Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Breaksticks: Een goed idee?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Maxine
Zeer actief

Breaksticks: Een goed idee?

Ongelezen bericht door Maxine »

" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze meneer legt uit hoe je met een 'breakstick' een hond z'n bek open krijgt als ie aan een andere hond hangt.
Wat vinden jullie van deze methode?
Het lijkt me in ieder geval beter dan dan mensen de hond gaan beginnen kloppen of stampen of een hem beginnen te trekken en sleuren. Maar het lijkt me ook iets dat wel erg moeilijk te gebruiken is...
Afbeelding
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Re: Breaksticks: Een goed idee?

Ongelezen bericht door kloesje »

Als ik dit zo bekijk is dit een diervriendelijke manier om de kaken van de hond uit elkaar te krijgen.
Het lijkt pastic materiaal, dus redelijk zacht, wel uitkijken dat er geen scherpe puntjes aankomen die de bek beschadigt.

Beter is het om honden die van alles grijpen en niet weer los te laten, goed onder appel te houden, aan te lijnen en eventueel te muilokorfen Dus voorkomen is beter dan dit lijkt mij :)
Maar een betere oplossing dan roppen, trekken en water overheen gooien.
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Sluit me helemaal bij Kloesje aan :)

Ik was trouwens al benieuwd hoe zo'n breakstick eigenlijk werkt, interessant om er een filmpje van te zien (dat ik er zelf niet opkom om even te youtuben :oohja:) Hij laat het er heel simpel uitzien, of het dat ook is vind ik moeilijk te beoordelen.
Moet er trouwens niet aan denken een hond te hebben waarbij je zo'n ding mee moet dragen.
Afbeelding
Maxine
Zeer actief

Lothian schreef:Hij laat het er heel simpel uitzien, of het dat ook is vind ik moeilijk te beoordelen.
Dat vind ik dus ook. Maar hij zal het wel al vaker getest hebben.
Ik denk wel dat niet iedereen kalm genoeg kan blijven om de breakstick te gebruiken wanneer zijn of haar eigen hond een andere hond vast heeft...
Voor de rest ben ik het ook met je eens.
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan
Afbeelding
Lothian
Zeer actief

Haha, dat tweede filmpje... ik zeg net dat ik er niet aan moet denken om zo'n hond te hebben, en de hond in dat filmpje is echt sprekend mijn hond. :F:
Afbeelding
KimberleyZero
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriër

Ongelezen bericht door KimberleyZero »

Ik vind ze ideaal. Kan niet gemist worden hier..

Edit: Hmm nou dat ik mijn eigen zin zo terug lees.. Het natuurlijk niet zo dat mijn hond iedere keer in een andere hond hangt.. In tegendeel zelfs, maar stel dat het zou gebeuren, dan is zo'n breakstick zo makkelijk.
Laatst gewijzigd door KimberleyZero op 02 sep 2010 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Lothian
Zeer actief

KimberleyZero, heb je er al eens een moeten gebruiken? Gaat het makkelijk of valt dat tegen?
Afbeelding
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Als je weet hoe je een breakstick moet gebruiken is het in mijn ogen de meeste effectieve manier van honden lossen. Wij hebben ze ook. Alleen ik loop er niet mee te koop. Vind ik teveel provocatie op wekken. Bovendien als je er mee loopt en je moet hem gebruiken vraag ik me af hoe dat overkomt. Denk niet dat je als verantwoordelijk eigenaar over komt maar meer als iemand die dus van te voren weet dat dat ding nodig is. Met andere woorden, moet je je hond dan wel zo over straat laten lopen. In hoeverre krijg je daar begrip voor.

