Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

lol heben met je honden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Re: lol heben met je honden

Ongelezen bericht door kloesje »

hondenvriend schreef:
kloesje schreef:Heel vervelend als iemand niet dezelfde mening deelt en dan zo in de verdeging schiet..
helemaal niet vervelend hoor. het is pas vervelend wat jij mensen wijs probeerd te maken.
Omdat dat iets is wat jij niet denkt.... :s
Afbeelding
hondenvriend
Actief
Mijn ras(sen): bullterrier

Ongelezen bericht door hondenvriend »

kloesje schreef: Ik heb het onderbouwd door aan te geven:
1. Honden zijn carnivoren en mensen omnivoren
2. Omnivoren en carnivoren hebben een heel ander maag darm stelsel en een andere manier van verteren.
3. Herbivoren kunnen grassen verteren, daarom eet een hond/wolf ook de maag/darmen als eerste van een herbivoor op. Zodat zij de voorverteerde grassen/groenten kunnen opnemen en voedingstoffen kunnen opnemen.
4. Het celmembraam van de groenten is vele malen steviger dan die van dierlijke cellen, dierlijke cellen zijn makkelijker af te breken en daardoor zijn de voedingsstoffen makkelijker op te nemen.
Herbivoren hebben een langer maag en darm stelsel, zodat deze langer de tijd hebben om de celmembramen af te breken en de voedingstoffen op te nemen. Een hond heeft dit niet (carnivoor) en zal hierdoor niet of nauwelijks voedingsstoffen kunnen halen uit niet voorbewerkte groenten. (nogmaals ik weet niet hoe dit met fruit zit)
dit is helemaal geen wetenschapelijke onderbouwing.

ik spreek alleen uit ervaring en wat de natuur mij leerd. en de natuur is eerlijk
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

hondenvriend schreef:
2. Omnivoren en carnivoren hebben een heel ander maag darm stelsel en een andere manier van verteren.
3. Herbivoren kunnen grassen verteren, daarom eet een hond/wolf ook de maag/darmen als eerste van een herbivoor op. Zodat zij de voorverteerde grassen/groenten kunnen opnemen en voedingstoffen kunnen opnemen.
4. Het celmembraam van de groenten is vele malen steviger dan die van dierlijke cellen, dierlijke cellen zijn makkelijker af te breken en daardoor zijn de voedingsstoffen makkelijker op te nemen.
Herbivoren hebben een langer maag en darm stelsel, zodat deze langer de tijd hebben om de celmembramen af te breken en de voedingstoffen op te nemen. Een hond heeft dit niet (carnivoor) en zal hierdoor niet of nauwelijks voedingsstoffen kunnen halen uit niet voorbewerkte groenten. (nogmaals ik weet niet hoe dit met fruit zit)
dit is helemaal geen wetenschapelijke onderbouwing.

ik spreek alleen uit ervaring en wat de natuur mij leerd. en de natuur is eerlijk
Dit zijn féiten , iedereen weet dat, ooit biologie gehad? :hmmm:
Afbeelding
hondenvriend
Actief

kloesje schreef:
hondenvriend schreef:
kloesje schreef:Heel vervelend als iemand niet dezelfde mening deelt en dan zo in de verdeging schiet..
helemaal niet vervelend hoor. het is pas vervelend wat jij mensen wijs probeerd te maken.
Omdat dat iets is wat jij niet denkt.... :s
nee dat niet. maar doordat zo sommige mensen gaan denken dat rauwe groenten en fruit niet gezond zijn voor hun hond
hondenvriend
Actief

jullie mogen allemaal denken en geloven wat je wilt. vrijheid blijheid

ik stop nu met dit welles nietes spelletje.

veel succes jullie honden weer gezond te krijgen.
kloesje
Zeer actief

hondenvriend schreef: nee dat niet. maar doordat zo sommige mensen gaan denken dat rauwe groenten en fruit niet gezond zijn voor hun hond
Ik zeg niet dat het niet gezond is... Ik betwijfel enkel de meerwaarde als aanvulling of vervanging van een goed gebalanceerd diervoeder.
Afbeelding
hondenvriend
Actief

