Ik denk dat dat heel erg aan de honden ligt, als de grote hond een nogal kort lontje heeft een de kleine flink onzeker dan lijkt het me niet zo'n goede combi. Maar als ze het gewoon goed kunnen vinden is het geen probleem.
Mijn oppashondje is een kruising dwergpincher van amper 5 kilo, ik heb zelf 2 honden van 26 en 36 kilo en op het moment ook nog 2 opvangers van rond de 20 kilo.
De pincher heeft een ego zo groot als het noordelijk halfrond, dus de rest haalt het niet in z'n hoofd om hem iets aan te doen. Als de groten gaan stoeien zorgt de pincher er zelf voor dat hij niet ondersteboven gelopen wordt. (gaat op de bankleuning zitten of onder de salontafel bijv.)
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Groot tov klein: praktisch gezien
Moderator: moderatorteam
-
Floortje
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
-
Pluuster Bear's
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua, Oudduitse herder, Amerikaanse Haarloze Terriër, Havanezer.
- Contacteer:
Re: Groot tov klein: praktisch gezien
Jeetje dat is een heel vervelend ongeluk.Anja schreef:Mijn duitse herder is een vriendelijke hond en toen we er een chihuahuapupje bij kregen vond hij dat erg leuk. Hij leefde gewoon op door het gezelschap van een ander hondje.
Hij was er ook erg voorzichtig mee, deed nooit wild of ruw met haar.
Wel deden we haar altijd in een bench als we er niet bij waren, want je kan uiteindelijk niet voorzichtig genoeg zijn.
Na een jaar kwam er een tweede chihuahua bij, ging ook allemaal prima.. Toch is het bij ons grandioos verkeerd gegaan toen de pup pas 13 weken oud was. Hij heeft de pup op een onbewaakt moment een gooi gegeven, waardoor er iets beschadigd raakte in het nekje van Bob. Na 7 maanden dokteren met hebben we hem toch nog in moeten laten slapen.
Dus groot/klein kan vlgs mij prima, maar onder constant toezicht.
Denk dat dit soort dingen ook 1 van de grootste risico's is met die kleintjes.
Het blijft gewoon goed opletten.
En dan hoeft het niet eens een andere hond te zijn.
Ook wij zelf als mens zijn natuurlijk enorm, en er per ongeluk op gaan staan, of er per ongeluk tegenaan schoppen tijdens het lopen
kan ook fataal zijn. En ja het zijn natuurlijk heerlijke tilhondjes maar ook supersnel, dus het risico op laten vallen is er ook nog.
Dus helemaal als pup blijft voorzichtigheid geboden.
Wij doen ze vaak een kattehalsbandje met duidelijk belletje om als pup, dan kun je ze horen lopen, en ga je er dus minder snel op staan.
Als onze Duitsers samen een ruw spelletje doen, pak ik de pup weg (de volwassen Chi's weten wel al dat ze dan weg moeten wezen,hihi.
- Gizmogirl
- Actief
- Mijn ras(sen): 2 Australian Shepherds, 1 Finse Lappenhond en 2 Pomeranians
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Bedankt voor alle reacties!
Helaas ben ik er nog niet "wijzer" uit geworden, want ik lees zowel heel goede als heel slechte ervaringen
Die slag groter heb ik overwogen, en ook staan bekijken op show, maar ze spreken mij bijlange niet zo aan als de Pomeranian. Ze zijn ook nog wel handig van formaat, maar ze missen voor mij dat beetje extra, dat echte vosachtige dat ik zo geweldig vind bij de Pommetjes
Ik ga ze nog wat meer bekijken, mss is het liefde op het 5e gezicht ofzo
Helaas ben ik er nog niet "wijzer" uit geworden, want ik lees zowel heel goede als heel slechte ervaringen
Die slag groter heb ik overwogen, en ook staan bekijken op show, maar ze spreken mij bijlange niet zo aan als de Pomeranian. Ze zijn ook nog wel handig van formaat, maar ze missen voor mij dat beetje extra, dat echte vosachtige dat ik zo geweldig vind bij de Pommetjes
Ik ga ze nog wat meer bekijken, mss is het liefde op het 5e gezicht ofzo

- Nakisha
- moderator
- Mijn ras(sen): Coahuila
Toen ik voor Rhodi een maatje wilde (30+ kilo (hoe zwaar precies weet ik niet) en zo'n 68 cm schofhoogte) heb ik bewust gezocht naar een kleine hond (samen uitlaten moest niet gaan uitmonden in achter-mijn-honden-hangen) die wél wat kon hebben.
Dat werd dus Branco, franse bulldog, kilootje of 12.
In het begin heeft Branco wel eens letterlijke salto's gemaakt door het wilde spelen van beide heren. En daar heeft hij nooit iets van overgehouden; het werkt best zo.
Sterker; Rhodi is minder fysiek in het spel dan Branco.
Ik zou echter nooit een kwetsbaar hondje erbij hebben gezet; een cavalier king charles spaniel of een chihuahua vind ik geen combi met een zware, grote herdershond. En Rhodi is écht niet zo lomp... maar je weet gewoon nooit.
Een kleine keeshond lijkt me toch niet de meest kwetsbare van de kleine hondjes groep, maar ook zeker niet de stevigste.
Je kent je eigen honden het beste; hoe zijn zij met kleine hondjes, en hoe zijn ze onderling? Word er erg wild en ruw gespeeld?
Dat werd dus Branco, franse bulldog, kilootje of 12.
In het begin heeft Branco wel eens letterlijke salto's gemaakt door het wilde spelen van beide heren. En daar heeft hij nooit iets van overgehouden; het werkt best zo.
Sterker; Rhodi is minder fysiek in het spel dan Branco.
Ik zou echter nooit een kwetsbaar hondje erbij hebben gezet; een cavalier king charles spaniel of een chihuahua vind ik geen combi met een zware, grote herdershond. En Rhodi is écht niet zo lomp... maar je weet gewoon nooit.
Een kleine keeshond lijkt me toch niet de meest kwetsbare van de kleine hondjes groep, maar ook zeker niet de stevigste.
Je kent je eigen honden het beste; hoe zijn zij met kleine hondjes, en hoe zijn ze onderling? Word er erg wild en ruw gespeeld?

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Dat komt omdat je er in het algemeen niks over kunt zeggen. Bij de ene grote hond kan het wel, bij de andere niet. Bij Izzie (Aussie) zou ik nooit een minihondje zetten. Daar is ze veel en veel te lomp voor, ik zou peentjes zweten.Gizmogirl schreef:Helaas ben ik er nog niet "wijzer" uit geworden, want ik lees zowel heel goede als heel slechte ervaringen![]()

Linda, Izzie en Bram