Wij namen/nemen ze wel altijd mee naar evenementen waar veel honden zijn (pitjes, staffies en meer van dat soort rassen) omdat daar de kans op ongelukjes groter is dan op straat. Op de 1 of andere manier blijft het voor sommige mensen een probleem om goed op de hond te letten tijdens dat soort dagen. Maar als ik er 1 op zak heb dan heb ik hem zodanig weg gestopt dat ie niet zo makkelijk te zien is. Vind ik niet nodig.
dogo4ever
Zeer actief

Lothian schreef:KimberleyZero, heb je er al eens een moeten gebruiken? Gaat het makkelijk of valt dat tegen?
Het ligt er aan hoe het gaat. Is er een opening in de bek dan is het vrij simpel. Er van uitgaande dat je wel een stevige in je handen hebt en niet te dik. Zitten de tanden op elkaar dan moet je wrikken. Je hebt wel wat medewerking nodig van een andere persoon zodat die op tijd de honden kan scheiden.
KimberleyZero
Zeer actief

Hier trouwens nog wat informatie (engels) over de breaksticks..

Break Stick Information Responsibility
What Is a Break Stick?
A break stick is a device inserted into the mouth of a pit bull (behind the molars) to facilitate the release of its grip on another dog.

Remember: pit bulls do not have a special mechanism or enzyme that allows them to "lock” their jaw, nor do they possess a higher than average “bite pressure.” They simply have the determination of a terrier.

Not all pit bulls are aggressive toward other dogs. But because the breed has a somewhat higher tendency for dog aggression, break sticks are useful tools to have in a multi-dog household. Please read the following guidelines before attempting to break up a fight using a break stick.

Why Should Responsible Pit Bull Owners Have a Break Stick?
Because canines are pack animals, fights are possible in any multi-dog household, no matter what breed of dog you own. A responsible owner should take measures to prevent such fights, but he or she should also be prepared for the worst. The goal of any owner should be to break up a fight quickly and efficiently. The majority of breeds will snap erratically at their opponent, biting and releasing repeatedly. As terriers, pit bulls will usually bite and hold. Contrary to popular myth, this is not some kind of special pit bull behavior; it is merely terrier behavior. As its name suggests, a break stick is designed to break this determined terrier hold. This is the safest, easiest, and most effective way to stop a fight.

Do not attempt to use a break stick on other dog breeds.

Attempting to use a break stick on other breeds could result in serious injury to the person using the stick. Since other breeds will unpredictably snap and bite instead of getting a grip, you are far more likely to be bitten. You also should not attempt to use a break stick with other terriers. While all terriers grab and hold, pit bulls are far less likely to redirect their bite on an intervening human than, say, a Jack Russell Terrier. For the same reason, you also need to be very careful when separating your pit bull from another breed. Your pit bull will probably not bite you, but you might get bitten by the other dog.

Be Prepared
There are many ways of managing a multi-dog household. Your primary goal should be to prevent fights before they begin. Many, many pit bulls—even pit bulls from fighting backgrounds—get along just fine with other dogs. Nevertheless, the breed’s tendency for dog aggression is slightly higher than the average dog, so constant vigilance is vital.
If a fight does occur, you will be better prepared to break it up if you have already rehearsed the procedure before the need arises. Look into your dog's mouth and find the gap where the teeth do not meet at the very back of the jaw. This is where you are going to insert the stick.

Before Grip
If the dogs don't have a hold yet, you may be able to break the fight using other methods. Jerking the dogs back by their collars, a loud and firm break command, a bucket of cold water, a water hose, or placing a barrier such as a baby gate between the two dogs may be enough to stop them. Be safe: don't put your hands anywhere near the mouth of the dogs.

How to Break Up a Fight
If one of the dogs has a grip, it’s time to use a break stick.

It is best if there are two people to break up a fight, but you can do it by yourself if you have no choice. If both dogs are fighting and you are alone, you might need to tie one of the dogs to something solid. When one of the dogs is tied up, you must "break" the one that is not tied first, and pull him/her off right away.

Walk over to the dogs, straddle one that has a hold, and then lock your legs around the dog's hips just in front of the hindquarters. Make sure your legs are locked securely around the dog. Your break stick will be in one hand, so with your free hand, grab your dog firmly by his collar and pull upward slightly.

