Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond los in natuurgebied

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon
Aantal honden: 2

Re: Hond los in natuurgebied

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Martijn schreef:
Ma-Rianne schreef:
Martijn schreef: Ik heb niet de illusie dat ik op welke manier dan ook een gesprek aan kan met een idioot die zo van zichzelf overtuigd is dat hij met het grootste gemak jouw hond een kogel door de kop jaagt omdat je hem op de verkeerde plek hebt losgelaten en dan gaat liggen janken dat hij het er zo moeilijk mee heeft. :piew:

Ik ben daar een beetje gevoelig over sinds ik een keer een moeder met twee kleine kinderen en een doodgeschoten labrador thuis heb zien komen.
Die kwam er ook achteraf pas achter waarom de hond geëxecuteerd was. Ze dacht zelf dat een jager haar hond voor ree aan had gezien maar achteraf bleek het "beleid".

Ik vind het een rotschande om zomaar een beetje honden af te gaan lopen knallen. Totaal buiten proportie. Al mag het honderd keer van je baas, een normaal mens met een beetje gezonde bovenkamer doet dat niet.
Dat is dan toch je eigen stomme rotschuld?? Als je datzelfde beest in de stad loslaat en hij loopt onder een auto geef je toch ook de automobilist of degene die de weg aangelegd heeft niet de schuld??
Sneu voor die kinders, maar de ouders hadden beter moeten weten.Dus ook de verantwoordelijkheid van de opvoeders om de kinderen te begeleiden in de verwerking.
Ik kan hier niets mee. Een totaal rigide middeleeuwse opstelling die nergens anders in de maatschappij zijn gelijke vindt.
Sinds wanneer straffen we fouten of overtredingen af met een geweer?
De vergelijking met een verkeersongeluk gaat volledig mank. De vergelijking zou zijn dat we van staatswege mensen rond hebben rijden om zoveel mogelijk overtreders te rammen. Hadden ze maar niet moeten overtreden!

Sneu voor die kinders?? Sneu?? Een trauma van hier tot Tokio zul je bedoelen!
Wie is hier nu de jankende idioot? Met een hoop demagogie op goedkoop sentiment spelen, dat is wat jij nu doet. Ik weet niet waarom en eerlijk gezegd interreseert me dat ook geen zier. Zulke lui als jij negeer ik....
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Mekkie schreef: En ik haal ze zo vaker uit het weiland :( een weiland geld blijkbaar voor veel mensen ook als nationaal park :19:

Het is natuurlijk belachelijk dat je honden uit je weiland moet plukken om je eigen beesten te beschermen,maar toen ik hier laatst in een losloopgebied waar ik nog nooit was geweest liep zag ik ineens aan de andere kant van het struweel een paar wollige ruggen.
Toch een beetje gealarmeerd heb ik de honden bij me gehaald en dat was maar goed ook,want toen ik een paar meter verder liep (een bocht om) bleek er ineens een kleine kudde schapen te lopen die slechts door een schapennet van het hondenlosloopgebied gescheiden werden :80:
Er stond geen enkel waarschuwingsbord of wat dan ook,dus je liep er zo ineens tegenaan.
Niet handig lijkt me.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Mijn hond gaat niet los in natuurgebied omdat ze achter klein wild aangaat. Ik ga met mijn hond naar een bos/natuurgebied om 's een ander loopje te hebben en gezellig samen met ons gezin te 'onderzoeken'.

Ik kan best wat redenen bedenken waarom ze niet achter wild aan mag maar de enige reden waarom ik het niet doe, is dat ik haar dan in gevaar breng (en elke keer dat ik haar kwijt zou zijn, zou ik 10 jaar ouder worden van de stress). Ik weet niet waar ze naar toe rent, of en wanneer ze weer terugkomt en wie/wat ze onderweg tegenkomt en hoe ze daar dan op reageert. Gaat ze als ze klaar is met jagen op zoek naar mij of loopt ze vrolijk op alles en iedereen af die daar niet van gediend is.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
Tara schreef: Wat is er dan op tegen om te proberen om die mensen een beetje wijzer te maken?
het overgrote deel van die mensen komt hier niet :wink: .
Zijn misschien geen lid van het forum :wink:
Maar er wordt ook nog veel gelezen zonder dat mensen lid zijn.
Wat is er op tegen om het neer te zetten?
Als je zelf verantwoord bezig bent en weet dat de honden in sommige gebieden beter niet los kunnen als ze niet op het pad blijven dan hoef je je toch niet aangesproken te voelen?

