Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nieuwe aanwinst Chester, pony

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

Inc

Nieuwe aanwinst Chester, pony

Ongelezen bericht door Inc »

Hij is net gebracht, en gister heb ik hem gekocht.
Nou ja, voor 100 dollar werd hij gebracht, en kon ik hem niet voor laten lopen.

Dit is ook echt het laatste dier wat we nemen, anders wordt het veel te veel. Twee honden, plus eentje die half bij ons woont, half bij onze 'buren' (schoonouders wonen 500m verderop), en nu dus een pony.

Chester, 2 jaar, hengstje (die niet weet dat hij hengst is), en ong 1.40 hoog. Einde van het jaar wordt hij geruind, en ik hoop dat hij nog wat groeit.

Hij ziet er niet uit, hij heeft een wormenkuur nodig, een hoefsmid, en ongeveer 50 kilo meer vet op zijn lichaam. Hij komt uit vrij erbarmelijke omstandigheden ;) Dus de komende tijd wat TLC en ik denk dat hij een leuk dingetje gaat worden!

Ik ben wel benieuwd naar zijn kleur. Geen idee hoe het heet. Ik zou denken red roan maar daar is hij te donker voor, black roan maar over zijn hele lichaam heeft hij vossige kleur haren er tussendoor, echt als een roan dus, maar wat het precies is? Zijn manen/staart zijn alle tinten grijs, zwart maar ook rooiig :o? iemand die me hier mee kan helpen? (op sommige foto's lijkt hij gewoon schimmel maar dat is hij echt niet denk ik)

Oh sorry voor de slechte foto's, hij wilde alleen maar eten :Y)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij heeft echt wat extra vetjes en goed voer nodig:
Afbeelding
tibetaantje
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 tibetaanse spaniel
Aantal honden: 2
Locatie: (je kunt niet alle honden van de wereld redden maar je kunt wel de wereld van 1 hond redden!!)

Re: Nieuwe aanwinst Chester, pony

Ongelezen bericht door tibetaantje »

nou die gaat zeker lekker eten bij je (en groeien) fijn dat hij een gouden stalletje gevonden heb bij jullie :I:
groetjes van monique en mijn vriendje voor het leven... Tibo.

Tara .....29~12~2001 19~9~2015
Misty ....08~04~2003 13~07~2003
:I: Allway's in my heart :I:

Afbeelding
caira
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door caira »

ah gut wat een zielepiet! Nou heeft hij in elk geval een goed plekje. Ik denk ook red roan hoor. Of onveranderlijke schimmel, maar das vast hetzelfde. Beetje belgisch trekpaard kleurtje.
nusca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een mechelaar.

Ongelezen bericht door nusca »

Wat een leuke kleur. Super dat die een goed tehuis heeft gekregen bij jullie, heeft die zo te zien wel nodig.
Wormenkuur is zo te zien inderdaad geen overbodige luxe, denk dat dat al veel zal schelen in zijn uiterlijk dadelijk.
Hoefsmid is inderdaad ook nodig, word wel een lange weg aan de stand te zien.
Zou zijn rug ook na laten kijken als hij wat aangekomen is.
Hoe eerder je hem laat ruinen hoe meer hij nog zal groeien in de hoogte.
Veel plezier ermee. Laat je ook nog foto's zien als hij is opgeknapt, denk dat het een heel mooi paardje kan worden.
Inc

nusca schreef:Wat een leuke kleur. Super dat die een goed tehuis heeft gekregen bij jullie, heeft die zo te zien wel nodig.
Wormenkuur is zo te zien inderdaad geen overbodige luxe, denk dat dat al veel zal schelen in zijn uiterlijk dadelijk.
Hoefsmid is inderdaad ook nodig, word wel een lange weg aan de stand te zien.
Zou zijn rug ook na laten kijken als hij wat aangekomen is.
Hoe eerder je hem laat ruinen hoe meer hij nog zal groeien in de hoogte.
Veel plezier ermee. Laat je ook nog foto's zien als hij is opgeknapt, denk dat het een heel mooi paardje kan worden.
Wat denk je dat er mis is met zijn rug? Hij is er niet gevoelig op in ieder geval.

