Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

clickeren: freeshapen versus targetten

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Re: clickeren: freeshapen versus targetten

Ongelezen bericht door Carma »

Alles wat ik uit kan lokken lok ik eigenlijk uit. Ik vind dit zelf met name heel prettig werken en eerlijk is eerlijk, het zit zo in mijn systeem :wink: . Ook vind ik het heel erg duidelijk voor de hond. Freeshapen doe ik wel eens, maar dan meer om het zelf nadenken en initiatief tonen te stimuleren.
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Raakvlak zou ik in eerste instantie met Pavlov aanleren, pas bij het uitbouwen gebruik ik de clicker om het blijven te verlengen. Gaat volledig tegen de originele clickerprincipes in, maar werkt als een tierelier ;).

Voor freeshapen vind ik het belangrijk dat je goed kunt timen en het stappenplan naar je doel toe goed uitwerkt op basis van het leergedrag van je hond, anders heb je kans dat je hond er nerveus van wordt. Als je het goed aanpakt is het een hele snelle manier om aan te leren, aangezien je de target niet hoeft af te bouwen.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik doe beiden een beetje, en soms combineer ik het in een opdracht. Als ik bijvoorbeeld wil dat mijn hond in een doos leert zitten ga ik niet zitten wachten tot hij eindelijk eens ziet dat er een doos in de kamer staat; ik wijs hem op de doos en klik voor aandacht voor de doos. Vanaf dat moment ga ik freeshapen. Er komt vaak een moment dat ik harder wil gaan dan de hond en dat hij in de war raakt en heel andere oefeningen gaat laten zien. Dan neem ik een stapje terug en wijs ik hem opnieuw op de doos, zodat voor hem weer even bevestigd is dat het echt om die doos draait.

Maar bijvoorbeeld volgen heb ik helemaal door targettraining aangeleerd (mijn linkerhand). Daar heb ik vrij weinig free-shaping bij toegepast. Ik denk dat echt puur freeshaping een mooie manier is om de hond iets te leren, maar ik ben soms wat van de snelle weg en als ik laat zien wat ik verwacht heeft hij het altijd sneller door. Dat heeft er wel voor gezorgd dat ik een hond heb gekregen die bij freeshapen minder initiatief laat zien; hij is gewend dat ik het helemaal uitspel. En dat vind ik jammer. Ik heb echt op het shapen als fenomeen moeten oefenen met hem voordat hij het doorhad.

Zo is er een hele leuke oefening die ik 'wat kan je?' noem. Je zegt 'wat kan je?' en klikt op álles wat de hond doet (tenzij hij in je been hangt of zo :engel:). Soms krijg je dan honden die in een razend tempo alle kunstjes laten zien en er zelf nog wat bijverzinnen, omdat ze snappen dat alles goed is. Mijn hond kijkt me vragend aan, gaat zitten, *klik*. Ah, denkt hij, ze wil dus dat ik ga zitten. En dan is het vrij lastig om hem nog iets anders te laten doen... Ja, wachten tot hij iets anders gaat doen, nou, dan gaat hij liggen *klik*. "Ah, ze wil dat ik ga zitten, dan ga liggen. En dan weer ga zitten." En het lukt mij niet hem duidelijk te maken dat álles goed is, en dat ik niet zitligzitlig bedoel (wat hij op een gegeven moment zelf ook saai en zinloos vindt volgens mij).

Dus: shapen, voordeel: leert je hond veel initiatief te laten tonen.
Nadeel: kan langzaam zijn.

