Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Reageren je honden anders nu het vroeger donker wordt?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Reageren je honden anders nu het vroeger donker wordt?

Ongelezen bericht door [Sandra] »

In de afgelopen weken ben ik vaak 's avonds met Otto een stuk gaan lopen als het ging schemeren.
Dus denkt hij nu, zeker een uur eerder: hee, schemering valt in, we moeten uit!
Dus meldt hij zich terwijl ik nog even iets aan het doen ben en pas over een uurtje wil gaan lopen :roll:

Benieuwd hoe dat gaat als eind oktober de klok een uur achteruit gaat.
Ik heb het idee dat Otto's biologische klok eerder is gekoppeld aan mijn rituelen dan aan vaste tijden.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Re: Reageren je honden anders nu het vroeger donker wordt?

Ongelezen bericht door Naima »

Ik merk nog niks aan Django maar ik loop ook niet op een vaste tijd met hem. Als ik merk dat hij hoge nood krijgt lopen we tussen 22.30 en 23.00 maar merk ik niks aan hem dan lopen we ook makkelijk na middernacht ons laatste rondje.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
saskia en sjaak
Zeer actief
Mijn ras(sen): klikobakkie

Ongelezen bericht door saskia en sjaak »

een hond heeft geen besef van tijd en reageerd alleen maar op de gedragingen van de baas.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

saskia en siem schreef:een hond heeft geen besef van tijd en reageerd alleen maar op de gedragingen van de baas.
En vaste routines. Als wij hebben gegeten krijgt Beau eten. Als ik opsta en dan ga tv kijken, komt Beau echt wel even verhaal halen.

Beau reageert trouwens niet.
Afbeelding
saskia en sjaak
Zeer actief

Hilde schreef:
saskia en siem schreef:een hond heeft geen besef van tijd en reageerd alleen maar op de gedragingen van de baas.
En vaste routines. Als wij hebben gegeten krijgt Beau eten. Als ik opsta en dan ga tv kijken, komt Beau echt wel even verhaal halen.

dus de gedragingen van de baas.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

saskia en siem schreef:dus de gedragingen van de baas.
Nee. Want hij komt niet zeuren om eten elke keer als ik de tv aan zet. Dat is een vaste routine; na ons eten - hij eten. Dat is niet mijn gedraging.
Afbeelding
saskia en sjaak
Zeer actief

Hilde schreef:
saskia en siem schreef:dus de gedragingen van de baas.
Nee. Want hij komt niet zeuren om eten elke keer als ik de tv aan zet. Dat is een vaste routine; na ons eten - hij eten. Dat is niet mijn gedraging.
tuurlijk is dat in de ogen van de hond een gedrag. jullie eten, hij eten.
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Uiteraard reageren honden op schemer. De hele natuur gaat zich dan verplaatsen, het ideale tijdstip voor de jacht. Ik doe altijd mijn best om voor of na schemertijd te wandelen met mijn jagertjes :).
bennie
Zeer actief
Border Collie

Volgens mij is dit inmiddels wetenschappelijk achterhaald. Zoek maar eens op Marc Beckoff, meen dat hij daar in een van z'n onderzoeken aandacht aan heeft besteed.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Volgens mij hebben ze hier weinig besef van tijd, als de routine maar klopt is het okee, en of het nou schemert of niet maakt niet zoveel uit.

Het enige waarbij ze wel heel anders reageren is als ik een keer heel erg vroeg de deur uit moet en we dus voor dag en dauw al gaan wandelen. Dan zijn ze eerst amper wakker te porren, maar eenmaal buiten echt superalert. Ik loop dan wel een rondje park, maar aangelijnd, want ze moeten om de haverklap op hun achterpoten met grote ogen de omgeving afspeuren en zouden echt samen de benen nemen achter een muis ofzo als ze de kans kregen.

Het stomme is dat we op de normale tijd in het park ook wel fazanten en reigers en hazen en af en toe een kat zien, dat is dan ook bijzonder interessant, maar 's ochtends heel vroeg lopen ze er echt naar te 'zoeken'. Misschien ruikt alles dan spannender of zijn er andere geluiden?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
bennie
Zeer actief
Border Collie

Hanneke2 schreef:Volgens mij hebben ze hier weinig besef van tijd, als de routine maar klopt is het okee, en of het nou schemert of niet maakt niet zoveel uit.

