Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenbezitter veroordeeld voor verstoren konijnenrust

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Gerard K. stond maandag terecht voor het jagen op konijnen. Het openbaar ministerie acht bewezen dat hij zijn hond op de Rotterdamse Maasvlakte “met hevige armbewegingen” achter de dieren aanstuurde, met als doel deze te apporteren. De glazenwasser uit Capelle aan den IJssel ontkent.

“Het was nog maar een pupje”, zegt Gerard (42) over zijn destijds vijf maanden oude Cane Corso. “En over het algemeen zijn ze heel erg lief.” De Rotterdamse politierechter De Koning lacht die opmerking weg. “Dat zeggen alle hondenbezitters. Ook die Pitbull-eigenaren die hier weleens langskomen.” Hij komt ter zake. “Uw hond schijnt konijntjes achterna gezeten te hebben. Daar moeten we het over hebben.”

Hollende konijntjes

Gerard spreekt de beschuldiging tegen. Daarom heeft hij de boete van 250 euro laten voorkomen. Op maandagochtend 5 april 2009 wilde hij zijn nieuwe hond de ruimte geven. Met de bestelbus van zijn glazenwassersbedrijf reed hij naar een strand op de Maasvlakte. Aldaar raakte hij in contact met andere hondenbezitters. Vier mannen met vijf honden: een Thaise Dingo, drie Herders en een Jack Russell. Gerard erkent dat hij “hollende konijntjes” heeft gezien. Maar daar is zijn Cane Corso niet achteraan gegaan, want die “houdt niet van prikkelbosjes”. Zijn hond sukkelde maar wat rond en had volgens hem “niet de intentie” om konijnen op te jagen. Over de andere hondenbezitters en hun honden wil hij niet veel kwijt. Alleen dat hij de Ridderkerker met de Thaise Dingo een “vaag figuur” vond. Vorige week heeft die man voor de rechter bekend dat hij wel met zijn hond op konijnen aan het jagen was.

Geen jachtakte

De rechter neemt voetstoots aan dat “de hond zich van geen kwaad bewust was”. Maar er moet wel iets opgehelderd worden, vindt hij. “Er is een dood konijn gevonden.” Bovendien hebben twee opsporingsambtenaren gezien hoe dat dier om het leven is gebracht. “Het konijn trachtte te vluchten”, verklaarden zij eerder. “Maar de Thaise Dingo sprong erop en heeft gebeten.” De ambtenaren hadden zich verdekt opgesteld. “We hebben ze gevolgd. Ze zijn vier keer naar een andere plek gereden. Hun kentekens hebben we genoteerd. Zodra ze de honden weer uitlieten, namen wij positie in en hebben gekeken. De mannen maakten hevige armbewegingen en stuurden hun honden naar de duinrand. Daar kwamen meerdere konijnen uit.” De ambtenaren menen dat zij de mannen op heterdaad betrapt hebben en schreven voor ieder een proces-verbaal uit toen bleek dat niemand een jachtakte kon overleggen. “Als je dit zo leest”, zegt de rechter, “dan hebben die ambtenaren de indruk dat u de hond welbewust op de konijnen afstuurde”.

Gerard protesteert. Hij heeft zijn hond de hele tijd bij zich houden. “En als ik ergens van houd, dan zijn het dieren. Dat is het mooiste wat er is. Mijn zus heeft ook een konijn.” De rechter weigert Gerards liefde voor konijnen te veralgemeniseren. “Ik denk dat het bewuste konijn het wat minder leuk vond”, zo doelt hij op het dood aangetroffen dier. Daarbij: als Gerard zag dat de konijnen wegrenden voor de andere honden, waarom hield hij zijn eigen hond dan niet aangelijnd? “Het is de vraag of u de belangen van de konijntjes wel voldoende in het oog had.”

Niet verhinderd

Officier van justitie Drogt vindt het “niet chique” dat Gerard blijft ontkennen. Ze acht het tenlastegelegde wettig en overtuigend bewezen. “Je mag konijnen niet door honden laten opsporen.” Ze eist dat Gerard de boete van 250 euro alsnog betaalt. Of Gerard nog een laatste woord heeft, wil de rechter weten. “Ja, ik wil nog één ding zeggen. Ik heb geen één keer mijn hond achter de konijnen aan gestuurd. Mijn hond heeft het niet gedaan.”

