Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

En die heeft er voor gestudeerd!!!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

kleine2758
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
Aantal honden: 3

En die heeft er voor gestudeerd!!!

Ongelezen bericht door kleine2758 »

Kom ik bij de dierenarts omdat ik een van mijn honden verdenk van een giardia besmetting.
Lang verhaal, laten testen enz.

Krijg ik de vraag: wat voer je je honden?
Ik antwoord dat ik vers voer.
Zegt hij doodleuk: Tja dan komt die besmetting natuurlijk daar vandaan!!!
Over op brokken, Panacur er in en je bent er van af.

Nah ja, das toch niet te geloven zeg. Of ik heb echt wat gemist en ben gevaarlijk bezig met mijn honden vers te voeren, of die DA...
Nou ja laat ik maar niet typen wat ik dacht.
Hij denkt dus werkelijk dat het daar van komt en dat ik direct moet stoppen met vers voeren. Heb hem aangeraden zich eens wat meer in barf, kvv enz te verdiepen.

Moest het toch echt even kwijt, sorry hoor.
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: En die heeft er voor gestudeerd!!!

Ongelezen bericht door Magic »

En die brokken moest je zeker bij hem kopen? :F:
Afbeelding
Iedere dag feest!
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

:80: Tjah...alles wat een Da leert over voeding is gesponsored by Hills en Specific... :piew: Ze weten gewoon weinig over voeding, daar hebben ze echt niet voor gestudeert. Een gynaecoloog is ook geen voedingsdeskundige voor mensen he. :wink:
kleine2758
Zeer actief

Minna schreef::80: Tjah...alles wat een Da leert over voeding is gesponsored by Hills en Specific... :piew: Ze weten gewoon weinig over voeding, daar hebben ze echt niet voor gestudeert. Een gynaecoloog is ook geen voedingsdeskundige voor mensen he. :wink:
Nee dat klopt, maar ja vers vlees verdenken van een Giardia besmetting. En denken dat, nadat dit langer tijd ingevroren is geweest, de Giardia een hond nog kan besmetten, is wel erg krom.
Dat heeft niets met voeding te maken en wel met kennis over bacterien en virussen.

Begrijp wel dat veel mensen brok blijven voeren, die geloven hun DA natuurlijk

Edit: spelling
Ilupa

Ongelezen bericht door Ilupa »

Minna schreef::80: Tjah...alles wat een Da leert over voeding is gesponsored by Hills en Specific... :piew: Ze weten gewoon weinig over voeding, daar hebben ze echt niet voor gestudeert. Een gynaecoloog is ook geen voedingsdeskundige voor mensen he. :wink:
I beg to differ.
Maar goed, aangezien je het zo goed weet neem ik aan dat je het zelf hebt gestudeerd?
En nee, hiermee wil ik de dierenarts van hierboven niet bijvallen of zo, maar wat jij zegt is gewoonweg niet waar.
kleine2758
Zeer actief

Waarom quote je me Martijn? ( ga echt niets verwijderen, staat niets vreemd in)
Of ben je vergeten er wat bij te schrijven.
Maxine
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxine »

Ik ken weinig van vers voer voor honden dus zou iemand me kunnen uitleggen waarom het advies van de DA zo onozel was? Waarom zou die ziekte zich niet hebben doorgegeven via vers voer? Of mis ik iets?
Het is toch niet zo dat een hond die vers voer krijgt nooit ziek zal worden...?
Afbeelding
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Volgens mij is er wel een kans dat je Giardia kunt krijgen door het eten van rauw vlees.
kleine2758
Zeer actief

Maxine schreef:Ik ken weinig van vers voer voor honden dus zou iemand me kunnen uitleggen waarom het advies van de DA zo onozel was? Waarom zou die ziekte zich niet hebben doorgegeven via vers voer? Of mis ik iets?
Nee natuurlijk niet. Ook een hond die vers voer eet kan ziek worden.
En er kan natuurlijk altijd wat in het voer zitten waar een hond ziek van wordt.

Maar het gaat meer om het feit dat de DA meteen zei dat aan het voer lag.
En waarom dat niet kan is onder meer dat de Giardia niet kan overleven als het vriest (diepvries dus). Hij kan wel even overleven zonder drager te hebben(bij goede omstandigheden: warm genoeg, vocht enz) maar echt niet zo lang.
Het ging mij dus om de kennis van de dierenarts over hoe bacterieen /virussen leven, overleven enz.
Dat hij weinig kennis heeft over vers voer tja, dat kan, maar niet over het bovenstaande.
Giardia komt, helaas, steeds meer voor in NL. Het is lastig tegen te gaan, zeker als er meerdere honden samen leven. Of de honden veel in contact komen of uitgelaten worden op dezelfde plaatsen.
En het is nog lastiger te constateren door eigenaren. Dan moet je je wel ingelezen hebben. De hond heeft vaak symptomen die voor het oog van zelf over gaan. Maar dan 2 maanden later weer de kop op steken. En de syptomen zijn ook niet altijd even duidelijk. Het gaat vooral om diarree, maar soms is het alleen maar wat dunnener ontlasting.
Ilupa

kleine2758 schreef:Kom ik bij de dierenarts omdat ik een van mijn honden verdenk van een giardia besmetting.
Lang verhaal, laten testen enz.