Targeten, voordeel: (voor mij) een snelle manier om een oefening aan te leren, let goed op mij.
Nadeel: hij toont nog maar weinig initiatief, wacht af wat ik van plan ben (en dat vind ik jammer).
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Mijn voorkeur gaat uit naar targettraining. Maar dat komt ook door mijn honden. Eentje wordt helemaal gefrustreerd door freeshapen en de ander gaat op zijn kont zitten en blijft vervolgens ook zitten. Rowan is wel meer van het zelf ontdekken, dus hem laat ik het af en toe ook gewoon zelf uitzoeken, zoals bijv. aanleren alley oop. Maar als ik het gedrag kan uitlokken, dan zal ik dat wel doen, vind het zelf fijner werken. Bij het genoemde raakvlak trainen, zou ik het gedrag dus uitlokken.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Lothian schreef:Zo is er een hele leuke oefening die ik 'wat kan je?' noem. Je zegt 'wat kan je?' en klikt op álles wat de hond doet (tenzij hij in je been hangt of zo :engel:). Soms krijg je dan honden die in een razend tempo alle kunstjes laten zien en er zelf nog wat bijverzinnen, omdat ze snappen dat alles goed is. Mijn hond kijkt me vragend aan, gaat zitten, *klik*. Ah, denkt hij, ze wil dus dat ik ga zitten. En dan is het vrij lastig om hem nog iets anders te laten doen... Ja, wachten tot hij iets anders gaat doen, nou, dan gaat hij liggen *klik*. "Ah, ze wil dat ik ga zitten, dan ga liggen. En dan weer ga zitten." En het lukt mij niet hem duidelijk te maken dat álles goed is, en dat ik niet zitligzitlig bedoel (wat hij op een gegeven moment zelf ook saai en zinloos vindt volgens mij).
Dit lijkt mij heel erg onduidelijk voor de hond en ik zou het zelf dan ook nooit doen. De bedoeling van freeshapen is juist dat de hond voorborduurd op het gedrag waarvoor geclickt is. Ik ben zelf al een paar keer "geclickert" (leuke oefening om te ervaren hoe het is) en als de geleider niet goed timed of te lang wacht met clicken voel ik de frustratie opborrelen! Bij freeshapen is het dus wel de kunst om niet teveel in 1x willen en een goede timing. Jouw oefening "wat kan je" is alles behalve duidelijk.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Carma schreef:
Dit lijkt mij heel erg onduidelijk voor de hond en ik zou het zelf dan ook nooit doen. De bedoeling van freeshapen is juist dat de hond voorborduurd op het gedrag waarvoor geclickt is. Ik ben zelf al een paar keer "geclickert" (leuke oefening om te ervaren hoe het is) en als de geleider niet goed timed of te lang wacht met clicken voel ik de frustratie opborrelen! Bij freeshapen is het dus wel de kunst om niet teveel in 1x willen en een goede timing. Jouw oefening "wat kan je" is alles behalve duidelijk.
En daarom doe ik het praktisch nooit. Of met hele goede begeleiding. Ik maak de stappen snel te groot of mijn timing is net niet goed. Met freeshapen moet je echt met minuscule stapjes vooruit naar het uiteindelijke doel.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Lothian
Zeer actief

Voor mijn hond is het zoals ik al zei inderdaad helemaal niet duidelijk. Maar ik ken een paar honden die veel geshaped zijn en die, toen het kwartje viel, het helemaal geweldig vonden en de hele trucendoos opentrekken. En voor die honden is het glashelder wat de bedoeling is. (Ik heb deze oefening dan ook niet zelf verzonnen, het zou niet in me opkomen.)
Je hebt gelijk dat het geen shapen is. Het is meer een soort oefening in initiatief nemen.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik ben meer van het uitlokken en dat belonen. Met al die 100 stappen kan ik niet goed werken en luca raakt er behoorlijk gestressed van.
Al click ik wel tijdens het wandelen als hij gewoon doorloopt als we een hond tegenkomen ofzo :)
Lothian
Zeer actief