Dat wil de rechter wel geloven. Het jagen acht hij niet bewezen. Maar hij rekent Gerard wel aan dat hij niet verhinderd heeft dat zijn hond de konijnen achterna kòn zitten. Een delict van een lichtere orde, maar volgens de rechter geen reden om de boete van 250 euro te verlagen. Dat bedrag mag in termijnen betaald worden, stelt de rechter voor, maar hij verwacht dat Gerard de nieuwe bekeuring pas over drie maanden in de bus krijgt. “Dan kan ik het wel opzij zetten”, antwoordt Gerard. Buiten zittingszaal 7 maakt hij nog een praatje met de bode. “Hij was zo klein…”, zegt hij terwijl hij zijn hand op kniehoogte houdt. “Dit gaat echt helemaal nergens over.”

Een ieder is op grond van artikel 16 lid 3 van de Flora en Faunawet verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.

Bron: nrc.nl
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Re: Hondenbezitter veroordeeld voor verstoren konijnenrust

Ongelezen bericht door Suuz! »

Wil de hond schreef:
Een ieder is op grond van artikel 16 lid 3 van de Flora en Faunawet verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.

Bron: nrc.nl
:N: :oeps: ik zal het Lune en Sorbonne vertellen..... :smile2:
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik ben het er in zoverre wel mee eens dat je je hond ook niet achter konijnen aan moet laten gaan. Of ze ze nu wel of niet vangen, ze kunnen van de stress zo dood neervallen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

dus als je per ongeluk de verkeerde tegenkomt en je krabt op een ongelukkige manier op je hoofd, dan kom je voor de rechter wegens stropen.
tja lekker dan, :eek: , wat een imbeciel gedoe zeg
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 19 aug 2010 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Neeltje schreef:Ik ben het er in zoverre wel mee eens dat je je hond ook niet achter konijnen aan moet laten gaan. Of ze ze nu wel of niet vangen, ze kunnen van de stress zo dood neervallen.
ach kom :roll:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Wat een onzin... :roll: ook al mogen de mijne niet jagen en heeft er eentje daar een TT voor om, maar dit vind ik dus een beetje te ver doorgeschoten...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Veenmug »

Groot gedeelte Maasvlakte is inderdaad konijnenrijk (naast fazanten, patrijzen, hazen etc.). Wanneer je daar je hond met zelfs maar een beetje jachtpassie loslaat vraag je om problemen. Helaas sommigen kicken hierop.
Wil je geen problemen ga lekker naar het in hetzelfde gebied gelegen strand.

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

De vraag die bij mij opkomt naar aanleiding van dit stukje: "Vindt jij dat honden in Nederland achter wild aan mogen?"
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Eigenlijk niet nee maar het gebeurt, ik probeer het altijd voor te zijn maar met zo'n snel attent huftertje als dat ik nu heb is het wel eens te laat en schiet er een konijn/haas voorlangs. In duin- en bosgebieden laat ik mijn hond ook niet los.
De enige die trouwens een hartverknettering oploopt ben ik, dat konijn is altijd op zijn/haar hoede...

*edit* wat niet wegneemt dat ik de rechtzaak een lachertje vind :piew:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik vind eigenlijk ook dat ze dat niet mogen, achter wild aan, maar in dit geval
maar een CC van 5 maanden die heeft al moeite zijn poten recht onder zijn lijf te krijgen, :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Wil de hond schreef:De vraag die bij mij opkomt naar aanleiding van dit stukje: "Vindt jij dat honden in Nederland achter wild aan mogen?"
Ik vind niet dat honden op wild mogen jagen, bewust dus met toestemming van de baas...
Dat er een hond is die dat een keer per ongeluk doet heb ik geen probleem mee, een gezond konijn loopt een gewone hond er met gemak uit.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Het gaat hier volgens mij niet om een enkele situatie waarin hond toevallig op het spoor stuit en er vandoor gaat, achter het konijn aan. Het gaat om moedwillig en bewust honden spoor laten zoeken en laten jagen. Ik begreep uit de tekst dat het 4 keer gebeurde in dezelfde setting met dezelfde honden:
“We hebben ze gevolgd. Ze zijn vier keer naar een andere plek gereden. Hun kentekens hebben we genoteerd. Zodra ze de honden weer uitlieten, namen wij positie in en hebben gekeken. De mannen maakten hevige armbewegingen en stuurden hun honden naar de duinrand. Daar kwamen meerdere konijnen uit.”

