Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
pup en eten?
Moderator: moderatorteam
- seetje
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): kruising teckel en kruising York/pincher
- Aantal honden: 2
pup en eten?
Even een vraagje. De dierenarts vertelde dat een pup 4x per dag moet eten. Maar voor hoelang moet dit, ik bedoel tot welke leeftijd? Benji is nu 4 maanden, we geven hem 3 a 4x per dag 50 gram brokjes ( pedigree puppybrokjes ). Hij heeft wel regelmatig diaree, de ene keer is het wat vaster dan de andere keer, hij poept trouwens best vaak, bijna elke ronde. Of is dit normaal voor een pup?
Gr Jose
Gr Jose
- jessica74
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner - Aantal honden: 2
Re: pup en eten?
wij hebben onze pup na 4 maanden 3 keer gegeven, maar je kan er nog even mee doorgaan.
je hond zo best een veel kunnen poepen van pedigree daar zitten veel granen in en dat komt er zo weer uit.
er zit maar 4% vlees in. Ik zou zeker overwegen een andere brok te nemen, dit dan wel heel rustig gaan mengen met het oude voer.
je hond zo best een veel kunnen poepen van pedigree daar zitten veel granen in en dat komt er zo weer uit.
er zit maar 4% vlees in. Ik zou zeker overwegen een andere brok te nemen, dit dan wel heel rustig gaan mengen met het oude voer.
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Als je dan toch gaat overstappen op ander voer, stap dan over op kvv (kompleet versvoer)
.
-
Ayurveda
- Zeer actief
Ik heb mijn pups altijd heel snel (na een week ofzo) op 3x per dag gezet, dit blijf ik dan ook doen als ze volwassen zijn.
Pedigree is inderdaad niet zon fijne brok en dat zou de diaree en het vaak poepen kunnen veroorzaken
ik zou ook aanraden naar een andere brok of kvv op zoek te gaan (net wat jij het fijnst vind!)
Pedigree is inderdaad niet zon fijne brok en dat zou de diaree en het vaak poepen kunnen veroorzaken
ik zou ook aanraden naar een andere brok of kvv op zoek te gaan (net wat jij het fijnst vind!)

- jessica74
- Zeer actief
maar bij vers voer dan wel weer even opletten dat je compleet versies koopt en de 1ste 2 dagen even koken om de hond eraan te wennen. En geen brokken mengen met vlees.
- bennie
- Zeer actief
Ik zou er vooral ook opletten dat er een natuurlijke calciumbron (gemalen bot) in zit, zeker bij pupsels. Zelf heb ik overigens nog nooit voorgekookt of gemengd met overzetten. De honden krijgen hier (inclusief pupsel) inmiddels zelf samengestelde BARF (de katten dito maar dan gemalen). Dat is een beetje het nare als je er in gaat verdiepen, dan wil je het alleen nog maar zelf maken
. Sqylls is overigens circa 4 mnd en krijgt 3x per dag eten.
- jessica74
- Zeer actief
zeker heel belangrijk natuurlijke calciumbron, is het dan ook zo dat het dan niet uitmaakt als er teveel calcium inzit en dit zo het lichaam weer uitgaat. Sommige merken hebben meer dan 2% calcium erin zitten ik heb maar gekozen voor de merken met wat minder calcium. Omgerekend in droge stof.bennie schreef:Ik zou er vooral ook opletten dat er een natuurlijke calciumbron (gemalen bot) in zit, zeker bij pupsels. Zelf heb ik overigens nog nooit voorgekookt of gemengd met overzetten. De honden krijgen hier (inclusief pupsel) inmiddels zelf samengestelde BARF (de katten dito maar dan gemalen). Dat is een beetje het nare als je er in gaat verdiepen, dan wil je het alleen nog maar zelf maken. Sqylls is overigens circa 4 mnd en krijgt 3x per dag eten.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Hoi,
Ik zou inderdaad overgaan op een kwalitatief hoogwaardiger voer; een A-merk brok of een diepvriesversvlees. Voor zo'n hummeltje kun je je rustig de prijs van carnibest veroorloven denk ik?
Bij diepvriesversvlees is het inderdaad wel zaak dat je de "complete" variant geeft; er zijn ook "enkelvoudige" varianten, maar dat is niet de bedoeling om die normaliter te voeren aan honden, zeker niet aan honden in de groei. Er zijn van diepvriesversvlees vrij veel merken en vrij veel smaken verkrijgbaar.
In de supermarkt vaak Rodi en / of Smuldier (in de dieprvriezer, vaak wat "weggemoffeld").