Wormenkuur en smid ga ik morgen regelen, het is zondag en het kan wel ff een dagje wachten. Hij staat op zich wel redelijk op zijn voeten, de foto's vertekenen nogal ook omdat de grond heel erg onregelmatig is.

Edit: ik kan hem nu nog niet laten ruinen omdat het nog rustig 30 graden is, dat zal echt nog een week of 4 moeten wachten minimaal.
nusca
Zeer actief

Ah wist niet dat het nog zo warm is bij jullie.
Met zijn rug is moeilijk te zeggen omdat hij en nog in de groei is en nog aan moet komen maar juist omdat hij zo een slechte start heeft gehad kan hij in het begin aan minerealen e.d tekort zijn gekomen. De groeischijven op de rug sluiten als laatste en mijn ervaring is dat paarden die niet optimaal zijn opgegroeid problemen kunnen hebben die overigens meestal door een goede ostheopaat of fysiotherapeut zo kunnen worden opgelost.
Inc

Wist ik niet, bedankt voor de tip!

Geen idee hoe hij is opgegroeid, hij heeft een half jaar gestaan waar ik hem weg heb gehaald.

Daar hadden ze alleen zand paddocks en een klein stukje 'wei' waar ze om en om even opmochten maar geen extra ruwvoer. Dat zal waarschijnlijk een probleem zijn nu, maar hij staat nu 24/7 buiten en heeft volop gras en ik ga hem een mais mix bijgeven.

Hij krijgt 3 vriendjes om mee te spelen, maar die staan nog even een paar dagen bij mijn schoonouders om daar het gras op te eten.
nusca
Zeer actief

Als je hem langzaam laat wennen aan de maismix zal dat geen probleem mogen zijn. Rustig aan de hoeveelheden opvoeren, beter elke week een kwart meer erbij dan in een keer heel veel.
Zulke jonge paarden hebben ook een grotere behoefte dan oudere paarden.
Mijn paard kreeg als twee-jarige zo'n 2.5 kilo krachtvoer, nu is ze 7 en afgelopen winter kreeg ze 2 handjes per dag. (zij is tegen de 1.70, was met 2 jaar groter dan 1.50) En verder onbeperkt ruwvoer of gras.
Vriendjes erbij is altijd heerlijk. Fijn dat die die ook heeft.
Hij gaat het zeker heel goed krijgen bij jullie.
Lieke87
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.

Ongelezen bericht door Lieke87 »

Wat een leuk ding! het lijkt inderdaad op red roan al is het moeilijk te zien vanaf de foto. Maar volgens mij is hij zeker als vos geboren.
laura b
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ruwhaar Standaard Teckel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door laura b »

Wat fijn dat ie nu een goede stal heeft gevonden!
jeanet01
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jeanet01 »

mijn schimmel is als vos geboren en had op die leeftijd precies dezelfde kleur als ik op de foto's zie. dus misschien toch gewoon wit ?
Afbeelding
Inc

Ja dat zou ook zomaar kunnen natuurlijk. Aangezien red roan vaak donkere benen heeft geloof ik. We zullen het wel zien van de winter.

Verder maakt hij het uitstekend. Erg rustig en makkelijk in de omgang (maar dat kan zomaar veranderen als hij zich wat beter voelt), staat met grote regelmaat lekker in het zonnetje te doezelen, en verder doet ie niets anders dan eten.