En daar ben ik dus absoluut op tegen.
Want nu zijn het stomme konijnen, waar er toch teveel van zijn en waarvan de publieke opinie het maar allemaal weer onzin en zonde van het geld vindt. Maar de volgende stap zijn het vossen, reeen, herten etc.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Roelfien schreef:Het gaat hier volgens mij niet om een enkele situatie waarin hond toevallig op het spoor stuit en er vandoor gaat, achter het konijn aan. Het gaat om moedwillig en bewust honden spoor laten zoeken en laten jagen. Ik begreep uit de tekst dat het 4 keer gebeurde in dezelfde setting met dezelfde honden:
“We hebben ze gevolgd. Ze zijn vier keer naar een andere plek gereden. Hun kentekens hebben we genoteerd. Zodra ze de honden weer uitlieten, namen wij positie in en hebben gekeken. De mannen maakten hevige armbewegingen en stuurden hun honden naar de duinrand. Daar kwamen meerdere konijnen uit.”

En daar ben ik dus absoluut op tegen.
Want nu zijn het stomme konijnen, waar er toch teveel van zijn en waarvan de publieke opinie het maar allemaal weer onzin en zonde van het geld vindt. Maar de volgende stap zijn het vossen, reeen, herten etc.
Zo las ik het ook en vind dat ook niet kunnen. Ik vind niet dat honden achter wild aanmogen (eigenaren met jachtakte daargelaten), maar het kan voorkomen dat het een keer gebeurt omdat de hond sneller reageert dan de baas. Dat vind ik geen probleem, maar wel heel wat anders dan 4 keer ergens anders heenrjden met een groepje om konijnen (op) te jagen.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Wil de hond schreef:De vraag die bij mij opkomt naar aanleiding van dit stukje: "Vindt jij dat honden in Nederland achter wild aan mogen?"
Nee..............en al zeker niet moedwillig zoals in dit stukje. Wat een randdebielen. :F:
samzel
Actief

Ongelezen bericht door samzel »

de ene keer schieten ze konijnen af omdat er een overschot is, en de andere keer slepen ze een hondenbezitter voor de rechter omdat zijn hond een konijn gedood heeft waar hij verantwoordelijk voor is.
[color=#000080]Groetjes!
En pootjes ;)
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

samzel schreef:de ene keer schieten ze konijnen af omdat er een overschot is, en de andere keer slepen ze een hondenbezitter voor de rechter omdat zijn hond een konijn gedood heeft waar hij verantwoordelijk voor is.
Maar dat is het verschil. Het eerste wordt gedaan met toestemming, niet dat het helpt, want het vult zich vanzelf weer aan. maar een hond met opzet achter een konijn laten gaan mag gewoonweg niet.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik heb een hekel aan geketter en ik doe er alles aan om t te voorkomen, maar mijn god. Zoveel gezeur omdat er een hond achter een konijn aanrent. Er liggen er legio hier geplet onder de auto's. :roll: Een een groot deel sterft af vanwege Myxomatose. Notabene een door mensen ontworpen ziekte. :roll: Laten we alsjeblieft even naar wat belangrijkere dingen kijken. 'Er is een dood konijn gevonden'....Geweldig.
samzel
Actief

Ongelezen bericht door samzel »

als je het met opzet doet is het een iets ander verhaal ja, maar toch kunnen ze tegenwoordig wel zeuren zeg!
[color=#000080]Groetjes!
En pootjes ;)
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Het is natuurlijk erg ver doorgedreven.. maar bewust de honden achter die konijnen etc.. aan laten gaan..
Weet van iemand met een duitse staande dat zij ook is aangesproken door de duinwachter.. hond op de paden houden he mevrouw.. laat me niet zien dat ze achter de konijnen of fazanten aan gaat :lees:
Nu weet ik dat deze hond wel deze neiging heeft en soms inderdaad fazanten (hoe noem je dat, dat stampen met de voorpoten om te zien waar er wat opvliegt?)
En met mijn ene hond moet ik ook goed opletten en ben daar wel mee aan de gang gegaan.. bij twijfel blijft ze dan ook aan de flex :F: maar goed ik heb in basis natuurlijk ook geen jachthond, dus wil ik dit gedrag ook niet hebben..
Maar vanmorgen besprong ze ineens met twee poten vooruit een veldmuis :O: soms denk ik echt dat er een jachthond doorgefokt zit bij haar... :idea:

Het stuk bewijst eigenlijk wel weer hoe bekrompen Nederland is geworden.. de vos mag wel de konijnen opjagen en doodbijten, de wolven komen ook Nederland weer in en zullen dat ook gaan doen.. en als onze honden per abuis hun jacht drift niet in kunnen houden wordt je beboet..
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Eigenlijk niet nee :oeps:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik vind het een beetje overdreven.
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

Ik laat mijn honden speciaal achter konijnen jagen omdat ze het leuk vinden, en nog nooit 1 plots zien sterven hoor, als de honden het niet doen zullen de vossen die hier rondlopen het wel doen
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Doe mij ook zo een vet coole thaise dingo :cheer:

En je hond bewust achter wild aansturen vind ik een slecht idee, ik kan me ook goed voorstellen dat je hond op een gegeven moment lekker op zijn eigen houtje achter van alles aangaat en dan niet meer terug te roepen is. Want dat heb je tenslotte aangemoedigd, en de hond is het zo leuk gaan vinden dat hij de jacht een stuk spannender vind dan een koekie halen bij de baas.

Het is trouwens verboden op met je hond wild te vangen, maar alle katten dan? :mrgreen:
Gaan ze alle katten met een dode muis of mus in de bek achtervolgen naar het huis waar de kat woont om vervolgens een boete door de brievenbus te gooien? Of is dat weer anders? :19:
Pepie
Zeer actief

Nanna schreef:
Pepie schreef:
Eigenlijk niet nee :oeps:
Nee, dat mag niet. Dat wordt anders een vrijbrief voor lieden die met honden, lampen en netten te veld gaan om konijnen te gaan stropen.
Maar de incidentele hond die achter een nijn aanschiet zal mij roesten hoor. Mijn Whippet heeft er ook duivels plezier in en vangt er zelfs weleens een minkukel, die ik dan met groot genoegen aan familie Vos of meneer Buizerd doneer ;-)
Banjer heeft er ook veel plezier in,en hij heeft er nog nooit 1 gevangen,maar hij jaagt er wel op,en eerlijk is eerlijk,als ik er 1 eerder spot dan hij,dan maak ik hem er attent op :oeps: of we jagen samen,wel als niemand mij ziet hoor,denken ze dalijk dat ik gekke gerritje ben :M:
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Martijn schreef:Tot Cleo een keer een joekel van een beet kreeg van een konijn. Poot laten hechten en daarna nog een abces.
.
De Generaal. :mrgreen:
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

Martijn schreef:Afbeelding

Ja, dat was hem!
:smile:
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

Nanna schreef:De konijnen die Tops verschalkt zijn te slecht om zich te verweren. :mrgreen: Bovendien doodt ze ze heel effectief met één gerichte beet.
Ik zal nooit specifiek op konijnen gaan jagen, maar in myxomatosetijd moedig ik het wel aan. Beter met één knauw gaan hemelen dan drie dagen levend wegrotten op een zandpad.
Ik zal daarmee dan wel op de boswachtersstoel gaan zitten maar dat moet dan maar. Ik heb meer medelijden met die konijnen dan met die vent.
Jaja lul het maar goed :lol:
Afbeelding
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Martijn schreef: Tot Cleo een keer een joekel van een beet kreeg van een konijn. Poot laten hechten en daarna nog een abces.
Dat konijn heeft hopelijk toch wel een boete gekregen. Op hondjes jagen mag namelijk niet :S:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Het doet er weinig toe wat ik vind :wink:
Het mag niet volgens de Flora en Fauna wet.
Mislukt het tegenhouden soms?
Ja en gelukkig zijn er zo veel pijpen dat die konijnen meteen weg kunnen duiken.

Deze heren waren kennelijk wel heel erg doelbewust bezig (4 verschillende lokaties).
De beboete mijnheer met zijn jonge hond was kennelijk wel bezig om zijn hondje te oefenen :8):

Als mensen heel zorgvuldig hun windhonden op een eigen afgezet veld laten rennen en er slaagt een haas er in om onder/door de omheining door te komen en hij wordt gepakt door de honden ............................
Dan worden die mensen beboet voor stropen.
Dat vind ik gevoelsmatig oneerlijker dan de boete voor deze twee mensen op de maasvlakte.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Sjonge jonge, wat een ophef over een paar konijnen. :roll:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”