Je kunt even googelen op "carnibest" bijvoorbeeld; dat is te koop bij verkooppunten. Het is vele malen duurder dan Smuldier, maar, in mijn beleving ook vele malen beter. Ik wissel het, voor mijn volwassen honden af, maar daarnaast krijgen ze ook "barf-dingen".
Als je denkt dat je pup het aankan, kun je nu al wel naar 3 x per dag. Over een maand of 2 naar 2 x per dag. Het is even "uitproberen".
Je zult zien dat op een A-merk brok de ontlasting verbetert EN de algehele gezondheid van je hond. Ga je over op kvv (= diepvriesversvlees) zul je zien dat een en ander nog beter wordt.
Ik ben sterk voorstander van kvv, maar in ieder geval van kwalitatief hoogwaardig voer. Pedigree is dat niet in mijn beleving.
Suzanne
Ik zou inderdaad overgaan op een kwalitatief hoogwaardiger voer; een A-merk brok of een diepvriesversvlees. Voor zo'n hummeltje kun je je rustig de prijs van carnibest veroorloven denk ik?
Bij diepvriesversvlees is het inderdaad wel zaak dat je de "complete" variant geeft; er zijn ook "enkelvoudige" varianten, maar dat is niet de bedoeling om die normaliter te voeren aan honden, zeker niet aan honden in de groei. Er zijn van diepvriesversvlees vrij veel merken en vrij veel smaken verkrijgbaar.
In de supermarkt vaak Rodi en / of Smuldier (in de dieprvriezer, vaak wat "weggemoffeld").
Je kunt even googelen op "carnibest" bijvoorbeeld; dat is te koop bij verkooppunten. Het is vele malen duurder dan Smuldier, maar, in mijn beleving ook vele malen beter. Ik wissel het, voor mijn volwassen honden af, maar daarnaast krijgen ze ook "barf-dingen".
Als je denkt dat je pup het aankan, kun je nu al wel naar 3 x per dag. Over een maand of 2 naar 2 x per dag. Het is even "uitproberen".
Je zult zien dat op een A-merk brok de ontlasting verbetert EN de algehele gezondheid van je hond. Ga je over op kvv (= diepvriesversvlees) zul je zien dat een en ander nog beter wordt.
Ik ben sterk voorstander van kvv, maar in ieder geval van kwalitatief hoogwaardig voer. Pedigree is dat niet in mijn beleving.
Suzanne
- seetje
- Vaste gebruiker
Als ik de komplete versvoer neem, kan ik die ook bij een supermarkt kopen? Had net nl bij de Super gekeken, daar hadden ze van smulnogwat, maar niet de complete versie, en ik begreep dat ik die moet hebben? En dan de eerste 2 dagen koken en daarna gewoon zo geven op kamertemperatuur? Hoop dat ik het goed begrepen heb, haha!
Gr Jose
Gr Jose
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ja, je kunt Smuldier en Rodi bij de supermarkt kopen; je moet dan inderdaad de "complete versie" hebben. Dat kunnen ze natuurlijk voor je bestellen.seetje schreef:Als ik de komplete versvoer neem, kan ik die ook bij een supermarkt kopen? Had net nl bij de Super gekeken, daar hadden ze van smulnogwat, maar niet de complete versie, en ik begreep dat ik die moet hebben? En dan de eerste 2 dagen koken en daarna gewoon zo geven op kamertemperatuur? Hoop dat ik het goed begrepen heb, haha!
Gr Jose
Vooral NIET koken; gewoon "zo" geven op kamertemperatuur. Als je hond er moeite mee heeft kun je het de eerste paar keer overgieten met kokend water. Dat is meestal niet nodig.
Ik zou overigens ook zien dat je aan bijvoorbeeld carnibest komt, daar zit een natuurlijk calciumpreparaat in, dat is beter.
Ik zou een pupje ergens tussen de 7-10 % van zijn lichaamsgewicht per dag geven.
Als de pup nu 5 kg weegt (geen idee hoor, het is een voorbeeld) dan zou ik 350 - 500 gram per dag geven. Verdeel dat dus over de 3 of 4 maaltijden. Wordt de pup te dik, dan minder geven, wordt hij te mager, wat meer. Je kunt niet afleiden "als hij honger heeft moet ik meer voeren"... de meeste honden willen altijd "meer" ...
