Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beter luisteren voor koekje

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: Beter luisteren voor koekje

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:Vind jij hierkomen bij opvoeding horen of bij training? :wink:
Interessante vraag :ok:
Ik denk dat het erg van de hond afhangt. Herder versus Foxhound zegmaar :mrgreen: :wink:
Het aanleren van het hierkomen is pure training, en vrij eenvoudig.
Maar het bestendige hierkomen vind ik echt een kwestie van opvoeden. Niet in de zin van plicht afdwingen maar in de zin van het besef, het kenbaar maken, dat het deel uitmaakt van de sociale relatie die je met elkaar hebt. Dat is natuurlijk met de ene soort hond lastiger dan met de andere.
Het is sociaal gezien, binnen de relatie dus, niet acceptabel dat een hond zich er aan onttrekt. Dat is een uitgelezen momentje voor de voerdummy :wink:
Ik vergelijk het graag met hoeveel een kind zich van z'n ouder aantrekt. Dat is volledig afhankelijk van de relatie en het respect. Opvoeding.
Het hierkomen is eigenlijk het enige waarbij ik dat erg belangrijk vind.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Ik loop bijna altijd met snoepjes, zeker nu er weer een pup in huis is.
Voor het aanleren gebruik ik heel veel snoepbeloningen.
Maar ik wil ook dat ze bepaalde commando's doen zonder snoep, zoals hierkomen.
Dat vindt ik wel zo veilig als net mijn snoep op is en we een weg naderen ofzo.
Ik wissel dus veel af, zowel met stem, snoep als speeltje en werkt gegarandeert tot nu toe.
Het leuke met honden is ook dat als een oefening maar vaak genoeg geweldig beloont hebt, ze de oefening (of de release) gaan zien als geweldig en ze het dus heel graag gaan doen later ongeacht de beloning.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Het moeilijke aan Frenk vind ik dat hij niet zo gemakkelijk te belonen is. Hij geeft niet om voer, speeltjes zijn ook niet boeiend en alleen maar een stembeloning weegt ook niet altijd op tegen hetgeen hij mee bezig was of wilde gaan :N:

Ik zou willen dat ik iets had wat altijd (altijd!) leuker is dan wat er verder ook voorbij kan komen. Lijkt me heerlijk :19:

Ik heb me er intussen wel bij neergelegd dat hij erg zelfstandig is en dat 100% appel een illusie is. Ik weet dat hij mij in de gaten houdt en ik loop dus door. (Wat alleen maar kan omdat ik weet dat hij niet agressief reageert, dat besef ik me terdege.)
Ook zie ik het tegenwoordig aan hem als hij niet gaat luisteren. Dan gaat hij dus aan de riem. Ik ga geen adem verspillen als het toch niet binnenkomt. Het enige wat indruk lijkt te maken is als ik echt boos wordt, maar ik heb helemaal geen zin om me zo op te moeten winden. Ik zou liever hebben dat hij komt omdat ik iets heb wat leuker is, dan dat hij komt omdat ik anders pissig wordt. :ugh:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:Geef het wat tijd inderdaad :wink: Ik gaf Izzie ook voor alles een koekje toen ze pup was en nu wissel ik af. Langzaam afgebouwd, geen probleem.
de teleurstelling bij relax is ook wel groot hoor, ze is namelijk een ontieglijke manische vreetschuur :engel: .
Dat merk ik bij Saar ook wel hoor, ook al doe ik al jaaaren aan interval-beloning met haar. Ze krijgt niet altijd een koekje, maar het is wel waarvoor ze komt, en als ze geen koekje krijgt moet ik er vrijwel altijd bij zeggen "heb niks", en dan hobbelt ze weer door. Vera kan ik belonen met stem en eventueel beetje stoeien, en die gaat daarna dan weer verder. Saar kan ik ook wel belonen met stem, maar dat blijft dan naar me kijken "ja, en nu dat koekie".

