Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenbezitter veroordeeld voor verstoren konijnenrust

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Re: Hondenbezitter veroordeeld voor verstoren konijnenrust

Ongelezen bericht door cloris »

En weg was Napoleon gister... jawel ik was strafbaar, hij was op konijnenjacht en ik had weer eens geen hol te vertellen :klaar:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Martijn schreef:
ranetje schreef:[
Deze heren waren kennelijk wel heel erg doelbewust bezig (4 verschillende lokaties).
De beboete mijnheer met zijn jonge hond was kennelijk wel bezig om zijn hondje te oefenen :8):
Of gewoon gezellig met de hond aan het spelen. Een cane corso leren om konijnen te stropen lijkt me weinig voor de hand liggend.
Op vier verschillende plaatsen achter elkaar?
Misschien, heel misschien niet zijn Cane Corso, maar dan was hij wel samen met iemand anders bezig om konijnen op te jagen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Martijn, het is gewoon niet toegestaan.

Of jij (en ik) dat wat dwaas vinden of niet, als je wordt betrapt krijg je een boete :klaar:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Dus eigenlijk betekent het dat als honden niet achter konijnen aan mogen rennen, ik mijn honden in het leesten ook niet meer los mag laten?
Overigens zie je daar de konijnen geweldig reageren op de honden. Die zitten rustig te wachten, om vervolgens als de honden er aan komen een sprint door het hek te trekken, en eenmaal achter het hek bijna een middelvinger opstekend naar mijn honden.... :mrgreen: :smile:

En anders moeten ze die konijnen maar verbieden daar te gaan wonen... :mrgreen: :pffff:
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Martijn schreef:
Pepie schreef:
Nanna schreef:De konijnen die Tops verschalkt zijn te slecht om zich te verweren. :mrgreen: Bovendien doodt ze ze heel effectief met één gerichte beet.
Ik zal nooit specifiek op konijnen gaan jagen, maar in myxomatosetijd moedig ik het wel aan. Beter met één knauw gaan hemelen dan drie dagen levend wegrotten op een zandpad.
Ik zal daarmee dan wel op de boswachtersstoel gaan zitten maar dat moet dan maar. Ik heb meer medelijden met die konijnen dan met die vent.
Jaja lul het maar goed :lol:
Gaat het nou om vroom zijn of om de konijnen?
Het laatste wat konijnen willen is een gebrek aan bejaging.
Ze fokken namelijk door tot het er ongeveer zo uit ziet:
Afbeelding

En dan worden ze ziek:
Afbeelding

Konijnen zijn prooidieren. Die hebben jacht nodig om een gezonde populatie te behouden.
Net als muizen bijvoorbeeld. Of duiven.

Een konijnenkoppel krijgt in een jaar tijd zo'n 10 jongen. Om de populatie niet te laten groeien moeten er dus ook 10 dood.

http://www.youtube.com/watch?v=60Bec-Cm ... re=related

Dit is een stel greyhounds achter een konijn (of is het een haas? Ik kom er niet uit). Zoals je ziet is het in het geheel zo simpel niet om dat beestje te pakken te krijgen.
Als een konijn honden niet kan ontlopen waarom zou dat konijn dan een van de overlevers moeten zijn? Dat is hij dan sowieso al niet meer.
Zo gaat dat met prooidieren. Alleen de allersterksten en snelsten overleven het. De rest, of hij nu vandaag of volgende week gepakt wordt, niet.

De sterkere, snellere konijnen in een overbevolkt gebied hebben trouwens veel baat bij het uitwieden van de zwakkeren. Er wordt namelijk bij overbevolking bitter gevochten om wie waar graast.

Konijnen worden trouwens niet alleen door honden bejaagd. Het sterft in Nederland ook nog eens van de buizerds, vossen en marters.

Konijn zijn trouwens niet inheems maar door de mens verspreid vanuit zuid-Europa.
Dus de hond mag dan een onnatuurlijke jager zijn maar het konijn is ook een onnatuurlijke prooi.
Ze zijn niet beschermd en hebben ook geen bescherming nodig.
Katten berokkenen veel meer schade aan de inheems diersoorten. Je kat naar buiten laten is dus eigenlijk veel schadelijker dan je hond achter konijnen aan laten gaan.
Niet dat ik dat zo'n ramp vindt maar om het even zijn juiste positie te geven is de vergelijking wel handig.

