Inderdaad. Want waarom zou een Franse Bulldog 1750 euro moeten kosten tegen een Smous iets van 350?
Waarom denk jij dat met smousjes zo weinig wordt gefokt? Ik zou het ook niet meer doen, je schiet er zelf bij in met je kosten. Met franse bulletjes zit je ook vaak met keizersnee, hele kleine nesten, gezondheidsonderzoeken voor ouderdieren, hogere dekgeld, noem maar op. Bij een smous is dekgeld dan weer maar 50 euro dacht ik.
Ik vind dat een pupprijs in verhouding met kwaliteit mag zijn. Ik kan bvb in nederland een hollandse herder aanschaffen voor eurootje of 500. Geen HD/ED onderzoek, geen gedragstest, een showtje wel gelopen.
Of ik haal een nieuwe pup uit Finland, waar beide ouders wel HD/ED getest zijn, gedragstest of werkproef hebben afgelegd en ik betaal 800 euro. Ik vind gezondheid en karakter dus heel belangrijk, en ik betaal dan graag 300 euro meer voor iets wat een beetje meer garantie geeft voor een gezonde werklustige pup.
Bij de mechelaars kan ik ook een stamboomloze pup ergens vandaan peuteren voor 150 euro, is vast wel ook een hele lieve hond, maar ik heb toch liever een pup waarvan de ouders en grootouders zich hebben bewezen in werken en wat gezond is en ger"ontgent etc.
Zou ik een showras hebben zou ik graag meer betalen voor een afstamming wat er goed uitziet en veel heeft geshowd en waar de fokker echt met het uiterlijk bezig is, dan bij iemand waarvan de hond een keer een ZG heeft gehaald bij de clubmatch.