Komt goed met m!
Inc

Net even een rondje met hem om het huis gelopen, hij vond het wel spannend maar sprong voor niets weg. De grote vuilnisbak, maatje groter als ik NL, was wel spannend maar steeds kwam hij iets dichterbij en uiteindelijk eraan snuffelen. Er staat een hele grote vrachtwagen met hooi, daar haalde ik een handje vanaf om het te geven en hij keek niet eens naar die vrachtwagen. Trouwens, toen ze eraan kwam rijden met dat ding, stond hij vooraan in de wei en hij deed nog net de moeite om zijn koppie op te tillen om te zien waar dat lawaai vandaan kwam.
Het spannendst van alles vond hij nog dat Molly achter een bosje vandaan kwam. Maar hij deed niet echt raar of iets.

Daarna even afgespoten en ik kan zelfs zijn hoofd aan de zijkant doen met de slang. Hij geeft echt nergens om :piew:

Deze week worden zijn hoeven gedaan en ontwormd, en dan zal hij er over een maandje al een stuk beter uitzien!

Ben superblij met hem, hij is wel 'in slechtere staat' dan dat ik had gehoopt, maar niets ernstigs voor zover ik het kan zien :ok:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

dat kan zeker een heel mooi dier worden... in ieder geval gaat hij nu een heerlijk leven tegemoed!
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Prachtdier, echt mager vind ik hem niet hoor, hooguit iets schraal maar mager nee.
Ik zou dit dier zeker geen krachtvoer geven maar alleen onbeperkt ruwvoer! mais zit bomvol suikers en dat is de pest voor een paard, zeker voor zijn voeten.
Een paard wat moet opgroeien heeft het meest aan ruwvoer het liefst langstengelig en droog :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Inc

cloris schreef:Prachtdier, echt mager vind ik hem niet hoor, hooguit iets schraal maar mager nee.
Ik zou dit dier zeker geen krachtvoer geven maar alleen onbeperkt ruwvoer! mais zit bomvol suikers en dat is de pest voor een paard, zeker voor zijn voeten.
Een paard wat moet opgroeien heeft het meest aan ruwvoer het liefst langstengelig en droog :wink:
:80: De paarden van mijn schoonvader krijgen elk een kilo per dag :80: Ik heb hem tweemaal een handje gegeven maar hij vind het niet echt top.

Geef hem nu flinke wortels als ik bij hem kom, een winterwortel ongeveer 3 per dag aangezien hij dat nog niet kende. Verder staat hij dus 24/7 op de wei dus onbeperkt gras. Gisteren is het hooi voor de winter gearriveerd, dat ziet er goed uit. Zijn van die hele grote ronde balen die je alleen met een tractor de wei in krijgt. En ik gok een stuk of 15 dus daar komen we een heel eind mee.

Hij voelt zich al wel iets beter, is wat alerter, eerst dacht ie alleen maar aan het eten. Hij maakt al aanstalten om naar me toe te komen als ik de poort open doe!
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

een leukerdje !

noem hem anders gewoon ``mixed roan`` :mrgreen:

wel even de hoefsmid laten komen. ze zijn wat ver doorgegroeid. wees zuinig met mais. geef hem liever wat bix/krachtvoer bij, of graan. ( bij een goed ruwvoer, niet echt nodig, wel een lekkere afwisseling).
en een goed ruwvoer. op de weide ziet het gras er schraal uit. dus ik zou wel bijvoeren. ik vind hem ook wat aan de magere kant, dus vind ook wel dat hij wat mag aankomen.
gaan jullie hem in de toekomst berijden? recreatief ? met westernzadel ? :mrgreen:
jeanet01
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jeanet01 »

Inderdaad hoor opgroeiend spul lekker schraal houden verminderd kans op ocd (beetje vergelijkbaar met hd)
bij onbeperkt gras hoef je bij een twenter echt niks bij te voeren.
Afbeelding
Inc

Recreatief western :mrgreen: Ik heb helemaal geen haast met hem, zolang hij zich niet verveelt is het goed.
Ik zal hem misschien twee keer per week gaan rijden, maar ik ben reuze recreatief, hou niet van crossen of wedstrijden, dus zullen gewoon relaxte buitenritjes worden.

