Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Smikkelspeurtocht

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Smikkelspeurtocht

Ongelezen bericht door Fizgig »

Smikkelspeurtocht

Ik heb een tip voor de regenachtige middag, voor als de kids zich vervelen bijvoorbeeld of voor als je zelf van fröbelen en van je hondje houdt. Ik heb voor mijn hondje een smikkelspeurtocht gemaakt in de tuin, jottum!! De materialen heeft iedereen in huis en met een beetje creativiteit, kun je zelf smikkelverstopspeeltjes maken, die allemaal anders zijn.

Wat heb je nodig?

*een aantal lege colaflessen/puddingverpakkingen/melkpakken etc, schoongespoeld
*een klos touw of tuindraad
*plakband, elastiekjes, haarbandjes
*schaar
*lekkere beloningen, jouw hondjes favoriet zoals worst, kaas, ham, miniblokje boter, gesneden hart, pens, etc.

Wat moet je doen?

Ik heb een aantal lege colaflessen en andere verpakkingen verbouwd tot speeltje waar je een voedselbeloning in doet. Daar moet het hondje de beloning uit zien te vissen. Op de foto kun je zien wat ik heb gedaan: je knipt de colafles af tot de helft of iets lager. Dan maak je er een touwtje aan vast zodat je het op kunt hangen en je doet er blokjes ham/kaas, worst, kvv, frolic, smulbotjes etc in. Dan maak je het voor het hondje iets moeilijker om de beloning eruit te vissen, je maakt er bijvoorbeeld een klepje op of je bindt het af met elastiek, De hond moet het er nog wel uit kunnen halen, dus kijk hoe groot/breed zijn snuit is, maar met enige moeite. Je kunt ook iets maken waar hij het eruit moet likken. Ik heb bij één fles een huishoudhandschoen verknipt en eroverheen gespannen, en er een klein gaatje in geknipt zodat het hondje met zijn snuit de blokjes lekkers eruit moet likken/knabbelen. Je kunt de scherpe randjes afplakken met plakband/leukoplast/ducktape als je denkt dat de hond zich eraan kan bezeren.

Dan hang je de eigen gemaakte speeltjes hier en daar verdeeld in de tuin op op plekken die niet meteen te zien/vinden zijn zodat hij zijn neus moet gebruiken. Als je ze stevig maakt, kun je ze nog een keer gebruiken (mijn hondje maakte de meeste meteen stuk, maar goed, hahaha). De lekkerste beloningen doe je natuurlijk op de moeilijkste plek. Je kunt de smikkelverstopspeeltjes ook later gebruiken in de winter om lekkers voor de vogeltjes in te doen en op te hangen.
Denk er wel aan dat als het erg hard waait, het voor een hond moeilijker is om een geur op te pikken!

En dan maar snuffelen, zoeken, en smikkelen! Pret gegarandeerd! Mijn hondje was er een goed uur zoet mee en de regenachtige middag werd een stuk leuker! Dus...geef door deze tip, voor een smikkelspeurtocht!
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Re: Smikkelspeurtocht

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Ik doe gewoon smuldier in bekertjes en verstop die in het veld.. dit is mij iets teveel werk :O: Wel leuk bedacht;)
Afbeelding
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Die van ons vreten ook de verpakkingen er bij...en de touwtjes...etc. :mrgreen:
Dus ik verstop gewoon stukjes worst in de tuin. Maar wel een leuke idee voor de voorzichtige smikkelaars die alleen het voertje opeten en niet de touw en plastic.
saskia en sjaak
Zeer actief
Mijn ras(sen): klikobakkie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saskia en sjaak »

vind heel leuk bedacht maar op een regenachtige middag wil mijn hond niet eens lopen.
hij mot wel maar zin in spelen is er dan niet bij.
Afbeelding
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

vind heel leuk bedacht maar op een regenachtige middag wil mijn hond niet eens lopen.
Jij hebt ook een prinsesje? Pika moet ik met dit weer ook naar buiten zetten, die vindt het zooooo vies. Ik hoop dat morgen droog is, we hebben een wedstrijd, en met dit weer draait madam zich gewoon om bij de start en gaat in de tent liggen. :boos:
Dan is een herder toch wat handiger, die zijn niet van suiker... :mrgreen:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Heel leuk bedacht :ok:
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Leuk bedacht :ok: Voor Elmo is het niet zo :mrgreen: die sloopt het en eet het dan op :ugh: En als het regent krijg ik hem moeilijk buiten :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”