Lellibel schreef:
hondenvriend schreef:
Dit zijn féiten , iedereen weet dat, ooit biologie gehad? :hmmm:
dat zijn zeker feiten. maar ik zie nergens staan dat de vitamine,s en mineralen niet opgenomen worden. en dat doen gebeurd wel
hondenvriend
Actief

kloesje schreef: Ik betwijfel enkel de meerwaarde als aanvulling of vervanging van een goed gebalanceerd diervoeder.
en wat is volgens jou dan een goed gebalenceerd diervoer ?

bij mijn weten is dat alleen verse vitamine en minerale.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

hondenvriend schreef:jullie mogen allemaal denken en geloven wat je wilt. vrijheid blijheid

He, he he, laat je nu niet afserveren, je gaat prima :lol: ,maar je moet hier wel een heule dikke huid hebben hoor
er heerst hier een cultuur dat allen vers goed is,
granen zijn voor honden een uitvinding van de duivel en ga zo maar door :engel:
lekker laten gaan :ok:
ik geef mijn hond ook af en toe meergranen pannekoeken , en dat zal we vloeken zijn in de kerk :cheer: :oohja: \
jammer dan , o ja hij krijg ook dagelijks een rijstwafel :8):
en hij vindt he heerlijk, en hij ziet er goed uit, en heeft een hele bult energie, dus ik doe toch nog iets goed :cheer: :ok: ook al kan het niet volgens sommig hier, want het is niet uitgebalanceerd
tja, dat is mijn dieet ook niet en ik overleef het wel :cool2:
kloesje
Zeer actief

hondenvriend schreef:
kloesje schreef: Ik betwijfel enkel de meerwaarde als aanvulling of vervanging van een goed gebalanceerd diervoeder.

Honden kunnen niet of nauwelijks voedingstoffen uit groenten opnemen (en voedingsstoffen zijn vitaminen en mineralen)
omdat ze geen maag-darmstelsel hebben die de celmembramen goed kunnen afbreken om bij die voedingsstoffen te komen...
Laatst gewijzigd door kloesje op 27 aug 2010 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
kloesje
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
hondenvriend schreef:jullie mogen allemaal denken en geloven wat je wilt. vrijheid blijheid

He, he he, laat je nu niet afserveren, je gaat prima :lol: ,maar je moet hier wel een heule dikke huid hebben hoor
ik geef mijn hond ook af en toe meergranen pannekoeken , en dat zal we vloeken zijn in de kerk :cheer: :oohja: \
en hij vindt he heerlijk, en hij ziet er goed uit, en heeft een hele bult energie, dus ik doe toch nog iets goed :cheer: :ok: ook al kan het niet volgens sommig hier, want het is niet uitgebalanceerd
Mijn hond krijgt ook rijst, eens een aardappel (gekookt) stukjes pannekoek, een cracker, stukje kaas, boontjes en ook wel fruit.
Nogmaals ik ben er niet tegen, iedereen moet doen wat hij wil.

Ik heb alleen het bovenstaande (zoals in mijn vorige bericht) uitgelegd. Ik denk dat een hond best heel gezond kan zijn zonder dat hij groenten en fruit krijgt. :) Maar het zal zeker geen kwaad kunnen om het wel te geven :)
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

juist je leeft maar een keer, en ik geloof dat de wetenschap van nu nog lang niet alles ontrafeld heeft, :wink: dus doe ik gewoon wat in mijn ogen goed is en ik kijk daarbij naar de hond, hoe fout kun je dan gaan :19: :ok:
kloesje
Zeer actief

S@ndr@ schreef:juist je leeft maar een keer, en ik geloof dat de wetenschap van nu nog lang niet alles ontrafeld heeft, :wink: dus doe ik gewoon wat in mijn ogen goed is en ik kijk daarbij naar de hond, hoe fout kun je dan gaan :19: :ok:
Daarom, je hond is de enige die je kan vertellen (door naar hem te kijken) of hij gezond is :)

De vacht is de spiegel van de gezondheid en zijn oogjes horen te stralen :)
Afbeelding
hondenvriend
Actief

