Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

En die heeft er voor gestudeerd!!!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

BramBlix
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): 1 Border Collie en 1 Beauceron

Re: En die heeft er voor gestudeerd!!!

Ongelezen bericht door BramBlix »

In het algemeen merk je dat dierenartsen zowel als huisartsen weinig weten over gezonde voeding; zij verdiepen zich in ziektes en aandoeningen en niet in gezonde voeding en gezond blijven, hoe dan ook. Er zijn inderdaad wel artsen en dierenartsen die zich erin hebben verdiept, maar tijdens hun opleiding ligt de nadruk echt niet op gezonde voeding. Ik kreeg bij mijn vorige DA en bij mijn huisarts veelal een wazige blik als ik vroeg wat ik zelf kon doen qua voeding e.d. om de weerstand te verhogen! En als je ziet dat in de wachtruimte van de DA vooral veel zakken brokken van enkele fabrikanten staan, dan gaat bij mij wel even een belletje rinkelen...
Veelal zal het onwetendheid zijn, maar het is wel kwalijk dat DA's heel vaak meteen de schuldige aanwijzen in de vorm van het soort voer dat zij niet verkopen, zonder dit te kunnen onderbouwen. Dat is wel makkelijk, en als achteraf blijkt dat het verse vlees niet de veroorzaker is, dan zijn de cliënten al zover dat ze niet eens meer merken dat het verse vlees toch niet de boosdoener was. Gelukkig denken de jongere DA's er meestal wat genuanceerder over en staan zij meer open voor andere soorten voer dan alleen het droogvoer wat ze tijdens hun opleiding blijkbaar wel hebben bestudeerd (zie een antwoord ergens hierboven van een DA blijkbaar).
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Badu schreef:http://www.barfplaats.nl
http://www.voernatuurlijk.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
:W:

ik zou dichter bij huis blijven http://www.hondenforum.nl/plaza/voeding/" onclick="window.open(this.href);return false;
marg16

Ongelezen bericht door marg16 »

kloesje schreef:Dat is wel heel kort door de bocht van de dierenarts.
Gelukkig gaat hij het wel verder onderzoeken en ik merk aan je dat jij je niet laat afschuiven hahaha.

Ik ben een brokjesvoerder :) maar heb wel interesse in vers vlees, maar dan niet zozeer in BARF.
Je zou toch een maaltijd kunnen vervangen door vlees en daarnaast alsnog brokken kunnen voeren?

even off-topic: Misschien is er iemand die mij eens op weg wil helpen in het vers vlees gebeuren? :D
Dat deed ik in het begin ook 's morgens brokken/ 's avonds KVV, maar er werd mij verteld dat het beter is om helemaal over te schakkelen, omdat brokken anders verteren dan vers vlees?? nu krijgen ze gewoon KVV(smuldier en lotinger) en af en toe kippen-eendennekken en restafval van kip (vellen,nekjes,vleugels ect)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

pammetje schreef:
S@ndr@ schreef: Ontlasting is beter op brokken als op vers trouwens, dus eigenlijk alleen maar voordelen op dit moment
ja de ontlasting hier ook veeeeeeeeeeeeeeel beter op brokken
kan dan hele kliko's vullen met mooie harde poep
Hier maar 2 beschaafde drollen op een dag hoor :wink:
zal vast schelen wat ze krijgen en hoe ze het verteren :19:
niet alle brokken zijn hetzelfde en doen het even goed voor de hond
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

marg16 schreef:
Gelukkig gaat hij het wel verder onderzoeken en ik merk aan je dat jij je niet laat afschuiven hahaha.

Ik ben een brokjesvoerder :) maar heb wel interesse in vers vlees, maar dan niet zozeer in BARF.
Je zou toch een maaltijd kunnen vervangen door vlees en daarnaast alsnog brokken kunnen voeren?

even off-topic: Misschien is er iemand die mij eens op weg wil helpen in het vers vlees gebeuren? :D
Dat deed ik in het begin ook 's morgens brokken/ 's avonds KVV, maar er werd mij verteld dat het beter is om helemaal over te schakkelen, omdat brokken anders verteren dan vers vlees?? nu krijgen ze gewoon KVV(smuldier en lotinger) en af en toe kippen-eendennekken en restafval van kip (vellen,nekjes,vleugels ect)
Je kan best 's morgens het één voeren en 's avonds het ander. Er wordt voornamelijk aangeraden om het niet in één maatlijd te kombineren ivm het verschil van verteerbaarheid.
Maar ook daarbij betwijfel ik of het idd zo slecht is. Botten verteren tenslotte ook anders dan vlees :19: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

das ook al lang weer achterhaald inderdaad... je kunt het dus gewoon door elkaar voeren.
Hier krijgen ze het regelmatig gecombineerd, of vers met brok of kvv met brok of kvv met vers etc.
Nooit ergens last van gehad, ook niet bij de pup.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door rose »

Liesbeth schreef:
marg16 schreef:

Je kan best 's morgens het één voeren en 's avonds het ander. Er wordt voornamelijk aangeraden om het niet in één maatlijd te kombineren ivm het verschil van verteerbaarheid.
Maar ook daarbij betwijfel ik of het idd zo slecht is. Botten verteren tenslotte ook anders dan vlees :19: .

IK denk dat het combineren van brokken met kvv geen/niet veel problemen zal opleveren qua vertering.
Mocht je echt botten ed gaan geven zou ik hier wel mee oppassen.
Hieronder een stukje van een ander forum wat hierover gaat:

Het nadeel van het combineren van rauw met bewerkt voer (brokken, blikvoer) is dat de PH (zuurgraad) van de maagsappen door het eten van rauw lager (zuurder, PH 1-2) wordt en door bewerkt voer hoger (meer basisch, PH 6) wordt.
Voor het verteren van bot is een hogere zuurgraad (PH lager dan 6 en bijvoorkeur rond de 1-2) belangrijk en dat kan dan door het blijven combineren problemen opleveren..
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”