Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stelling; Slipkettingen moeten verboden worden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

SiberischeHuskyinfo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Siberische Husky
Contacteer:

Re: Stelling; Slipkettingen moeten verboden worden

Ongelezen bericht door SiberischeHuskyinfo »

Inge schreef:
SiberischeHuskyinfo schreef:Zon dubbel gestikte geen idee want die zoek ik dus.
:roll: :roll: Wat denk je dat ik voor een link plaatste?
Dát zijn dubbelgestikte halsbanden :smile:
Deze dus
Afbeelding
Afbeelding

Deze halsbanden dragen ze al minimaal 4 jaar
Dan zat ik verkeerd of keek verkeerd, zal eens gaan rondneuzen bedankt zover :)

@Massam wow mooi spul!
Informatieve website over de Siberische Husky http://www.siberischehusky.info Volg ons ook op Twitter http://www.twitter.com/SiberischeHusky
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Een husky kan goed het verschil tussen het lopen aan de lijn leren en het trekken van de kar of slee of whatever. Iedere hond kan dat is mijn mening. Gewoon goed aanleren. Ik heb weightpulling gedaan met mijn honden in Belgie. En er was een hele duidelijke link tussen het tuig aan krijgen, warm lopen en het hele riedeltje als gewoon de halsband om en naar buiten om te lopen. Joe is een hele goede weightpuller. De gewichten verschillen per baan. Hij is zo, 17,5 kg en voor 900 kg draait hij zijn pootje niet om. Hij trok daar met volle kracht. Maar dat geeft hem nog niet het recht om mij buiten op mijn muil te laten gaan en dat doet hij dan ook niet. Dat onderscheidt heeft hij geleerd. Als een Stafford dat kan waarom een Husky dan niet.

Voor mega trekkende honden hebben ze trouwens hele mooie nylon halsbanden. Worden veel bij pitjes gebruikt. Ze zijn van hurricane, gemaakt van autogordel.
SiberischeHuskyinfo
Zeer actief
Contacteer:

dogo4ever schreef:Een husky kan goed het verschil tussen het lopen aan de lijn leren en het trekken van de kar of slee of whatever. Iedere hond kan dat is mijn mening. Gewoon goed aanleren. Ik heb weightpulling gedaan met mijn honden in Belgie. En er was een hele duidelijke link tussen het tuig aan krijgen, warm lopen en het hele riedeltje als gewoon de halsband om en naar buiten om te lopen. Joe is een hele goede weightpuller. De gewichten verschillen per baan. Hij is zo, 17,5 kg en voor 900 kg draait hij zijn pootje niet om. Hij trok daar met volle kracht. Maar dat geeft hem nog niet het recht om mij buiten op mijn muil te laten gaan en dat doet hij dan ook niet. Dat onderscheidt heeft hij geleerd. Als een Stafford dat kan waarom een Husky dan niet.

Voor mega trekkende honden hebben ze trouwens hele mooie nylon halsbanden. Worden veel bij pitjes gebruikt. Ze zijn van hurricane, gemaakt van autogordel.
Zeg dat eens tegen de erkende kennels ze zullen je uitlachen en dat bedoel ik niet verkeerd. Een husky kan dat niet al heb je natuurlijk uitzonderingen.
Informatieve website over de Siberische Husky http://www.siberischehusky.info Volg ons ook op Twitter http://www.twitter.com/SiberischeHusky
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

SiberischeHuskyinfo schreef:
bennie schreef: Die hoort niet te trekken aan een halsband, dat is gruwelijk slecht voor zo'n hond, krijgt hij vergroeiingen van in de rug,wellicht moet je je 'onderzoek' daar eerst eens op richten, dan begrijp je ook beter waarom mensen proberen hun honden het trekken aan een halsband af te leren. Flexlijnen zijn overigens ook al echte no-go's bij grote honden. Ik mag hopen dat je een flexband bedoelt en anders heb je mazzel dat je er nooit grote verwondingen mee hebt veroorzaakt.
Nee joh gebruik die kutdingen al jaren niet meer, die gebruikte ik toen layka net enkele maanden oud was :) Blij dat ik ervanaf ben :)
Reageer nu eens op het belangrijkere deel uit mijn post?
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

StormenRoxy schreef:
Moos schreef:
Dianavdberkt schreef:En ja, wij maken ook gebruik van de prikkeband tijdens manwerk en soms de TT. Deze hulpmiddelen worden allen ingezet als de hond drommels goed weet wat de bedoeling is en weigert een oefening uit te voeren zoals hij hoort. Schaar mij dan maar onder de categorie dierenbeulen.
Want het correct uitvoeren van die oefening is van levensbelang voor alle betrokkenen?