Ik heb op het moment niet ontzettend veel tijd, dus hij mag lekker groeien en bijkomen. Het gras valt wel mee hoor, het is geen super volle weide, maar ik denk dat we van het voorjaar gras bij gaan zaaien en het onkruid weg moeten halen. Dan zal het al een stuk beter zijn.

Ik ga deze week even naar de paardenwinkel hier in de 'buurt', die hebben verschillende soorten brok/muesli of wat ze dan ook adviseren. Ik vind het zelf wel prettig als hij er iets extra's bijkrijgt, gewoon voor mijn gevoel. Mais zal ik zeker niet doen dan!

En de smid komt ook deze week, ik hoor nog wanneer precies, als hij een beetje in de buurt is scheelt me dat in de voorrij kosten. De dichtsbijzijnde smid woont namelijk 40 minuten verderop.
Zit eraan te denken om daardom zelf een cursus te gaan doen, zodat ik de hoeven tenminste zelf bij kan houden en de smid maar eens in de 4/5 maanden hoeft te komen. Maar dat is lange termijn planning!
cloris
Zeer actief

Je kan een soort van granenmix geven, dat is beter dan de reguliere krachtvoeders en kan je als bijvoer bij ruwvoer geven, heeft geen suikers en kan weinig kwaad :wink:
In veel muslies zit nou eenmaal veel suiker, niet goed voor (opgroeiende) paarden :wink:

Wel af en toe eens wat fotos posten hoor :D
Afbeelding
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Inc

cloris schreef:Je kan een soort van granenmix geven, dat is beter dan de reguliere krachtvoeders en kan je als bijvoer bij ruwvoer geven, heeft geen suikers en kan weinig kwaad :wink:
In veel muslies zit nou eenmaal veel suiker, niet goed voor (opgroeiende) paarden :wink:

Wel af en toe eens wat fotos posten hoor :D
Bedankt voor de tip! Ik heb nog niets gekocht, ik ga wrsch morgen daar advies vragen en dan een zak proberen van het een of ander. Het heeft ook geen haast. Op het moment wil hij echt alleen maar gras eten, dus tja, lekker laten dan.

Hij voelt zich alweer een stuk beter, hij is een stuk wakkerder en heeft zelfs al een beetje in de rondte gedraafd. Eigenlijk zouden gisteren zijn nieuwe maatjes komen, maar dat ging niet door aangezien we alle hooibalen moesten afladen en dat duurde wat langer dan gedacht. Wat een takkewerk :N:
Ik hoop dat ze vandaag bij elkaar gezet worden! Naar de andere wei brengen is geen optie, aangezien hij net hier een paar dagen is, en die wei niet groot genoeg is om eventueel van elkaar weg te komen als dat nodig is.
cloris
Zeer actief

Wel uitkijken bij het advies van een verkooppunt hoor, die verkopen je graag voer wat hoog in eiwit en suiker staat :wink:
Afbeelding
Inc

cloris schreef:Wel uitkijken bij het advies van een verkooppunt hoor, die verkopen je graag voer wat hoog in eiwit en suiker staat :wink:
Mja maar ik weet nu al dat ik niets met mais of een muesli moet hebben :)

Hij heeft een heel makkelijk en meegaand karakter en leert ook wel vrij snel. Ik kan hem gewoon wassen, spuiten met vliegenspray, voetjes oppakken en hij loopt netjes mee en wijkt voor druk. Dat is alles wat hij voor nu maar hoeft te weten :ok:

Inge O: ja het is even afwachten wat voor kleur hij in de winter wordt. Als hij helemaal donker wordt is hij een roan geloof ik, zo niet dan is hij een schimmel. Denk ik. We zullen zien :oeps: :mrgreen:
nusca
Zeer actief