Het enige waarbij ze wel heel anders reageren is als ik een keer heel erg vroeg de deur uit moet en we dus voor dag en dauw al gaan wandelen. Dan zijn ze eerst amper wakker te porren, maar eenmaal buiten echt superalert. Ik loop dan wel een rondje park, maar aangelijnd, want ze moeten om de haverklap op hun achterpoten met grote ogen de omgeving afspeuren en zouden echt samen de benen nemen achter een muis ofzo als ze de kans kregen.

Het stomme is dat we op de normale tijd in het park ook wel fazanten en reigers en hazen en af en toe een kat zien, dat is dan ook bijzonder interessant, maar 's ochtends heel vroeg lopen ze er echt naar te 'zoeken'. Misschien ruikt alles dan spannender of zijn er andere geluiden?
's-Ochtends vroeg is ook een verplaatsingsmoment en gaan ze vol in hun jachtdrift ;).
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

bennie schreef:
Hanneke2 schreef:Volgens mij hebben ze hier weinig besef van tijd, als de routine maar klopt is het okee, en of het nou schemert of niet maakt niet zoveel uit.

's-Ochtends vroeg is ook een verplaatsingsmoment en gaan ze vol in hun jachtdrift ;).
Heb ik lekker mazzel dat ik normaal gesproken pas om half 9 ga wandelen. :D Het zou echt geen doen zijn als ik elke dag vroeg weg moest.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

In de schemertijd is het vaak ook vochtiger. En geuren blijven dan veel beter, en langer, hangen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
saskia en sjaak
Zeer actief

bennie schreef:
Volgens mij is dit inmiddels wetenschappelijk achterhaald. Zoek maar eens op Marc Beckoff, meen dat hij daar in een van z'n onderzoeken aandacht aan heeft besteed.
heb daar helemaal geen wetenschapper voor nodig zie het aan de hond zelf.
werk wisselende diensten,en de hond reageerd gewoon op mij.
als ik vroeg op moet reageerd hij net zo als dat ik uitslaap.

siem reageerd op mijn gedrag en die van mijn partner.
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Border Collie

saskia en siem schreef:
bennie schreef:
heb daar helemaal geen wetenschapper voor nodig zie het aan de hond zelf.
werk wisselende diensten,en de hond reageerd gewoon op mij.
als ik vroeg op moet reageerd hij net zo als dat ik uitslaap.

siem reageerd op mijn gedrag en die van mijn partner.
Uiteraard, de wereld houdt op waar de jouwe begint ;).
saskia en sjaak
Zeer actief

juist,
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Border Collie

Als in, ik reageer ook op het gedrag van mijn partner, maar dat maakt nog niet dat ik geen tijdsbesef heb :mrgreen: .
saskia en sjaak
Zeer actief

bennie schreef:Als in, ik reageer ook op het gedrag van mijn partner, maar dat maakt nog niet dat ik geen tijdsbesef heb :mrgreen: .
jeetje op welk forum ben ik terecht gekomen, :neenee: :neenee:

we hebben het hier toch nog wel over het gedrag van een hond?????

mijn partner is geen hond. alhoewel ik hem wel een aantal dingen zou bijbrengen als ik hem als pup had gekregen, maar helaas het zei zo.
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Border Collie

saskia en siem schreef:
bennie schreef:Als in, ik reageer ook op het gedrag van mijn partner, maar dat maakt nog niet dat ik geen tijdsbesef heb :mrgreen: .
jeetje op welk forum ben ik terecht gekomen, :neenee: :neenee:

we hebben het hier toch nog wel over het gedrag van een hond?????

mijn partner is geen hond. alhoewel ik hem wel een aantal dingen zou bijbrengen als ik hem als pup had gekregen, maar helaas het zei zo.
Je hebt het over het gedrag van jou en je partner, waar je hond kennelijk op reageert, en dat ik daaruit op moet maken dat die daarom geen tijdsbesef heeft, omdat alles daar naar toe terug is te herleiden. Lul koek als je het mij vraagt, zoals mijn reactie onderschrijft ende aantoont. Mare, slaap lekker ;).
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Mijn vraag ging erover of je hond (anders) reageert op de vroeger invallende schemering en wintertijd en de biologische klok vs rituelen/handelingen :mann:

Ik kreeg Otto als pup vorig jaar half oktober, toen de avonden dus al vroeg donker waren. Hij heeft (min of meer?) bewust eigenlijk alleen de langere zomeravonden meegemaakt. Hij is nu bijna een jaar, ik vroeg me zo af of honden dat ervaren, lang licht vs vroeg donker.