Ik vind het prima dat @jachthond er over verteld en waarschuwt voor de risico's :ok:

Ik zie vrijwel nooit hetzende honden en wild dat wegen oversteekt omdat er een hond achter zit.
Maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt.
@jachthond ziet dat kennelijk veel vaker.
Omdat een boswachter zoiets nou eenmaal duidelijker kan zien. :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Inge O schreef:martijn, ik ben het gewoon over de gehele lijn met je eens :ok: .

waren er maar eens wat politiekers met dit soort inzichten :ugh: .
Ik ook, hoor. Jeetje, een aantal topics geleden valt iedereen over het feit dat er een hond geeuth. wordt welke meerdere mensen heeft gebeten, en nu is het ineens de normaalste zaak van de wereld dat een rondjagende hond gewoon effe afgelegd wordt. :roll: En wie geeft mij de garantie dat die hond idd aan het jagen was? Wie controleert die jager die dat zo stellig beweert? er is een reden voor het feit dat je altijd bezwaar kan aantekenen tegen een boete tgv een overtreding. De beleidsambtenaar kan er nl ook naast zitten.
Ilse met haar witte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

ranetje schreef:
Inge O schreef:
Tara schreef: Wat is er dan op tegen om te proberen om die mensen een beetje wijzer te maken?
het overgrote deel van die mensen komt hier niet :wink: .
Zijn misschien geen lid van het forum :wink:
Maar er wordt ook nog veel gelezen zonder dat mensen lid zijn.
Wat is er op tegen om het neer te zetten?
Als je zelf verantwoord bezig bent en weet dat de honden in sommige gebieden beter niet los kunnen als ze niet op het pad blijven dan hoef je je toch niet aangesproken te voelen?

Ik vind het prima dat @jachthond er over verteld en waarschuwt voor de risico's :ok:

Ik zie vrijwel nooit hetzende honden en wild dat wegen oversteekt omdat er een hond achter zit.
Maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt.
@jachthond ziet dat kennelijk veel vaker.
Omdat een boswachter zoiets nou eenmaal duidelijker kan zien. :U:
Mét als kanttekening dat Jachthond haar oordeel daardoor wel gekleurd is ( rood helaas) Hoe vaak in een hoe groot gebied iets dergelijks voorkomt is een belangrijke vraag. Daar zou ik dan wel iets meer over willen weten. Iets concreets: aantal bijtincidenten per vierkantemeter bos per jaar ...ofzoiets En dan ook meteen de verschillen tussen hond-aan-de-lijn-gebieden en los-loop-gebieden. Ook een interessante :mann:
Groetjes Ilse
Afbeelding
jachthond
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse Staande Draadhaar
standaard Dashond Ruwhaar

Ongelezen bericht door jachthond »

Om nu even het voorbeeld reeen te nemen.
Men gaat er altijd van uit ik zie geen ree, dus is er geen ree.
Echter is de werkelijkheid anders. Men kan op een meter langs een ree lopen zonder dat je het dier ziet.

Een aantal weken geleden heb ik het zelf nog meegemaakt.Het was tegen 9 uur in de avond.
Ik was op een bospad met mijn DSD onderweg. Omdat ik weet dat daar een wissel is, liep ze ook aan de voet. Los wel te verstaan.Loslopende honden zijn daar toegestaan, mits onder appel.