S@ndr@ schreef: He, he he, laat je nu niet afserveren, je gaat prima :lol: ,maar je moet hier wel een heule dikke huid hebben hoor
hahaha :mrgreen: moet toch mogelijk zijn een beetje pittig discusieren.
maar jij geeft wel het goeie voorbeeld :E: volgens mijn mening dan :mrgreen:
hondenvriend
Actief

kloesje schreef:
S@ndr@ schreef:juist je leeft maar een keer, en ik geloof dat de wetenschap van nu nog lang niet alles ontrafeld heeft, :wink: dus doe ik gewoon wat in mijn ogen goed is en ik kijk daarbij naar de hond, hoe fout kun je dan gaan :19: :ok:
Daarom, je hond is de enige die je kan vertellen (door naar hem te kijken) of hij gezond is :)

nou wil ik niet lullig doen. maar jou hond kampt toch ook regelmatig met gezonheids problemen ?
S@ndr@
Zeer actief

hondenvriend schreef:
kloesje schreef:

nou wil ik niet lullig doen. maar jou hond kampt toch ook regelmatig met gezonheids problemen ?
De mijne ook , heel veel problemen zelfs
zeker toen ik hem alleen op vers had,
Hij krijgt nu grotendeels brokken en geen probleem meer :engel:
zelfs niet meer vreten van de straat
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 27 aug 2010 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
hondenvriend
Actief

kloesje schreef:
hondenvriend schreef:

Honden kunnen niet of nauwelijks voedingstoffen uit groenten opnemen (en voedingsstoffen zijn vitaminen en mineralen)
omdat ze geen maag-darmstelsel hebben die de celmembramen goed kunnen afbreken om bij die voedingsstoffen te komen...
onzin. en jij veranderd je berichten toch nooit achteraf :mrgreen: grapje :lekkerpuh:

en nou ben ik pleite. fruit en groenten halen.
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Judith »

Vraagje over de tomaat.
Ik heb ooit gehoord/gelezen dat tomaat giftig is voor honden (lid van de nachtschade familie ofzo)..?
En pitten van fruit mag ook niet toch
Afbeelding
kloesje
Zeer actief

hondenvriend schreef: onzin. en jij veranderd je berichten toch nooit achteraf :mrgreen: grapje :lekkerpuh:

en nou ben ik pleite. fruit en groenten halen.
jah ik had een typefoutje gemaakt :)
Afbeelding
kloesje
Zeer actief

hondenvriend schreef: nou wil ik niet lullig doen. maar jou hond kampt toch ook regelmatig met gezonheids problemen ?
Mijn hondje straalt wel :)
Hij kan alleen niet tegen melkproducten en dat konden we met jouw olie verhelpen, tenminste stuurde je in een pb :)
Daar ben ik nog steeds benieuwd naar, ik ben niet sceptisch over natuurgeneeswijze ed. Ben heel benieuwd er naar eigenlijk.

En hij is een niet al te grote eter, dat is alles :D
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Judith-Diesel schreef:Vraagje over de tomaat.
Ik heb ooit gehoord/gelezen dat tomaat giftig is voor honden (lid van de nachtschade familie ofzo)..?
Klopt, ik heb honden allemaal vochtbultjes ervan zien krijgen na het eten van tomaat. Ook dingen als paprika zijn gewoonweg niet goed voor een hond.
Trouwens ook de gistproducten in brood zorgen vaak voor allergische reacties.
S@ndr@
Zeer actief

de aardappel is ook lid van die familie, en die wordt regelmatig in hypo allergene honden voedsel verwerkt.
misschien hangt het ook van de hond af hoe die reageert
Valerie
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
de aardappel is ook lid van die familie, en die wordt regelmatig in hypo allergene honden voedsel verwerkt.
misschien hangt het ook van de hond af hoe die reageert
Dat word niet rauw gegeven. Rauwe aardappel is ook niet goed.
hondenvriend
Actief

maak allemaal je hond weer gezond. dan weet ik zeker dat jullie 80 tot 90 % minder naar de dierenarts hoeven te rennen. en dat is pas echte liefde voor je hond

Vers eten geven : ook de liefde van de hond gaat door de maag
Waarom?

Waarom eten WIJ niet alle dagen korrels ? Omdat goed eten gelukkig maakt. Ook voor de hond. En het leven van de hond is al aartsvervelend.

Het is gemakkelijk en goedkoop (zo denkt men) om korrels in een pot te smijten. Het probleem is : men maakt de hond ziek, wat later zéér duur te staan komt. De toegevoegde smaakstoffen maken dat de hond het graag eet. Maar voeding die verwerkt is tot een bewaarbare commerciële vorm heeft geen gezondmakende kracht meer. Het komt van afval afgekeurd voor de mens, zelfs van industriële afval en bevat massaal gifstoffen waardoor de dieren langzaam ziek worden.