Ik ben benieuwd wanneer de eerste kattenliefhebber voor het gerecht gedaagd wordt om straf te krijgen voor het feit dat Minoes een nest beschermde lijsters kassiewijle heeft gemaakt of de beschermde kikkersoorten lastig valt.
tjonge tjonge zeg,wat een serieuse reactie op mijn :lol: smiley,die van mij jaagt er ook op,dus ik kan kwalijk nanna de les lezen :M:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

" onclick="window.open(this.href);return false;

.. kutkonijnen :pffff: niet te vertrouwen
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

yamie schreef:

:smile: Wat flauw...... :ok:
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

yamie schreef:

Als je nu TOCH over the holy grail begint, hoort deze er ook bij. :pffff:

" onclick="window.open(this.href);return false;
Nescio
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Laufhund

Ongelezen bericht door Nescio »

ranetje schreef:Martijn, het is gewoon niet toegestaan.

Of jij (en ik) dat wat dwaas vinden of niet, als je wordt betrapt krijg je een boete :klaar:
Klopt, je krijgt een boete, de Flora en Faunawet is erg vaag over wat men nu precies verstaat onder jagen, komt er op neer dat hondenbezitters naar de letter van deze wet al snel aan het "jagen" zijn b.v. apporteren, speur 'spelletjes' en andere onschuldige verrichtingen de jacht betreffende worden onder jagen verstaan, dit alles ter beoordeling van de plaatselijke bromsnor en als die naar de-letter-van-de-wet oordeelt lopen alle hondenbezitters de kans een boete te krijgen...

Het verstoren van konijnenrust is natuurlijk onzin maar valt wel onder "jagen" vraag mij af of dat ook geldt zonder hond, dat wandelaars beboet worden voor het verstoren van de konijnenrust...

Konijnen zijn een plaag op de Maasvlakte en worden regelmatig door jagers met akte en toestemming afgeschoten.

Het jagen met een Cane Corso is lachwekkend evenals met een Chiwawa, maar eikels die voor de 'kick' konijnen door windhondachtigen laten verscheuren verdienen een boete.

Ik heb een jachthond die elke dag de konijnen- en hazenrust verstoord en dat vind ik prima zo, want dat doen jachthonden nu eenmaal, nu heb ik er 1 die de konijnen en speciaal hazen met passie jaagt maar niet dood of grijpt, hij drijft ze naar de baas toe met de bedoeling dat die ze afschiet; en dat doe ik dus niet, technisch gezien ben ik dus in overtreding, maar het schouwspel en onder appel houden van een jagende en luidgevende hond is te mooi.

Wat zou er van jachthonden worden als "het verstoren van de konijnenrust" daadwerkelijk beboet wordt?

Is het wenselijk een jachthond zijn jachtpassie (waar die uiteindelijk voor gefokt is) af te leren?

Veel hondenrassen zijn furieuze jagers en verscheuren het wild, o.a.terriers (ratten, muizen etc) is allemaal jagen dus...boete.

Er zijn in het nabije verleden meerdere rechtszaken gevoerd over dit onderwerp maar "konijnenrustverstoring" is niet aan de orde gekomen, er moet dus meer aan de hand geweest zijn dan dat, en de bewijsvoering moet dan ook sterker zijn dan "konijnenrustverstoring" een rechter zou zich onsterfelijk belachelijk maken met zo'n vonnis.
Wer einen Jagdhund ausbilden will braucht dazu
Einfühlungsvermögen, Ruhe und Ausgeglichenheit, Konsequenz
und Geduld. Wer eine Bracke ausbilden will braucht von allem ein
wenig mehr!!!
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Denise. schreef: Dat konijn heeft hopelijk toch wel een boete gekregen. Op hondjes jagen mag namelijk niet :S:

:lol:
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Martijn schreef: Ze fokken namelijk door tot het er ongeveer zo uit ziet:
Afbeelding
Tja zo kan je ook manipuleren: het is een gemanipuleerde foto van een site die zich bezighoudt met
Welcome to the Altered Dimensions web site, a tantalizing excursion into world of popular paranormal research.
:Q:
Afbeelding
nicolioo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano

Ongelezen bericht door nicolioo »

Konijnenplagen zijn er wel degelijk, ga maar eens in Katwijk in de duinen kijken.