Ik had al heel zacht een twijgje horen breken. Ik bleef staan, mijn hond ging zitten. Dit is iets wat ze automatisch doet als ik blijf staan.
Op nog geen 4 meter afstand kwam een geit met twee kalveren uit de dekking. Ze bleef met haar twee kalveren midden op het pad staan. De wind was gunstig zodat ze geen verwaaiing van ons kreeg. Ik zag haar zekeren (kijken of alles veilig was ).
Omdat wij stil bleven staan zag ze ons niet.
Ze bleef een drietal minuten op het bospad staan, waarna ze afsprong en met haar kalveren weer in de dekking verdween.

Toen ze weg waren hebben wij onze weg vervolgd.

gr.jachthond
jachthond
Vaste gebruiker

Ilse met haar witte schreef: Mét als kanttekening dat Jachthond haar oordeel daardoor wel gekleurd is ( rood helaas) Hoe vaak in een hoe groot gebied iets dergelijks voorkomt is een belangrijke vraag. Daar zou ik dan wel iets meer over willen weten. Iets concreets: aantal bijtincidenten per vierkantemeter bos per jaar ...ofzoiets En dan ook meteen de verschillen tussen hond-aan-de-lijn-gebieden en los-loop-gebieden. Ook een interessante :mann:
Nogal moeilijk lijkt mij. Hoe wil je het aantal bijtincidenten per vierkante meter bos nu registreren. Per hondenbezitter met een loslopende hond een boswachter meesturen? :scratch:
Bovendien is de pakkans zeer klein.

Het aantal geregistreerde incidenten is het topje van de ijsberg. We moeten het al op heterdaad constateren , een melding hierover krijgen of slachtoffers vinden. Alle slachtoffers vinden wij ook niet. Of denk je dat we de hele dag in het bos lopen te zoeken? :O:

Geloof je dan ook werkelijk, indien dit iemand overkomt, hij dit gaat melden?
Ik ben nog niemand tegen gekomen die tegen mij gezegd heeft ,dat zijn hond achter wild aan heeft gezeten.Sterker nog, ze ontkennen het zelfs bij een heterdaad. Ook is dan de hond ineens niet meer van hun.

Ik heb het even voor je nagekeken. In de maand augustus heb ik persoonlijk 8 keer geconstateerd ( dit is ook eigenlijk het normale gemiddelde ), dat een hond daadwerkelijk wild aan het opjagen was. Dit heeft geresulteerd in 3 x een proces verbaal en 5 keer was er geen eigenaar in de buurt.
Ik loop nu eenmaal ook niet de hele dag in het bos. Hiervoor zijn maar een beperkt aantal uren beschikbaar. Ik heb ook nog wat andere taken. :wink:

In ons gebied kwamen we in augustus op totaal ruim 80 incidenten. Niet dat iedere keer het wild werd gedood, maar het werd wel opgejaagd.
Dat zegt toch wel genoeg dacht ik.

gr.Jachthond
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Nou voor je rust hoef je dus als wild ook niet meer in een Hollands bos te gaan zitten :Q:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

jachthond schreef:Om nu even het voorbeeld reeen te nemen.
Men gaat er altijd van uit ik zie geen ree, dus is er geen ree.
Echter is de werkelijkheid anders. Men kan op een meter langs een ree lopen zonder dat je het dier ziet.

Een aantal weken geleden heb ik het zelf nog meegemaakt.Het was tegen 9 uur in de avond.
Ik was op een bospad met mijn DSD onderweg. Omdat ik weet dat daar een wissel is, liep ze ook aan de voet. Los wel te verstaan.Loslopende honden zijn daar toegestaan, mits onder appel.

Ik had al heel zacht een twijgje horen breken. Ik bleef staan, mijn hond ging zitten. Dit is iets wat ze automatisch doet als ik blijf staan.
Op nog geen 4 meter afstand kwam een geit met twee kalveren uit de dekking. Ze bleef met haar twee kalveren midden op het pad staan. De wind was gunstig zodat ze geen verwaaiing van ons kreeg. Ik zag haar zekeren (kijken of alles veilig was ).
Omdat wij stil bleven staan zag ze ons niet.
Ze bleef een drietal minuten op het bospad staan, waarna ze afsprong en met haar kalveren weer in de dekking verdween.

