in alle gevallen gelukkig zijn bij zo een patient, maar zeker heel vaak wel, omdat zo'n patient zich zo goed en veilig voelt bij de hond zal er een geweldige band ontstaan waarbij ook de patient veel voor de hond over heeft ! Patienten blijven immers mensen en die hulphonden blijven honden, het gaat hier niet alleen om ''t werk' lijkt me.
Afbeelding
senna03
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested

Ongelezen bericht door senna03 »

EstherK schreef:
senna03 schreef:
Na zo'n opmerking wil ik jou ook het liefst een schop onder je hol geven. :wink:
Kijk even in het topic "het is slechts een hond" dan snap je dat dit cynisch bedoeld is :wink:
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

senna03 schreef:
EstherK schreef:
senna03 schreef:
Kijk even in het topic "het is slechts een hond" dan snap je dat dit cynisch bedoeld is :wink:
Gelezen :ok: , ik zal je niet meer schoppen :mrgreen:

Al vind ik het wel lastig dat ik om een cynische opmerking te begrijpen eerst een ander topic moet lezen. :tong:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”