Ik snap nooit zo goed waarom mensen schijnbaar de neiging hebben de hond eens even lekker pijn te doen als hij een oefening, gewoon een oefening, meer is het niet, niet helemaal correct doet.
Dat je corrigeert in opvoedingssituaties, oke, doe ik zelf ook als het echt nodig is (met stem overigens), maar om een 'kunstje'? Nou ja, ik snap dat niet, en ga dat ook nooit snappen denk ik.
:ok:

jij praat jezelf zo enorm tegen dat het bijna zielig is....
Afbeelding
SiberischeHuskyinfo
Zeer actief
Contacteer:

bennie schreef:
bennie schreef: Die hoort niet te trekken aan een halsband, dat is gruwelijk slecht voor zo'n hond, krijgt hij vergroeiingen van in de rug,wellicht moet je je 'onderzoek' daar eerst eens op richten, dan begrijp je ook beter waarom mensen proberen hun honden het trekken aan een halsband af te leren. Flexlijnen zijn overigens ook al echte no-go's bij grote honden. Ik mag hopen dat je een flexband bedoelt en anders heb je mazzel dat je er nooit grote verwondingen mee hebt veroorzaakt.
Nee joh gebruik die kutdingen al jaren niet meer, die gebruikte ik toen layka net enkele maanden oud was :) Blij dat ik ervanaf ben :)
Wat wil je weten?
bennie
Zeer actief
Border Collie

dogo4ever schreef:Een husky kan goed het verschil tussen het lopen aan de lijn leren en het trekken van de kar of slee of whatever. Iedere hond kan dat is mijn mening. Gewoon goed aanleren. Ik heb weightpulling gedaan met mijn honden in Belgie. En er was een hele duidelijke link tussen het tuig aan krijgen, warm lopen en het hele riedeltje als gewoon de halsband om en naar buiten om te lopen. Joe is een hele goede weightpuller. De gewichten verschillen per baan. Hij is zo, 17,5 kg en voor 900 kg draait hij zijn pootje niet om. Hij trok daar met volle kracht. Maar dat geeft hem nog niet het recht om mij buiten op mijn muil te laten gaan en dat doet hij dan ook niet. Dat onderscheidt heeft hij geleerd. Als een Stafford dat kan waarom een Husky dan niet.

Zeg dat eens tegen de erkende kennels ze zullen je uitlachen en dat bedoel ik niet verkeerd. Een husky kan dat niet al heb je natuurlijk uitzonderingen.
Bullshit, vraag maar aan Klaas.
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

Moos schreef:
Dianavdberkt schreef:En ja, wij maken ook gebruik van de prikkeband tijdens manwerk en soms de TT. Deze hulpmiddelen worden allen ingezet als de hond drommels goed weet wat de bedoeling is en weigert een oefening uit te voeren zoals hij hoort. Schaar mij dan maar onder de categorie dierenbeulen.
Want het correct uitvoeren van die oefening is van levensbelang voor alle betrokkenen?

Ik snap nooit zo goed waarom mensen schijnbaar de neiging hebben de hond eens even lekker pijn te doen als hij een oefening, gewoon een oefening, meer is het niet, niet helemaal correct doet.
Dat je corrigeert in opvoedingssituaties, oke, doe ik zelf ook als het echt nodig is (met stem overigens), maar om een 'kunstje'? Nou ja, ik snap dat niet, en ga dat ook nooit snappen denk ik.
het gaat niet om "het lekker pijn" doen. het gaat erom ze een kleine prikkel te geven zodat ze weten wat de bedoeling is. Een TT staat op een heel lage stand. eerst een check op je eigen hand zodat je zelf weet wat je doet. Honden hier worden op een positieve manier opgevoed en getraind totdat we zeker weten dat ze elke oefening vlekkeloos kunnen uitoefenen. Dit geldt ook voor de prikkeband. Pas als ze na training bewijzen een oefening zeer goed uit te kunnen voeren en ze verdommen het wordt bv via de prikkeband een kleine maar venijnige correctie gegeven.