Toen ze weg waren hebben wij onze weg vervolgd.

gr.jachthond
Ondanks dat het hier losloopgebied is, struikel je over de reeen en nee ze zijn niet dood of gewond.

Juist de meer dan vertienvoudiging van de reeenpopulatie zou mogelijkerwijs verklaren dat er een stijging aan incidenten is, maar voor zover ik weet is er geen stijging van.
Laatst gewijzigd door bennie op 09 sep 2010 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
bennie
Zeer actief
Border Collie

Reeen zijn overigens vluchtdieren, ze worden continu opgejaagd, dat heeft weinig met het wezen hond te maken, want ook zonder honden, worden ze nog steeds opgejaagd, want het zijn vluchtdieren.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ilse met haar witte schreef: Mét als kanttekening dat Jachthond haar oordeel daardoor wel gekleurd is ( rood helaas) Hoe vaak in een hoe groot gebied iets dergelijks voorkomt is een belangrijke vraag. Daar zou ik dan wel iets meer over willen weten. Iets concreets: aantal bijtincidenten per vierkantemeter bos per jaar ...ofzoiets En dan ook meteen de verschillen tussen hond-aan-de-lijn-gebieden en los-loop-gebieden. Ook een interessante :mann:
Jouw oordeel is niet gekleurd dacht je? :wink:

Het gaat niet alleen om feitelijke bijtincidenten.
Het gaat ook om opjagen waarbij wild op de (snel)weg terecht komt.
Hoe gevaarlijk kan dat zijn!
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik vind het jammer dat doordat er mensen zijn die hun wel hetzende en struinende hond z'n gang laten gaan, ik met mijn niet jagende en op het pad lopende hond straks nergens meer los mag lopen. Daar baal ik van.
En ik vraag me echt af hoeveel procent van de honden er nou werkelijk zo gigantisch verstorend bezig is en of je die er niet uit kunt pikken als je in losloopgebieden controleert op echt wangedrag ipv in aanlijngebieden dat aanlijngebod (ongeacht het gedrag van de hond in kwestie) te handhaven :19:
Afbeelding
Ilse met haar witte
Zeer actief

jachthond schreef:
Ilse met haar witte schreef: (knip) Iets concreets: aantal bijtincidenten per vierkantemeter bos per jaar ...ofzoiets
Nogal moeilijk lijkt mij. Hoe wil je het aantal bijtincidenten per vierkante meter bos nu registreren. Per hondenbezitter met een loslopende hond een boswachter meesturen? :scratch:
Bovendien is de pakkans zeer klein.

Het aantal geregistreerde incidenten is het topje van de ijsberg. We moeten het al op heterdaad constateren , een melding hierover krijgen of slachtoffers vinden. Alle slachtoffers vinden wij ook niet. Of denk je dat we de hele dag in het bos lopen te zoeken? :O:

Geloof je dan ook werkelijk, indien dit iemand overkomt, hij dit gaat melden?
Ik ben nog niemand tegen gekomen die tegen mij gezegd heeft ,dat zijn hond achter wild aan heeft gezeten.Sterker nog, ze ontkennen het zelfs bij een heterdaad. Ook is dan de hond ineens niet meer van hun.
Ik heb het even voor je nagekeken. In de maand augustus heb ik persoonlijk 8 keer geconstateerd ( dit is ook eigenlijk het normale gemiddelde ), dat een hond daadwerkelijk wild aan het opjagen was. Dit heeft geresulteerd in 3 x een proces verbaal en 5 keer was er geen eigenaar in de buurt.
Ik loop nu eenmaal ook niet de hele dag in het bos. Hiervoor zijn maar een beperkt aantal uren beschikbaar. Ik heb ook nog wat andere taken. :wink:
In ons gebied kwamen we in augustus op totaal ruim 80 incidenten. Niet dat iedere keer het wild werd gedood, maar het werd wel opgejaagd.
Dat zegt toch wel genoeg dacht ik.
gr.Jachthond
De politie stuurt ook niet met iedere burger een agent mee, dus nee exacte aantallen geven kun je niet maar daar zijn wel parameters voor. Het is goed om te horen dat er iets van een registratie is, daar kun je ten minste wat mee. 80 incidenten in augustus is best wel wat maar dan nog, hoe groot is dat gebied dan? En zijn er losloopgebieden in de buurt? Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet sarren maar als het probleem werkelijk zo groot is vind ik dat er goede onderzoeken ten grondslag moeten liggen aan het beleid naar aanleiding van al die incidenten. we zullen toch op deze postzegel tot een werkbare oplossing moeten komen voor alle partijen en niet de huisdieren op de tweede plaats zetten omdat men heeft besloten dat er geen ruimte voor hen is omdat we zonodig wild moeten zetten in stukken bos die vaak te klein zijn. Meten is weten, beleid erop maken en aanpakken die handel. Afschieten doe je overigens maar met je overschot, honden afknallen gaat me nogal ver. Neem dan een verdovingspijl mee of weet ik wat.
Groetjes Ilse
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik kan er echt niet bij hoor, dat afschieten van honden.
En dan blèren dat hier wolven moeten komen. Dan is het niet erg dat het wild opgejaagd wordt want dan is het natuur ?

Hier, zelfs de zwijnen houden zich niet aan de afspraken :pffff: Ik zeg afschieten het tuig!

Ermelo / Harderwijk - De Wildbeheerseenheid Veluwe-Noordwest gaat gericht actie ondernemen om het aantal wilde zwijnen in het gebied tussen Ermelo en Harderwijk terug te dringen. Naast het verjagen van wilde zwijnen uit de bebouwde kom maakt ook het afschieten van een aantal wilde zwijnen onderdeel uit van het plan. Hieraan is goedkeuring gegeven door de gemeentebesturen van zowel Ermelo als Harderwijk. Steeds vaker worden in dit gebied wandelaars en fietsers, zowel met als zonder hond, geconfronteerd met opdringerige en soms agressieve wilde zwijnen. Het gebied is voor deze dieren extra aantrekkelijk door de aanwezigheid van veel tuinafval en compostbulten bij huizen en in het bos. De wilde zwijnen vormen ook een gevaar voor de verkeersveiligheid. Op de provinciale Leuvenumseweg tussen Ermelo en Harderwijk alleen al hebben zich in de afgelopen drie jaar 119 aanrijdingen met wilde zwijnen voorgedaan. Op de Drieërweg ligt dit aantal op een totaal van 33 aanrijdingen. Op de Putterweg tussen Ermelo en Putten waren er 24 aanrijdingen met wilde zwijnen. In Ermelo worden wilde zwijnen al enige tijd verjaagd door het gebruik van harde knallen.

Maar de praktijk is dat dit onvoldoende is om alle problemen op te lossen. Deze worden mede veroorzaakt omdat het aantal wilde zwijnen groter is dan vooraf is afgesproken.

Met name door jachthouders in aangrenzende gebieden wordt naar de mening van de wildbeheerseenheid Veluwe - Noordwest onvoldoende ingespeeld op de ontstane problemen. Dat maakt het nodig dat bij het beleid ook Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer worden betrokken. Het door de beheerseenheid opgestelde plan moet daarbij als leidraad dienen. In juli en augustus wordt het beleid van het intensief verjagen van wilde zwijnen uit de bebouwde kom voortgezet. Voorlopig wordt uitgegaan van het gedwongen afschieten van een beperkt aantal van vijf dieren. Hierbij mag gebruik worden gemaakt van lokvoer en afschot langs wegen. Het gebruik van kunstlicht bij de jacht wordt eveneens toegestaan.
bennie
Zeer actief
Border Collie

Godzijdank is de wolf een beschermde diersoort, ik kan niet wachten tot de wolf de grens overtrekt. Dan is het meteen afgelopen met het 'onbezorgd' laten jagen van honden. Bij het nieuwsbericht uit Haaksbergen had ik al zoiets van zou het... Ik hoop het, want het wildbeheer loopt gigantisch uit de klauwen met alle ziekmakende zwakke zieltjes hier in Nederland.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Gisteravond een dode ree zien liggen naast de weg.Geen wandelgebied in de buurt. Ik vermoed dat het ree achter een ander aan is overgestoken, daar verongelukken nogal wat reetjes door (en mensen trouwens).