Krijg ik de vraag: wat voer je je honden?
Ik antwoord dat ik vers voer.
Zegt hij doodleuk: Tja dan komt die besmetting natuurlijk daar vandaan!!!
Over op brokken, Panacur er in en je bent er van af.

Nah ja, das toch niet te geloven zeg. Of ik heb echt wat gemist en ben gevaarlijk bezig met mijn honden vers te voeren, of die DA...
Nou ja laat ik maar niet typen wat ik dacht.
Hij denkt dus werkelijk dat het daar van komt en dat ik direct moet stoppen met vers voeren. Heb hem aangeraden zich eens wat meer in barf, kvv enz te verdiepen.

Moest het toch echt even kwijt, sorry hoor.
Was het dan effectief giardia dat ze hadden? (Bleek dit uit de tests?)
Maxine
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxine »

kleine2758 schreef:
Maxine schreef:Ik ken weinig van vers voer voor honden dus zou iemand me kunnen uitleggen waarom het advies van de DA zo onozel was? Waarom zou die ziekte zich niet hebben doorgegeven via vers voer? Of mis ik iets?
En er kan natuurlijk altijd wat in het voer zitten waar een hond ziek van wordt.

En waarom dat niet kan is onder meer dat de Giardia niet kan overleven als het vriest (diepvries dus). Hij kan wel even overleven zonder drager te hebben(bij goede omstandigheden: warm genoeg, vocht enz) maar echt niet zo lang.
Het ging mij dus om de kennis van de dierenarts over hoe bacterieen /virussen leven, overleven enz.
Dat hij weinig kennis heeft over vers voer tja, dat kan, maar niet over het bovenstaande.
Giardia komt, helaas, steeds meer voor in NL. Het is lastig tegen te gaan, zeker als er meerdere honden samen leven. Of de honden veel in contact komen of uitgelaten worden op dezelfde plaatsen.
En het is nog lastiger te constateren door eigenaren. Dan moet je je wel ingelezen hebben. De hond heeft vaak symptomen die voor het oog van zelf over gaan. Maar dan 2 maanden later weer de kop op steken. En de syptomen zijn ook niet altijd even duidelijk. Het gaat vooral om diarree, maar soms is het alleen maar wat dunnener ontlasting.
Oh, ok! Dank je voor de uitleg! :ok:
(Nu weet ik dus weer waarom ik op al mijn wetenschappelijke vakken gebuisd was. :mrgreen: )
Afbeelding
kleine2758
Zeer actief

Overdracht vindt plaats via de feacale-orale weg. Dit houdt in dat het dier de cysten uitpoept en dat een ander dier of mens zich hiermee via de opname via de mond besmet.
Slechts 10 cysten zijn nodig om een infectie bij een nieuwe gastheer aan te laten slaan. Er worden bij een infectie tot wel 100.000 cysten per gram ontlasting uitgescheiden! (dierenkliniek wilhelminapark.nl)

Zoals ik lees, lijkt me dus dat het niet kan via vlees (of er moet ontlasting door heen zitten).
Maar dan nog wie geeft zijn hond vlees dat niet ingevroren is geweest?
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

kleine2758 schreef:

Ik vind het ook ietwat hypocriet dat de arts meteen aan het vlees denkt, de kans dat je hond een drol heeft gegeten is volgens mij veel groter.
kleine2758
Zeer actief

[/quote]

Was het dan effectief giardia dat ze hadden? (Bleek dit uit de tests?)[/quote]

Dat weet ik nog niet, heb de uitslag nog niet binnen. Moet van drie dagen ontlasting opvangen en had maar van 1 dag bij. Even afwachten dus.
Maar hoop het niet.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Zo raar vind ik het persoonlijk ook niet. Pens bijv is toch ook een ziekteverwekker van giardia en cocinogwat :19:

Dus nee, zo onnozel vind ik het niet hoor. Dat de antibrok mensjes dan vaak denken dat het wel weer een DA zal zijn die de honden aan brokken wil hebben tja daar sta ik dan ook weer niet van te kijken :wink:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
jeanine
Actief

Ongelezen bericht door jeanine »

kleine2758 schreef:

Dat weet ik nog niet, heb de uitslag nog niet binnen. Moet van drie dagen ontlasting opvangen en had maar van 1 dag bij. Even afwachten dus.
Maar hoop het niet.[/quote]

bij mijn hondje deden ze even een wattenstaafje in d'r poepert, testje en ik wist het meteen. mevrouw was posittief.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

kleine2758 schreef:Overdracht vindt plaats via de feacale-orale weg. Dit houdt in dat het dier de cysten uitpoept en dat een ander dier of mens zich hiermee via de opname via de mond besmet.
Slechts 10 cysten zijn nodig om een infectie bij een nieuwe gastheer aan te laten slaan. Er worden bij een infectie tot wel 100.000 cysten per gram ontlasting uitgescheiden! (dierenkliniek wilhelminapark.nl)

Zoals ik lees, lijkt me dus dat het niet kan via vlees (of er moet ontlasting door heen zitten).
Maar dan nog wie geeft zijn hond vlees dat niet ingevroren is geweest?
ik? ik haal bij de slachterij vers geslacht vlees ;)
Afbeelding
Ilupa

kleine2758 schreef:

Maar hoop het niet.[/quote]

Nou, misschien ging zijn commentaar dan niet echt over de gardia, maar bedoelde hij gewoon dat een ontworming aangewezen was bij de symptomen van je honden, die inderdaad wel kunnnen gelegen hebben aan iets dat ze met vers voer hebben binnengekregen? :19: 'k Weet niet hoor, ik was er niet. :mrgreen:
Als hij het het effectief over die gardia had is het idd niet goed nagedacht.
SiberischeHuskyinfo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Siberische Husky
Contacteer:

Ongelezen bericht door SiberischeHuskyinfo »

kleine2758 schreef:
Minna schreef:

Heeft niet zozeer met de DA te maken maar vers voer is verschrikkelijk duur voorbeeld;

2 honden geef je dagelijks 2 x AHV dat kost dus €3.10 per dag x 30 = €90.30 per maand, alhoewel ik vers vlees aanraad begrijp ik best waarom mensen brokken nemen.
Informatieve website over de Siberische Husky http://www.siberischehusky.info Volg ons ook op Twitter http://www.twitter.com/SiberischeHusky
kleine2758
Zeer actief

smoekie schreef:

Zo raar vind ik het persoonlijk ook niet. Pens bijv is toch ook een ziekteverwekker van giardia en cocinogwat :19:

Dus nee, zo onnozel vind ik het niet hoor. Dat de antibrok mensjes dan vaak denken dat het wel weer een DA zal zijn die de honden aan brokken wil hebben tja daar sta ik dan ook weer niet van te kijken :wink:
Het is een mogelijkheid inderdaad. Maar wel een heel kleine kans. Dat de DA er dan meteen vanuit gaat dat het dat is, dat vind ik gewoon te kort door de bocht.
En zoals ik als zei, zie maar eens aan voer te komen dat niet ingevroren is. Dat moet je het zelf bij de slager(die zelft slacht) moet kopen. En dan moet er ontlasting in zitten.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ilupa schreef:
I beg to differ.
Maar goed, aangezien je het zo goed weet neem ik aan dat je het zelf hebt gestudeerd?
En nee, hiermee wil ik de dierenarts van hierboven niet bijvallen of zo, maar wat jij zegt is gewoonweg niet waar.
wat is niet waar? voedingsleer zit niet bij de da opleiding inbegrepen (het is maar een heel klein gedeelte van de hele opleiding) dus het klopt wel wat minna zegt.
Afbeelding
kleine2758
Zeer actief

[/quote]

Heeft niet zozeer met de DA te maken maar vers voer is verschrikkelijk duur voorbeeld;

2 honden geef je dagelijks 2 x AHV dat kost dus €3.10 per dag x 30 = €90.30 per maand, alhoewel ik vers vlees aanraad begrijp ik best waarom mensen brokken nemen.[/quote]

Dat begrijpt ik ook. Maar ik ben met drie honden gewoon echt niet duurder uit dan met brok(heb het vergeleken met Cavom, geen heel dure brok dus).
AHV is meteen ook wel een duur merk.
Maar goed, het is makkelijk praten voor mij, ik kan het betalen en een ander misschien niet.
SiberischeHuskyinfo
Zeer actief
Contacteer:

kleine2758 schreef:

2 honden geef je dagelijks 2 x AHV dat kost dus €3.10 per dag x 30 = €90.30 per maand, alhoewel ik vers vlees aanraad begrijp ik best waarom mensen brokken nemen.[/quote]

Dat begrijpt ik ook. Maar ik ben met drie honden gewoon echt niet duurder uit dan met brok(heb het vergeleken met Cavom, geen heel dure brok dus).
Maar goed, het is makkelijk praten voor mij, ik kan het betalen en een ander misschien niet.[/quote]

Welk merk gebruik je dan? Supermarkt eigen merk kan namelijk ook maar dat is qua inhoud niet te vergelijken met AHV
Informatieve website over de Siberische Husky http://www.siberischehusky.info Volg ons ook op Twitter http://www.twitter.com/SiberischeHusky
kleine2758
Zeer actief

SiberischeHuskyinfo schreef:
kleine2758 schreef:

2 honden geef je dagelijks 2 x AHV dat kost dus €3.10 per dag x 30 = €90.30 per maand, alhoewel ik vers vlees aanraad begrijp ik best waarom mensen brokken nemen.