Wat gebeurt er met de hond ?
Bij de chronisch artificieel gevoede hond hopen de gifstoffen zich langzaam op in organen, gewrichten, knoken. De klachten zijn pas na jaren zichtbaar. Ondertussen voelt de hond zich niet goed... maar kan hij het zeggen ?

Lever, nieren, pancreas en andere organen proberen zich jaren aan te passen aan de slechte voeding maar hebben uiteindelijk hun vermogen tot aanpassing bereikt en kunnen het niet meer aan. De voedingsindustrie juicht ! Een nieuwe commerciële behoefte is geschapen want voor alle gezondheidsproblemen die door het industrieel voer werden veroorzaakt moet men nu kopen voor de hond ... dieetvoer !

Genezen ?
Ontgiften : het kan met homeopathie maar men moet eerst elke toevoer van gifstoffen langs de voeding te stoppen en uitsluitend verse voeding verschaffen. Gedurende de eerste dagen geen vis noch vlees, alleen gekookte groenten en cerealen. De hond mag vrij beschikken over verse rauwe groenten en fruit buiten de maaltijd. Het juist gekozen homeopathisch middel wakkert de biologische kracht aan van het lichaam zodat de opgeslagen schadelijke stoffen uit het lichaam worden verwijderd.

Wat moet de hond dan eten ?
Alle dagen iets anders ! Eten wij graag elke dag hetzelfde ?

De richtlijnen voor het dieet zijn van Dr Eric Vandeneynde, Brusselsesteenweg 27 Tervuren, tel. 02.7677656, dierenarts-homeopaat, bij wie ik stage volgde. Hij was te zien in de uitzending Vinger aan de poot als natuurdokter Eric.

De hond heeft nodig : een verse warme maaltijd per dag, dagelijks en seizoengebonden gevariëerd, evenwichtig wat de hoofdbestanddelen betreft, als het kan biologisch. Door warmte komt de geur vrij : de hond begint te eten door te ruiken met de neus. Dit brengt de pancreas op gang die de enzymen produceert.

De hond eet het best in de voormiddag na een actieve wandeling van minstens één uur. De hond is een dagdier en eet in de natuur 's voormiddag na de jacht. De kat is een nachtdier en eet het best 's avonds. De ochtendontspanning telt dubbel : een half uur wandeling 's morgens heeft evenveel effect als één uur 's avonds.

Een tweede kleinere maaltijd is mogelijk in de late namiddag. Een jong dier heeft 3 maaltijden nodig.

Overgang :

Wanneer men een dier laat overschakelen van droogvoer naar vers voer kan het diarree veroorzaken. Het moet geleidelijk gebeuren met dagelijks toevoeging van steeds grotere porties van het nieuwe voer. De darmen moeten de tijd krijgen zich aan te passen.

Samenstelling van de maaltijd :
1/6 rauw vlees of 1/5 rauwe vis, minder in de zomer en als de dieren ouder worden om de nieren te sparen. Het vlees moet dagelijks afwisselend zijn. Een dag per week mag het dier geen vlees of vis hebben.
Indien U gezond, snel en duurder wil gaan, koop dan de diepvriesvoeding van Duck in dierenspeciaalzaken. Ik stel het zelf samen, dat is beter en veel goedkoper maar meer werk.

Je moet een lang puntig slagersmes en "staal" kopen want je moet het mes telkens "wetten" met het "staal" om het scherp te maken. Laat even demonstreren hoe je een staal gebruikt, het is niet moeilijk. In de straat achter het slachthuis is zo een winkel met heel lieve mensen. Om de prijs zo laag mogelijk te houden ( 3 €/kg) koop ik aan het slachthuis van Antwerpen :

biologisch : runds- en schaapsnijlingen en knoken bij beenhouwer Vandeneynde in Nijlen : tel. 03.4818176. Enkele dagen op voorhand bestellen. Je kan het daar kopen of laten brengen naar de biologische boerderij De Dobbelhoeve, Goorstraat 43, Schilde-Oelegem. Zeg hem dat je "hondenvlees in stukjes " wenst (3€/kg). Daar vind je ook halve schaapsribbenkasten (zie foto hieronder).