Maar Saar is dan ook mega mega voergericht, en Vera nauwelijks. Vera is natuurlijk wel mega balgericht, maar die krijgt ze zo zelden nog als beloning ondertussen (alleen bij heeeele moeilijke hierkomen) dat ze die ook niet standaard verwacht. Als ik Saar alleen koekies ga geven in hele uitzonderlijke situaties gaat mevrouw toch slechter luisteren, kan er niks aan doen :jank: Vera heeft dat dus niet :19:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Vind jij hierkomen bij opvoeding horen of bij training? :wink:
Interessante vraag :ok:
Ik denk dat het erg van de hond afhangt. Herder versus Foxhound zegmaar :mrgreen: :wink:
Het aanleren van het hierkomen is pure training, en vrij eenvoudig.
Maar het bestendige hierkomen vind ik echt een kwestie van opvoeden. Niet in de zin van plicht afdwingen maar in de zin van het besef, het kenbaar maken, dat het deel uitmaakt van de sociale relatie die je met elkaar hebt. Dat is natuurlijk met de ene soort hond lastiger dan met de andere.
Het is sociaal gezien, binnen de relatie dus, niet acceptabel dat een hond zich er aan onttrekt. Dat is een uitgelezen momentje voor de voerdummy :wink:
Ik vergelijk het graag met hoeveel een kind zich van z'n ouder aantrekt. Dat is volledig afhankelijk van de relatie en het respect. Opvoeding.
Het hierkomen is eigenlijk het enige waarbij ik dat erg belangrijk vind.
Ik denk dat ik snap wat je bedoelt :ok:
En ik ben het er mee eens :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ilse met haar witte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

Inge O schreef:
May Linn schreef: Het leuke met honden is ook dat als een oefening maar vaak genoeg geweldig beloont hebt, ze de oefening (of de release) gaan zien als geweldig en ze het dus heel graag gaan doen later ongeacht de beloning.
ik vrees dat je dat toch een beetje per ras moet nuanceren hoor :F: .

Don't go there! ELKE hond kan je alles leren ONGEACHT ras :F: :wink: Is me al heel vaak verteld door heule deskundige mensen :blauwoog:
Groetjes Ilse
Afbeelding
Ήυs

Ongelezen bericht door Ήυs »

Fodor is wel echt blijer met een koekje, zijn favo speeltje neem ik wel eens mee maar daar heeft hij snel genoeg van.

En ik heb een beetje een vaag probleem, als hij aan de riem loopt, en hij loopt vooruit of trekt, dan zeg ik 'nee' en houdt hij weer in, maar als ik hem daarvoor een stembeloning geef, gaat hij meteen weer vooruit lopen. Dus daar heb ik toch echtveens wat mis mee gedaan, hij ziet het geloof ik als een soort 'vrij' van oh nu mag ik weer harder lopen. Ik heb ook al andere woorden gebruikt, maar dat werkt niet. Wel een aai of koekje, maar ik zou hem ook op dat moment graag met stem willen belonen.
Ήυs

oh jawel, je kan de meeste honden heel veel leren maar dat ze de oefening zelf ook als beloning op zich gaan beschouwen, neuhhh, dat zal hem toch niet bij alle honden worden hoor :mrgreen: .

Denk ik ook niet idd ;)
Ilse met haar witte
Zeer actief

Martijn schreef:
Ilse met haar witte schreef:
Inge O schreef: ik vrees dat je dat toch een beetje per ras moet nuanceren hoor :F: .

Don't go there! ELKE hond kan je alles leren ONGEACHT ras :F: :wink: Is me al heel vaak verteld door heule deskundige mensen :blauwoog:
Nou, een husky/podenco mixje kan in ieder geval al heel aardig presteren dus ik weet niet zo goed welk ras echt niet gehoorzaam kan zijn.

Ik denk dat mensen vaker gewoon te weinig in de capaciteiten van hun hond geloven dan dat ze het echt niet kunnen.

Natuurlijk moet je niet te veel en te snel willen maar normale basisgehoorzaamheid kan elke hond leren.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Er is natuurlijk een groot verschil tussen honden onderling maar echt helemaal niets van instructie willen of liever gezegd kunnen aannemen is toch echt een uitzondering hoor.

