Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kennelhoest

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Cedhil
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder

Kennelhoest

Ongelezen bericht door Cedhil »

Wilde eerst geen topic hierover openen maar vraag het me toch af..

Ongeveer 4 maanden geleden bleken Drako en Loki beide kennelhoest te hebben. Ze waren er voor geënt, maar ik snap ze het dan nog steeds kunnen krijgen. Ze zijn er beide voor behandeld.
Nu een week geleden merkte ik dat Drako aan het niezen was en lodderig uit zijn ogen keek. We vertrouwden het niet en zijn naar de dierenarts gegaan en hebben ook Loki meegebracht just in case (hij vertoonde geen ziekteverschijnselen). Daar bleek dat ze beide weer kennelhoest hadden maar dat dit anders was dan de vorige keer, en dat ze dus ook een andere behandeling nodig hadden. Loki had zelfs 40 graden koorts en liet totaal niks merken, doodeng!

Mijn vraag is dus ook hoe ik in hemelsnaam ze hier tegen kan beschermen als ze al geënt zijn? Ik vind het doodeng dat ze dit in zo'n korte tijd meerdere malen kunnen krijgen... Ze zijn nog nooit in een kennel geweest, alleen in contact geweest met andere honden.
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Kennelhoest

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Heel lullig, maar als ik jou was zou ik niet meer tegen kennelhoest enten. Ik weet niet welke enting je honden hebben gehad, maar ze kunnen hooguit tegen 2 varianten gevaccineerd zijn. Te weten de virale component (Pi = Para-Influenza), die meestal in de cocktail zit en de bacteriële versie (Bordetella), die apart geënt wordt. Beiden zitten in de zgn neusenting.
Maar helaas zijn er meer virussen en bacteriën die hoest en/of griep kunnen veroorzaken. Een enting zal je honden dus nooit helemaal beschermen.

Wat het belangrijkste is is dat de honden een zodanige weerstand hebben/krijgen dat ze zoiets zelf aan kunnen.
Ik zou ze nu een kuurtje met Echinacea (forte) geven om de weerstand wat op te krikken. Daarnaast honing om de keel te verzachten, maar ook omdat honing gezond voor ze is.

Sterkte voor je kanjers, ik duim dat Drako en Loki er gauw bovenop zijn.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Cedhil
Zeer actief

Dankjewel.

Ze hebben er inderdaad 2 inentingen voor gehad en (helaas) moesten ze behandeld worden met antibiotica.

Dankjewel voor de tips. Ik ben erg geschrokken van de koorts bij Loki en aangezien het niet de eerste keer was wil ik toch wat meer maatregelen gaan treffen.
Afbeelding
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Cedhil schreef:Dankjewel.

Ze hebben er inderdaad 2 inentingen voor gehad en (helaas) moesten ze behandeld worden met antibiotica.

Dankjewel voor de tips. Ik ben erg geschrokken van de koorts bij Loki en aangezien het niet de eerste keer was wil ik toch wat meer maatregelen gaan treffen.
Niet stressen. :mrgreen:
Anti-biotica wordt helaas vaak gegeven terwijl het niet altijd nodig is cq helpt. Als de kennelhoest veroorzaakt wordt door een virus heeft AB totaal geen zin namelijk, AB werkt alleen tegen bacteriële infecties. Maar helaas trekken de meeste DA meteen AB uit de kast. :roll:
Aangezien de normale temperatuur van honden tussen de 38 en 39 graden ligt, valt 40 graden best mee. :wink:
Kennelhoest kun je vergelijken met een verkoudheid/griepje bij mensen. Over het algemeen niks om je zorgen over te maken dus. Gewoon goed in de gaten houden en eventueel de middeltjes gebruiken die Liesbeth al meldde. Zoals ik het bij jou lees, waren de honden niet doodziek dus vooral geen paniek. :wink:
Om de keel te ontlasten zou je, in plaats van een halsband, een tuig om kunnen doen.
kleine2758
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door kleine2758 »

Cedhil schreef:Wilde eerst geen topic hierover openen maar vraag het me toch af..

Ongeveer 4 maanden geleden bleken Drako en Loki beide kennelhoest te hebben. Ze waren er voor geënt, maar ik snap ze het dan nog steeds kunnen krijgen. Ze zijn er beide voor behandeld.
Nu een week geleden merkte ik dat Drako aan het niezen was en lodderig uit zijn ogen keek. We vertrouwden het niet en zijn naar de dierenarts gegaan en hebben ook Loki meegebracht just in case (hij vertoonde geen ziekteverschijnselen). Daar bleek dat ze beide weer kennelhoest hadden maar dat dit anders was dan de vorige keer, en dat ze dus ook een andere behandeling nodig hadden. Loki had zelfs 40 graden koorts en liet totaal niks merken, doodeng!

Mijn vraag is dus ook hoe ik in hemelsnaam ze hier tegen kan beschermen als ze al geënt zijn? Ik vind het doodeng dat ze dit in zo'n korte tijd meerdere malen kunnen krijgen... Ze zijn nog nooit in een kennel geweest, alleen in contact geweest met andere honden.
De naam kennelhoest is misschien wat verwarrend. Maar het is gewoon over draagbaar van hond op hond. En een kennel heeft er niets mee te maken.
Althans daar zijn natuurlijk veel honden samen, zo zal het ooit ontstaan zijn(de naam dan he).
Cedhil
Zeer actief

kleine2758 schreef:
Cedhil schreef:Wilde eerst geen topic hierover openen maar vraag het me toch af..

De naam kennelhoest is misschien wat verwarrend. Maar het is gewoon over draagbaar van hond op hond. En een kennel heeft er niets mee te maken.
Althans daar zijn natuurlijk veel honden samen, zo zal het ooit ontstaan zijn(de naam dan he).
Haha ja dit weet ik, wilde het alleen even vermelden ;)
stefanie schreef:
Cedhil schreef:Dankjewel.

Niet stressen. :mrgreen:
Anti-biotica wordt helaas vaak gegeven terwijl het niet altijd nodig is cq helpt. Als de kennelhoest veroorzaakt wordt door een virus heeft AB totaal geen zin namelijk, AB werkt alleen tegen bacteriële infecties. Maar helaas trekken de meeste DA meteen AB uit de kast. :roll:
Aangezien de normale temperatuur van honden tussen de 38 en 39 graden ligt, valt 40 graden best mee. :wink:
Kennelhoest kun je vergelijken met een verkoudheid/griepje bij mensen. Over het algemeen niks om je zorgen over te maken dus. Gewoon goed in de gaten houden en eventueel de middeltjes gebruiken die Liesbeth al meldde. Zoals ik het bij jou lees, waren de honden niet doodziek dus vooral geen paniek. :wink:
Om de keel te ontlasten zou je, in plaats van een halsband, een tuig om kunnen doen.
Ik stress inderdaad veels te snel bij dit soort dingen :mrgreen: Het valt me alleen zo erg op dat dit al het zoveelste is wat we meemaken, de AB kuurtjes worden ons om de oren gesmeten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”