nooit varkensvlees wegens risico op ziekte van Aujeszky
rundvlees bij Van Peer, Lange Lobroekstraat : hart of "pelsel"of "kopvlees" of "snijlingen", waarmee men in het slachthuis bedoelt : het vlees dat te klein is bij het afsnijden om verkocht te worden voor menselijke consumptie
schapenvlees bij Salembier, Slachthuislaan : pens, lamshart (0,50 €/stuk), lamstong (3,75 €/kg), trachea (luchtpijpen), snijlingen
naast Salembier maar de parking op verder achterin : verkoop van kalfsknoken
paardenstoofvlees : als "vlees voor dieren" in GB of beenhouwer
biologisch : runds- en schaapsnijlingen en knoken bij beenhouwer Vandeneynde in Nijlen : tel. 03.4818176. Enkele dagen op voorhand bestellen. Je kan het daar kopen of laten brengen naar de biologische boerderij De Dobbelhoeve, Goorstraat 43, Schilde-Oelegem. Zeg hem dat je "hondenvlees in stukjes " wenst (3€/kg)
knoken : af en toe en altijd rauw : niet-dragende beenderen zoals ribben en wervels; van de dragende beenderen (dus de poten, die het lichaam "dragen") nooit het midden (mergpijp) maar de uiteinden (gewrichten), de knoken nooit koken want dan kunnen ze splinteren
kipkalkoen : volledig of : maagjes, hartjes, vleugels, karkassen, nekken, kalkoennekken 1,80 €/kg
konijn : volledig of : koppen (een delicatesse !) 0,15 €/stuk, karkassen 4,50 €/kg. Kip-kalkoen-konijn haal ik bij Van de Poel in de Criée-overdekte hallen, Van Schoonhovestraat, Antwerpen, parkeren in parking Nova, ticket wordt terugbetaald
vis : best vers, anders Alaska pollak, haring, pladijs, kabeljauw, sardientjes in eigen nat, doosje zalm

3/6 geblancheerde soepgroenten (geen microgolfoven gebruiken)

gemengde gesneden soepgroenten in zakken van 1,5 kg (Produkt 1) 1 €/zak uit de diepvries bij Carrefour, GB, Colruyt ; de groenten worden maar even opgekookt (geblancheerd), dan wordt het vuur afgezet, het opkoken dient om de cellulosewand van de plant te breken, anders kan een roofdier (hond, kat) het niet verteren
alle gezonde tafelresten
venkel, dit zuivert het lichaam van toxines
verse kruiden zoals : look, tijm, peterselie, peper, Provençaalse kruiden
weinig of geen kool
bij witloof (bitter), voeg ik wat zoet fruit bij zoals appel voor de smaak

2/6 gekookte cerealen (koolhydraten) en fruit :

vooral speltgraan, een nacht laten weken en minstens ½ uur koken; het wordt het best verteerd als het nadien gemalen is; ik gebruik een keukenrobot van Braun met sikkelmes en pot met inhoud van 3 liter. Het speltgraan is te bestellen bij Dier-en tuinspeciaalzaak De Winter, Miksebaan 195, Brasschaat tel. 03.6518060, 20 € voor een zak van 25 kg
gekookt : volle spaghetti, macaroni, spirelli, volle rijst, tapioca, couscous
muesli en havervlokken moeten maar even opgekookt worden
volkoren brood : gedroogd, gemalen of geweekt in water of soep
fruit : ik voeg dagelijks bij het eten rauw gemalen fruit : appel, peer, banaan, kiwi, mandarines, druiven, appelsien, ananas, gedroogd fruit. In feite moet dit afzonderlijk gegeven worden omdat rauw en gekookt voedsel andere enzymen nodig hebben maar ik kan Tom er niet toe krijgen het apart op te eten.
Vezels

Als de hond hout eet, papier, een doek, gras, uw deurmat… heeft hij vezels nodig in zijn dieet.

Vezels komen voor in plantaardige voedingsmiddelen zoals fruit, groenten, rauwkost, noten en granen. Wat zijn de voordelen van vezels? Geneeskundigen en voedingsexperts gaan er van uit dat ongeveer 30% van alle kankers in het westen gerelateerd kunnen worden aan slechte voedingsgewoonten :

· volgranen producten : volkoren brood in plaats van wit brood

· vers fruit : het meeste fruit bevat veel vezels : appel, sinaasappel, banaan

· groenten bij iedere maaltijd : zijn een uitstekende bron voor vezels

· gedroogd fruit en noten : bevatten veel vezels, noten zijn daarnaast ook rijk aan proteïnen, muësli is om deze reden uitstekend gezond

· soep : verse geblancheerde (even opgekookte) groentensoep is rijk aan vezels en kan instaan voor een deel van de dagelijkse behoefte aan vezels.

