Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

GL: hel of hulp? Feit of fabel?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Bonnie F
Zeer actief
Aantal honden: 1

GL: hel of hulp? Feit of fabel?

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Helpt een gentle leader? En waarvoor of tegen dan? Mag je er ook mee fietsen?
En krijgen honden er nu echt een blessure van? Dit wordt heel vaak geroepen maar ken je echt een hond die er een nekblessure van heeft gekregen? Of papegaaien we elkaar allemaal na?
Ik ben benieuwd.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
S@ndr@
Zeer actief

Re: GL: hel of hulp? Feit of fabel?

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

:pop: :smile: , ik vind het een hulp, in moeilijke situaties, geef het grif toe.
hoewel ik hem gisteren tijdens de training waar het kon ook af gedaan heb
Bonnie F
Zeer actief

S@ndr@ schreef: :pop: :smile:
Sandra, je bent gemeen! :mrgreen:
Ik was net mijn ervaringen aan het typen.
Ik bedoel het echt een soort van serieus.
Laatst gewijzigd door Bonnie F op 10 sep 2010 15:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Ik vind het een hulpmiddel, hoewel ik laatst iemand zag lopen met een GL aan een rolriem daarvan lopen dan de kriebels over mijn rug, hoe dom kun je iets gebruiken.
Bonnie F
Zeer actief

Ik gebruik de g.l. voor het fietsen. Het gaat het trekken en rare fratsen tegen. Ik kan op die manier voorkomen dat ik van mijn fiets wordt getrokken in situaties waarbij ik mijn hond niet meer goed bij me kan houden. Komt zelden voor.
Ik vind het risico dat ik van mijn fiets stort toch net iets groter dan het (niet bewezen) risico dat mijn hond er iets van overhoud.
Op die manier heb ik altijd goed met mijn honden kunnen fietsen, zelfs met 2 (grote) honden.
Ik heb nog nooit een hond gekend die iets overhield aan de GL. Of zelfs maar rechtstreeks van gehoord.
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

hulpmiddel

toen buster in het begin erg trok en mijn lijf soms niet mee wilde werken deed ik hem wel om .

gewoon als hulp want ik had ook de gewone halsband om en de riem met 2 musketons had ik dan aan beide vast
was het nodig dan iets meer druk op de gentle en anders gewoon de halsband

ik zie ook veel mensen er gewoon standaard mee lopen en zelfs fietsen en daar krijg ik ook de kriebels van :19:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Bonnie F
Zeer actief

fenneke schreef:
ik zie ook veel mensen er gewoon standaard mee lopen en zelfs fietsen en daar krijg ik ook de kriebels van :19:
Ik dus.
Maar waarom dan?
Ik had een DH die op katten jaagde, ze heeft me lopend al een paar keer bijna op mijn plaat laten vallen. Op de fiets had ik haar los moeten laten (met alle risico's) of ik zou zelf zijn gevallen (met alle risico's)
Wat is het verschil tussen wandelen en fietsen met een GL (voor de hond)?
Ken je honden met nekletsel?

Roept iedereen :N: omdat iedereen :N: roept?
Afbeelding
fenneke
Zeer actief

ik roep omdat het geroepen wordt :engel:

maar ook om wat ik zie in de praktijk
ik kan mij voorstellen dat als de hond echt opeens hard trekt hij daar best nek letsel van kan oplopen hij wordt dat opeens in een bep houding getrokken en dat lijkt mij niet goed

ik fiets met buster aan de springer en heb de riem aan zijn halsband [en soms de slipketting]
Fenneke en Baloe
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ik ken niemand die het in de praktijk heeft meegemaakt, en ik ken er een hoop die er mee lopen op de KC :wink:
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik ken ook geen blessures ervan, al zal het best voorkomen.
Ik vind het een hulpmiddel, en een best fijne ook nog, zeker met een grote of sterke hond. :wink: Durf dat best toe te geven.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Hulpmiddel. Het hielp bij jonge Rhodi heel goed tegen het keiharde trekken wat hij in die tijd nog wel eens wilde doen. (En waarbij hij mij dan onderuit trok of de riem uit de handen scheurde...) Nu is het niet echt meer nodig, het trekken is er behoorlijk uit. Ik gebruik het nu alleen nog als ik helemaal alleen met hem loop, gewoon omdat ik dan zeker weet dat hij niet begint met trekken als er toch iets spannends is.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Voor Nanni heeft het gigantisch geholpen. Zij wilde alle autos wegjagen, waardoor ze toen ik haar 2 weken had, al op een auto zat. Zij corrigeerde zichzelf als ze er achter aan wilde gaan, waardoor voor haar het plezier wegnam.
Perry en Noah

Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Voor mij is het een tijdje een hulpmiddel geweest. De tijd dat Spike compleet opgefokt raakte van andere honden.
Samen met trainen was de GL een uitkomst. Denk dat ik er een klein half jaartje mee gelopen heb.
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Mijn moeder loopt altijd met Beuk met de GL :ugh:
Ik snap het wel, Beuk trekt erg en ze heeft zwakke polsen, maar het zou zoveel beter werken als ze Beuk gewoon leerden niet te trekken. Mijn pa gebruikt dat onding ook altijd, zo leert Beuk het natuurlijk nooit.
Ik heb niet veel tijd om met ze te lopen, maar als ik loop is dat zonder GL want ik wil dat het niet standaard wordt gebruikt.
Maar ik loop te weinig om Beuk het trekken af te kunnen leren, en mijn ouders weigeren moeite te doen, dus ik ben bang dat het niets gaat worden.
Met fietsen gebruiken vind ik sowieso niets, dan kan de hond niet meer goed hijgen.
Als hulpmiddel is de GL prima, maar voor standaard kan het echt niet (en dan niet ivm zogenaamd nekletsel maar omdat ik vind dat de hond moet leren te lopen zonder hulpmiddel)
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

MissDorien schreef: Met fietsen gebruiken vind ik sowieso niets, dan kan de hond niet meer goed hijgen.
Dat ding zit toch heel hoog op de neus, bij de ogen? Dat beperkt toch niet in hijgen?

Ik heb er zelf verder geen ervaring mee, ik ben ook teveel watje denk ik, ik zou nooit doorzetten met aanleren als ze meteen met de neus zouden gaan schuren enzo. Maar goed, ik kan Vera ook makkelijk houden als ze eens trekt (en over het algemeen trekt ze niet), dus de nood is er ook niet.
Afbeelding
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

een hulpmiddel mits je het goed gebruikt met 2 lijnen 1 aan de halsband en 1 aan de gentle leader. Dus de riem voor de extreme schokken en de Gentle leader om de aandacht 'af te lijden' door de kop zijwaarts te lijden en niet te rukken.
Dus als ik mensen zonder 2 riemen zie lopen ermee ja dan gaan mijn nekharen wel overeind staan.

Zelf ben ik meer voor het trainen niet te trekken
Afbeelding
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Moos schreef:
MissDorien schreef: Met fietsen gebruiken vind ik sowieso niets, dan kan de hond niet meer goed hijgen.
Dat ding zit toch heel hoog op de neus, bij de ogen? Dat beperkt toch niet in hijgen?

Ik heb er zelf verder geen ervaring mee, ik ben ook teveel watje denk ik, ik zou nooit doorzetten met aanleren als ze meteen met de neus zouden gaan schuren enzo. Maar goed, ik kan Vera ook makkelijk houden als ze eens trekt (en over het algemeen trekt ze niet), dus de nood is er ook niet.
Bij Beuk zit hij niet heel hoog op de neus, en omdat de riem aan de onderkant zit draait zijn hoofd dan helemaal scheef omhoog als de lijn strak komt te staan, brr .
Daisy@
Zeer actief

Ik had ook altijd een dubbele riem. Zo'n politieriem met de ene kant aan zijn halsband en de andere kant aan de GL.
Vond dat wel prettig en zeker. (alleen aan de GL vertrouwde ik niet helemaal)
S@ndr@
Zeer actief

nee dat heb ik ook hoor, alleen aan de GL vind ik eng, zeker op zo`n druk trainingsveld van de KC :roll:
Bonnie F
Zeer actief

Sandra en Daisy: jullie gebruiken dus de dubbele riem omdat jullie bang zijn dat jullie hond zich uit de GL weet te worstelen?
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

:lol1: , ja en dat kun je voorkomen door hem strakker af te stellen, maar dat wil ik niet, hij moet in rust wel los zitten om de neus :wink:
maar dat komt denk ik ook omdat ze een relatief brede snuit hebben, die ook nog eens kort is in verhouding
Bonnie F
Zeer actief

S@ndr@ schreef::lol1: , ja en dat kun je voorkomen door hem strakker af te stellen, maar dat wil ik niet, hij moet in rust wel los zitten om de neus :wink:
maar dat komt denk ik ook omdat ze een relatief brede snuit hebben, die ook nog eens kort is in verhouding
Da's ook waar. Die canne-wattuh heeft natuurlijk een kop als een blok beton. Mijn elegante hond heeft een zeer waardige spitse snuit.
Maar serieus, ik heb de GL nogal los zitten. Zou niet weten waarom ik het strakker zou afstellen. Komt ook omdat mijn vorige hond een kop had vergelijkbaar met die van jouw hond.
Iemand schreef dat met een GL de hond niet goed zou kunnen hijgen. Dan heb je de GL dus niet goed afgesteld.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Bonnie F schreef:
S@ndr@ schreef::lol1: , ja en dat kun je voorkomen door hem strakker af te stellen, maar dat wil ik niet, hij moet in rust wel los zitten om de neus :wink:
Da's ook waar. Die canne-wattuh heeft natuurlijk een kop als een blok beton. Mijn elegante hond heeft een zeer waardige spitse snuit.
Maar serieus, ik heb de GL nogal los zitten. Zou niet weten waarom ik het strakker zou afstellen. Komt ook omdat mijn vorige hond een kop had vergelijkbaar met die van jouw hond.
Iemand schreef dat met een GL de hond niet goed zou kunnen hijgen. Dan heb je de GL dus niet goed afgesteld.
En bedankt he, ik zal het doorgeven :smile: , maar klopt als de Gl goed is afgesteld moeten ze gewoon kunnen hijgen en gapen, anders zit hij te strak.
maar het kan bij kort snuiten dan wel voorkomen dat het neus bandje eraf schuift soms
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Carmen schreef:Ik vind het een hulpmiddel, hoewel ik laatst iemand zag lopen met een GL aan een rolriem daarvan lopen dan de kriebels over mijn rug, hoe dom kun je iets gebruiken.
Oh? Dat is voor mij met gladheid dé oplossing geweest. Mijn honden de gehate GL om maar wel extra vrijheid met de flexi ter compensatie. Vinden ze leuk, kunnen ze toch de bosjes in en kan ik de gladde stukken mijden.