Wat aan deze discussie nu juist zo goed is dat het aan alle kanten belicht wordt.In die zin is het fijn dat er een boswachter van zich laat horen, alleen dat deel van het afschieten van honden zie ik echt niet zitten.Dat dient naar mijn idee geen enkel doel.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Frenk schreef:Ik vind het jammer dat doordat er mensen zijn die hun wel hetzende en struinende hond z'n gang laten gaan, ik met mijn niet jagende en op het pad lopende hond straks nergens meer los mag lopen. Daar baal ik van.
En ik vraag me echt af hoeveel procent van de honden er nou werkelijk zo gigantisch verstorend bezig is en of je die er niet uit kunt pikken als je in losloopgebieden controleert op echt wangedrag ipv in aanlijngebieden dat aanlijngebod (ongeacht het gedrag van de hond in kwestie) te handhaven :19:

Vreselijk jammer, ja. Heb ik (en alle andere hondenbaasje met gezond verstand) daar zo mijn stinkende best voor gedaan. :wink:
Ik kom trouwens ook niet of nauwelijks hetzende honden tegen. Die zitten - in de regel - gewoon aan de riem. Het gros van de hondenbezitter vind het namelijk helemaal niet leuk als hun hond uit zicht is. (Dus al geven ze niets om het wild, het feit dat je hond weg is, wordt - over het algemeen - als vervelend ervaren.)
Afbeelding
jachthond
Vaste gebruiker

@Ilse met haar witte.

Het gebied is 7000ha en de 8o incidenten zijn de incidenten die wij geconstateerd hebben.Vergeet niet dat 80 een normaal gemiddelde per maand is. Neem dit nu eens 12 x, dan kom je op 960 per jaar. En nu nog alle incidenten waarvan wij niet op de hoogte zijn. :oohja:
Ja er zijn een aantal losloop gebieden in de buurt.

Een hond die gevaar oplevert krijgt nu eenmaal een kogeltje of spuitje . Moet je maar eens zien hoeveel honden de politie per jaar dood schiet die schapen doden. Een aantal jaren geleden had hier in de buurt een bouvier 3 pony's de keel doorgebeten. Gelukkig was de politie ter plaatse toen de 3e pony sneuvelde. Probleem was zo opgelost, zonder dierenarts.

Als jij het normaal vind dat zo'n " lieverdjes '' wild, schapen, vee of pony's doodbijt,en dan ongestraft zijn gang kan gaan, moet je maar eens beter gaan nadenken. De eigenaar heeft de eerste keer al verzuimd om op zijn hond te passen.
Denk je werkelijk dat dit beest nu aan de riem blijft.

@ sirene
heb je enig idee hoeveel zwijnen er ieder jaar op de Veluwe worden afgeschoten?
in het seizoen 2007/2008 waren dit 4666
in het seizoen 2009/2010 is de verwachting dat het aantal op 5500 komt

@ bennie

De wolf kun je vergeten. Als die over de grens trekt sneuvelt hij al bij de drukke snelwegen die hij moet oversteken.

Laten we ook maar hopen dat we geen links kabinet krijgen .. Dan kun je het wel helemaal schudden.