Voedsel mag niet opgewarmd worden in de microgolfoven : de elektromagnetische straling verandert de eigenschappen van de moleculen en maakt het voedsel steriel en schadelijk.

Afwisselend : iedere dag 1 tot 2 koffielepels bij de maaltijd naargelang de grootte van de hond :

olijfolie koud geperst (ambachtelijk natuurzuiver produkt)
tarwekiemolie koud geperst, colza, saffloer, zonnebloem
levertraan
biergist
zeewier
honing
rauw en gehakt : peterselie, teentje look, verse kruidenplantjes : samen malen met hard brood vind ik het gemakkelijkst.
Hoe doe ik het ?
De porties die ik aangeef zijn berekend voor mijn Duitse herder, voor een kleine hond moet u het aanpassen.

Ik heb een grote diepvries. Ik snij het vlees in repen met het scherp slagersmes. Ik maal het in een vleesmolen Braun, te vinden in iedere elektrozaak. De diameter van de molentrechter is 5 cm dus de vleesrepen mogen niet breder zijn. Ik doe in plastieken lunchzakjes telkens een dagportie van 300 g gemalen vlees. Ik stapel de zakjes op in de diepvries. Elke avond haal ik een zakje uit en 's morgens is het ontdooid.

Ik blancheer de soepgroenten in grote ketels en voeg er op het einde bij : de gemalen look, peterselie en kruiden zoals tijm, peper, Provençaalse kruiden e.d. Ik maal de soep en giet telkens een dagportie in plastieken potjes die afgesloten in de diepvries bewaard worden. De knoken leg ik in lagen op elkaar met een vel plastiek tussen de lagen anders kleven ze als één blok aan elkaar door het ijs. Ik maak een pot met 3/4 kg volle rijst en voeg er op het einde 1/4 kg volkoren spirelli of macaroni bij. De hond vindt deegwaren prettiger om eten dan rijst : het glijdt goed en kleeft minder aan de tanden. Maar pasta alleen kan te laxerend werken met diarree tot gevolg. Kip heeft ook dat effect dus best geen spaghetti met kip alleen, altijd rijst bijvoegen. Gebroken rijst is een ideaal middel tegen diarree.

Ik krijg van de biologische bakker de afval of kruimels van de broodsnijmachine, dat is dikwijls een grote kartonnen doos vol zéér gezonde kruimels met zaadjes en pitten die door het trillen van de machine van de broden vallen. Een andere bakker geeft me oude broden, ik vraag enkel de donkere of volkoren. Thuis gekomen moet je die wel onmiddellijk in groffe boterhammen snijden, of het wordt bikkelhard. Meng het brood dagelijks wat door mekaar, dat het niet beschimmelt. Niet gemalen bewaren, dat neemt teveel vocht op en beschimmelt snel.

Buiten de maaltijd kan als tussendoortje gegeten worden : fruit, groenten, cerealen, stoelgang van paarden en konijnen, dus van vegetariërs, niet van roofdieren (dit is een gefermenteerde biologisch verrijkte herstelvoeding), gras, planten, aarde, kruiden die het dier zelf vindt in het natuurgebied, avocado's, olijven, wortels, appels, tamme kastanje, amandelen, verse of gedroogde vijgen, rozijnen ...Water uit plassen is gezond omwille van de mineralen.

Nieuwe smaak leren kennen
In de natuur leren de ouders aan de pups alle smaken kennen voor hun verdere leven. Als de hond iets nooit gegeten heeft moet je hem de nieuwe smaak leren kennen, zoniet zal hij het niet durven eten. Men maakt het lauw en brengt een beetje in de mond en houdt de mond zachtjes dicht, men kan het op de lippen smeren of het eten opwarmen in wat water of bain-marie zodat de geur vrijkomt.

Voor het jong roofdier (hond, kat) tot 4 maanden wordt 1/3 van één maaltijd vervangen door : platte kaas, het geel van een ei, yoghurt, karnemelk, gemengd met gemalen muesli, betterfood.