Suzanne
- jessica74
- Zeer actief
Bij de supermarkt verkopen ze volgens mij alleen smuldier en rodi deze hebben inderdaad ook compleet voer, maar ik zou deze niet nemen. Ze hebben geen natuurlijke calciumbron wat ik er kort gezegt van weet is dat belangrijke mineralen zich dan aan het calcium kunnen binden en verlaten het lichaam. je hond heeft deze nodig.seetje schreef:Als ik de komplete versvoer neem, kan ik die ook bij een supermarkt kopen? Had net nl bij de Super gekeken, daar hadden ze van smulnogwat, maar niet de complete versie, en ik begreep dat ik die moet hebben? En dan de eerste 2 dagen koken en daarna gewoon zo geven op kamertemperatuur? Hoop dat ik het goed begrepen heb, haha!
Gr Jose
gewoon even naar een dierenwinkel in de buurt.
als je hond nog nooit versvlees heeft gehad kan het zijn als je het niet kookt hij aan de diaree gaat hoeft niet ik heb het gewoon wel even 2 dagen gedaan. gewoon even de kook erover en inderdaad daarna op kamertemperatuur geven.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Nee, alsnog niet koken, maar even overgieten met kokend water. Subtiel verschil, maar verschil.
Als je het kookt, kook je het dood.
Dan went je hond daar helemaal niet aan
Dus, in een zeef doen, een beetje kokend water erdoor laten lopen en klaar.
De meeste honden gaan probleemloos over op vlees van brok.
Suzanne
Als je het kookt, kook je het dood.
Dan went je hond daar helemaal niet aan
Dus, in een zeef doen, een beetje kokend water erdoor laten lopen en klaar.
De meeste honden gaan probleemloos over op vlees van brok.
Suzanne
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Als je ze op compleet versvoer wilt zetten zijn er honden die groot zijn gebracht op smuldier Compleet.
Dit heeft niet mijn voorkeur, eerder een vorm van Carnibest, Lotgering, Naturis, Haaksbarf enz enz.
barfplaats.nl heeft veel informatie.
http://www.carnibest.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; kun je op provincie een verkooppunt vinden in de buurt.
Je kan ook een brok zoeken die van betere kwaliteit is dan pedigree. Mijn herder is grootgebracht op eerst prins en daarna Cavom.
Ik ben met 4 maanden overgestapt op 3x per dag en met 7 maanden naar 2x per dag.
Dit heeft niet mijn voorkeur, eerder een vorm van Carnibest, Lotgering, Naturis, Haaksbarf enz enz.
barfplaats.nl heeft veel informatie.
http://www.carnibest.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; kun je op provincie een verkooppunt vinden in de buurt.
Je kan ook een brok zoeken die van betere kwaliteit is dan pedigree. Mijn herder is grootgebracht op eerst prins en daarna Cavom.
Ik ben met 4 maanden overgestapt op 3x per dag en met 7 maanden naar 2x per dag.

- bennie
- Zeer actief
Geen smuldier of rodi dus, want dat bevat geen natuurlijk calciumbron. Carnibest, Bibi ed wel. Tijdens de groei is dat belangrijk.
- bennie
- Zeer actief
Hier een overzicht van verkopers van CB in Noord-Brabant:
http://www.carnibest.nl/provincie-brabant.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.carnibest.nl/provincie-brabant.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Bennie, ik ben het met je eens, maar weet je.. van pedigree naar smulier lijkt me een behoorlijke stap voorwaarsts
)
Suzanne
Suzanne
- seetje
- Vaste gebruiker
ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat dit complete vleesvoer goed is, ben inderdaad een beetje bang dat de overstap van brok naar dit groot is. Misschien half/half in het begin?
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Welnee, gewoon 100% kvv geven.seetje schreef:ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat dit complete vleesvoer goed is, ben inderdaad een beetje bang dat de overstap van brok naar dit groot is. Misschien half/half in het begin?
Zeker niet mengen, hooguit 2 maaltijden Pedigree, 2 vlees.
Maar, ik zou eerlijk gezegd gewoon vanaf morgen Smuldier VleesCompleet geven; een rode verpakking en dan ook idd rap op zoek naar Carnibest in jouw omgeving.
Die twee dan lekker afwisselen. Keertje Rodi, keertje Haaksbarf
Suzanne
- seetje
- Vaste gebruiker
Bedankt Bennie voor het doorgeven van adressen, er zit een carnibest verkoper in Breda, waar ik vroeger regelmatig ben geweest. Dus morgen ga ik gelijk voor de carnibest, dit lijkt me de beste optie. Ik laat wel weten hoe dit onze Benji bevalt!
Allemaal bedankt voor het meedenken!