Waar je wel heel erg op moet letten is dat de situatie niet in strijd is met wat je vraagt. Als je je saluki normaliter op grote grasvelden loslaat anticipeert hij daarop. Dan moet je niet ineens appèl willen doen. Dat kan wel maar het vraagt een niet mis te verstane omschakeling en die moet je wel eerst maken.
Dat vlotvlotvlot om kun schakelen is wel iets van de meer intelligente rassen. En mensen.
Idd elk ras kun je dingen leren, daar had ik het ook niet over. Maar niet van elk ras kun je hetzelfde verwachten Qua gehoorzaamheid en de uitvoering daarvan.
Groetjes Ilse
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Aanvulling op wat ik eerder schreef in dit topic: ik herken (bij Billy dus) ook wel de nadelen van de voer-beloning. Hij is ook een vreetschuur en is dan alleen nog bezig met het feit dat ik iets lekkers in mijn zak heeft. Hij is dan trouwens wel heel braaf hoor, maar mij een beetje te braaf: hij loopt dan constant in mijn knieholten. :roll:

Overigens is Silka een hond die je alleen kunt belonen als ze snapt dat ze een beloning verdiend heeft. Anders vindt ze er niks aan. Tuft het koekje uit, wil niet even spelen en een aai is - op zich - wel leuk maar hoeft niet per se... :wink:
Maar... als we langs de ganzen lopen en ze moet naast of als we langs interessante bosjes lopen maar ze gaat er niet in omdat het niet mag, ja dan wil ze wel heel graag beloond worden. En dan is de hele blije baas nog wel de leukste beloning.
Hond met een gebruiksaanwijzing dus, maar als je die eenmaal kent: wereldhond, Silka. :I:
Afbeelding
Ilse met haar witte
Zeer actief

djow schreef:Fodor is wel echt blijer met een koekje, zijn favo speeltje neem ik wel eens mee maar daar heeft hij snel genoeg van.

En ik heb een beetje een vaag probleem, als hij aan de riem loopt, en hij loopt vooruit of trekt, dan zeg ik 'nee' en houdt hij weer in, maar als ik hem daarvoor een stembeloning geef, gaat hij meteen weer vooruit lopen. Dus daar heb ik toch echtveens wat mis mee gedaan, hij ziet het geloof ik als een soort 'vrij' van oh nu mag ik weer harder lopen. Ik heb ook al andere woorden gebruikt, maar dat werkt niet. Wel een aai of koekje, maar ik zou hem ook op dat moment graag met stem willen belonen.
Ik denk idd dat de werkelijke opdracht niet bij Fodor is aangekomen. Hij houdt op met trekken op "nee" omdat hij regageert op "nee" maar geen link legt met het trekken.
Doe het eens zonder stem.
Trekken is stilstaan.

ALs fodor trekt stop je met lopen, je gaat pas weer lopen als de spanning van de lijn af is. In het begin snapt fodor dat nog niet dus blijft hij ook staan met waarschijnlijk nog steeds spanning op de lijn dan loop je een paar stappen achteruit totdat Fodor zich naar je omdraait om eens te kijken wat dit nu weer is. Op dat moment gaat de spanning van de lijn en begin je meteen weer met lopen. Niet té enthousiaste "goed zo"is meer dan genoeg. Dit blijf je herhalen( hoe idioot het er ook uitziet) elke keer als er spanning op de lij staat. Consequent zijn dus. Op deze manier legt Fodor de link tussen een gespannen lijn en jouw correctie( stilstaan is een correctie als je graag op pad gaat).Als dit kwartje gevallen is is een "nee" waarschijnlijk wel effectief. Ik doe het zelf ook zo en Gaia trekt zelden. maar nog steeds moet ik zo nu en dan even stilstaan,dat blijft wel eens nodig.
Groetjes Ilse
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

djow schreef:Fodor is wel echt blijer met een koekje, zijn favo speeltje neem ik wel eens mee maar daar heeft hij snel genoeg van.

Dat had ik met Suus ook, ik heb dat zo opgelost.

Wanneer er voer of aai of spel volgt als beloning, zeg ik "Juist" (heb ik eerst icm de clicker gezegd), de oefening is dan klaar tot ik een nieuw commando geef.
Wanneer ik zeg, "Dat is braaf, volg" moet er nog gevolgd blijven worden, dit had ze zo door, gaat perfect nu.
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