Speltgraan is het gezondste graan om de volgende redenen :

de genetische manipulatietechnieken hebben geen rendement bij de teelt en worden dus niet toegepast
het graan groeit alleen op arme bodem en zolang deze niet door vreemde stoffen is behandeld
het is rijk aan silicium, magnesium en aminozuren vooral methionine en lysine
de vertering is zeer traag, de insulinepiek is niet nodig zoals bij andere graansoorten.
Hoeveelheden voeding :
de hond heeft nodig : ongeveer 40 g voeding per kg lichaamsgewicht per dag
individuele aanpassing is nodig indien de hond honger lijkt te hebben eten laat staan : dit gebeurt het best door de hoeveelheid voeding met 10% te vermeerderen of te verminderen.
Snoepjes : nooit industriële hondensnoepjes maar nick-nacks, kinderbeschuit, kaas, vlees.

Zondigen ! (*Dit houden we onder ons.)

Ik zondig al eens graag en eet dan liever iets lekkers dan iets gezonds. Lekker eten is een genot in het leven. Dus gun ik mijn hond geregeld hetzelfde Bourgondisch plezier. Wat hij het liefst eet : al wat goed gebakken, gestoofd, gezouten, gepeperd en bijgekruid is. Koeken met crème en rijsttaartjes. Alle ongezonde charcuterie met sterke smaak. Fastfood en rommel van de frituur. Soms bak ik het vlees met peper en zout, ik voeg bij de soep een bouillonblokje van Knorr : kip - ontvet, ik voeg bij de maaltijd een kaas- of ander sausje. Zijn lievelingsgerechten zijn : spirelli met doorbakken spekjes en kaassaus, pizza en sterk gekruide gebraden kip. Maar niet teveel verwennen of ze willen hun groentjes niet meer !
hondenvriend
Actief

ik geloof daar niet in. dan had ik het wel gemerkt

pitten van druiven durf ik nietr te zeggen. maar dan alleen in grote hgoeveelheid denk ik. ik kan me haast niet anders voor stellen. want volgenns mij verteerd hij die geen eens. dus poept ie ze heel weer uit,
hondenvriend
Actief

S@ndr@ schreef:De mijne ook , heel veel problemen zelfs
zeker toen ik hem alleen op vers had,
Hij krijgt nu grotendeels brokken en geen probleem meer :engel:
zelfs niet meer vreten van de straat
dat kan natuurlijk ook. ik heb vroeger ook een hond gehad die op die manier heel oud werd.
maar de meeste niet vrees ik.

het is natuurlijk ook heel belangrijk of je hond uit een gezond ras en fokkerslijn komt.
Valerie
Zeer actief

Nee natuurlijk geloof jij daar niet in, jij denkt dat je een hond hetzelfde kan voeren als een konijn.
Gekruide en gebraden kip :denken: Hopelijk zonder bot.
Bij het eten van druiven kun je het effect ook erg snel zien hoor, maar bv de nierschade zie je minder snel.
hondenvriend
Actief

kloesje schreef:
hondenvriend schreef: nou wil ik niet lullig doen. maar jou hond kampt toch ook regelmatig met gezonheids problemen ?
Mijn hondje straalt wel :)
Hij kan alleen niet tegen melkproducten en dat konden we met jouw olie verhelpen, tenminste stuurde je in een pb :)
Daar ben ik nog steeds benieuwd naar, ik ben niet sceptisch over natuurgeneeswijze ed. Ben heel benieuwd er naar eigenlijk.
D
ohw sorry. ik had zoveel mensen die het graag wilden proberen. en ik zag bij jou pm geen adres. dus twijfelde ik of je wel wilde proberen. en ik wil het zeker nooit opdringen.
Laatst gewijzigd door hondenvriend op 27 aug 2010 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

Zeg wat voer je je hond allemaal zeg. Roos heeft nog nooit van al die ongezonde dingen gehoord die jij je hond geeft en ik ben nog nooit naar de DA geweest door voedingsproblemen. Ik voer haar soms groente en fruit maar echt heel weinig, ze doet het op brok en vlees en doet het er aardig op. Een hond is geen kind die je alles moet laten proeven, een hond is een huisdier en jouw verantwoordelijkheid. Die geef je geen patat in mijn ogen.
Afbeelding
hondenvriend
Actief

kloesje schreef:
hondenvriend schreef: En hij is een niet al te grote eter, dat is alles :D
dat zal heel snel veranderen :mrgreen:
Gesloten

Terug naar “Algemeen”