Dank voor de Marc Bekoff-tip. Daar ga ik op verder googelen.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Mijn honden weten gewoon hoe laat het is. Eva gaat vanaf 22:00 uur op mijn bewegingen reageren omdat we misschien uit gan.m Ik loop meestal tussen 22:00 en 01;00 uur de laatste rond. Hier dus niks licht donker, maar echt de tijd van de klok :hmmm:
Afbeelding
sjef
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjef »

Onze honden kunnen niet klokkijken (alhoewel), maar ze hebben wel begrip van tijd. Om 7 uur 's avonds gaan we eten maken, doen we dat niet en blijven we nog even zitten, dan worden ze onrustig en gaan draaien. Zo van hallo weten jullie wel hoe laat het is. Zelfde als we later als normaal naar bed gaan.

Als de klok een uur verschuift straks in Oktober hebben ze dat ook, de tijden kloppen dan even niet meer.
I'm just a common man
drive a common van
my dogs ain't got no pedigree
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Absoluut reageren ze dan anders, nóg waakzamer/meer op hun hoede vooral als we mannen passeren, die worden op de een of andere manier nóg wantrouwender :hmmm: bekeken en als ze het echt niet vertrouwen komt er een diepe buikgrom aan te pas. :wink:
Needless to say dat ik me veilig voel als ik met de honden laat/in de nacht(als ik niet kan slapen) over straat ga. :ok:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

saskia en siem schreef:
Hilde schreef:

dus de gedragingen van de baas.
ben ik het in een aantal gevallen niet mee eens.

om 7 uur s morgens reageer ik nergens op en Barry begon dan al wel te krijsen als pup dat hij er uit moest, vaste prik 7 uur smorgens, hoe wil je dat aan gedragingen van de baas wijten? ( een wekker kon hij niet horen, had ik ook niet nodig, hij was de wekker )

Tevens altijd rond 11 uur savonds, maakt niet uit als ie daarvoor net uitgelaten was, om 11 uur stipt stond hij op en liep naar de deur dat hij naar buiten wilde :U:

Ook willen ze allemaal rond een uur of 12 naar bed ( dat is weer iets nieuws van ze ) dan gaan ze lopen klieren en willen ze ons van de bank af hebben, lopen dan vaak ook hun kamertje in en gaan daar vast liggen.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

nee gelukkig reageren ze niet anders.. hun tijd om uittelaten is gerelateerd aan mijn dingen, dus als ik om 4 uur s'middags ga eten dan staan ze een half uur later op om tegaan wandelen...iets ongemakkelijk en twijfelend want ze hebben wel in de gaten dat er iets anders is maar willen er toch wel uit... ik heb wat dat betreft zo een vast ritme qua wandelen etc dat het vrij duidelijk is wat er hier gaat gebeuren en dat vinden ze ook erg fijn.
Afbeelding
Syllvero

Ongelezen bericht door Syllvero »

Beike reageert niet anders dan normaal.
Ik heb niet echt vaste tijden om te wandelen.
We lopen minstens 4X per dag ( Verdeelt over de dag en avond) en heb tot nu toe nog niks gemerkt.
Beike ligt gewoon te pitten als ik opsta om de riem te pakken.
Meestal is het zo dat ik hem wakker moet maken voor een wandeling :mrgreen:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Bij Yentle zit het ritueel er na 7 weken nog niet zo in, maar bij Tirsa wel. Na het eten gaan we wandelen en of dat nu om 5 uur of 7 uur 's avonds is, gewoon na het eten. Of het buiten nu licht of pikkedonker is.

Dus inderdaad hond reageert grotendeels op vaste gedragingen van de baas, ook al onderkennen wij die niet altijd.
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Ik heb nergens geen vaste schema in. Maar als ik in schemer/donker met de honden ga lopen zijn ze wel veel alerter op de omgeving.
Marlieke met Boris
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel

Ongelezen bericht door Marlieke met Boris »

ik denk dat het verschilt per hond, dat sommige honden gewoon gevoeliger zijn voor routines en sommige honden hun eigen tijdschema eropna houden, zonder dat ze werkelijk tijdsbesef hebben. Boris komt 's avonds soms vragen of het nou eindelijk tijd is om uit te gaan, niet omdat hij moet plassen, maar omdat hij daarna zn boterham krijgt. En de andere dag doet hij dat weer niet, dan heeft hij zeker niet zo'n trekgevoel ofzo.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”