Overigens is slechte timing natuurlijk slechte timing, of dat nou tijdens het shapen of tijdens het 'wat kan je' is... je moet clicken zodra je het gewenste gedrag ziet, en in het geval van 'wat kan je' is dat ieder(e) gedrag(sverandering). Dus ook naar links kijken, pootje opheffen, etc. Als je dat goed doet hoeft het helemaal niet frustrerend voor de hond te zijn, integendeel, die beloning blijft wel binnenstromen. Ik geloof ook niet dat mijn hond ook maar een moment stress heeft gehad van de oefening. Hij deed gewoon een lekker snelle ligzitligzit en kreeg koekjes. Ik was zelf alleen niet handig genoeg en had de verkeerde trainingsstijl om hem op het volgende niveau te krijgen. Dat de oefening niet duidelijk kan zijn voor een hond (waar ik het mee eens ben) hoeft niet te betekenen dat hij daar ook stress van krijgt, als je het goed aanpakt (hij denkt immers dat ie de oefening prima doorheeft). Maar dan moet je geen druk gaan zetten.
Afbeelding
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Ik kies heel afhankelijk van de oefening en wat de hond laat zien of al kent de methode.
Dat kan soms dus free-shapen zijn, soms targeting, soms luring of een combinatie van methodes.
Ik merk dat, mits goed aangeleerd, het voor de hond niet uitmaakt welke methode.
Ook is het heel afhankelijk van je doel, want dat hoeft niet altijd snel en/of goed te zijn, maar het kan ook gewoon vermaak zijn.

Dus wil bv dat mijn hond leert achteruit lopen, dan doe ik dit eerst aanleren met luring. Stap de hond die stap, dan ga ik over op freeshapen om afstand uit te bouwen.
Wil ik dat hij leert van me aflopen dan train ik met targeting.
Het raakvlak leer ik aan met een combinatie van luring, targeting, shaping en commando's koppelen.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik gebruik verschillende, beetje afhankelijk van de oefening.
Caja is al vanaf ze pup is gewend aan het free-shapen en kan het ook goed hebben.
Afbeelding
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Magic »

Ik doe het eigenlijk net zo als Carma.

Freeshapen doen we heel soms, maar dan moet er wel een aanleiding zijn wat het gewenste gedrag uitlokt. Bijvoorbeeld een doos die ineens in de kamer staat, die er voorheen niet stond.
Zou ik willen freeshapen dat Magic op de pianokruk gaat staan, bijvoorbeeld, dan zijn we over twee jaar nog bezig, want dat ding staat hier altijd en hij kijkt er niet eens naar ;).
Zou ik de pianokruk aanwijzen, dan zou hij er btw wel iets mee proberen te doen om te kijken wat de bedoeling is.
Afbeelding
Iedere dag feest!
Arline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Arline »

Ik geef zelf de voorkeur aan het uitlokken en vind een target (in mijn geval handtouch) prettig werken.
Fenja wordt erg gefrustreerd van freeshapen en gaat dan in een razend tempo alles laten zien wat ze kan.
Het ligt vast ook wel een deel aan mij dat ik niet een enorme held ben in freeshapen, maar ik vind ook echt dat het voor Fenja niks is. Daarnaast vind ik gedrag uitlokken en belonen veel makkelijker werken, zit meer in mijn eigen systeem zeg maar. Dat lijkt me ook belangrijk bij je keuze, want je moet er zelf wel dusdanig handig en duidelijk in zijn dat je het goed op je hond kan overbrengen.
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Verschilt per oefening en per hond. Bij Jip kies ik, als het even kan, wel voor freeshapen. Dat werkt bij haar super goed. Ze is een hondje dat heel erg nadenkt over dingen en het levert voor haar de minste druk op. Daarbij merk ik ook dat ze er het snelste mee leert. Maar bij sommige oefeningen is targetten weer makkelijker en dan kies ik daar voor.
Ziva is meer van het targetten. Die is sneller gefrustreerd. Ik probeer het wel regelmatig te doen want het is wel heel goed voor d'r, ze moet echt gaan denken en aangezien Ziva meer is van eerst doen, dan denken... :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”