als deze hulpmiddelen ingezet gaan worden op hoge stand en met zware correcties doe je iets grandioos fout.
bennie
Zeer actief
Border Collie

bennie schreef:
SiberischeHuskyinfo schreef:[..e]

Wat wil je weten?
Of je begrijpt dat je je honden soort van martelt door ze aan de halsband te laten trekken? En waarom je daar niet iets aan doet?
SiberischeHuskyinfo
Zeer actief
Contacteer:

bennie schreef:

Wie is Klaas? Ik heb contact met ongeveer 10 grote husky kennels die per kennel gemiddeld 20 huskys hebben die zullen het wel weten zeker? Daarbij staat er ook veel over geschreven in verschillende boeken over het ras zelf.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Martijn schreef:Jezus Christus. Dat gelul over "er is een nieuw bericht geplaatst" elke keer als je wat zegt.

Bijna net zo irritant als ouwehoeren over niet bestaande onderzoeken.
Hierboven staat al een pdf ;)

Ik heb het artikel (nog) niet gelezen, maar in de kop van dat artikel wordt aangegeven dat er een vergelijking word gemaakt met een prikband niet met een slipketting. (Pinch collar = prikband.)
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
M@scha
Zeer actief

dogo4ever schreef:

de hurricane's zijn echt geweldig!

sam heeft de zijne al 3 jaar volgens mij en nog geen raffeltje eraan.

Afbeelding
Afbeelding
dogo4ever
Zeer actief

Dat is een denkwijze die men heeft. En ik vermoed dat de meeste hun honden als werkhonden hebben en niet als huishond dus ook niet het standaard uitlaatrondje lopen met de honden. Dat is het verschil. Een hond die doorgaans alleen van de ketting af komt (of uit de kennel) voor training of werk zal nooit leren om aan een lijn te lopen. Is ook niet nodig. Die honden functioneren zeg maar niet in het dagelijkse standaard buitenleven omdat dat niet nodig is. Ze gaan van de ketting of uit de kennel zo de kennel van de bus in, naar plek van bestemming, komen daar aan worden ingezet waar ze voor dienen en gaan daarna (uiteraard na een hele lange riedel aan dingen) weer de bus in, kennel of ketting en klaar tot de volgende keer. Zie je bij meer rassen die met een bepaald doel worden gehouden.
SiberischeHuskyinfo
Zeer actief
Contacteer:

bennie schreef:
bennie schreef:
Wat wil je weten?
Of je begrijpt dat je je honden soort van martelt door ze aan de halsband te laten trekken? En waarom je daar niet iets aan doet?
Of je hebt niet gelezen dat deze niet slippen? Of zeer zeer beperkt, ze kosten dan ook wel wat. Ze zijn ook niet te krijgen in de winkel maar alleen via de Belgische dealer, kan je eventueel wel de link geven kan je eens kijken. Maar ik wil wel de leren halsbanden terug dus het is fijn dat Inge mij even op weg heeft geholpen, dit zal dus tijdelijk zijn.
M@scha
Zeer actief

en zo vinden erg veel mensen dat hun ras toch echt specialer is dan een ander ras. helaas.. het is ook maar gewoon een hond
Afbeelding
SiberischeHuskyinfo
Zeer actief
Contacteer:

dogo4ever schreef:Dat is een denkwijze die men heeft. En ik vermoed dat de meeste hun honden als werkhonden hebben en niet als huishond dus ook niet het standaard uitlaatrondje lopen met de honden. Dat is het verschil. Een hond die doorgaans alleen van de ketting af komt (of uit de kennel) voor training of werk zal nooit leren om aan een lijn te lopen. Is ook niet nodig. Die honden functioneren zeg maar niet in het dagelijkse standaard buitenleven omdat dat niet nodig is. Ze gaan van de ketting of uit de kennel zo de kennel van de bus in, naar plek van bestemming, komen daar aan worden ingezet waar ze voor dienen en gaan daarna (uiteraard na een hele lange riedel aan dingen) weer de bus in, kennel of ketting en klaar tot de volgende keer. Zie je bij meer rassen die met een bepaald doel worden gehouden.
Lol nu is het een denkwijze? Kijk eens de docu's op Discovery en National Geographic hier komt al veel naar voren over het ras en de karaktereigenschappen. Neem voor de gein eens contact op met Dogspride.nl bijvoorbeeld die zal je hetzelfde vertellen. Een husky heeft altijd die drang die bij 9,5 op de 10 niet af te leren valt, een enkeling wel hoor hier in de buurt loopt er zo een.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Martijn schreef:
Nee hoor. Ik vind de manier waarop je de manier waarop je de werkwijze met je honden beschrijft oprecht lelijk overkomen. Veel dwang en een wantrouwende houding naar de beweegredenen van de hond.