Maar goed, het is makkelijk praten voor mij, ik kan het betalen en een ander misschien niet.[/quote]

Welk merk gebruik je dan? Supermarkt eigen merk kan namelijk ook maar dat is qua inhoud niet te vergelijken met AHV[/quote]

Ze krijgen veelal lotgering(bestel veel, dus wat goedkoper) en daarbij krijgen ze soms andere dingen ter vervanging van de maaltijd, die bij verschillende plaatsen vandaan komen.
Maar goed, drie honden die samen 4 pakjes per dag eten. 0,65 cent per stuk x 4=2,60 euro per dag. Dus gemiddeld 0,87 cent per dag per hond(grote honden).
Ilupa

Hutsje schreef:
Ilupa schreef:
I beg to differ.
wat is niet waar? voedingsleer zit niet bij de da opleiding inbegrepen (het is maar een heel klein gedeelte van de hele opleiding) dus het klopt wel wat minna zegt.
Hier in Gent is het een apart vak dierenvoeding (verplicht voor iedereen) van 6 studiepunten, wat niet niets is. Maar waar het hierboven over gaat is bovendien niet echt "voedingsleer" in de zin van voedingswaarde, maar kans over parasieten in voedsel ed. en dat komt in een hoop vakken aan bod gedurende de hele opleiding.

Edit: 't Is natuurlijk wat je 'een klein gedeelte noemt'. Wat in elk geval niet waar is is dat het allemaal gesponsord is door Hills of wie dan ook.
Laatst gewijzigd door Ilupa op 26 aug 2010 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
SiberischeHuskyinfo
Zeer actief
Contacteer:

Lotgering is helaas niet mogelijk :( Aangezien er 8 euro verzendkosten bijkomen en er niemand is hier in de buurt die het verkoopt, nog tips?
KimberleyZero
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriër

Ongelezen bericht door KimberleyZero »

Ik heb ook een DA die het onwijze onzin vindt dat ik vers aan mijn hond geef.. :ugh:
Laatst gewijzigd door KimberleyZero op 26 aug 2010 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

MissDorien schreef:Ik vind het ook ietwat hypocriet dat de arts meteen aan het vlees denkt, de kans dat je hond een drol heeft gegeten is volgens mij veel groter.
Precies...zelfs mijn dierenarts acht de kans groter dat mijn honden een eventuele giardia-besmetting eerder oplopen van het vreten van hondenontlasting, koeienvlaaien en paardenstront dan van het NRF dat ze verstrekt krijgen.
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

KimberleyZero schreef:Ik heb ook een DA die het onwijze onzin vind dat ik vers aan mijn hond geef.. :ugh:
Die van mij ook ja :ugh: .
Maar hij waagt het nu na jaaaren niet meer te proberen een brokje te slijten aan mijn honden.
Voor hem moet alles wetenschappelijk bewezen zijn en dan is het pas goed. Dat hij ziet dat de honden erop vooruit gegaan zijn en ik bijna niet meer naar de praktijk kom, doet voor hem niet ter zake.
Maar goed, dit is een beetje off-topic. Ik heb gezocht naar de oorzaken van giardia door vlees maar kan het niet echt vinden. Behalve voor mensen die bbq-en dan.
SandraH schreef:
MissDorien schreef:Ik vind het ook ietwat hypocriet dat de arts meteen aan het vlees denkt, de kans dat je hond een drol heeft gegeten is volgens mij veel groter.
Precies...zelfs mijn dierenarts acht de kans groter dat mijn honden een eventuele giardia-besmetting eerder oplopen van het vreten van hondenontlasting, koeienvlaaien en paardenstront dan van het NRF dat ze verstrekt krijgen.
Ben ik het mee eens, mijn DA vast niet :mrgreen:
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
wenche
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising mechelaar

Ongelezen bericht door wenche »

SiberischeHuskyinfo schreef:
kleine2758 schreef:
Minna schreef:

Ik ben dat bedrag in 2,5/3 maanden kwijt voor 2 honden van tegen de 30 kg...
Maar euh, hoe zit het dan met al die brokkenhondjes met Giardia???
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”