Ik heb een valkparkietje met de hand opgevoed, vanuit het ei. Dat is een mensje met vleugels geworden, andere valkparkieten hebben NIETS aan hem en vise versa. Maar de grijze roodstaarten die wij hebben, daarvan is in elk geval 1 met de hand op gevoed, vanuit de broedmachine dus die had nog nooit in zijn leven een papegaai gezien. Dat weten we zeker omdat de man waar we hem haalden heb zelf nog met de lepel had gevoerd en vertelde dat hij in ene broedmachine was geboren. Koko is ook met pap gevoerd maar van haar weten we niet hoe lang.MARC_S schreef:Ik heb zelf wel eens lopen nadenken over hoe een vogel die door mensen is grootgebracht is voor een vogel die dat niet is? Dus is het leuk voor een vogel die weet dat hij een papegaai is om in een kooi te moeten leven met een vogel die denkt dat hij een mens is. Zou maar zo kunnen dat er geen enkele communicatie is en dat ze zich minstens net zo eenzaam voelen als wanneer ze gewoon echt alleen zaten. Soort Nell voor wie die film kennen.Ik heb thuis een sijsje dat ik met de hand groot heb gebracht. Die denkt dus gewoon dat hij een mens is. Fluit elke ochtend naar me, roept me etc etc. Ik kan er dus wel een andere bijzetten maar ik vraag me af of die wat heeft aan dat beest dat ik met de hand groot heb gebracht.
Hoe denken mensen met papegaaien daar over? Is 2 papegaaien ook echt 2 papegaaien of maakt het wel degelijk uit of ze sociaal zijn met hun eigen soort of niet. Mij lijkt het nl wel heel erg sneu om een jonge papegaai bij de ouders weg te pakken en uit de groep te halen dus om hem vervolgens met Koko de gestoorde papegaai van 11 te zetten die denkt dat hij een mens is en die echt niks begrijpt van de sociale papegaai. Dan zitten ze dus nog steeds alleen.Zover ik weet is handopfok en imprint echt verknipt als ze met 5-6 weken ook nog eens apart verkocht worden en daarna jaren alleen zitten. Ik zou om tam te maken altijd keizen voor natuurbroed. Vroeger was elke papegaai gewoon gevangen in het wild of laat uit het nest geroofd en tam gemaakt. En vroeger liep ook iedereen met een wildvang grijze roodstaart rond die dus geen handopfok was. Toen hadden ze nog geen nutribird en andere opfokvoeders. Dus die krijg je prima tam maar ze zijn dan zover ik begreep niet gestoord en ze blijven koppelbaar aan een andere papegaai de eerste paar jaar in elk geval.
Nu hebben ze samen en nestje en... so far so good. Dus sja... Voor wat betreft de wildvang, de vogel van mijn vader, waar ik dus mee opgegroeid ben, die is met een schip meegekomen en de man die hem in africa gekocht had had dat van een inheemse man gedaan die het fruit en de noten e.c.t. gewoon voorkauwde voor de geroofde baby. Dus dat was ook gewoon een papvogel ondanks dat er geen nutribird ingestopt is
In elk geval mogen deze kale neetjes lekker bij hun ouders blijven tot ze zelf het blok uit komen.
@ Denise: Zo'n Javaboom moet je lekker zelf maken joh, helemaal niet moeilijk. Plank triplex van 1x1, strak in de lak zodat je het kan soppen met op elke hoek een zwenkwiel. 3 dikke wilgen- of appelboomtaken al dan niet met vertakkingen en die van onderaf op die plaat maken met 3 superlange schroeven per tak. Rol sisaltouw kopen en daar dwarstakken mee bevestigen zodat je de rechtopstaande stammen bovenin ook weer steun biedt aan elkaar en er meer te klimmen valt. Van dat sisal kan je dan ook touwladders, schommels e.c.t. knopen. Ben je voor een paar euro klaar. Als het blad eraf is gaan ze de wilgen knotten.
Als je werkt met een afscheiding in je hok moet je eigenlijk dubbelgaas hebben zodat de tenen van de een bij het klimmen niet bij de andere in het hok komen. Dat kan juist uitnodigen tot bijtgedrag. Je kunt beter de vogels elk in een kooi en samen op de klimboom zodat ze evt weg kunnen tot je ziet dat ze elkaar wel mogen.

Mams
Paps

TARAK