djow schreef:En ik heb een beetje een vaag probleem, als hij aan de riem loopt, en hij loopt vooruit of trekt, dan zeg ik 'nee' en houdt hij weer in, maar als ik hem daarvoor een stembeloning geef, gaat hij meteen weer vooruit lopen. Dus daar heb ik toch echtveens wat mis mee gedaan, hij ziet het geloof ik als een soort 'vrij' van oh nu mag ik weer harder lopen. Ik heb ook al andere woorden gebruikt, maar dat werkt niet. Wel een aai of koekje, maar ik zou hem ook op dat moment graag met stem willen belonen.
Dat heb ik ook gehad. Ik beloon gewoon niet meer voor het niet trekken.
Ik heb er dus een gewoonte van gemaakt in plaats van een knap kunstje.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Sja hier is het echt heel simpel, geen koekje is niet komen voor 3 eigenwijze portretten hier, dus ik loop altijd en eeuwig met koekjes (of knakworst of kaas of wat dan ook)
Het maakt mij eigenlijk ook niet uit, ik roep ze zelden of nooit maar als ik ze roep wil ik dat ze komen, NU ! ik roep namelijk niet voor niks (bij volwassen honden dan, pups wel die moeten het leren) en als dat dan met een koekje moet prima hoor ben allang blij dat ze los kunnen.
Ήυs

Ik denk idd dat de werkelijke opdracht niet bij Fodor is aangekomen. Hij houdt op met trekken op "nee" omdat hij regageert op "nee" maar geen link legt met het trekken.
Doe het eens zonder stem.
Trekken is stilstaan.

ALs fodor trekt stop je met lopen, je gaat pas weer lopen als de spanning van de lijn af is. In het begin snapt fodor dat nog niet dus blijft hij ook staan met waarschijnlijk nog steeds spanning op de lijn dan loop je een paar stappen achteruit totdat Fodor zich naar je omdraait om eens te kijken wat dit nu weer is. Op dat moment gaat de spanning van de lijn en begin je meteen weer met lopen. Niet té enthousiaste "goed zo"is meer dan genoeg. Dit blijf je herhalen( hoe idioot het er ook uitziet) elke keer als er spanning op de lij staat. Consequent zijn dus. Op deze manier legt Fodor de link tussen een gespannen lijn en jouw correctie( stilstaan is een correctie als je graag op pad gaat).Als dit kwartje gevallen is is een "nee" waarschijnlijk wel effectief. Ik doe het zelf ook zo en Gaia trekt zelden. maar nog steeds moet ik zo nu en dan even stilstaan,dat blijft wel eens nodig.
hihi dit heb ik al eindeloos geprobeerd en ook consequent, hij loopt nu netjes terug als ik stop, maar er zit veel meer achter hij is gewoon gefrustreerd als hij buiten is.
Ήυs

Loop nu bij een gedragstherapeut omdat ik eerst de oorzaak wil weten dat hij zich soms zo achterlijk gedraagt buiten. Heb alle oefenen al eindeloos geprobeert met dat trekken.
Ήυs

Danoontje powerrr schreef:
djow schreef:En ik heb een beetje een vaag probleem, als hij aan de riem loopt, en hij loopt vooruit of trekt, dan zeg ik 'nee' en houdt hij weer in, maar als ik hem daarvoor een stembeloning geef, gaat hij meteen weer vooruit lopen. Dus daar heb ik toch echtveens wat mis mee gedaan, hij ziet het geloof ik als een soort 'vrij' van oh nu mag ik weer harder lopen. Ik heb ook al andere woorden gebruikt, maar dat werkt niet. Wel een aai of koekje, maar ik zou hem ook op dat moment graag met stem willen belonen.
ja maar hij blijft trekken? Wat dan?
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

djow schreef:
Danoontje powerrr schreef:
ja maar hij blijft trekken? Wat dan?
Ik laat mijn hond niet trekken, maar ik geef geen commando en beloon ook niet meer.
Op het moment dat de lijn strak komt draai ik om mijn as en als hij niet oplet loop ik dus over zijn poten heen :19:
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

JA. Anders doet ze het gewoon niet, als ik niet regelmatig beloon. Ze doet het écht niet om me een plezier te doen of gehoorzaam te zijn hoor, het liefst springt ze achter elke eekhoorn aan en vertikt ze het te luisteren :19:
Afbeelding
Ilse met haar witte
Zeer actief