Insert your breaking stick behind the molars where the gap is found. Sometimes you need to work the stick in just a bit if the gap is small. The stick should be inserted from ½ to 1½ inches into the dog's mouth.

Turn the stick as if you're twisting the throttle of a motorcycle. This action will cause the dog to readjust its grip, and it will bite onto the stick, releasing the other dog. If both dogs have a hold, you will then have to break the second dog from the first.

http://www.pbrc.net/breaksticks.html
KimberleyZero
Zeer actief

dogo4ever schreef:
Lothian schreef:KimberleyZero, heb je er al eens een moeten gebruiken? Gaat het makkelijk of valt dat tegen?
Het ligt er aan hoe het gaat. Is er een opening in de bek dan is het vrij simpel. Er van uitgaande dat je wel een stevige in je handen hebt en niet te dik. Zitten de tanden op elkaar dan moet je wrikken. Je hebt wel wat medewerking nodig van een andere persoon zodat die op tijd de honden kan scheiden.
Niets meer aan toe te voegen. :F:
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

gelukkig nog nooit gehad dat storm vasthield...
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Labrador

maar het ziet er wel handig uit...
waar kun je die dingen eigenlijk kopen...

Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

StormenRoxy schreef:maar het ziet er wel handig uit...
HEMAverfafdeling :wink:
Jan
Afbeelding
KimberleyZero
Zeer actief

Ik heb een andere variant. Van MAG.
Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Labrador

ik zal is kijken bij de hema..thx

Afbeelding
dogo4ever
Zeer actief

KimberleyZero schreef:Ik heb een andere variant. Van MAG.
Afbeelding
Ik heb zoiets maar dan gemaakt van hamerstelen en ik heb ze in het hard plastic. Die houten zijn niet sterk genoeg voor grotere honden.
Me_and_Sandy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Me_and_Sandy »

janinca2002 schreef:
StormenRoxy schreef:maar het ziet er wel handig uit...
HEMAverfafdeling :wink:

owh, is dat een "echte" dan, of een verfvoorwerp wat erop lijkt??!
ik vroeg het een keer in de dierenwinkel daar waren ze niet te koop,
ik kreeg de tip er 1 op internet te bestellen (nog niet gedaan)

lijkt me idd lastig om zo'n ding echt nodig te hebben, een paar keer oefenen
kan geen kwaad want ik las op internet dat er wel wat meer bij komt kijken
dan alleen maar draaien met de stick (juiste plek zetten, opening tussen de kiezen enz)

voor het geval je er 1 nodig hebt moet je ook een lijn hebben om de andere hond
vast te zetten, als deze los loopt.

in geval van nood zal ik bij de bijter een vinger in zijn poeper stoppen, of desnoods 2, schijnt
uitstekend te werken en je hoeft er geen materialen voor rond te zeulen voor het geval dat
en je weet maar nooit :pffff:
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

owh, is dat een "echte" dan, of een verfvoorwerp wat erop lijkt??!
ik vroeg het een keer in de dierenwinkel daar waren ze niet te koop,
ik kreeg de tip er 1 op internet te bestellen (nog niet gedaan)

lijkt me idd lastig om zo'n ding echt nodig te hebben, een paar keer oefenen
kan geen kwaad want ik las op internet dat er wel wat meer bij komt kijken
dan alleen maar draaien met de stick (juiste plek zetten, opening tussen de kiezen enz)

voor het geval je er 1 nodig hebt moet je ook een lijn hebben om de andere hond
vast te zetten, als deze los loopt.

in geval van nood zal ik bij de bijter een vinger in zijn poeper stoppen, of desnoods 2, schijnt
uitstekend te werken en je hoeft er geen materialen voor rond te zeulen voor het geval dat
en je weet maar nooit :pffff:[/quote]