Gr Jose
Allemaal bedankt voor het meedenken!
Gr Jose
- bennie
- Zeer actief
Van gif naar geen gif is luxe, geen overstapseetje schreef:ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat dit complete vleesvoer goed is, ben inderdaad een beetje bang dat de overstap van brok naar dit groot is. Misschien half/half in het begin?
Ik ben erg benieuwd hoe Benji het bevalt.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
waarom niet? Dat is allang achterhaald. Kan gewoon zonder enig probleemjessica74 schreef:En geen brokken mengen met vlees.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
En dan? Er zijn al eeuwen honden groot en oud op brok en de betaalbare kvv (zonder die natuurlijk calcium) geworden...jessica74 schreef:Bij de supermarkt verkopen ze volgens mij alleen smuldier en rodi deze hebben inderdaad ook compleet voer, maar ik zou deze niet nemen. Ze hebben geen natuurlijke calciumbron wat ik er kort gezegt van weet is dat belangrijke mineralen zich dan aan het calcium kunnen binden en verlaten het lichaam. je hond heeft deze nodig.seetje schreef:Als ik de komplete versvoer neem, kan ik die ook bij een supermarkt kopen? Had net nl bij de Super gekeken, daar hadden ze van smulnogwat, maar niet de complete versie, en ik begreep dat ik die moet hebben? En dan de eerste 2 dagen koken en daarna gewoon zo geven op kamertemperatuur? Hoop dat ik het goed begrepen heb, haha!
Gr Jose
als je hond nog nooit versvlees heeft gehad kan het zijn als je het niet kookt hij aan de diaree gaat hoeft niet ik heb het gewoon wel even 2 dagen gedaan. gewoon even de kook erover en inderdaad daarna op kamertemperatuur geven.
Hier zijn al mijn honden groot geworden op AHV en brok (barca daarna bevo) nu Smuldier. Een nieuwe pup zal hier smuldier gaan krijgen. Gaat prima hoor.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
bennie schreef:Geen smuldier of rodi dus, want dat bevat geen natuurlijk calciumbron. Carnibest, Bibi ed wel. Tijdens de groei is dat belangrijk.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat kan, je kunt de brok door de kvv mengen... maar in 1 x over zou ik doen, altijd gedaan hier.seetje schreef:ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat dit complete vleesvoer goed is, ben inderdaad een beetje bang dat de overstap van brok naar dit groot is. Misschien half/half in het begin?

- bennie
- Zeer actief
Nah ik heb geen zin om het nog een keer allemaal uit spitten om anderen te overtuigen, neem maar eens een kijkje op barfplaats. Volgens mij is er door de UU ook onderzoek geweest naar natuurlijke versus niet natuurlijke calciumbron en de problemen hoeven uiteraard nu nog niet op te spelen, dat kan ook als ze wat ouder zijn en minder lang meegaan, maar dat kun je uiteraard niet naast elkaar zetten. Aangezien het tijdens de groeifase zo belangrijk blijkt te zijn, lijkt het mij die investering meer dan driedubbel de moeite waard, hoe anderen daar over denken moeten ze uiteraard zelf wetenmalinois schreef:bennie schreef:Geen smuldier of rodi dus, want dat bevat geen natuurlijk calciumbron. Carnibest, Bibi ed wel. Tijdens de groei is dat belangrijk.wat missen mijn honden nu in mijn onderschrift? Helemaal niks... en niks geen carnibest of bibi, gewoon ahv, brok en smuldier.
- bennie
- Zeer actief
Waarom zou je gif door kvv mengen?malinois schreef:Dat kan, je kunt de brok door de kvv mengen... maar in 1 x over zou ik doen, altijd gedaan hier.seetje schreef:ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat dit complete vleesvoer goed is, ben inderdaad een beetje bang dat de overstap van brok naar dit groot is. Misschien half/half in het begin?
- bennie
- Zeer actief
Als het je om betaalbaarheid gaat stap je uiteraard gewoon over op barf. Verder geldt voor kvv hetzelfde als voor alle andere producten, voor een dubbeltje zul je niet op de eerste rang zitten, maar duurkoop hoeft uiteraard ook geen goede koop te zijnmalinois schreef:En dan? Er zijn al eeuwen honden groot en oud op brok en de betaalbare kvv (zonder die natuurlijk calcium) geworden...jessica74 schreef:Bij de supermarkt verkopen ze volgens mij alleen smuldier en rodi deze hebben inderdaad ook compleet voer, maar ik zou deze niet nemen. Ze hebben geen natuurlijke calciumbron wat ik er kort gezegt van weet is dat belangrijke mineralen zich dan aan het calcium kunnen binden en verlaten het lichaam. je hond heeft deze nodig.seetje schreef:Als ik de komplete versvoer neem, kan ik die ook bij een supermarkt kopen? Had net nl bij de Super gekeken, daar hadden ze van smulnogwat, maar niet de complete versie, en ik begreep dat ik die moet hebben? En dan de eerste 2 dagen koken en daarna gewoon zo geven op kamertemperatuur? Hoop dat ik het goed begrepen heb, haha!