@Tara,

Een hond wordt niet zomaar afgeschoten. Het gebeurd wel eens, maar dan spelen er nog andere zaken.
De meeste worden naar het doden van grofwild, vee, schapen enz., naar de dierenarts gebracht voor een braakproef.
Valt deze positief uit, volgt in beslagname en de OvJ bepaald dan het lot van d e hond. Meestal is dit toch het laatste spuitje wat hij krijgt.

gr.Jachthond
Ilse met haar witte
Zeer actief

jachthond schreef:@Ilse met haar witte.

Als jij het normaal vind dat zo'n " lieverdjes '' wild, schapen, vee of pony's doodbijt,en dan ongestraft zijn gang kan gaan, moet je maar eens beter gaan nadenken.
Ik denk niet dat je me begrepen hebt.
Groetjes Ilse
Afbeelding
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Mijn hond jaagt en is daarbij niet te beroerd om het dier in kwestie daadwerkelijk dood te bijten.
Ik kijk wel uit om haar los te laten in een natuurgebied, want die zie ik voorlopig niet meer terug, en als ze terugkomt krijg ik misschien zelfs een ree aan mijn voeten geworpen.

Luisteren gaat prima, maar in het geval van wild zijn die oren oostindisch doof, koekjes, ikzelf of wat dan ook is absoluut niet interessant meer.
Ik zie hier een hoop mensen die denken hun hond het jagen te hebben afgeleerd, maar dat lijkt me echt een utopie in mijn geval.

Ik wil geen gedonder en vind het feit dat het instinct sterker is dan het opletten of er auto's rijden voldoende reden om niet eens in zo'n gebied te gaan wandelen met mijn hond aan de lijn. Want dat is pas echt een bezoeking, de hond in zo'n omgeving aan de lijn houden en dan denken dat je rustig wandelt.

Voor mij is een natuurgebied de kat op het spek binden. In het losloopgebied hier aan de rand van de stad gaat ze wel los. De mogelijke schade is daar een stuk beperkter. Het is echter voor mij vooral een kwestie van veiligheid van mijn eigen hond, want ik heb niet zoveel feeling met reeen en zwijnen en schapen.

Misschien moet je mensen dan ook daar meer op aanspreken dan hun "gevoel voor de natuur" als je iets wilt bereiken. Want voor ons hondeneigenaren is de eigen hond belangrijker dan die ree....
Marie-Josée
Erelid

Ik denk dat iedereen hier, zoals gewoonlijk, en normaal, vanuit zijn eigen beleving spreekt :wink:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

jachthond schreef: @ sirene
heb je enig idee hoeveel zwijnen er ieder jaar op de Veluwe worden afgeschoten?
in het seizoen 2007/2008 waren dit 4666
in het seizoen 2009/2010 is de verwachting dat het aantal op 5500 komt
Jeetje, en nog houden ze zich niet aan de afspraak ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Inge O schreef:
ranetje schreef:Het gaat niet alleen om feitelijke bijtincidenten.
Het gaat ook om opjagen waarbij wild op de (snel)weg terecht komt.
Hoe gevaarlijk kan dat zijn!
nettie, ik kan me nog wel herinneren dat jij het vroeger niet als zo'n vreselijk probleem zag als honden even wat door het bos struinden en zo, ik snap niet zo goed hoe ik dit dan moet rijmen?
Ik ben Nettie niet natuurlijk :mrgreen: maar ik heb daar ook geen problemen mee. Sterker nog, ik wil juist beslist niet dat felix paden als obstakels of iets afwijkends beschouwt. Anders kan hij z'n nepwerk niet doen :wink:
Maar dat maakt de noodzaak tot steadyness alleen maar groter.
De voornaamste taak van een jachthond is eigenlijk wachten natuurlijk, en juist niet het zelfstandig jagen zoals door heel veel mensen nog steeds wordt gedacht. Je schrikt je rot over hoeveel mensen echt denken dat hun labbedor het nodig heeft om lekker achter de konijnen aan te rennen omdat het nu eenmaal een jachthond is. En ze er dus niks aan kunnen doen.
Ik laat Felix heel veel loslopen, in bepaalde gebieden doe ik hem wel vast. Soms om geen mensen voor het hoofd te stoten (mensen die juist dáár gaan lopen omdat loslopen er niet toegestaan is) of omdat ik weet hoe de toezichthouder er over denkt (want er zijn ook genoeg toezichthouders die hun pappenheimers kennen en geen probleem hebben met een betrouwbare losloper) en soms omdat het gebied te kwetsbaar is.
Maar omdat ik wil dat hij zo goed als overal los kan lopen op een manier waardoor ik mij prima voor petrus kan verantwoorden als de tijd daar is, steek ik heel veel moeite in de relatie en verstandhouding met de hond.
Zodat je samen buiten bent, en niet apart :cool2:
(Mijn eega verdient daarvoor overigens de meeste kredieten eigenlijk :mrgreen: :wink: )
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Marie-Josée
Erelid

