Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hou je rekening met "wat men denkt" van je ras?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Hou je rekening met "wat men denkt" van je ras?

Ongelezen bericht door Moos »

Beetje n.a.v het topic hoe anderen je hond zien. Hou je rekening met hoe het ras/type hond wat je aanschaft over het algemeen gezien wordt door buitenstaanders?

Ik woon bijvoorbeeld in een druk bevolkt gebied, met druk bewandelde parkjes (en hiervoor in zwaar toeristisch gebied, dus ook vaak erg druk), en ik zou het eerlijk gezegd best lastig vinden als ik bijvoorbeeld een flinke DH reu zou hebben waar mensen bij voorbaat vaak toch al wat 'terughoudend/tikkeltje angstig' op reageren. Ik vind het wel prettig dat ik met honden loop die toch een algemeen beeld geven van "ohh, die zijn altijd aaibaar en makkelijk". Dat mensen dus te pas en te onpas aan mijn honden zitten, en opspringen afleren heel lastig is omdat 8 van de 10 mensen het wel gezellig vinden, neem ik er dan maar bij. Dat vind ik veel minder ehm, erg?
Maar ik kan me voorstellen dat als je vrij afgelegen woont dat het wel weer prettig is juist als mensen wat terughoudend op je hond reageren i.p.v dat ze denken dat alles maar kan.

En eerlijk gezegd, ik zou er best moeite mee hebben als mensen bij voorbaat mijn hond al 'eng' ofzo gaan vinden terwijl dat nergens voor nodig is :( Maar ik kan me ook voorstellen dat mensen het heel irritant vinden dat je hond wordt gezien als een page puppy die door kinderen aan de oren getrokken kan worden. Terwijl ik dat dus niet heel vervelend vind eigenlijk.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: Hou je rekening met "wat men denkt" van je ras?

Ongelezen bericht door Budkes »

Ja, dat doe ik, ik ga er bij voorbaat vanuit dat iedereen bang is van Cento (arme lobbes :ugh: ) dus ik hou hem bij me.
Ik ga mensen toch niet de schrik in de benen jagen alleen omdat hij niets doet.
Gr. Aniek

Afbeelding
Moos
Zeer actief

Budkes schreef:Ja, dat doe ik, ik ga er bij voorbaat vanuit dat iedereen bang is van Cento (arme lobbes :ugh: ) dus ik hou hem bij me.
Ik ga mensen toch niet de schrik in de benen jagen alleen omdat hij niets doet.
Ik bedoelde eigenlijk meer bij de aanschaf van de hond, maar dit is ook wel een mooie inderdaad :wink: Ik doe dat met Vera zelf ook. Als ik een klein hondje beetje bij de baas zie hobbelen mag ze daar niet heen. Saar wel. Gewoon, omdat ik weet dat niet iedereen dat leuk vindt, zo'n grote gok bij zijn/haar mini hondje.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Nope, ik kan niet van tevoren gaan denken voor mensen de één noemt het een lobbes, de ander een enge hond, en de derde rent er op af om te knuffelen.
hoe zou ik daar rekening mee moeten houden dan ? :19:
bij me houden doe ik toch wel, dat vind ik niet meer als logisch
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik snap de vraag niet goed denk ik :?

als die is of ik bij aanschaf rekening hou met wat anderen van mijn raskeuze vinden is het antwoord 'nee, dat maakt me niks uit'
als de vraag is of ik rekening hou met het feit dat veel mensen dh's eng vinden is het antwoord 'ja, ik zorg ervoor dat niemand last heeft van mijn honden'
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Begreep je ook verkeerd, nee ik ga niet omdat mensen een bepaald ras niet leuk of eng vinden of omdat de hele buurt lekker met alle boomerhondjes en labjes samen gezellig kan rondhobbelen (en engelse bullteriërs en goldens en jr's om even wat andere rassen op te komen zonder stigmatiserend of denigrerend te zijn :wink: ) voor een ander ras, al zou het soms wel wat makkelijker (kunnen) zijn :mrgreen:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Daar heb ik geen seconde over nagedacht, niet eens gedacht om er sowieso over na te denken :mrgreen: Zal dat ook niet doen. Niet dat 'men' wat over mijn honden kan denken, 99% kent de Hovawart niet eens :mrgreen:
Moos
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Nope, ik kan niet van tevoren gaan denken voor mensen de één noemt het een lobbes, de ander een enge hond, en de derde rent er op af om te knuffelen.
Nou, als je het heel erg vervelend vindt als mensen of je hond steeds eng vinden, of juist steeds aan je hond willen zitten en hun kinderen erop af laten denderen. Dan kan ik me voorstellen dat je in beide gevallen bepaalde rassen sneller af laat vallen. Of dat je het je in ieder geval vantevoren goed realiseert waardoor het je weer minder irriteert zeg maar.