Het is niet de GL maar degene die de GL bedient die de mate van risico oplevert.
fenneke
Zeer actief

Bonnie F schreef:Sandra en Daisy: jullie gebruiken dus de dubbele riem omdat jullie bang zijn dat jullie hond zich uit de GL weet te worstelen?

ik gebruik hem dus ook zo maar niet omdat ik bang ben dat hij er zich uitworsteld maar om niet aldoor de gl te gebruiken

dus gewoon aan de riem en als het even nodig is de gl
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

nee, ik ken geen gevallen waarbij er iets mis is gegaan met GL.

ik heb er zelf ook 1 gebruikt bij Buster. omdat hij wild naar alle honden toe wou springen uit enthousiasme, om te spelen. en dan 37 kg. best zwaar is. met de Gl hou ik Buster op 1 pink !!

ik heb ook gefietst met Buster met de GL. kan heel goed. gewoon kort houden, zodat hij geen ruimte krijgt om harder dan je fiets te gaan, of om de andere kant op te rennen. dit was voor ons een heel goede oplossing.

Inmiddels zijn we al een hele tijd zover dat alles heeel gemakkelijk met een gewone halsband gaat. het was bij ons dus wel een trainingsvorm waarbij we er naar toe gewerkt hebben om uiteindelijk alles op de gewone halsband te kunnen doen.

ik heb er dus goede ervaringen mee. en heb nooit zelf een gevalletje gezien, of te horen gekregen uit betrouwbare bron, dat er eens iets is misgegaan.

ik kan me wel voorstellen dat het mis gaat, en dat er honden zijn die nog wel te druk kunnen zijn voor een GT (pups en heel jonge honden bijvoorbeeld). maar bij normaal gebruik, vind ik het een goed hulpmiddel.
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

christo schreef: Het is niet de GL maar degene die de GL bedient die de mate van risico oplevert.
Denk dat je hiermee precies de vinger op de zere plek hebt gelegd :wink:

Ik zie hier ook honden die er dwars doorheen trekken als het ze zo uitkomt, dus echt werken doet het schijnbaar ook niet, en in die situatie's kan ik mij wel voorstellen dat het letsel op kan leveren.
Hier wandel ik sinds kort met de kong aan een lijn die hij vasthoudt, gesnuffel en getrek zijn hiermee vooralsnog verleden tijd op een voor ons beiden leuke manier.
Een mooie oplossing voor hondjes die gek op ballen ed zijn en niet echt netjes aan de lijn lopen.
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Ik heb hem tijdelijk gebruikt tegen het fixeren op honden en ik train nu verder zonder gentle leader.
Mijn vroegere instructrice heeft uitgelegd hoe je zo'n ding gebruikt om blessures te voorkomen.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Daisy@
Zeer actief

fenneke schreef:
Bonnie F schreef:Sandra en Daisy: jullie gebruiken dus de dubbele riem omdat jullie bang zijn dat jullie hond zich uit de GL weet te worstelen?

ik gebruik hem dus ook zo maar niet omdat ik bang ben dat hij er zich uitworsteld maar om niet aldoor de gl te gebruiken

dus gewoon aan de riem en als het even nodig is de gl
Dat ook ja. Maar ook omdat ik de GL niet geheel vertrouwde als ik hem daar alleen aan vast zou gehouden hebben. Te veel risico dat hij eruit zou komen. Want ik deed dat ding ook niet echt strak. En ik liep ook stukken dat ik hem alleen aan de halsbandkant van de riem vast had. Als het nodig was dan pakte ik ook de kant van de GL.
samzel
Actief

Ongelezen bericht door samzel »

ja, ik vind dat een gentle leader werkt. Er zijn altijd mensen die ergens iets op-of aan te merken hebben, dit is natuurlijk ook logish want er bestaan nogsteeds domme ongelukken.

Ik vind dat je een GL alleen mag gebruiken als trainingsmiddel, aan een korte lijn. DUS NOOIT AAN EEN FLEXI! V.b. je hond is aan het rennen, de lijn rolt op zijn eind en je hond krijgt een ruk aan zijn/haar nek. < dat kan natuurlijk nooit goed zijn ;)

Aan een korte lijn is het zeker functioneel!!
[color=#000080]Groetjes!
En pootjes ;)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”