Idem hier Jaap :wink:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Marie-Josée schreef:Idem hier Jaap :wink:
Jij verdient ook de meeste kredieten? :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Marie-Josée
Erelid

Jaap* schreef:
Marie-Josée schreef:Idem hier Jaap :wink:
Jij verdient ook de meeste kredieten? :mrgreen:
Uh, ja ik geloof het wel ( * houdt Martin bij het scherm weg :mrgreen: )
Ik ben hier in huis de hondenman....vrouw.Martin heeft het liefst een hond met afstandbediening.
jachthond
Vaste gebruiker

Inge O schreef:
Ilse met haar witte schreef: 80 incidenten in augustus is best wel wat
80 :80: ? ácht lees ik :denken: :wink: .

*edit : ah, ik zie het al, 80 in een heel gebied en 8 door jachthond zelf.
Ja Inge maar 8, maar voor controle heb ik maar 4 uur per week beschikbaar, net zoals mijn collega's .We hebben nog een heleboel andere taken.
Wat denk je hoeveel het zouden zijn als we iedere week 40 uur beschikbaar zou hebben :denken:
De 80 incidenten zijn door in totaal 9 boswachters geconstateerd. :O:

gr.Jachthond
jachthond
Vaste gebruiker

Ik ben heel erg blij, dat er toch hondenbezitters zijn die wel nadenken en zich aan de regels houden :E: :E: :E:

Deze mensen verdienen werkelijk een pluim en dit mag ook wel eens gezegd worden :cheer: :D :D :D

gr. jachthond
jachthond
Vaste gebruiker

Anne&Taar schreef:
Inge O schreef:martijn, ik ben het gewoon over de gehele lijn met je eens :ok: .

waren er maar eens wat politiekers met dit soort inzichten :ugh: .
Ik ook, hoor. Jeetje, een aantal topics geleden valt iedereen over het feit dat er een hond geeuth. wordt welke meerdere mensen heeft gebeten, en nu is het ineens de normaalste zaak van de wereld dat een rondjagende hond gewoon effe afgelegd wordt. :roll: En wie geeft mij de garantie dat die hond idd aan het jagen was? Wie controleert die jager die dat zo stellig beweert? er is een reden voor het feit dat je altijd bezwaar kan aantekenen tegen een boete tgv een overtreding. De beleidsambtenaar kan er nl ook naast zitten.
Een hond afschieten gebeurd alleen op heterdaad en als een jachtopzichter of een politieagent dit heeft geconstateerd. Niks geen jager, zij hebben deze bevoegdheid namelijk niet. :neenee: Het is nog aan een aantal criteriaas gebonden maar dat gaat mij hier te ver om dit hier uit te leggen.

Meestal wordt de hond gewoon ingevangen (indien mogelijk) en mee naar een dierenarts genomen. De dierenarts geeft de hond een braakmiddel. Hij onderzoekt dan het braaksel en kan vaststellen of de hond haren, bloed of weefsel van het bepaalde dier in zijn maag heeft.
Is de test positief , dan geeft de OvJ de opdacht om de hond in beslag te nemen. Hij beslist dan ook wat met de hond gaat gebeuren. De uitslag is over het algemeen negatief voor de hond.

gr.jachthond
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”