En dat je dus als je afgelegen woont juist zoekt naar een ras dat een beetje afschrikt, en als je in een woonwijk woont met in elk huis een gezin met twee kinderen je daar misschien iets meer over nadenkt. Tenzij het je natuurlijk geen klap interesseert hoe mensen reageren, dat kan ook nog :wink:
Afbeelding
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Of mensen Roos eng zouden vinden is me bij aanschaf geen moment door het hoofd gegaan.
Nu dat zo blijkt te zijn zorg ik er wel voor dat ik haar bij me hou en geen mensen laat schrikken in het donker of zo.
Verder huilen ze hun angstjes en vooroordeeltjes maar lekker thuis uit, daar hou ik me niet mee bezig. :pffff:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Moos schreef:
S@ndr@ schreef:Nope, ik kan niet van tevoren gaan denken voor mensen de één noemt het een lobbes, de ander een enge hond, en de derde rent er op af om te knuffelen.
Nou, als je het heel erg vervelend vindt als mensen of je hond steeds eng vinden, of juist steeds aan je hond willen zitten en hun kinderen erop af laten denderen. Dan kan ik me voorstellen dat je in beide gevallen bepaalde rassen sneller af laat vallen. Of dat je het je in ieder geval vantevoren goed realiseert waardoor het je weer minder irriteert zeg maar.

En dat je dus als je afgelegen woont juist zoekt naar een ras dat een beetje afschrikt, en als je in een woonwijk woont met in elk huis een gezin met twee kinderen je daar misschien iets meer over nadenkt. Tenzij het je natuurlijk geen klap interesseert hoe mensen reageren, dat kan ook nog :wink:
Ja maar mensen zijn niet uniform, wat de ene een enge kolere hond vind, vind de ander een prachtig beest, en met mijn levensstijl - lees ik kom niet in honden parken, maakt het me geen moer uit wat ze ervan vinden, of het nu om een Golden ( want ook met een golden zou ik niet in parken gaan lopen)zou gaan of in dit geval om een cane wattes.
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Moos schreef:Hou je rekening met hoe het ras/type hond wat je aanschaft over het algemeen gezien wordt door buitenstaanders?
Absoluut niet. Nog nooit over nagedacht zelfs :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Tamara. schreef:Daar heb ik geen seconde over nagedacht, niet eens gedacht om er sowieso over na te denken :mrgreen: Zal dat ook niet doen. Niet dat 'men' wat over mijn honden kan denken, 99% kent de Hovawart niet eens :mrgreen:
Nee, da's wel makkelijk :mrgreen: Ik zelf ook lang niet echt eigenlijk hoor. Maar het valt me soms wel op hoe mensen heel anders op bijvoorbeeld Vera reageren dan op, bijvoorbeeld, een Herder-achtige hond als we daarmee oplopen. En ik zou daar eigenlijk stiekem best een beetje moeite mee hebben. Dat mijn hond even vriendelijk langs komt lopen, en veel mensen bij voorbaat al afwijzend reageren.
Terwijl ik zelf dus ook weleens gehad heb dat ik 's avonds laat op een niet-zo-goed-bekend-staand station stond (met de honden), en eigenlijk wel baalde dat ik met het type honden dat ik heb daar stond. Beetje iets van een 'ik verdedig mijn baas' uitstraling ofzo had ik toen helemaal niet erg gevonden. Net zoals ik dat in de winter (veel donker) in een benedenwoning ook weleens heb. Dan voel ik me bepaald niet veiliger met mijn honden, en dat lijkt me dan ook wel weer eens lekker.
Afbeelding
Maxine
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxine »

Ik denk dat het eraan ligt wat je wil doen met je hond. Als je bijvoorbeeld een echt waakhond wil hebben (die dus mensen 'afschrikt') dan denk ik wel dat men eerder geneigd is om bijvoorbeeld een rottweiler of zo te nemen in plaats van een chowchow.
Een rottweiler roept nu eenmaal meer slechte vooroordelen op dan zo'n pluizige chowchow. En als je daar nu net naar op zoek bent, dan speelt hetgeen andere mensen van je ras denken wel een rol, ja.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Nee, ik hou daar absoluut géén rekening mee. Ik heb honden voor mezelf, niet voor een ander.
Zorg natuurlijk wel dat anderen geen last hebben van mijn 'enge :wink: ' honden.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Oh, op die manier. Ja dan ook ja, ik heb wel eens heel sterk een ras leuk gevonden, maar niet genomen omdat ik niet de hele dag voor diegene met die vechthond wil worden aangezien. Daarnaast heb ik ook heel veel interesse gehad in een ras maar niet genomen omdat ik me absoluut niet thuis voelde bij de blowende, "ja hij maakt je dood als je erbij komt", "ja hoor, hij is heel makkelijk agressief te maken" populatie eigenaren die er in het bench-rijtje op shows aan vast zat. Ik ken mezelf en gooi me altijd helemaal in een ras; showen en meestal binnen no-time in één of andere commissie of bestuur. En daar had ik met die gasten absoluut geen zin in. Dus toen maar een ander ras genomen. :D
Gr. Aniek

Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nee, daar houd ik geen rekening mee, zou niet weten waarom.
GoldSpots
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Golden Retriever, Dalmaatje

Ongelezen bericht door GoldSpots »

Nope. :lekkerpuh:

Waarom zou ik? Het belangrijkste is dat de hond zijn werk voor mij goed doet. Sommige opmerkingen vind ik wel vervelend :S: , zeker als men niet goed bekend is met de Dalmaat. Maar ook Lance (Golden) is wel eens voor agressief uitgemaakt. :scratch:

Niet alle mensen weten hoe met een hond om te gaan of een hond fatsoenlijk te benaderen. Daarom leg ik dat ook ALTIJD uit tijdens demonstraties op scholen. Geef die gasten gelijk een beetje hondenopvoeding mee en nooit meer (hoop ik dan maar) iets aan de hand.

Mijn honden hebben wel een voorbeeldfunctie omdat het Hulphonden zijn. Dus kijk ik naar de ouders en hoe zij met andere honden zijn maar ook hoe die met "vreemde" mensen zijn. Vind ik veeeeeeeel belangrijker. :ok:
Wanda, Lance en Fire
Afbeelding

Er gaat meer boven je pet dan eronder. <Toon Hermans>
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Nee daar hou ik helemaal geen rekening mee. Ik vind dit gewoon de allerleukste honden en ideaal in een gezin. Nu moet ik zeggen dat wij ook heel weinig negatieve reacties krijgen. Maar ja hoe kan dat ook anders met zulke leuke honden :tongue:
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Nee, daar heb ik bij de aanschaf niet bij nagedacht.