Waarom zou een hond een goed aangeleerde oefening weigeren uit te voeren?

Ik heb verder geen oordeel over jou en hoe je honden leven. Maar wat je hier schrijft vind ik niet prettig klinken.
Omdat er een diep geworteld wantrouwen tegen de hond heerst bij een bepaalde groep hondensporters en het verkeerd uitvoeren van een oefening dus altijd op die manier geinterpreteerd zal worden. Het staat volledig haaks op wat ik ervaar met een werklustige hond. Gaat er iets fout in een oefening, dan ligt het altijd (ik herhaal: altijd!) aan mij. Ik zou heel makkelijk alles op de hond af kunnen schuiven hoor, lijkt me soms best makkelijk eigenlijk. Ik doe het goed :cheer: Maar niet eerlijk. Maar ja, als je altijd doet wat je kent en weet, zul je ook altijd dat wantrouwen blijven houden. Mensen moesten eens weten wat voor waanzinnige hond ze in handen hebben. Die desondanks blij voor de baas blijft werken. Gewoon maar blijft incasseren en zich aanpast. Knap hoor. De hond dan he.

Maar ja, deze discussie is natuurlijk al zo vaak gevoerd, dus ik zal het hierbij houden :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Ik las vanmorgen de startpost en toen dacht ik... Dat gaat een héél lang topic worden :F:
Afbeelding
dogo4ever
Zeer actief

massam schreef:
dogo4ever schreef:

de hurricane's zijn echt geweldig!

sam heeft de zijne al 5 jaar volgens mij en nog geen raffeltje eraan.

Afbeelding
Ik vind het ook super banden. Vind ze in het begin wel wat stijf. Ik heb hier nu ook een paar de MAG band voor het stel maar die slijten een stuk sneller en zijn lang niet zo stevig (wel wat soepeler). Babs en Joe hebben ze vanaf dat ze er eentje ompassen en die dingen zijn niet stuk te krijgen. Ze hebben al heel wat te verduren gehad (inclusief sopjes van mij) maar ze blijven goed en mooi.
bennie
Zeer actief
Border Collie

bennie schreef:
SiberischeHuskyinfo schreef:[..]

Wie is Klaas? Ik heb contact met ongeveer 10 grote husky kennels die per kennel gemiddeld 20 huskys hebben die zullen het wel weten zeker? Daarbij staat er ook veel over geschreven in verschillende boeken over het ras zelf.
Klaas Wijnberg. Voor trainingen informeer je bij een trainer, niet bij een kennel. Dit is er een die een goede manier gebruikt om je hond vooral niet te leren trekken aan de halsband en zelf voor de Malamute is gevallen.
http://www.google.nl/search?hl=nl&safe= ... n&gs_rfai=" onclick="window.open(this.href);return false;
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Wil de hond schreef:
SiberischeHuskyinfo schreef: Lol ben ook wel fanaat van KVV maar een brok heeft wel een waarde hoor why not :)
Datzelfde geldt voor een slipketting, de nadelen worden zwaar overdreven en de voordelen ontkend, door fanaten als jij.
Overdreven? Noem mij artikelen waar staat dat het overdreven is.
Waarom zou ik dat doen?

Dat jij "artikelen" als "De Waarheid" ziet zegt mij niets.