Wat betreft de reacties van geen krachtvoer en alleen maar ruwvoer, kan inderdaad klopppen, maar dan moet je wel weten hoeveel mineralen e.d. er in je ruwvoer zitten. Ze hebben wel alles nodig om goed op te groeien. Je kan je hooi dan laten testen.
Geen kruidenmuesli, maar een goede muesli is zo slecht niet.
Wat ocd betreft, dit gaat meer op voor de paardenrassen (KWPN-ers bv )die met 2 jaar al tegen de 1.50/ 1.60 kunnen zitten.
Zou ook niet alleen maar geplette gerst bijvoeren, hoewel dit een goede aanvulling is kloppen de verhoudingen niet.
Inc

Nou, ze staan allemaal bij elkaar. Helaas gaat het nog niet zo als het zou moeten. Chester is vreselijk onderdanig, maar ze willen hem nog niet dichtbij, dan wordt hij echt weggejaagd en soms achterna gejaagd. Dat is best griezelig. Maar het gaat al iets beter. Ff duimen maar.
cloris
Zeer actief

Heeft hij de ruimte om echt weg te kunnen? dan is het geen probleem hoor een nieuwe in de kudde moet meestal even 'wijken' en op zijn plaats worden gezet. Vaak zie je dat ze ineens dichter en dichterbij kunnen komen :wink:
Afbeelding
Inc

Ja, geen probleem. Alleen zijn ze met z'n 3en natuurlijk sterker en hebben hem dan ook al eens in een hoek gedreven. Hij heeft een paar oppervlakkige krassen, hopelijk worden dat er niet meer :N:
Er is meer dan genoeg ruimte, maar nu staan ze de waterbak te bewaken en kan Chester dus niet drinken als hij dat zou willen. Dat soort geintjes.
Maar goed, even een paar dagen afwachten. Ze staan natuurlijk ook al 7 jaar bij elkaar.
cloris
Zeer actief

Inc schreef:Ja, geen probleem. Alleen zijn ze met z'n 3en natuurlijk sterker en hebben hem dan ook al eens in een hoek gedreven. Hij heeft een paar oppervlakkige krassen, hopelijk worden dat er niet meer :N:
Er is meer dan genoeg ruimte, maar nu staan ze de waterbak te bewaken en kan Chester dus niet drinken als hij dat zou willen. Dat soort geintjes.
Maar goed, even een paar dagen afwachten. Ze staan natuurlijk ook al 7 jaar bij elkaar.
Wij doen meestal eerst een tijd met een draadje ertussen, kunnen ze wennen aan elkaar, kan de nieuwe even bijkomen en wennen.
Afbeelding
Inc

Ja hij heeft vanaf gister middag in de stal gestaan, met uitloop gedeelte. Dus zat er een hek tussen en dat ging prima.
Dus vanmorgen hem eruit gelaten, aangezien daar de waterbak staat en de anderen ook moesten drinken. Eerst hebben ze hem een paar ronden door de wei gejaagd, nu staat het spul te grazen op 50 meter afstand van elkaar.
Als ze hem nog een keer gaan najagen zet ik hem in het andere stuk met een hek ertussen.
Dan maar slepen met emmers water :klaar:

Maar hij heeft best wel veel wondjes nu en daar moeten er echt niet meer bijkomen. Heb er net ontsmettende zalf op gesmeerd en daarover cacao boter om het dicht te smeren tegen de vliegen, want die zijn er nog vreselijk veel.
Het was niet bloederig ofzo, niet waardig om een DA erbij de halen maar toch wel wat kleine plekjes. Door bijten en trappen.

Tegen de avond als het wat koeler wordt haal ik hem even naar huis om de wondjes uit te spuiten en fatsoenlijk te behandelen.
cloris
Zeer actief

Zolang ze kunnen neuzen en contact kunnen hebben is het even scheiden helemaal niet zo slecht hoor :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”