Het is een onderdeel van de verfroller. Als filmpje 2 goed bekijkt zie je dat :wink:
Jan
Afbeelding
Me_and_Sandy
Zeer actief

ja ik zie ut, sorry ik had filmpje 2 nog niet gezien..

ik zou zelf zo'n ding niet gebruiken, je ziet de hond nog ff vasthouden
en het gebruik van een echte breakstick is makkelijker (volgens mij)

ik heb verschillende site's bekeken over breaksticks en bij verkeerd
gebruik kan er nogal wat mis gaan, de stick kan afbreken (daarom liever 1 van
hard plastic dan van hout,zeggen ze op internet, maar kiezen van de hond kunnen ook breken bij verkeerd gebruik).

Ik blijf bij de vinger in de poeper in geval van nood, nogal onsmakelijk
maar ik hoef er niks voor bij me te dragen en zeg nou zelf je gaat toch ook
niet altijd wandelen met een halve verfroller op zak??
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik heb ook altijd een breakstick mee. Hoe het overkomt als je hem zou gebruiken? Ik denk in ieder geval beter dan wanneer de andere hond dood is omdat jij jouw hond er niet af krijgt.
Er zit geen knopje in de anus waardoor ze ineens loslaten hoor :mrgreen:
KimberleyZero
Zeer actief

Valerie schreef:Ik heb ook altijd een breakstick mee. Hoe het overkomt als je hem zou gebruiken? Ik denk in ieder geval beter dan wanneer de andere hond dood is omdat jij jouw hond er niet af krijgt.
Echt niet..?? :ugh:
Valerie
Zeer actief

KimberleyZero schreef:
Valerie schreef:Ik heb ook altijd een breakstick mee. Hoe het overkomt als je hem zou gebruiken? Ik denk in ieder geval beter dan wanneer de andere hond dood is omdat jij jouw hond er niet af krijgt.
Echt niet..?? :ugh:
Jammer he :lol1:
Me_and_Sandy
Zeer actief

nee dat snap ik, dat er geen uit-knop in de anus zit, maar door een vinger in de anus zouden ze schrikken?
net als een bak water eroverheen, dan zorgt het water niet voor het loslaten
maar de schrik :tong:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

wat zegt ie nou als hij het heeft over niet bij de achterpoten optillen, daar noemt hij op een gegenen moment de duitser, mechel en rottweiler. Ik hoor niet wat hij daar zegt.
Maxine
Zeer actief

blondie schreef:wat zegt ie nou als hij het heeft over niet bij de achterpoten optillen, daar noemt hij op een gegenen moment de duitser, mechel en rottweiler. Ik hoor niet wat hij daar zegt.
Hij zegt dan dat die rassen zich daar kunnen uitwriemelen.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Nanna schreef:
blondie schreef:wat zegt ie nou als hij het heeft over niet bij de achterpoten optillen, daar noemt hij op een gegenen moment de duitser, mechel en rottweiler. Ik hoor niet wat hij daar zegt.
Volgens mij heeft ie het ook over levensgevaarlijke teckels :mrgreen:
Daarom haal ik het niet aan omdat die rassen worden genoemd.
Hij heeft het erover dat je de pitt niet bij de achterpoten moet pakken om te laten lossen. En daarna noemt hij de bovengenoemde rassen en ik wist nou niet of hij vond dat dat bij die rassen ook niet kon of wel...

Ik ben zelf n.l. eerder geneigd om een hond bij de staartwortel te pakken en op te lichten en eraf te gooien als dat aan de orde is.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Ik geloof niet dat ik bij twee vechtende honden ga proberen hun bek op die manier te openen. Grote kans dat ik dan ook klem tussen een paar kaken kom te zitten :scratch:
Sandra
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Me_and_Sandy schreef:nee dat snap ik, dat er geen uit-knop in de anus zit, maar door een vinger in de anus zouden ze schrikken?
net als een bak water eroverheen, dan zorgt het water niet voor het loslaten
maar de schrik :tong:
Nee dat werkt dus niet.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”