Ik baseer me liever op mijn eigen ruime ervaring.
M@scha
Zeer actief

dogo4ever schreef: Ik vind het ook super banden. Vind ze in het begin wel wat stijf. Ik heb hier nu ook een paar de MAG band voor het stel maar die slijten een stuk sneller en zijn lang niet zo stevig (wel wat soepeler). Babs en Joe hebben ze vanaf dat ze er eentje ompassen en die dingen zijn niet stuk te krijgen. Ze hebben al heel wat te verduren gehad (inclusief sopjes van mij) maar ze blijven goed en mooi.

de MAG is zeker minder sterk. dat vind ik meer een lola-merk. voor sam durf ik het niet :neenee:

dat de hurricane heel stug is klopt. daarom ook de andere kant op deze niet voor lola want die trekt dat niet. een dun bandje is al verschrikkelijk irritant dus dan liever de meer soepele MAG's.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Dianavdberkt schreef:Pas als ze na training bewijzen een oefening zeer goed uit te kunnen voeren en ze verdommen het wordt bv via de prikkeband een kleine maar venijnige correctie gegeven.
Herders zijn ook zo verdomd lastig he, willen nooit iets voor de baas doen en hebben geen enkele drive om te trainen. Drijven altijd maar hun eigen zin door, hebben lak aan de baas :smile:

(sorry, dit was een te makkelijke inkopper :mrgreen: )
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
SiberischeHuskyinfo
Zeer actief
Contacteer:

bennie schreef:
bennie schreef:
Klaas Wijnberg. Voor trainingen informeer je bij een trainer, niet bij een kennel. Dit is er een die een goede manier gebruikt om je hond vooral niet te leren trekken aan de halsband en zelf voor de Malamute is gevallen.
http://www.google.nl/search?hl=nl&safe= ... n&gs_rfai=" onclick="window.open(this.href);return false;
Je snapt dat deze kennels hun honden zelf trainen tot wereldkampioenen in hun bepaalde klasse? Een trainer moet het ras kennen zeker poolhonden, dat is net wat anders als een shi-tzu of herder met alle respect. Het zijn roedeldieren en dat zijn de meeste rassen niet daarvoor is speciale kennis nodig die bijvoorbeeld die engelsman van national geographic wel heeft waarin dus ook word verteld dat een husky nooit los kan lopen (je kan het proberen met alle risico's van dien) en dat 9 op de 10 altijd zullen trekken aan de riem.
dogo4ever
Zeer actief

dogo4ever schreef:Dat is een denkwijze die men heeft. En ik vermoed dat de meeste hun honden als werkhonden hebben en niet als huishond dus ook niet het standaard uitlaatrondje lopen met de honden. Dat is het verschil. Een hond die doorgaans alleen van de ketting af komt (of uit de kennel) voor training of werk zal nooit leren om aan een lijn te lopen. Is ook niet nodig. Die honden functioneren zeg maar niet in het dagelijkse standaard buitenleven omdat dat niet nodig is. Ze gaan van de ketting of uit de kennel zo de kennel van de bus in, naar plek van bestemming, komen daar aan worden ingezet waar ze voor dienen en gaan daarna (uiteraard na een hele lange riedel aan dingen) weer de bus in, kennel of ketting en klaar tot de volgende keer. Zie je bij meer rassen die met een bepaald doel worden gehouden.
Lol nu is het een denkwijze? Kijk eens de docu's op Discovery en National Geographic hier komt al veel naar voren over het ras en de karaktereigenschappen. Neem voor de gein eens contact op met Dogspride.nl bijvoorbeeld die zal je hetzelfde vertellen. Een husky heeft altijd die drang die bij 9,5 op de 10 niet af te leren valt, een enkeling wel hoor hier in de buurt loopt er zo een.
Ik heb genoeg gezien en zie nog steeds genoeg over sledehonden. En wat ik zie en weet is dat de gemiddelde sledehond niet als standaard huishond wordt gehouden dus ook niet nodig is dat de hond leert om niet te trekken aan de lijn. Hier in de buurt wonen er twee en die lopen keurig aan het lijntje. Hoe het komt komt het. Die honden zal zeer waarschijnlijk ook niet mee gewerkt worden (zie er nooit iets wat daar op wijst). Maar als je 20 honden hebt, ga je die niet leren om normaal buiten mee te lopen. Is toch niet nodig? Zijn ze niet voor. Ze moeten goed kunnen trekken en anders heb je er niets aan. Heel simpel. Een hond die zijn werk niet doet, gaat bij de gemiddelde fanatieke kennel ook gewoon weg.
M@scha
Zeer actief

met alle respect is prio 1 van een kennel dat de hond goed is in de sport en heeeeel vaak wordt al het andere niet aangeleerd omdat het niet nodig is.