Gelukkig hebben we hier ook nog geen negatieve reacties gehad, maar ik heb een hond voor mezelf aangeschaft, niet voor wat de buurt ervan vind. Natuurlijk zorg ik ervoor dat niemand overlast van mijn hond ondervind, maar ik ga daar niet ineens een ander ras voor aanschaffen omdat de buurt die misschien leuker vind.
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Als ik er nu over nadenk moet ik zeggen dat ik er geen rekening mee houd.
Houd er eerder rekening mee dat mensen niet altijd van honden houden en houd ze dan ook bij me als ik iemand tegenkom.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Nee daar hou ik geen rekening mee, ik wil en hond dus het is al moeilijk genoeg om er 1 tezoeken die bij mij past, als ik dan ook nog eens rekening moet houden met de omgeving.
Bij een eventuele volgende hond hou ik er wel rekening mee dat er nu regelmatig kleinkinderen over de vloer komen.. Samara is niet zo zot op kinderen maar Sem accepteerd ze en die is inmiddels wel zo goed opgevoed dat hij dondersgoed weet wat wel en niet kan maar het blijft altijd oppassen geblazen, ze zal zeker niet bijten maar wel in haar paniek door de ramen heen willen...en dat willen we natuurlijk niet.
Lynn is nog maar een maand of 4 dus daar valt nog weinig aan optevoeden :wink:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Nee,bij aanschaf niet,maar ik ben me er wel van bewust dat deels zwarte Max door sommigen nog steeds enger gevonden wordt dan lief uitziende Bente dus ik hou er wel rekening mee dat er op hem anders gereageerd wordt.
Alhoewel er steeds meer mensen zijn die hem wel schattig vinden door zijn grijzer wordende kop :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Jawel, ik hou er rekening mee.
RR zijn best grote, indrukwekkende honden, en niet iedereen is daar van gecharmeerd.
Als ik met ze wandel, en er komt me iemand tegemoet dan monster ik hun reactie op mijn honden.
Naar aanleiding daarvan besluit ik over te steken al dan niet, vaak gevolgd door een begrijpend knikje van de tegenpartij.
Op die manier hou ik wel rekening hoe vreemde mensen mijn honden zien/ervaren.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
samzel
Actief

Ongelezen bericht door samzel »

nee, het zou me geen reet uit maken... bij de raskeuze dan. Veel mensen zijn bang voor honden, en dan al helemaal voor grote honden. Dus dan lopen ze met een enorme bocht om me heen, maarja, ze weten niet dat ik de liefste honden van de hele wereld heb

Wel hou ik er rekening mee als ik aan het lopen ben, of course ;)
:I:
[color=#000080]Groetjes!
En pootjes ;)
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Moos schreef:Hou je rekening met hoe het ras/type hond wat je aanschaft over het algemeen gezien wordt door buitenstaanders?
Nee.
Maar ik val wel op rassen die er niet erg angstaanjagend uitzien :F:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Moos schreef:
Ik bedoelde eigenlijk meer bij de aanschaf van de hond,
nee, geen seconde... mijn honden en ik zorg er wel voor dat niemand er last van heeft...
zo aaibaar zijn ze toch niet dus last van mensen die er ineens omheen hangen heb ik niet ook al woon ik midden in een woonwijk. Soms staan kinderen wel met mond wagenwijd open te kijken als ik de honden in de auto doe, ze rennen direct naar de auto vanuit de kennel en weten hun hok... (auto staat dan voor de poort)
Dat vinden ze wel geweldig om te zien (volwassenen ook weleens, die staan er ook regelmatig naar te kijken) :F:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Aangezien ik degene ben die met de hond moet leven en niet de buurt of omgeving hebben de buurt en omgeving nul komma nul invloed op de keuze van mijn hond :wink:
Afbeelding
Ayurveda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayurveda »

Nee ik zou daar geen rekening mee houden
het is tenslotte mijn hond!
Bikkel vinden ze over het algemeen allemaal leuk, Pulchra denkt men soms van dat het een trutte hondje is, klein en harig maar dat is het absoluut niet! en tsja als andere dat willen denken, jammer dan en zo zou ik het ook denken als ik een groter wat door andere mensen als eng beschouwd zou worden ras had ;)
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Nee, beslist niet. Het ras dat ik heb, heb ik puur voor onszelf. Als collectanten bang voor onze honden zouden zijn, is dat alleen maar makkelijk en mooi meegenomen.

Maar IK wil graag "onbezonnen" lopen, en zie helemaal niets in een hond die ik altijd kort aangelijnd moet hebben en die ik 's ochtends om 5 uur uit moet laten. En het grootste nadeel aan Saar en Miep vind ik dat ik altijd en eeuwig de hele buurt aan kinderen een tijdlang aan mijn deur heb (met een clubactie, of heitje voor een karweitje, of gewoon om te vragen of ze mogen wandelen, of voor statiegeld inzameling voor Haïti...)
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Nee, ik neem mijn honden voor mezelf en niet voor een ander :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”