Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wanneer 2e hondje erbij?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

BellaDonna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mixje Bella en Chihuahua Donna
Aantal honden: 2

wanneer 2e hondje erbij?

Ongelezen bericht door BellaDonna »

Het lijkt me leuk om op termijn er een tweede hondje bij te nemen. Bella is een enorm sociaal beestje en speelt heel erg graag met andere honden. Nu vroeg ik me af wanneer ik het beste zo'n tweede hondje kan nemen; Bella is nu 7 maanden.
Is het verstandig om bijvoorbeeld te wachten tot ze 1,5 à 2 jaar is? Of is het juist beter nu al te doen, zodat ze meer als pup samen opgroeien?
Maakt het ook nog verschil welk geslacht een tweede hondje heeft? (Beter 2 teefjes bij elkaar of juist beter van niet?)

Graag hoor ik adviezen en tips :lol1:
Afbeelding
Chihuahuakennel http://belladonnandi.nl/
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Re: wanneer 2e hondje erbij?

Ongelezen bericht door Magic »

Hier komt pas iets bij als de oudste hond genoeg pup-af is om een goed voorbeeld te zijn voor zijn kleine maatje, en dat is denk ik op z'n vroegst als hij 1,5 jaar oud is.
Dat duurt hier nog een half jaartje, dus ik lees ook even mee hoe anderen er over denken ;).
Laatst gewijzigd door Magic op 30 aug 2010 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Iedere dag feest!
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Mijn hondje was 9 maanden toen er één bij kwam. Een reu en een teef, bewust omdat een reu hier waarschijnlijk niet goed zou zijn gegaan.
Hier gaat het heel erg goed. Was wel even zwaar in het begin want hoewel Spikey goed zindelijk was ging hij toch weer in huis plassen er markeren. (na betrappen en straffen was het over)
Ook was Spikey nog niet helemaal goed opgevoed en dat merk je nu nogsteeds.
Zou ik het weer zo snel doen. Nee ik zou nu wachten tot mijn eerste hond echt opgevoed was, heb ik er spijt van dat ik het zo gedaan heb nee. ons koppeltje is heel hecht en onze jongste dame echt super. (zei luisterd beter dan Spikey)
Overigens was Laika pas met 9 maand zindelijk.
Afbeelding
gevni havanezers
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Ik heb gewacht tot Max ruim 2 jaar was. Je moet het gewoon doen als het goed voelt.
Afbeelding
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Hier hebben we het gedaan toen Mazzel 4 was. Maar het zou prima willen als jij denkt dat het kan .. Zelf heb ik er veel profijt van dat Mazzel al volwassen is zodat de pup het allemaal wat overneemt van mazzel. Maar dat had hier ook wel gekund als hij 2 was geweest.
BellaDonna
Zeer actief

Hou zit het met jaloersheid? Bella is wel gewend dat ze de aandacht moet delen met de katten, maar is er een kans dat ze jaloers gaat reageren wanneer er een hond bijkomt?
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Miss Fluffybottom schreef:Hou zit het met jaloersheid? Bella is wel gewend dat ze de aandacht moet delen met de katten, maar is er een kans dat ze jaloers gaat reageren wanneer er een hond bijkomt?
Het valt hier reuze mee, maar dat ligt ook aan jezelf natuurlijk. Je kunt niet altijd de ene wel aandacht geven en de ander niet. Als ik met Nolan speel komt Max ook aangerend, dan neemt hij het over, verder delen ze alles (speelgoed, bank, mand, voer, waterbak etc). Ik ga ook wel vaak genoeg met één van de twee weg, dat vormt ook geen probleem.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik zou wachten tot Bella wat ouder is en wat volwassener.. en dan een leuk reutje erbij van ongeveer dezelfde leeftijd.
Afbeelding
Ayurveda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayurveda »

Ik heb 2 pups (broertjes) tegelijk gehad.
Toen De een helaas overleed (doodgereden) hebben we er ''meteen'' een andere pup bij gezet.
Max was toen 1 en shadow 9 weken.

Zowel max & spike samen als Max & Shadow samen is helemaal goed gegaan, t ligt een beetje aan de hond en een beetje aan jezelf denk ik.

Bikkel heeft met 2 3/4 maatje Pulchra erbij gekregen en ook dat gaat hartstikke goed!

Ik heb allemaal ongecastreerde reuen, max & shadow nog in mn ouderlijk huis en Bikkel en Pulchra bij ons thuis en ook met zn 4e gaat het super goed!

kijk dus vooral naar je hond en hoe je het zelf voor je ziet kwa opvoeding enzo, dan maak je vast en zeker de juiste keuze! :ok:
Afbeelding
Ody
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ody »

Ik zou nog even wachten tot ze een jaartje of 2 is. Tussen onze honden zit 5 jaar verschil.
Over het algemeen gaat de combi teef-reu iets gemakkelijker, maar ik heb zelf 2 meiden en dat gaat prima.
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

een pup erbij zou ik wachten tot ze wat ouder is maar er kan makkelijk een volwassen reutje bij
Reu Teef is een goede combi 2 teefjes willen elkaar nog wel eens in de haren vliegen
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Toen James 7 maanden was, kwam Jazz erbij.. Toen Jazz 6 maanden was en James 10 maanden kwam Jules erbij..die was toen 5 maanden.
Ik vind het zo wel gezellig :wink:
Afbeelding
Dusty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese stabij x Toller
Toller

Ongelezen bericht door Dusty »

ik zou wachten tot je hondje wat ouder is. en al wat meer volwassen. zoals andere al zeggen scheelt dat vaak in de opvoeding. Aika kwam er hier (geheel onverwacht ) bij toen Dusty een jaar was. Aika was toen een pupje van een week of 10. het is heel gezellig maar ook heeeel druk. het zal er natuurlijk ook wel aan liggen hoe beide honden zijn maar ik vond het echt erg druk en zou er niet snel nog is voor kiezen. nu Dusty 2,5 is merk ik echt dat hij wat rustiger en volwassener is en was het nu een veel beter moment geweest voor een maatje erbij.
Afbeelding
BellaDonna
Zeer actief

Bedankt voor al le reacties!
Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik beter nog een jaartje kan wachten. Bella is nu ook aan het puberen en een nieuwe pup zou dan wellicht verkeerd gedrag kunnen overnemen. Gelukkig kan Bella veel spelen met hondjes uit de buurt en in het park. Voorlopig houden we het dus maar zo. :D
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”