Bmamavan2 schreef:Op advies van de DA moest ik witbrood bijgeven om zijn ontlasting steviger te krijgen maar hiervoor ben ik nog zoek naar iets anders, weet iemand wat ik hem daarvoor het beste zou kunnen geven?
Ja, vleesbot, bijvoorbeeld kippennekjes of kipkarkas.
Bmamavan2 schreef:
Verder gaf zij aan dat je vanaf 6 maanden het beste kon gaan voeren via het volgende schema:
3 dagen KVV compleet
2 dagen goedkoop vlees als runderstrot, lamslong, kippenkarkas en zalmkoppen (eventueel in combi)
1 dag pens
1 dag vasten
Nu lijkt het me voor onze toch nog erg smalle pup niet verstandig om ook nog te gaan vasten maar ik vroeg me af of de rest van dit schema dan voldoende voedingsstoffen oplevert?
Ja hoor, kan prima. De dag vasten zou ik denk ik ook niet doen. Doe je het wel, geef dan de dag ervoor of de dag erna een dubbele hoeveelheid voedsel. Als je het helemaal goed wil doen, probeer je de dagen 'goedkoop vlees' een beetje compleet te maken door ongeveer 50-70% spiervlees te geven, 15-25% bot en 15-20% orgaan. Omdat je een dag pens geeft en smuldier geloof ik vrij veel orgaan bevat, hoef je niet persé extra orgaan erbij te geven.
Bmamavan2 schreef:
Tot nu toe heeft hij alleen KVV smuldier gehad (oh nee 1 keer prins en 1 keer rodi), waar kan ik qua BARF het beste mee beginnen?
Spiervlees kan sowieso. Makkelijk verteerbaar vleesbot: kippennekjes (het makkelijkst) karkas of nekken van klein gevogelte of konijn.
Bmamavan2 schreef:
Heeft iemand menu ideetjes voor een 5 maanden oude (erg actieve) pup die wel vanaf dag 1 dat wij hem hadden veel problemen rondom zijn spijsvertering/ontlasting heeft gehad (natuurlijk ook door de Giardia)? Oh ja, ik wil graag 's ochtends KVV blijven geven (sorry, zwakke maag) en dan 's avonds wat vaker of altijd BARF.
Ik heb geen ervaring met spijsverteringsproblemen en weet dus niet wat je hier speciaal aan zou moeten aanpassen. Een makkelijk verteerbaar menu lijkt me goed. Rundvlees en runderorganen/bio-industrie organen kunnen wel eens problemen veroorzaken bij honden, dus probeer dat dan te vermijden. Een menu-idee: een visdag. Vis is erg gezond en naar mijn weten goed verteerbaar. De biologische waarde is in ieder geval relatief hoog. Stel een menu samen en kijk hoe de hond het er op doet, dan kun je bijvoorbeeld bij dunne ontlasting wat extra bot geven. Je kunt bijvoorbeeld geven: dag 1 kippennek met wat lamshart dag 2 makreel, dag 3 vuile pens, dag 4 spiervlees (ik weet niet wat je kan krijgen, betaalbaar spiervlees vind ik zelf het lastigste vindbaar) dag 5 kipkarkas met wat kippenlever dag 6 spiervlees dag 7 .... Hierbij ben ik ervan uitgegaan dat je 's ochtends kvv geeft en 's avonds de losse producten. Ik zou het menu dat je samenstelt eerst ter beoordeling plaatsen op het forum, zodat je zeker weet dat het goed is.
Bmamavan2 schreef:
Kan ik ook gewoon vlees (afval) bij de slager halen of moet dit bij een speciaalzaak zoals Lupa? Wat zou ik eventueel wel bij de (islamitische)slager/poelier of visboer kunnen halen?
Je kunt gewoon karkas halen bij de slager, spiervlees kan ook, maar dat is vaak duur. Ik bestel zelf nooit omdat ik een kleine vriezer heb, en haal bijna alles bij slagers boeren. Waar je om kan vragen bij slager/poelier: nekken, karkas en organen van gevogelte. Konijn hebben ze denk ik niet. Je kunt op barfplaats.nl en voernatuurlijk.nl lijsten vinden van adresjes waar je producten kan kopen.
Bmamavan2 schreef:
Wat kan ik hem het beste als tussendoortjes en als trainingssnoepjes geven?
Hij krijgt nu alleen nog pensstaafjes en gerookte kippenborstfiletjes als traktie en van die tranersnoepjes (zachte kleine gekleurde botjes) tijdens de cursus en het oefenen.
Kleine stukjes kaas, stukjes ei, in stukjes geknipte pensstaaf, kleine stukjes gedroogd vlees, ....
Bmamavan2 schreef:
Hoe doen jullie het met KVV/BARF als je op vakantie gaat? Ik zie mijn man echt geen kilo's vlees voor de hond meesjouwen

en of je het overal kunt verkrijgen?
Ik zat in een huisje met vriezer, dus dat was makelijk. Vaak kun je in de buurt wel wat vinden bij de slager, je kunt kvv overal in Nederland wel vinden en anders kun je voor de zekerheid wat gestoomd vlees van Herrmanns Biofutter of Renske meenemen. Brokken kun je natuurlijk ook geven, maar dat lijkt me de laatste keus