maar daarom is het nog niet ineens zo dat ze het niet kunnen
Afbeelding
SiberischeHuskyinfo
Zeer actief
Contacteer:

dogo4ever schreef:
Ik heb genoeg gezien en zie nog steeds genoeg over sledehonden. En wat ik zie en weet is dat de gemiddelde sledehond niet als standaard huishond wordt gehouden dus ook niet nodig is dat de hond leert om niet te trekken aan de lijn. Hier in de buurt wonen er twee en die lopen keurig aan het lijntje. Hoe het komt komt het. Die honden zal zeer waarschijnlijk ook niet mee gewerkt worden (zie er nooit iets wat daar op wijst). Maar als je 20 honden hebt, ga je die niet leren om normaal buiten mee te lopen. Is toch niet nodig? Zijn ze niet voor. Ze moeten goed kunnen trekken en anders heb je er niets aan. Heel simpel. Een hond die zijn werk niet doet, gaat bij de gemiddelde fanatieke kennel ook gewoon weg.
Ik heb het juist over huishuskys ;) Die kennels doen er niet allemaal sport mee hoor sommige wel sommige houden gewoon van het ras en hebben er wat meer als het standaard gezin :D
bennie
Zeer actief
Border Collie

Of je hebt niet gelezen dat deze niet slippen? Of zeer zeer beperkt, ze kosten dan ook wel wat. Ze zijn ook niet te krijgen in de winkel maar alleen via de Belgische dealer, kan je eventueel wel de link geven kan je eens kijken. Maar ik wil wel de leren halsbanden terug dus het is fijn dat Inge mij even op weg heeft geholpen, dit zal dus tijdelijk zijn.
Een halsband hoeft niet te slippen om rugletsel te krijgen. Je begrijpt serieus niet wat ik bedoel geloof ik? Een hond die veel trekt aan een halsband krijgt vergroeiingen in z'n rug, daar hoeft het echt geen slip voor te zijn. Daarom wil je niet dat je hond aan een halsband trekt. Zoek maar eens op artrose/osteofyten in de ruggewervel en scoliose.
SiberischeHuskyinfo
Zeer actief
Contacteer:

bennie schreef:

Een halsband hoeft niet te slippen om rugletsel te krijgen. Je begrijpt serieus niet wat ik bedoel geloof ik? Een hond die veel trekt aan een halsband krijgt vergroeiingen in z'n rug, daar hoeft het echt geen slip voor te zijn. Daarom wil je niet dat je hond aan een halsband trekt. Zoek maar eens op artrose/osteofyten in de ruggewervel en scoliose.
Klopt heb daar vanochtend wat over gelezen maar leg mij dan eens uit waarom huskys die standaard trekken zelden artrose hebben/krijgen ook met een halsband. Zijn ze anders gebouwd? Hebben ze iets daar zitten wat dat voorkomt? Ik ben geen dokter maar wel interessant om te weten.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Dianavdberkt schreef:
het gaat niet om "het lekker pijn" doen. het gaat erom ze een kleine prikkel te geven zodat ze weten wat de bedoeling is. Een TT staat op een heel lage stand. eerst een check op je eigen hand zodat je zelf weet wat je doet. Honden hier worden op een positieve manier opgevoed en getraind totdat we zeker weten dat ze elke oefening vlekkeloos kunnen uitoefenen. Dit geldt ook voor de prikkeband. Pas als ze na training bewijzen een oefening zeer goed uit te kunnen voeren en ze verdommen het wordt bv via de prikkeband een kleine maar venijnige correctie gegeven.

als deze hulpmiddelen ingezet gaan worden op hoge stand en met zware correcties doe je iets grandioos fout.
Maar waarom zou een hond, gefokt op werklust ook nog eens, opeens iets gaan weigeren te doen? Om de baas te sarren? Lijkt mij zo stug :19:
En dan nog, stel dat dat wel zo zou zijn, dan lijkt mij de uitdaging juist om ze weer leuk gemotiveerd te krijgen. Niet om ze "een kleine maar venijnige" correctie te geven.
Ik snap gewoon niet waarom mensen dat zo makkelijk maar doen. Ik vind het helemaal niet leuk om mijn honden pijn te doen, ook niet "klein maar venijnig". Ik vind dat naar, en heb dan ook helemaal niet de neiging om dat te gaan doen omdat ze een bepaald kunstje niet goed uit voeren :19: En ik begrijp gewoon niet zo goed dat mensen daar zo makkelijk overheen stappen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”