Ben is dol op konijnen maar wist even niet meer waar hij het zoeken moest in het voorjaar in Katwijk. Hij zag eerst een stuk of 3 konijnen en begon ze te besluipen om voor te gaan staan, na een paar minuten was hij het heuveltje over en ja hoor voor de duindoorn zaten wel 100 konijnen!!! :O: hij wist echt niet wat hij er mee aan moest en nijntjes bleven ook lekker zitten, als er een hond aankomt die te dicht bij komt schieten ze gewoon de duindoorns in...
Door het beschermenvan de vossen daar in Katwijk zijn er overigens geen fazanten en patrijzen meer over, kan nooit de bedoeling zijn geweest maar ja is "zielig" voor die vossen om ze te bejagen :scratch:

Op een vliegveldbasis worden met gemak in een dag 300 konijnen neergeschoten, er is dan echt nog meeeer dan genoeg over. Konijn heeft gewoon te weinig natuurlijke vijanden hier meer over.
Die zieke konijnen, ben het daarover helemaal eens met eerdere schrijvers hier, die kunnen maar beter door een hond of vos gedood worden aangezien de lijdensweg verschrikkelijk is voor zo'n beestje.

Overigens vind ik het niet oke om een windhondachtige achter de konijnen en hazen aan te laten gaan omdat die wel in staat zijn een gezond exemplaar te pakken te krijgen, ze zijn er immers voor gefokt.
Als een gemiddelde jachthond achter een gezonde haas aan gaat wordt hij er alleen verschrikkelijk moe van verder zal er niets gebeuren.

Tijdens het broedseizoen houd ik de honden dan ook altijd meer in het zicht en met teletac, zodat als het mis dreigt te gaan ik in ieder geval kan ingrijpen. Eerlijk is eerlijk, ik moet bekennen dat het toch 2 keer mis is gegaan in 5 jaar tijd, niet leuk maar soms niet helemaal te voorkomen als je je hond los wilt laten lopen.

Wat ik velen malen erger vind is honden die achter reeen herten en schapen aan gaan. Die arme beesten moeten het vaak met de dood bekopen, lammetjes doodgebeten, schapen in de sloot gedreven en een ree sterft aan de stress als hij maar lang genoeg wordt opgejaagd.
jachthond
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse Staande Draadhaar
standaard Dashond Ruwhaar

Ongelezen bericht door jachthond »

Terechte beslissing van de rechter.

Als je ziet wat sommige honden kunnen aanrichten , praat je wel anders. Het is meestal ook zo dat als meerdere honden samen loslopen deze zaken gebeuren.

Een voorbeeld hiervan:
Een aantal jaren geleden heb ik gezien dat twee vizlas een haas achtervolgden, vingen en gewoon in twee stukken scheurden. De baas interesseerde het totaal niet en vond dat zijn honden dit mochten doen. :boos:

Tja, het heeft hem uiteindelijk wel een aardige duit gekost. :ok:

gr.Jachthond
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik ben verbaasd als ik lees hoe gemakkelijk mensen hierover denken.
Als alle honden één konijntje vingen elke 3e keer als ze in konijngebied liepen, ging het wel érg snel met de konijnen.
Je hond dient geen wilde dieren op te jagen, punt. Of is het bij konijnen geen probleem, maar bij een aan flarden gereten hert wel?
En wat als je hond achter een wild zwijn aanschiet, en het zwijn je hond verwond? Dan kan je je hond toch ook vasthouden?

Dat het een kéér gebeurd, okee. Dat kan. Het kan je eens ontglippen. Maar ik zou zeker zorgen dat me dat niet te gemakkelijk kan overkomen.

Ik ben gisteren met Branco in de duinen geweest, het stikte daar van de konijnen. Dan houd ik hem dus gewoon lekker aan de flexi; lekker ronddarren, maar géén gejaag.
Afbeelding
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Tis fraai, het voortdurend verstoren van wild met een hond die het niet vangt is goed te praten en het vangen van wild met honden niet.

Het is jammer dat de wetgeving zo is, iedere lamzak kan met een geweer een konijn of haas bemachtigen maar een fitte windhond houden die er regelmatig op een beheerste manier er een paar vangt is een andere tak van sport.

Het mag niet nee.

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

langehond1 schreef:Tis fraai, het voortdurend verstoren van wild met een hond die het niet vangt is goed te praten en het vangen van wild met honden niet.

Het is jammer dat de wetgeving zo is, iedere lamzak kan met een geweer een konijn of haas bemachtigen maar een fitte windhond houden die er regelmatig op een beheerste manier er een paar vangt is een andere tak van sport.

Het mag niet nee.

Afbeelding
Niet helemaal juist :wink:
Verstoren van wild mag ook niet :8):
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”