Gr Jose
Hier zijn al mijn honden groot geworden op AHV en brok (barca daarna bevo) nu Smuldier. Een nieuwe pup zal hier smuldier gaan krijgen. Gaat prima hoor.
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
ik snap dat je KVV fanaticus ben maar om nu direct brokken gif te noemen vind ik wel erg vér gaan.... Het is niet dat je rattengif in je hond loopt te duwen....bennie schreef:Waarom zou je gif door kvv mengen?malinois schreef:Dat kan, je kunt de brok door de kvv mengen... maar in 1 x over zou ik doen, altijd gedaan hier.seetje schreef:ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat dit complete vleesvoer goed is, ben inderdaad een beetje bang dat de overstap van brok naar dit groot is. Misschien half/half in het begin?
Zijn honden die erg oud worden op brokken en er zijn honden die het heel goed doen op brokken. Jaren lang hebben mensen brokken gevoerd en nog nooit van kvv of barf gehoord.... onze cocker was ook gezond op brokken (weet ook niet of hij hier oud mee was geworden) en er zit nog verschil tussen brok en brok...
Heb zoiets van laat iedereen in zijn waarde ik ben ook zeer pro-vers voeren maar zelfs dit gaat mij te ver

- bennie
- Zeer actief
Het is en blijft rommel, zeker als je kijkt naar dieren met problemen, die veelal door de brok zijn veroorzaakt. En dan vind ik het gif.EschaenStefanie schreef:ik snap dat je KVV fanaticus ben maar om nu direct brokken gif te noemen vind ik wel erg vér gaan.... Het is niet dat je rattengif in je hond loopt te duwen....bennie schreef:Waarom zou je gif door kvv mengen?malinois schreef:[..]
Dat kan, je kunt de brok door de kvv mengen... maar in 1 x over zou ik doen, altijd gedaan hier.
Zijn honden die erg oud worden op brokken en er zijn honden die het heel goed doen op brokken. Jaren lang hebben mensen brokken gevoerd en nog nooit van kvv of barf gehoord.... onze cocker was ook gezond op brokken (weet ook niet of hij hier oud mee was geworden) en er zit nog verschil tussen brok en brok...
Heb zoiets van laat iedereen in zijn waarde ik ben ook zeer pro-vers voeren maar zelfs dit gaat mij te ver
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Bennie.. ik snap je...
Maar, ik weet ook dat je meer vliegen vangt met stroop dan met azijn
Om brokken "gif" te noemen gaat mij ook te ver en ik ben echt een voorstander van vers. Kvv of barf of nrv... Maar, als iemand overweegt om 50% (goede!) brok en 50% kvv te gaan geven is dat al een vooruitgang toch? Alle begin is moeilijk, zeker met een overstap van het ene voer naar het andere voor je hond.
Kijk, dat Pedigree bagger is, daar ben ik het mee eens, maar een A-merk Brok... hoewel ik liever kvv zie geven, daar kan ik geen speld tussen krijgen als de hond het daar goed op doet.
Ergens denk ik dus "Bennie, je hebt gelijk, maar als je het anders brengt heb je meer kans om iemand te overtuigenv an je gelijk"
Suzanne
Maar, ik weet ook dat je meer vliegen vangt met stroop dan met azijn
Om brokken "gif" te noemen gaat mij ook te ver en ik ben echt een voorstander van vers. Kvv of barf of nrv... Maar, als iemand overweegt om 50% (goede!) brok en 50% kvv te gaan geven is dat al een vooruitgang toch? Alle begin is moeilijk, zeker met een overstap van het ene voer naar het andere voor je hond.
Kijk, dat Pedigree bagger is, daar ben ik het mee eens, maar een A-merk Brok... hoewel ik liever kvv zie geven, daar kan ik geen speld tussen krijgen als de hond het daar goed op doet.
Ergens denk ik dus "Bennie, je hebt gelijk, maar als je het anders brengt heb je meer kans om iemand te overtuigenv an je gelijk"
Suzanne