freskin schreef:Universiteit van Utrecht heeft het onderzocht mocht je het niet geloven neem contact op met Martin Gaus school in Bergen op Zoom
En wie liep er vroeger het hardst aan de slipketting te rukken? Juist Mr Gaus himself....
Ik kan me nog herinneren dat in 1985 met mijn eerste collie een cursus wilde doen bij de toenmalige KC Arnhem. Gelukkig ben ik eerst alleen zonder haar gaan kijken want ik schrok me wezenloos bij de trainingsmethoden (gebaseerd op idd. M. Gaus). Er werd getrokken, geduwd, geslagen... honden werden aan hun ketting opgehangen en zelfs een stukje van de grond getild. Enfin, ik gruwelde ervan.
Nou had/heb ik natuurlijk geen verstand van honden opvoeden en zeker niet van de wat pittiger rassen maar ik voelde toen al wel aan mijn klompen dat als ik mijn lieve zachte collieteefje zou blootstellen aan dit soort praktijken, ik haar helemaal kapot zou hebben gemaakt.
Nou gebruik ik verder geen slip- of prikbanden maar halfchecksd (en alleen maar omdat het zo handig is om het over die behaarde nekken van mijn honden te werpen zonder eindeloos te moeten zoeken in al dat haar naar een gesp

).
Maar wat pijnlijke correcties aangaat, ik heb wél vaak de aanvechting gevoeld om Cody van hier tot Tokio te schoppen. Telt dat ook?