Grenzen die nooit aangegeven zijn. Ik vind er iets oneerlijks aan als een hond altijd z'n gang heeft mogen gaan en dan moet de hond ineens binnen een dag iets totaal anders doen. Snel snel snel, dus even flink druk er op. En daarna leggen we de baasjes wel uit wat ze moeten doen.
De hond laat ongewenst gedrag niet zien met een vooringenomen idee om eens even lekker stout te zijn. Dat is gewoon wat hij kent, wat hij geleerd heeft.
Kijk, meneer CM kan mijn honden vast binnen tien minuten het trekken aan de lijn afleren. Beetje rukken aan die lijn met een of andere collar en ze snappen het best wel. Maar IK heb die honden nooit geleerd aan de lijn te lopen. Ze trekken dus niet omdat ze stout zijn. Ik vind dus dat ik er ook wel wat meer tijd voor mag nemen, zonder die enorme druk en stress, om het om te buigen. Dat willen ze heus wel hoor, alleen heb ik er nooit in geïnvesteerd. En voor de duidelijkheid: ik zal dat ook niet gaan doen
Ja, het is in principe niet eerlijk, maar ik vind wel dat er ook situaties zijn waarbij je even wel moet door pakken.
Wij hebben sinds maandag een mechelaar reu er bij die bij de baasjes behoorlijk uit de hand was gelopen.
Hij vindt zichzelf heel wat, en heeft idd altijd geleerd om te kunnen trekken, uit te vallen en van alles te doen wat niet hoort.
Met hem was het dus wel vanaf minuut een hier wat strengere regels, en ook straf bij o.a plassen tegen de TV-kast, poging tot uitvallen etc.
Alleen is het wel zo dat zelfs deze hond ga ik niet zo corrigeren dat hij compleet passief wordt. Hij krijgt een correctie om te stoppen met iets wat niet mag, en als hij goed doet krijgt hij beloning. Ja, sneu dat hij nu een aantal correcties moet incasseren, had ook anders gekund, als hij vanaf pup een beetje strengere opvoeding had genoten.
En ja, dan heeft hij even stress. Ook sneu. Maar hij herstelt zich heel snel. En hij kan zich al aardig beheersen. Hij kan er idd niks aan doen dat hij geleerd heeft dat allerlei gekkigheid mag, alleen zijn gedrag zoals het was is gewoon ontoelaatbaar, en er steekt geen angst of onzekerheid achter als motivatie. En voordat hij gecorrigeerd werd voor het trekken, heeft hij al het commando `volgen`op een leuke, positieve manier aangeleerd. Dat vind ik altijd belangrijk, kent de hond wel het gedrag wat jij wil zien.