Ik denk ook dat je minder met beloningen moet werken maar meer met consequenties. Aktie- reaktie. Dit gedrag heeft dát tot gevolg. Lekker duidelijk en ferm. Daar vaart een berghond wel bij. Vooral bij basale gedragingen zoals lopen aan de lijn denk ik dat de voerbeloningen vooral in het begin belangrijk zijn maar even later mag (moet) je gewoon eisen dat hij zich gedraagt zoals jij dat wilt. Ze zijn reteslim, hij heeft kan het best begrijpen. Misschien overvraag je Fodor wel? Geef je te veel intructies tijdens het wandelen samen met goed zo's en nee's en beloningen en is zijn frustratie daar het resultaat van.. ik weet het niet hoor, is maar een gedachte. Het is in ieder geval wel een valkuil voor een instucteur met een berghond :F:
Groetjes Ilse
Afbeelding
jachthond
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse Staande Draadhaar
standaard Dashond Ruwhaar

Ongelezen bericht door jachthond »

Het gaat om de beloning. Waaruit de beloning bestaat is niet belangrijk.

Vind jij een koekje prima, nou gewoon doorgaan.

gr.Jachthond
Ήυs

Ilse met haar witte schreef:Ik denk ook dat je minder met beloningen moet werken maar meer met consequenties. Aktie- reaktie. Dit gedrag heeft dát tot gevolg. Lekker duidelijk en ferm. Daar vaart een berghond wel bij. Vooral bij basale gedragingen zoals lopen aan de lijn denk ik dat de voerbeloningen vooral in het begin belangrijk zijn maar even later mag (moet) je gewoon eisen dat hij zich gedraagt zoals jij dat wilt. Ze zijn reteslim, hij heeft kan het best begrijpen. Misschien overvraag je Fodor wel? Geef je te veel intructies tijdens het wandelen samen met goed zo's en nee's en beloningen en is zijn frustratie daar het resultaat van.. ik weet het niet hoor, is maar een gedachte. Het is in ieder geval wel een valkuil voor een instucteur met een berghond :F:
nou ik ga gewoon naar die gedragspsycholoog. Heeft meer met zijn 1e 6 maanden te maken dat hij gefrustreerd is buiten. Ik heb voor de rest elke oefening al geprobeerd, ik vraag niet veel van hem hij trekt gewoon omdat hij nooit echt begrenst is. Ik gebruik niet veel koekjes, en dit is een hond die het niet voor mij doet dus koekjes moeten altijd wel.
Ilse met haar witte
Zeer actief

Maar ikke niet snappe he? leg 's uit. Wat is er in de 1e 6 maanden van zijn leven gebeurt? en ik zie nog you tube filmpjes van Fodor die zo mooi naast baasje met aandacht voor baasje loopt...
Groetjes Ilse
Afbeelding
Ήυs

Hij heeft de eerste 4 maanden nooit geleerd hoe hij sociaal moet doen, als hij los loopt, dan blijft hij prima bij me, maar aan de riem trekt hij enorm. Dat is ook het enige vervelende.
Ilse met haar witte
Zeer actief

djow schreef:Hij heeft de eerste 4 maanden nooit geleerd hoe hij sociaal moet doen, als hij los loopt, dan blijft hij prima bij me, maar aan de riem trekt hij enorm. Dat is ook het enige vervelende.
Ja van dat sociale heb je eerder verteld maar wat dat te maken heeft met het trekken... :U: Zet je het even hier neer wat de GT zegt? Ben erg benieuwd.
Groetjes Ilse
Afbeelding
Ήυs

djow schreef:Hij heeft de eerste 4 maanden nooit geleerd hoe hij sociaal moet doen, als hij los loopt, dan blijft hij prima bij me, maar aan de riem trekt hij enorm. Dat is ook het enige vervelende.
Ja van dat sociale heb je eerder verteld maar wat dat te maken heeft met het trekken... :U: Zet je het even hier neer wat de GT zegt? Ben erg benieuwd.
in oktober gaan we, dan kan mijn vriend er ook bij zijn. Fodor moet duidelijk weten wat de grenzen zijn, vooral buiten, als een hond in een onzekere situatie is, is het natuurlijk gedrag dat de hond de leiding gaat nemen. Omdat ik chronisch ziek ben, ben ik niet altijd 'leidend' buiten, waardoor hij dus de situatie overneemt, ik moet dus gaan leren hoe ik hiermee om kan gaan.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”